Matte!
Matte är trist.
Hur ser formeln för att räkna ut kvadratroten av vilket snummer som helst ut?
Alltså jag börjar nästan gråta när jag ser alla uppgifter och tal, får så jobbiga minnen från Matte B. Det här är ju svårare, men samma känsla dök upp :(
Citat från Jimmy
Jag har inte hittat någon särskilt snygg omskrivning och WolframAlpha håller med mig om att det inte finns någon snygg omskrivning (möjligen med variabelsubstitution, vem vet). Teckenschema direkt efter överflyttningen låter som en OK idé, i brist på jättebra idéer.
Här är han, karln som får mig att tycka att matte faktiskt kan vara roligt.
kan folk som kommer hit bara för att säga att matte är tråkigt inte göra det? pls :(
blir ju ledsen
edit: 3000:e inlägget yippie
Det är svinkul när man greppar saker, men mina kognitiva konflikter är svåra att provocera fram i matte..
Citat från unsterblich
Hur ser formeln för att räkna ut kvadratroten av vilket snummer som helst ut?
Det finns igen formel för att räkna kvadratroten för hand, dem enda du kan göra är dela kvadratroten i flera
tex (sqrt = roten ur 2)
sqrt(180) = sqrt ( 2 * 2 * 3 * 3 * 5 ) = sqrt (2 * 2) * sqrt(3 * 3) * sqrt(5) = 2 * 3 * sqrt (5) = 6* sqrt(5)
Det är detta som typ miniräknare gör när man trycker på sqrt-knappen då också eller?
Citat från unsterblich
Det är detta som typ miniräknare gör när man trycker på sqrt-knappen då också eller?
En miniräknare använder olika algoritmer för att räkna sqrt. Den enda du kan göra för hand är approximera ditt svar med olika metoder men du kommer i de flesta fall att inte få samma svar som står i miniräknaren.
Här finns en metod
http://mathforum.org/dr.math/faq/faq.sqrt.by.hand.html
Citat från Nikoru
Här är han, karln som får mig att tycka att matte faktiskt kan vara roligt.
Det här inlägget gör mig riktigt glad!
In other news: Jag hämtade ut min omtenta i Envariabelanalys idag. På en uppgift Taylorutvecklade jag trots att det inte behövdes. Jag misstänker att min lärare inte trodde att det skulle fungera. HA!

Bestäm konstanterna a och b så att linjen ax + by + 2 = 0 går genom punkterna (1, -5) och (-2, 4).
&
För vilket värde på det reella talet t har ekvationssystemet
{ tx+3y-1=0
{ 4x-y-2=0
a) en lösning
b) oändligt många lösningar
c) ingen lösning
Citat från Flickpojke
Bestäm konstanterna a och b så att linjen ax + by + 2 = 0 går genom punkterna (1, -5) och (-2, 4).
&
För vilket värde på det reella talet t har ekvationssystemet
{ tx+3y-1=0
{ 4x-y-2=0
a) en lösning
b) oändligt många lösningar
c) ingen lösning
Vi gör inte dina läxor, visa va har du gjort hitills
Citat från Flickpojke
Bestäm konstanterna a och b så att linjen ax + by + 2 = 0 går genom punkterna (1, -5) och (-2, 4).
&
För vilket värde på det reella talet t har ekvationssystemet
{ tx+3y-1=0
{ 4x-y-2=0
a) en lösning
b) oändligt många lösningar
c) ingen lösning
Haha, Emocore = Läxhjälpen of d00m..
Du måste vara inloggad för att skriva i forumet