Vegetarisk och Vegansk kost

Föregående
Till botten     Sista sidan
Nästa
pingveplopp Tjej, 31 år

4 863 forumsinlägg

Skrivet:
3 mars 2010 kl. 16:04
pingveplopp Tjej, 31 år

Stekta wookgrönsaker med stekt corn"kyckling" (öh stavning) med stekta nudlar<3
Annars röror, mums<3

Karin Tjej, 34 år

13 597 forumsinlägg

Skrivet:
3 mars 2010 kl. 16:05
Karin Tjej, 34 år

quorn :(

lsidhjkjh Tjej, 32 år

2 983 forumsinlägg

Skrivet:
3 mars 2010 kl. 17:13
lsidhjkjh Tjej, 32 år

;););)


Jag stekte tofu tillsammans med lök, vitlök, tomat, tacosås, oregano, salt, peppar, soja och lite röd currypasta.
Lite sånt + broccoli i pirogerna, och så vitlökssås (turkisk yoghurt, cream fraiche, vitlök, örtsalt) till det.
Ganska grymt.

Förresten kan jag rekommendera en deggrej. Det skulle egentligen vara två dl mjölk i degen.
Jag hade inte två dl mjölk, så jag tog 1dl turkisk yoghurt och 1dl vatten istället. (Y)

saxx Tjej, 32 år

6 544 forumsinlägg

Skrivet:
3 mars 2010 kl. 21:00
saxx Tjej, 32 år

Någon som vet om de färdiga Svamp- & broccolipajen och Ost- &Sparrispajen från Familjen Dafgård är vegetariska? Hittar ju ingenting om att det är kött i den. Men vet aldrig.

Dubbelkolla är bäst <3

http://www.dafgard.se/produtv/NyProdukter.nsf/LookupCategoriesKonsument2/C12569B2004E8C61C12573B00046E85E?OpenDocument&item=Enportioner

AlexNoir Tjej, 32 år

7 650 forumsinlägg

Skrivet:
3 mars 2010 kl. 21:08
AlexNoir Tjej, 32 år

Citat från saxx


Det är en aningen svårt att avgöra när dem inte skriver ut ingredienserna. :-->

saxx Tjej, 32 år

6 544 forumsinlägg

Skrivet:
3 mars 2010 kl. 21:10
saxx Tjej, 32 år

Citat från snowdoll


Det är en aningen svårt att avgöra när dem inte skriver ut ingredienserna. :-->

Har köpt pajerna idag. Står inget om kött vid ingredienserna. Kan jag vara 100% säker?!!
Blir osäker när dom inte lägger in dom i deras vegetariska sortiment eller något.

Apelsin Kille, 31 år

2 990 forumsinlägg

Skrivet:
3 mars 2010 kl. 21:11
Apelsin Kille, 31 år

Ost- och sparris- pajen lär det ju vara löpe i.

saxx Tjej, 32 år

6 544 forumsinlägg

Skrivet:
3 mars 2010 kl. 21:12
saxx Tjej, 32 år

Citat från Apelsin


Ost- och sparris- pajen lär det ju vara löpe i.

Löpe?

JWL Kille, 35 år

3 837 forumsinlägg

Skrivet:
3 mars 2010 kl. 21:13
JWL Kille, 35 år

Citat från Apelsin


Ost- och sparris- pajen lär det ju vara löpe i.

Beror nog på vad det är för ost!

saxx Tjej, 32 år

6 544 forumsinlägg

Skrivet:
3 mars 2010 kl. 21:14
saxx Tjej, 32 år

Men jag är inte vegan. Så jag äter ost.
Då är den okej eller?

Apelsin Kille, 31 år

2 990 forumsinlägg

Skrivet:
3 mars 2010 kl. 21:14
Apelsin Kille, 31 år

Citat från saxx


Löpe?

Löpe är en blandning av enzymer som produceras i däggdjursmagar och gör det möjligt för djuret att bryta ned moderns mjölk. I livsmedelsindustrin används löpe bland annat vid framställning av ost. Löpe innehåller enzymet kymosin som gör att mjölk ystar sig, det vill säga mjölken sönderledas till parakasein och vassle. Parakaseinet används senare till ostframställning.

Numera framställs löpe även från olika vegetabilier och mikroorganismer. Tilläggas bör att matindustrin officiellt inte får lov att kalla vegetabiliska enzymer för löpe, då namnet syftar på just det ämne som extraheras ur kalvars löpmagar; termen "vegetabiliskt löpe" är således inte tillåten inom svensk livsmedelsindustri. Löpe som inte utvunnits ur kalvar benämns "ystenzym" eller "mjölkkoagulerande enzym".[1]

http://sv.wikipedia.org/wiki/L%C3%B6pe

Apelsin Kille, 31 år

2 990 forumsinlägg

Skrivet:
3 mars 2010 kl. 21:14
Apelsin Kille, 31 år

Citat från JWL


Citat från Apelsin

Ost- och sparris- pajen lär det ju vara löpe i.

Beror nog på vad det är för ost!


Precis, men oftast är det löpe i.

JWL Kille, 35 år

3 837 forumsinlägg

Skrivet:
3 mars 2010 kl. 21:17
JWL Kille, 35 år

Citat från saxx


Men jag är inte vegan. Så jag äter ost.
Då är den okej eller?


Är du laktovegetarian som jag antar att du är så är det okej.
Tror att löpe räknas som en naturlig del av mejeriprodukter.

Fast vad du "får" äta bestämmer du självklart själv.

AlexNoir Tjej, 32 år

7 650 forumsinlägg

Skrivet:
3 mars 2010 kl. 21:19
AlexNoir Tjej, 32 år

Löpe är ju kalvmage, så jag skulle knappast säga att det är vegetariskt.

JWL Kille, 35 år

3 837 forumsinlägg

Skrivet:
3 mars 2010 kl. 21:19
JWL Kille, 35 år

Citat från Apelsin


Citat från JWL

Citat från Apelsin

Ost- och sparris- pajen lär det ju vara löpe i.

Beror nog på vad det är för ost!

Precis, men oftast är det löpe i.


Som jag har fattat det så finns det löpe i alla de vanligaste ostsorterna.
Sen finns det specialostar utan!


Föregående
Till toppen     Sista sidan
Nästa

Du måste vara inloggad för att skriva i forumet