Vegetarisk och Vegansk kost

Föregående
Till botten     Sista sidan
Nästa
melilot Tjej, 32 år

2 877 forumsinlägg

Skrivet:
4 mars 2010 kl. 16:03
melilot Tjej, 32 år

har aldrig gjort piroger förut men NU är de i ugnen :)!)!)!)

natsukashi Kille, 60 år

31 027 forumsinlägg

Skrivet:
4 mars 2010 kl. 16:17
natsukashi Kille, 60 år

Åh, lycka till! Det är pirogparty på EC den här veckan verkar det som. :D

AlexNoir Tjej, 32 år

7 650 forumsinlägg

Skrivet:
4 mars 2010 kl. 16:19
AlexNoir Tjej, 32 år

Jag har faktiskt några piroger i frysen, kanske man ska värma dem? :>

melilot Tjej, 32 år

2 877 forumsinlägg

Skrivet:
4 mars 2010 kl. 16:20
melilot Tjej, 32 år

Haha ja

Vissa blev lite trasiga MEN de flesta var snygga
+ har ej smakat ännu

QWERDF 33 år

6 783 forumsinlägg

Skrivet:
4 mars 2010 kl. 16:20
QWERDF 33 år

Mattrender is teh shit.

theblackicicle Tjej, 36 år

1 386 forumsinlägg

Skrivet:
4 mars 2010 kl. 17:33
theblackicicle Tjej, 36 år

Alltså...
Folk som dricker mjölk brukar ändå kalla sig för vegetarianer trots att de heter lakto-vegetarian, samma med ägg --> ovo.
Om man nu käkar fisk och sådär så heter det egentligen demivegetarian, så vad ger dem "mindre rätt" att kalla sig själva för vegetarianer när (de flesta) lakto-ovo-vegetarianer jag känner oftast utelämnar det första?...

Am I getting through?

faxmaskinen Kille, 33 år

4 530 forumsinlägg

Skrivet:
4 mars 2010 kl. 17:34
faxmaskinen Kille, 33 år

Brüden har en klar poäng.

AlexNoir Tjej, 32 år

7 650 forumsinlägg

Skrivet:
4 mars 2010 kl. 17:35
AlexNoir Tjej, 32 år

Citat från theblackicicle


Intressant fråga. :>

Kafka Kille, 30 år

1 696 forumsinlägg

Skrivet:
4 mars 2010 kl. 17:36
Kafka Kille, 30 år

Vårrullar =D

SeverusSnape Tjej, 35 år

1 841 forumsinlägg

Skrivet:
4 mars 2010 kl. 17:37
SeverusSnape Tjej, 35 år

Citat från Freetown


har aldrig gjort piroger förut men NU är de i ugnen :)!)!)!)

Jag har precis käkat klart mina piroger! Asgoda blev dem, första gången för mig med :)

kim Kille, 34 år

2 258 forumsinlägg

Skrivet:
4 mars 2010 kl. 17:43
kim Kille, 34 år

theblackicicle:

NE.SE

vegetarian
vegetaria´n, person som äter enbart någon form av vegetarisk kost

vegetarisk kost
vegetarisk kost, kost som enbart (vegankost) eller till övervägande del (laktovegetarisk [laktovegetabilisk] och lakto-ovo-vegetarisk [lakto-ovo-vegetabilisk] kost) består av vegetabiliska livsmedel. Kött och fisk utesluts i alla vegetariska koster, medan mjölkprodukter ingår i den laktovegetariska kosten och både mjölk- och äggprodukter i den lakto-ovo-vegetariska kosten. Fettinnehållet i dessa koster är vanligen lågt och fiberinnehållet högt. Näringsinnehållet utgör inget egentligt problem i de laktovegetariska och lakto-ovo-vegetariska kosterna, där innehållet av proteiner, mineralämnen och vitaminer vanligen är tillfredsställande. Jämför vegankost.

vegankost
vegankost, kost som består av enbart vegetabiliska livsmedel, dvs. sådana som inte innehåller fisk, kött, ägg eller mjölkprodukter. Kostens protein kommer från ärtväxter, spannmål och rotfrukter. Ett sådant kosthåll kräver noggrannare näringsberäkning för att bli fullvärdigt beträffande proteinkvalitet och innehållet av vissa vitaminer. Vegankost är en kostform som i Sverige ofta utvecklats vid hälsohem. Skälen att välja vegankost kan vara religiösa, hälsomässiga, etiska, ekologiska eller ekonomiska. Jämför vegetarisk kost.

---------------------------------------------------------

Vegetarian är ett ganska abstrakt och förändrande begrepp, men samtidigt är grundpunkten som vegetarian att inte äta något som levt. Detta bryter demi/pesco-vegs emot, medan lakto-ovo-vegetarianer inte gör det ifall de undviker löpe. Om det vore fel att kalla sig vegetarian som lakto-ovo-vegetarian, då skulle inte begreppet "Vegan" finnas.

----------------------------------------------------------

TL;DR: Your argument has a flaw.

mikado Tjej, 32 år

1 750 forumsinlägg

Skrivet:
4 mars 2010 kl. 17:45
mikado Tjej, 32 år

hahaha, jag älskar att enda anledningen till att jag inte kan
kalla mig själv vegetarian är att jag käkar blodpudding.

JWL Kille, 35 år

3 837 forumsinlägg

Skrivet:
4 mars 2010 kl. 17:47
JWL Kille, 35 år

Citat från kim
---------------------------------------------------------
Vegetarian är ett ganska abstrakt och förändrande begrepp, men samtidigt är grundpunkten som vegetarian att inte äta något som levt. Detta bryter demi/pesco-vegs emot, medan lakto-ovo-vegetarianer inte gör det ifall de undviker löpe. Om det vore fel att kalla sig vegetarian som lakto-ovo-vegetarian, då skulle inte begreppet "Vegan" finnas.[/i]


Som jag har fattat det är veganism en livsstil, det handlar inte bara om vad man äter.

theblackicicle Tjej, 36 år

1 386 forumsinlägg

Skrivet:
4 mars 2010 kl. 17:48
theblackicicle Tjej, 36 år

kim:

Grundtanken är ju ganska varierande den med, vissa säger ju att vegetarian egentligen är som vegan, fast utan allt det där skinn/päls/etc-snacket...


EDIT: JWL! You said it! :D



Föregående
Till toppen     Sista sidan
Nästa

Du måste vara inloggad för att skriva i forumet