Matte!
Citat från Flickpojke
Vilket värde ska a ha för att en rät linje med riktningskoefficienten -3 ska gå genom punkterna (1 -a, 3) och (3, 2 + a)?
Ställ upp problemet på enpunktsformen. Jag vet inte vilken notation ni använder, men de här två formerna betyder samma sak, använd den som du känner igen.
Använd enpunktsformen för att förenkla problemet och se vad a måste vara för att kvoten ska bli -3.
någon som har tips på videor om nummerteori? gärna gjorda för lekmän, jag hade blivit helt lost bland alla termer och liknande annars
Brukar ni lyssna på musik när ni räknar matte?
Jag gör det alltid, det är det bästa.
Speciellt psytrance, det är så drivande och pepp.
Personliga favoriter:
(hehe passande namn ;$)
Klassisk musik är nice också. Hip hop också.
Stresspluggar inför min första tenta i Algebra I idag
Dör. Matte suger kuk. I alla fall algebra. Analyskursen vi läser parallellt är tusen gånger intressantare.
Någon som har erfarenhet av Naturlig Matematik-boken? Den la upp premissen som att den skulle använda sig av praktiska applikationer för att lära ut matten, inte sett något av detta när jag skummat igenom. Gillar hur kapitlen är upplagda dock, inte lika hoppa-runt som de böcker jag är van vid
Önskar fan att ec hade något latex liknande inprogrammerat (eller hade åtminstone kunnat hantera någon form av matematiskt typsnitt) , men är det någon som kan hjälpa mig med följande uppgift?
Visa att 5^2n -1 är delbart med 8 för alla n större än eller lika med 1.
Har kört fast lite ):
Matematikprogrammet innehåller mer bevis jämfört med civing-programmen, vilket jag tackar för. Hade inte speciellt kul med direkt bevis i Ma 4.
Citat från petalj
Önskar fan att ec hade något latex liknande inprogrammerat (eller hade åtminstone kunnat hantera någon form av matematiskt typsnitt) , men är det någon som kan hjälpa mig med följande uppgift?
Visa att 5^2n -1 är delbart med 8 för alla n större än eller lika med 1.
Har kört fast lite ):
lol på att jag läser det fel
Försökte räkna med n=1 och 5^(2-1) :PPP
Citat från petalj
Önskar fan att ec hade något latex liknande inprogrammerat (eller hade åtminstone kunnat hantera någon form av matematiskt typsnitt) , men är det någon som kan hjälpa mig med följande uppgift?
Visa att 5^2n -1 är delbart med 8 för alla n större än eller lika med 1.
Har kört fast lite ):
Beviset bygger på att visa att 5^2n är kongruent med 1 modulu 8.
5^2 = 25 = 8×3 + 1 är kongruent med 1 (mod 8) och 5^2n = (5^2)^n, som alltså är kongruent med (1)^n = 1 (mod 8)
Citat från Jimmy
Beviset bygger på att visa att 5^2n är kongruent med 1 modulu 8.
5^2 = 25 = 8×3 + 1 är kongruent med 1 (mod 8) och 5^2n = (5^2)^n, som alltså är kongruent med (1)^n = 1 (mod 8)
Tack som fan,
Moduluräkning har nog varit det minst begripliga hittills, fastnar alltid på det!
Någon som har lust att peka ut var felet ligger?
Lös olikheten (x-6)/(1-x) >= x+2
(x-6)/(1-x) - (x+2) >= 0
(x-6)-(1-x)(x+2)/(1-x) >= 0
(x-6-x+x^2-2+2x)/(1-x) >= 0
(x^2+2x-8)/(1-x) >= 0
PQ (eller faktoruppdelning) på täljare ger
X1=2
X2=-4
Lite svårt att rita ett teckenschema, men schemat med x-värdena (x-4), (x+2) och (1-x) får jag det till
+ vid x < -2
0 vid x = -2
- vid -2 < x < 1
0 vid x = 1
+ vid 1 < x < 4
0 vid x = 4
- vid x > 4
Detta ger att olikheten stämmer vid:
x <= -2
1 < x <= 4 (inte 1 <= x, iom att x=1 ger 0 i nämnaren)
Vilket då inte stämmer när man sätter in värden. Exempelvis med x = 3 blir uttrycket 3/2 >= 5, samt med x = -2 blir det -8/3 >= 0. Så ah, hjälp tack.
FSM: Det som du har gjort fel är att andragradsekvationens rötter inte ger dig någon nyttig information i detta fall, du har fått täljaren till 0 men det ger dig ingenting användbart.
Mjo, sant, fast jag vet inte riktigt hur jag ska gå framåt där utan att göra det. Man kan ju inte bryta ut eller förkorta uttrycket längre, och uttrycket i sig känns det inte som att man kan åstadkomma något med.
Eller man kanske ska köra teckenschema direkt efter överflyttningen av (x+2)?
Jag har inte hittat någon särskilt snygg omskrivning och WolframAlpha håller med mig om att det inte finns någon snygg omskrivning (möjligen med variabelsubstitution, vem vet). Teckenschema direkt efter överflyttningen låter som en OK idé, i brist på jättebra idéer.
420.
Du måste vara inloggad för att skriva i forumet