Vegetarisk och Vegansk kost

Föregående
Till botten     Sista sidan
Nästa
AlexNoir Tjej, 32 år

7 650 forumsinlägg

Skrivet:
3 februari 2010 kl. 16:08
AlexNoir Tjej, 32 år

Citat från Apelsin


Har för mig att det är för att för mycket soja(sojaprotein?) blir giftigt?
Min lärare sa något sådant.


Om du svarade på Quorn-frågan så är din lärare ute och cyklar. Quorn tillverkas nämligen inte av sojaprotein.

Apelsin Kille, 31 år

2 990 forumsinlägg

Skrivet:
3 februari 2010 kl. 16:08
Apelsin Kille, 31 år

Okej jag blanda ihop det.
Men det kanske är utav samma orsak?

AlexNoir Tjej, 32 år

7 650 forumsinlägg

Skrivet:
3 februari 2010 kl. 16:11
AlexNoir Tjej, 32 år

Citat från Apelsin


Okej jag blanda ihop det.
Men det kanske är utav samma orsak?


Jag har faktiskt ingen aning. Jag är inte så insatt i Quorn och dess existens, haha. ;>

funeralparty Tjej, 33 år

2 215 forumsinlägg

Skrivet:
3 februari 2010 kl. 16:14
funeralparty Tjej, 33 år

Citat från Apelsin


Har för mig att det är för att för mycket soja(sojaprotein?) blir giftigt?
Min lärare sa något sådant.


Det är mycket östrogen i, så det är inte alltför bra nej. Men det har inget med quorn att göra :>

lillHurricane Tjej, 35 år

512 forumsinlägg

Skrivet:
3 februari 2010 kl. 16:17
lillHurricane Tjej, 35 år

Det enda jag kan hitta som påvisar att quorn kan vara "farligt" är den här artikeln från aftonbladet:
http://www.aftonbladet.se/kropphalsa/article231786.ab

kim Kille, 34 år

2 258 forumsinlägg

Skrivet:
3 februari 2010 kl. 16:25
kim Kille, 34 år

LiBRA69 funeralparty Apelsin KeXiS

http://www.body.se/content/kost/artikel.asp?CID=583

"Fytoöstrogener är en grupp biologiskt aktiva substanser som förekommer naturligt i växtriket, och som till sin kemiska struktur liknar östrogen (östradiol). Detta gör det möjligt för fytoöstrogener att binda till östrogenreceptorer i kroppen och utöva östrogenlika effekter. Detta får förmodligen många manliga läsare att rygga tillbaka. Flera rapporter har också föreslagit att fytoöstrogener skulle kunna orsaka infertilitet hos män. Dessutom finns myter om att fytoöstrogener skulle sänka halten av det manliga könshormonet testosteron. Inte så konstigt egentligen, då östrogen är ökänt för sin förmåga att öka fettinlagringen och ju är det hormon som ”gör kvinnor till kvinnor”. Men, läs vidare…forskning har nämligen visat att fytoöstrogener (framför allt de från soja) inte är så farliga för män som det låter. Det finns nu flera studier som visat att intag av sojaprotein inte har några negativa hormonella effekter eller andra biverkningar hos män. Studieresultaten pekar på att intag av sojaprotein varken påverkar halterna av östrogen, fritt testosteron eller den totala testosteronhalten hos män."

Sojaprotein är inte farligt så vida du inte har utvecklat en allergi mot soja/sojabönan.
Det finns inga konkreta bevis för att sojaprotein skulle vara farligt för kroppen när man inte har allergi.

Det finns däremot forskning på att kött innehåller färgämnen, konserveringsmedel, tillsatser (Titta på alla E-nummer :]), samt även kemiska ämnen som inte ska vara där alls. Kött innehåller toxiner i en mer koncentrerad mängd, alla som läst Naturkunskap och Biologi borde veta det.
Rött kött har bevisat sig höja risken för cancer, fisk kan innehålla tyngre metaller på grund av den smutsiga miljö de bor i (förutsatt att de är vilt fångade, skulle inte påstå att fiskfarmar är särskilt renliga heller.

lillHurricane: Skulle verkligen inte kunna påstå att Aftonhoran är en pålitlig tidning alls då de vinklar allting. Men ja, det finns vissa som inte tål Quorn, precis som det finns människor som inte tål kött.

funeralparty Tjej, 33 år

2 215 forumsinlägg

Skrivet:
3 februari 2010 kl. 16:29
funeralparty Tjej, 33 år

Kim: Jaha, jag hade ingen aning! Tackar :>
Äter mycket sojaprodukter eftersom jag inte äter rött kött, så det känns bra att veta att det inte är någon fara. :)

lillHurricane Tjej, 35 år

512 forumsinlägg

Skrivet:
3 februari 2010 kl. 16:37
lillHurricane Tjej, 35 år

Citat från kim



lillHurricane: Skulle verkligen inte kunna påstå att Aftonhoran är en pålitlig tidning alls då de vinklar allting. Men ja, det finns vissa som inte tål Quorn, precis som det finns människor som inte tål kött.


Håller fullständigt med dig, men det var som sagt det enda jag hittade. Dessutom fick säljarna säga sitt så båda sidor fanns ju med.

Apelsin Kille, 31 år

2 990 forumsinlägg

Skrivet:
3 februari 2010 kl. 18:37
Apelsin Kille, 31 år

Kim: Det där visste jag inte, tack så mycket!

QWERDF 33 år

6 783 forumsinlägg

Skrivet:
3 februari 2010 kl. 19:32
QWERDF 33 år

Gjorde en soppa med potatis, morötter, paprika och purjolök. Den ska tas med till skolan imorgon.
Kommer vara jättemysigt att sitta på bussen och dricka varm soppa ur termosen när man ska hem. :D

QWERDF 33 år

6 783 forumsinlägg

Skrivet:
3 februari 2010 kl. 20:38
QWERDF 33 år

Får göra den soppan nästa vecka och ha med i en termos.
Dock ska jag skippa salt och honung.

QWERDF 33 år

6 783 forumsinlägg

Skrivet:
3 februari 2010 kl. 20:46
QWERDF 33 år

Citat från sorgarendur


Citat från Inferno

Får göra den soppan nästa vecka och ha med i en termos.
Dock ska jag skippa salt och honung.

You will not regret it.
Finns det inte typ.. konstgjord veggiehonung?


Inte vad jag vet. Men kan alltid prova med sirap. <:

Kidcrash Kille, 35 år

7 080 forumsinlägg

Skrivet:
3 februari 2010 kl. 22:32
Kidcrash Kille, 35 år

Citat från SNELHEST


Ett tips är att blanda ner lite tärnad banan i currysåsen och sedan äta med ris och valfritt substitut.

En simpel "banan, ris å curry" :>


Sorgarendur, aldrig gillat spenat soppa men jag kan väl din ett försök, utan honung tho.

jabberwocky Kille, 34 år

3 137 forumsinlägg

Skrivet:
3 februari 2010 kl. 22:33
jabberwocky Kille, 34 år

Min pappas linssoppa är oslagbar. Jag ska skriva upp det hemliga receptet här om jag kommer ihåg det!

Kidcrash Kille, 35 år

7 080 forumsinlägg

Skrivet:
3 februari 2010 kl. 22:34
Kidcrash Kille, 35 år

Annars kan man lösa upp råsocker med lite vatten, självklart i kastrull. Smakar på ett ungefär som honung, liksom liknar.


Föregående
Till toppen     Sista sidan
Nästa

Du måste vara inloggad för att skriva i forumet