Matte!
Citat från Jimmy
--------------------------------------------------------------
för att inte tala om att man borde förklara lite _varför_ matte är så viktigt som det är.
löjligt många naturvetare som fortfarande frågar "lol va ska man me diffekvashoner till XD", vilket är lite sjukt. rent pedagogiskt hade det varit ganska stora framsteg för lärare att faktiskt dra fram konkreta exempel på hur olika delar av både grundläggande matematik och avancerad matematik tillämpas i vardagen för samhällskonstruktion, allmänvetande, ekonomi and whatnot.
Jag förstår varför folk inte förstår varför de ska lära sig matematik. Man kan helt enkelt inte se på trigonometri och absolutbelopp med hjälp av Lisa och Pelles äpplen; öppna upp för det abstrakta tänket tidigare.
Det känns som att det återigen är dags för mig att dela med mig av min lite mer utvecklade åsikt:
Högerklicka --> Visa bild.
Hehe, tänkte precis säga att du borde posta din text Jimmy.
Du glömde skriva att matriser är sexiga, annars jäfla najs skrivet
Någon annan som gillar att rita hyperkuber?
Jimmy : P just den sidan läste jag själv på förra veckan xd och kan säga att jag hatar gränsvärden!! Tex närma sig punkter med olika funktioner som man vill undersöka med hjälp av olika funktioner....mina matteuppgifter vill inte köpa mina närmningar...
Citat från solguden
Matte är bra att kunna, i alla fall dem fyra räknesätten. Sen tycker jag att det är rätt onödigt att lära ut resten i grundskolan då man inte använder knappt något av det andra i vanliga livet.
Det begränsade vokabuläret räcker gott för att hantera det du kommer att behöva. Ska du däremot planera framåt, jobba organisatoriskt eller konstruera saker så kommer du att behöva mer avancerat matematik. Algebra tillåter dig att räkna baklänges för att givet tillgängliga fakta räkna fram det du inte ser, trigonometri behövs till nästan vad som helst inom konstruktionsarbete, derivator och primitiva funktioner ger dig möjlighet att enkelt hantera problem som inbegriper förändring per tidsenhet och sannolikhetslära ger dig möjlighet att _inte_ bli lurad i många dagliga situationer eller att fatta bra beslut på skakigt underlag.
Kort sagt, om du tänker ta ett vanligt kneg så räcker det med grundläggande matte, men du kommer också att för alltid ha ett sämre utgångsläge vad gäller resonemang utöver det. Så varför begränsa sig redan tidigt i livet?
Citat från synshadows
Jimmy : P just den sidan läste jag själv på förra veckan xd och kan säga att jag hatar gränsvärden!! Tex närma sig punkter med olika funktioner som man vill undersöka med hjälp av olika funktioner....mina matteuppgifter vill inte köpa mina närmningar...
Haha ja, gränsvärden kan vara lite luriga, man måste vara smart. "Titta här, vi har bevisat att alla raka linjer konvergerar mot samma punkt, så det vore naturligt att säga att gränsvärdet existerar, MEN ICKE! Nästan helt oförutsägbart drar vi fram följande parabel som bevisar motsatsen."
jo, delvis det, ...men just gränsvärdesexemplena i boken alltså... ibland drar det till med variabelbyten from hell som man inte alls fattar vad de har med uppgiften att göra eller varför man får göra så!!! Eller så är det någon liten grej jag missat i metodiken att bestämma gränsvärden på flervarren : P
Okej med risk att idiotförklaras vilket verkar vara er favorithobby i denna tråd, undrar en grej:
Räknade i min bok bok som såg ungefär ut såhär: 3 = x*e^3x. Vad heter ekvationstypen när samma variabel återkommer i samma... term? eh så dålig på mattetermer, whatever. Vad heter typen av ekvation så jag kan googla fram hur man löser den?
Citat från synshadows
jo, delvis det, ...men just gränsvärdesexemplena i boken alltså... ibland drar det till med variabelbyten from hell som man inte alls fattar vad de har med uppgiften att göra eller varför man får göra så!!! Eller så är det någon liten grej jag missat i metodiken att bestämma gränsvärden på flervarren : P
Som regel får man ju göra variabelbyten så länge logisk ekvivalens råder mellan uttryck på den gamla respektive den nya variabeln. Så man kan vara ganska kreativ med vad man väljer för variabelbyten och standardproceduren är att söka variabelbyten som överför uttrycket på ett standarduttryck, i detta fall något standardgränsvärde. Men ja, jag kan hålla med om att det kan vara klurigt att hitta rätt variabelbyten, en process som inte görs enklare av att taktiska variabelbyten inte alltid överför uttrycket direkt på ett standarduttryck, utan ibland kräver ytterligare omskrivning av uttrycket efter att variabelbytet är gjort. Så det kan ofta kännas som att man måste veta vart man kommer hamna, redan innan man väljer väg dit.
Citat från GlenCoco
Okej med risk att idiotförklaras vilket verkar vara er favorithobby i denna tråd, undrar en grej:
Räknade i min bok bok som såg ungefär ut såhär: 3 = x*e^3x. Vad heter ekvationstypen när samma variabel återkommer i samma... term? eh så dålig på mattetermer, whatever. Vad heter typen av ekvation så jag kan googla fram hur man löser den?
kan säga att jag tror knappast att ni hade den ekvationen, jag kan inte ens räkna ut den där .... du kommer behöva använda en funktion som heter produktlogaritmen som ger dig ett svar i komplex form ....
jo vi hade något i den stilen, däremot så krävdes ingen algebraisk lösning av uppgiften utan var grafisk (vilket jag missade från början och blev lite WTF HUR FAN ÄR DETTA EN E-UPPGIFT??)
men ok produktlogaritmer då vet jag tack!
Du måste vara inloggad för att skriva i forumet