Matte!
Citat från Erotik
Läser inte alla matte 4 och 5 parallellt?
De borde kunna delas upp, rent praktiskt i alla fall. I många fall tvingas de ligga parallellt rent schemamässigt dock. Friar man upp lärarna så kan man ju läsa matte 4 rakt igenom innan man börjar med 5'an.
aldrig känt mig så dum som jag gör just nu.
fittmatte. hatar skiten. Avskaffa matematik i skolan. tro inte på logik, tro på gud, helvete.
Är så jävla less på matte atm, seriöst
Läser algebra I på SU och vi har haft fyra föreläsningar (dvs hela den här veckan) om fucking heltalsdivision.
Vem kan inte den här skiten än.
Slöseri med tid.
Fuck everything
bestämde mig en gång för att testa att läsa Matematik I på universitetet. det sög. fuuck vad det sög.
gör aldrig om det :D
petalj: Usch, sådant är irriterande, särskilt när man har närvarokrav.
-------------------
Abstrakt till tusen! "Välkommen till Linjär Algebra II, bland annat följande går vi genom under första veckan."
^Linjär algebra II är riktigt skoj!
Citat från Rassilon
^Linjär algebra II är riktigt skoj!
Vilken tur att man bara kommer läsa linjär algebra på mitt program. Visst ser man fram emot matematisk statistik? Normalfördelningen från Ma D (E? Finns i Ma 4 på kap 3) som är ett exempel på en sannolikhetsfördelning lägger grunden för tvådimensionell fördelning.
min lärare ville inte förklara hur man räknade ut area av ellipser. inte för att det ingår i min kurs men tycker att geometri är intressant som satan.
något annat jag funderade på, finns det en operation man kan använda för att få fram om ett tal är ett primtal?
Citat från unsterblich
något annat jag funderade på, finns det en operation man kan använda för att få fram om ett tal är ett primtal?
Inte en jättesnabb och enkel metod, men det finns lite olika knep som man kan använda för att snabba på processen, till exempel kan varje primtal större än 3 skrivas som 6k +- 1 för något heltal k:
5 = 6*1 - 1
7 = 6*1 + 1
11 = 6*2 - 1
13 = 6*2 + 1
...
73 = 6*12 + 1
etc.
Det omvända gäller inte; det gäller inte att varje tal som kan skrivas på den formen är ett primtal, vilket exempelvis
6*4 + 1 = 25 = 5*5 illustrerar. Om du har ett tal och vill testa om det är ett primtal, så kan du alltså försöka skriva talet på den formen och om det visar sig att det inte går, då är ditt tal inte ett primtal, men om det visar sig gå så måste du ändå testa andra saker.
Den mest kända metoden för att avgöra om ett tal n är ett primtal är att dela talet med respektive primtal upp till roten ur n. Om ingen av kvoterna blir ett heltal så är n ett primtal. Exempel:
n = 73
roten ur n = ~8.544
n/2 = ej heltal
n/3 = ej heltal
n/5 = ej heltal
n/7 = ej heltal
Nästa primtal är 11 och det är strikt större än ~8.544 = roten ur n, så det behöver du inte testa. Det följer att n är ett primtal.
åh, inte vidare svårt att komma ihåg heller! kräver fortfarande en del jobb, men betydligt mindre än bruteforcemetoden jag tidigare använt :D
Precis! Särskilt den första metoden kräver väldigt lite jobb, ty om n kan skrivas på formen 6k + 1 där k är ett heltal, så är
Med andra ord: om (n-1)/6 inte är lika med ett heltal, så kan n inte skrivas på formen 6k + 1.
Analogt för formen 6k - 1: om (n+1)/6 inte är lika med ett heltal, så kan n inte skrivas på formen 6k - 1.
Om ingen av kvoterna (n-1)/6 och (n+1)/6 är lika med något heltal, så är n inte ett primtal.
Jag skrev följande till en vän och tänkte att någon av er kanske skulle vara intresserad av att läsa det. :)
"Jag, Thomas (en nära bekant till mig) och Thomas vän Carl-Fredrik, som är matematiker, pratade igår i flera timmar om matematik i yrkeslivet; vad som är en nyttig mix av kunskaper, hur mycket man ska bredda sig, hur olika kunskaper två personer som har gått samma program kan ha (särskilt om de läst olika kurser), hur mycket bättre förberedd för ett visst jobb som vissa personer från ett "oväntat" program kan vara och hur okvalificerade vissa personer från ett till synes passande program kan vara. Till exempel planerar jag ju att läsa mastern "Engineering Mathematics and Computational Science", vilket på namnet låter väldigt ingenjörsmässigt och tekniskt, men man kan lika gärna läsa till biolog på det programmet.
Kontentan av samtalet var att matematik som yrke är mycket av ett hantverk, man ska ha en ganska bred förståelse och kunna vara flexibel och kreativ. Även om man satsar på det där jättespecifika statistiker-jobbet på Statistiska Centralbyrån så kanske man blir mer yrkeskompetent och kvalificerad för det jobbet om man har läst 150 poäng statistik och 150 poäng inom lite alla möjliga matematikgrenar, än om man har läst fullt ut statistik. Det kanske inte kan bli för mycket av det goda, men det kan bli för lite av det andra.
Programmeringskunskaper, analytiska kunskaper, viss optimeringslära, viss utbildning inom simulering och andra saker som kan sammanfattas som matematikens motsvarighet av att vara praktiskt händig, är nyttigt på de flesta ställen och i de flesta situationer. Det är inte de obeskrivligt kunniga men obeskrivligt inriktade människorna som behövs mest och som gör mest nytta, nödvändigtvis, men de som har viss erfarenhet av det mesta och som har bättre förutsättningar att köra på känsla.
Som sagt är Carl-Fredrik matematiker, mer specifikt är han statistiker och har jobbat mycket på AstraZeneca, i synnerhet med att beräkna medicinska risker. När han utbildade sig så läste han först inte särskilt mycket matematik, han läste mer fysik, men sen riktade han in sig på matematiken och på grund av att han inte hade läst särskilt mycket matematik vid det laget så blev han rekommenderad att läsa lite topologi trots att det inte är utmärkande relevant för statistiken. Han blev rekommenderad att läsa lite topologi bara för att få mer kött på benen, bli mer erfaren och tuff/härdad som matematiker.
Carl-Fredrik sa även att han och en kollega kanske kommer handleda doktorander i framtiden och att de inte ens skulle ha något emot att ta in fysiker, som ofta inte har så rigorös matematik bakom sig, för att det är mer personen, det kvantitativa tänket och bred kompetens som är viktigast; huruvida man har läst just matematik som huvudämne är inte fullt så viktigt."
Citat från Sandbian
Citat från sinuskurva
Nä kanske inte så värst svårt för dig hahah, vilket innebär att det inte är det för mig då eller? Plz
Samt sade att jag är ovan vid tänker så fattar nog själv att jag "måste" lära mig tänka annorlunda. Plz.
Lärde du dig inte tänket när du läste Ma 4? Mycket bygger på förståelse från Ma 4 i Ma 5.
Kör man ytinlärning i Ma 4 får man skylla sig själv.
Ska jag skylla mig själv för hur matte 4 är utformad? Jag tyckte inte alls att vi hade mycket logik där och mer eller mindre de flesta i min klass tycker att matte 5 är väldigt svår. Möjligen att vi har en dålig lärare men att du tycker att jag ska skylla mig själv är ju bara drygt ifrån din sida.
Citat från Jimmy
Jag skrev följande till en vän och tänkte att någon av er kanske skulle vara intresserad av att läsa det. :)
skulle nog säga att detta gäller fler discipliner än matematik. de allra flesta yrken lär man sig ju till största delen på plats ändå, så det man ska skaffa sig i skolan är väl liksom snarare en förmåga att lära sig nya saker och en teoretisk grund för att göra detta.
tror oftast man har större glädje av att göra den grunden så bred som möjligt snarare än att fördjupa sig i någon speciell tillämpning som kanske
a) det är liten chans att man kommer råka jobba med ändå, särskilt livet ut, eller
b) blir omodern så småningom.
jämför tex för en datavetare att gå en kurs i algoritmer jämfört med en i typ nåt web-API som råkar vara hype just nu, eller för en elektrotekniker att läsa en stram kurs i elektromagnetism jämfört med en om bluetooth®-chipsets.
Ja absolut, vad man ska tänka på är att vara bredare än man tror; många fattar naturligtvis att det är bra att inte vara supersupermegajättehyperinriktad på någonting otroligt smalt, men det är väldigt lätt att tro att exempelvis statistisk bildanalys är TOTALT irrelevant för en talteoretiker, medan så inte alls behöver vara fallet.
Du måste vara inloggad för att skriva i forumet