Vegetarisk och Vegansk kost
Jag ska baka bullar :D
Tänkte kanske köra nån kombo med pizza-bullar/snurror, har inte bestämt mig än ^^
DIE MUTTER !!!
Min soppa blev inte så lyckad. :(
Fick ha i sojasås så att den skulle smaka något.
Omg åt typ en skit god vegetariansk sak...
Typ i augusti, med aggiexcore och shanti..
Det var typ tomatpure, typ buljong, svamp, majs, o allt sånt småskit..
I en röra som hon stekte, sen så pasta till det.
OMG säger jag bara!
Delicious!
Jag och min vän slängde nyss ihop en trevlig tofugryta. För typ... 5 portioner:
600g tofu
En röd chilifrukt
Lök
Paprika
En sked ajvar
Två skedar tomatpuré
En tesked röd currypaste
En burk kokosmjölk
Soya
Citronpeppar efter smak
Tärna tofun och låt den stå i soya + skivad chilifrukt en stund
Fräs lök + paprika + ajvar + currypaste + tomatpuré + citronpeppar tills det mjuknar lite
Häll i tofu + soyan & chilin som den legat i
Fräs en liten stund till
Häll på kokosmjölken
Låt koka en stund
Servera ris till!
namnammmm
Paranötter. <3
groddar, ärt- och solrosskott har räddat min fjällen-mat vecka.
sen är bönsallader <3
och kikärtsbiffar är inte fel heller.
och grönsaker i allmänhet är underskattat.
idag fortsatte jag min soppmani, dock med tillagd halvstress och lazyness. så jag gjorde spenatsoppa med lite röda linser osv
typ lite underskattat gott : (
Orkade inte göra något avancerat idag,
så jag stekte schalottenlök, vitlök, kantareller och qournbitar med salt, peppar och soja, och gjorde en stuvning på det.
Sen åt jag det med pasta och färsk tomat.
(Y)
var smakar scharlottenlök?
Inte speciellt annorlunda. Den smakar.. lök.
Jag tog den mest för att det är en lagom storlek, så jag inte skulle behöva lämna halva.
Nu jävlar ska det lagas mat och bakas!
Dagens kommer att bestå av pelmeni med två olika fyllningar och semlor! (Bilder kommer sen.. eller inte)
Min kära far sabbade min morgon förut. "Pelmeni kan man ju bara ha kött i, annars är det inte pelmeni! ÖHÖHÖHÖHÖ" Gubbjävel..
Pelmeni - check
Semlor - check
Gjorde deg på bara mjöl och vatten.
Fyllning 1:
Champinjoner
Babyspenat
Tofu
Oregano
----------------------------------------------
Fyllning 2:
Kokta kikärter
Valnötter
Purjolök
Mango Curry (krydda)
Allt blandades i en matberedare. Åt med en klick mjölkfri smör, ruccola och körsbärstomater.
De med champinjonerna blev helt okej. Mjuka med lite tuggmotstånd. Jag får helt enkelt byta ut tofun mot sojafärs nästa gång. Blir säkert godare också.
De med kikärterna gillar jag! Det som behövs tänkas på är att inte ha i för lite krydda, vilket jag lyckades göra.
När jag gjorde semlorna använde jag receptet som det manliga spökansiktet länkade till förut:
http://www.semlor.nu/mjolkfria-semlor
Blev dock inte lika fina som på bilden. :( Oh well..
gjorde vegansk spenatpaj idag!
Förstår inte hur man äter dessa fyllda paprikor?!
Antingen har man bara paprikan som en skål, då skulle man lika gärna kunna använda en skål..
Eller så skär man i paprikan, MEN DÅ RAMLAR ALLTING UR?!?! :c
Du måste vara inloggad för att skriva i forumet