Matte!
de kanske tar i som -1? vet dock inte om det galler i detta specifika fallet.
Svaret ska ju bli: X1: 8, X2: 2
Efter att du har delat upp det ser du rätt så tydligt den reella och den imaginära delen, efter du bara skulle bestämma det Re Z = 1, så är Im Z irrelevant. Du får då 10x / ( x^2 + 16) = 1, du multiplicerar (x^2 + 16) på båda sidor och får 10x = x^2 + 16 och slutligen, x^2 + 16 - 10x = 0, en andragrads ekvation som du med PQ-formeln får lösningarna; X = +8, +2.
OBS kan ha misstagit mig, ta inget jag säger för sanning.
Stackars Ma D, slits isär pga det nya systemet. Många moment flyr till Ma 1c och 3b/3c. Inte mycket av det gamla behåller man i Ma 4. Stackars människor som ska få läsa Ma 4 och har bara läst till Ma C i det gamla systemet. Mycket nytt att ta till sig.
Skadeglädje är den sanne glädjen :D
En anledning till varför jag gillar matte: rätt som det är hittar man något som hänger ihop med något helt annat som man lärde sig för flera år sedan och de olika bevisen; beviset för det jag lär mig nu respektive beviset för det jag lärde mig då, ger verkligen precis samma svar. Självklart, kan tyckas, men det är faktiskt inte alls självklart och därför är det fascinerande.
matte suger! själv har man dyskalkyli o dyslexi så allt kan ju typ ta sig -.-'
Gah, Flervariabel är intressant och jag ser fram emot att förstå mer kring ämnet, men under tiden man lär sig så drunknar man verkligen i alla matematiska notationer.
Ja, det är ganska enkelt egentligen, eftersom man bara delar upp större problem till mindre problem som man redan kan lösa, men det är fortfarande väldigt mastigt.
Matte är bra att kunna, i alla fall dem fyra räknesätten. Sen tycker jag att det är rätt onödigt att lära ut resten i grundskolan då man inte använder knappt något av det andra i vanliga livet.
... suck.
Citat från solguden
Matte är bra att kunna, i alla fall dem fyra räknesätten. Sen tycker jag att det är rätt onödigt att lära ut resten i grundskolan då man inte använder knappt något av det andra i vanliga livet.
Nei, när skulle man ha använding av matematik liksom?!? Inte inom nästan alla naturvetenskapligt relaterade yrken varje fall :s
solguden: Det finns absolut yrken inom vilka man inte tjänar något nämnvärt på att kunna mer än hushållsmatematik, så som frisör och många estetiska yrken. Med det sagt finns det VÄLDIGT många yrken som faktiskt använder högre matematik än många tror, som följd av att yrken sysslar med mer och mer avancerade saker och strävar alltmer efter exakthet.
Min åsikt är följande:
* Grundskolematematiken ska inte sänkas i nivå; optimeras, utan tvekan, men inte sänkas i nivå.
* Gymnasiematematiken borde lägga saker så som komplexa tal helt åt sidan, samt sluta använda jävla miniräknare. Fokus bör läggas på att eleverna ska förstå vad fan de håller på med.
* Såväl grundskolan som gymnasiet skulle hyllas om de började lära ut grundläggande ekonomi och, som komplement till ekonomin, statistik.
Undrar varför matematik ger meritpoäng, för det är ju onödigt :s:s:s
Det är väl för att trigonometri används i Fysik 1.
Du måste vara inloggad för att skriva i forumet