Vegetarisk och Vegansk kost
Min kanin är och förblir vegan <3
Kidcrash:
tydligen var folk sjuka förr :(
"Vid gammaldags framställning av löpe torkas och rensas kalvmagar som sedan skärs i småbitar. Dessa lägges sedan i saltvatten med vinäger eller vin för att få ner pH-värdet. Efter några dagar filtreras lösningen och rålöpet som finns kvar kan man ysta ost med. Ett gram av detta löpe kan ysta mellan 2 och 4 kilogram mjölk. Det löpe som kan utvinnas från en normalstor kalv räcker till att ysta mellan 300-350 kg ost."
+o(
Men hur fan fick de för sig att börja skrapa kalvmage och blanda det med mjölk?
Jag fattar ändå inte varför man inte använder vegetabiliskt löpe när man kan.
Borde det inte tillochmed vara lättare?
"Vid modern framställning av löpe tar man djupfrysta kalvmagar och mal dem, varpå de läggs i en enzymextraherande lösning. Därpå tillsätts syra. Efter neutraliserande av syran filtreras löpet i flera steg och koncentreras till önskad styrka (1:15000).[2]"
seriöst
ok måste läsa om vegetabiliska varianter
... Jag vill inte röra ost mer :(
OOh det är så gott att grilla paprika på sommaren med mozzarella och massa kryddor :D
Morötter är asnice, vill försöka mig på morots- och linspuré någon dag. lär bli asagott.
pussy; sluta Mica, jag blir ju huungriiig :(
Jag är duktig, delar morotspåse med Truls (kaninen) så det är ingen risk att nån av oss får i sig för mycket ^___^
Åh gud sicket gulligt namn
Du måste vara inloggad för att skriva i forumet
