Vegetarisk och Vegansk kost
Citat från Bitchslayer
hahaha wopsie; är exakt så jag också brukar köra min lasagne!
Tror att alla som gör vegetarisk lasse gör den med antingen quorn/soya eller aubergine/spenat.
Spenat/svamp med getost är min favorit i nu
Morötter, linser, spenat och zucchini i lasagne är naiz.
Spenat, sparris, kantarell och portabello represent. Bästa lasagnen!
Citat från unsterblich
Spenat, sparris, kantarell och portabello represent. Bästa lasagnen!
Du måste nämna någon ost, annars blir jag inte sugen. :<
Brukar inte använda ost haha, eller jo, nu i malmö kanske. Men annars tjockade jag bara på typ fett mycket bechamel istället!
fuck, ost är ju enda anledningen till att jag inte kallar mig för vegan..
Måste ha ost.
Ost är anledningen till att jag inte kallar mig vegetarian hehe
hehe
heh
fast nä, äter typ bara halloumi och feta ibland ändå, och det märket jag köper är så vitt jag vet med vegetabiliskt löpe.
Men förut åt jag typ ost på allt. Utom mackor.
Dag tre utan ost. Känner mig ensam och rädd.
cool_vegan_hipster?
Linssoppan som jag storkokade ihop ikväll blev en hit.
100% home grown.
Mhhhm-mmhhm
Citat från molly
Ost är anledningen till att jag inte kallar mig vegetarian hehe
hehe
heh
fast nä, äter typ bara halloumi och feta ibland ändå, och det märket jag köper är så vitt jag vet med vegetabiliskt löpe.
Men förut åt jag typ ost på allt. Utom mackor.
Men sen när kan man inte kalla sig vegetarian om man äter ost/dricker möjlk etc?
Eller är ni för uptight i denna tråden?
Vadå uptight, löpe som finns i ost framställs av animalier = icke vegetariskt. Men det är väl en etisk fråga som allt annat. Det är inte KÖTT som i muskler i bitar, så då tycker vissa att det är lugnt, liksom!
"Vid framställning av löpe torkas och rensas kalvmagar som sedan skärs i småbitar. Dessa lägges sedan i saltvatten med vinäger eller vin för att få ner pH-värdet. Efter några dagar filtreras lösningen och rålöpet som finns kvar kan man ysta ost med. Ett gram av detta löpe kan ysta mellan 2 och 4 kilogram mjölk. Det löpe som kan utvinnas från en normalstor kalv räcker till att ysta mellan 300-350 kg ost."
åh i need to make lasange.
lasange med rotfrutker är otroligt gott. sedan lite tzatsiki till det!
hur gör ni vegans lasange?
Citat från molly
Vadå uptight, löpe som finns i ost framställs av animalier = icke vegetariskt. Men det är väl en etisk fråga som allt annat. Det är inte KÖTT som i muskler i bitar, så då tycker vissa att det är lugnt, liksom!
"Vid framställning av löpe torkas och rensas kalvmagar som sedan skärs i småbitar. Dessa lägges sedan i saltvatten med vinäger eller vin för att få ner pH-värdet. Efter några dagar filtreras lösningen och rålöpet som finns kvar kan man ysta ost med. Ett gram av detta löpe kan ysta mellan 2 och 4 kilogram mjölk. Det löpe som kan utvinnas från en normalstor kalv räcker till att ysta mellan 300-350 kg ost."
Men vegetabiliskt löpe då? som typ miljoner jävla ostar har.
Du behöver inte förklara ord för mig, jag vet mycket väl vad det betyder och vad det är gjort av!
Du måste vara inloggad för att skriva i forumet