Vegetarisk och Vegansk kost
Sist jag åt det var i femman, det var gudomligt. Vill spola tillbaks till den tiden :DD
Jag vill göra lasagne, men jag har inga lasagneplattor.
Fml.
Thaigryta med tzay
1 lök
3 morötter
1/2 squash
1 röd paprika
alla grönsaker skärs i stora bitar och fräses snabbt i olivolja
tillsätt 1 -2 dl buljong och låt grönsakerna puttra mjuka. Tillsätt sedan 1/2 burk kokosmjölk och ca 25 bitar tzay. Puttra i ca 1 minut. Servera till ris och en god sallad.
(Tzay finns inte i alla butiker tyvärr, utan gå till en större affär, och obs, det ärt dyrt men så jävla gott)
Hah, jag trodde att det stod tzaygryta med tzay
Inte ens falafel? D:
Tvingande med mamma till affären för att köpa lasagneplattor, så nu har jag gjort lasagne! :D
Plattorna
Sojafärssås på sojafärs, krossade tomater (med vitlökssmak), lök, timjan, soja, salt, peppar, squash.
Skivad aubergine, stekt i olivolja, salt och peppar.
Bechamelsås, där jag lät mjölken först koka med lagerblad, lök och svartpeppar, innan jag silade den, och blandade den med smör och mjölk.
Varvat, såklart. Och sen riven (löpefri) ost på det.
Apropå löpefri ost, finns det god sådan? Jag har bara hittat haloumi och äcklig veganost.
Har för mig att snelhest nämnde ICAs egna ost tidigare i tråden.
Citat från Jesuisuntortue
Citat från Heinz
Apropå löpefri ost, finns det god sådan? Jag har bara hittat haloumi och äcklig veganost.
Jag kör på västan ekologisk. Den är helt okej. Dock letar jag fortfarande efter en starkare ost.
Det är löpe i den? :<
Citat från Heinz
Citat från Jesuisuntortue
Citat från Heinz
Apropå löpefri ost, finns det god sådan? Jag har bara hittat haloumi och äcklig veganost.
Jag kör på västan ekologisk. Den är helt okej. Dock letar jag fortfarande efter en starkare ost.
Det är löpe i den? :<
"Ingredienser: Svensk mjölk*
syrningskultur, koksalt,
vegetabilisk koagulant."
Nepp.
Jag googlade väl dåligt då. Tack förresten.
Du måste vara inloggad för att skriva i forumet