Vegetarisk och Vegansk kost

Föregående
Till botten     Sista sidan
Nästa
Wopsie Kille, 35 år

7 755 forumsinlägg

Skrivet:
9 januari 2013 kl. 00:07
Wopsie Kille, 35 år

Citat från Bitchslayer


hahaha wopsie; är exakt så jag också brukar köra min lasagne!

Tror att alla som gör vegetarisk lasse gör den med antingen quorn/soya eller aubergine/spenat.

PeaVe Kille, 32 år

1 592 forumsinlägg

Skrivet:
9 januari 2013 kl. 00:12
PeaVe Kille, 32 år

Spenat/svamp med getost är min favorit i nu

nikki Tjej, 34 år

3 708 forumsinlägg

Skrivet:
9 januari 2013 kl. 01:22
nikki Tjej, 34 år

Morötter, linser, spenat och zucchini i lasagne är naiz.

natsukashi Kille, 60 år

31 027 forumsinlägg

Skrivet:
9 januari 2013 kl. 01:24
natsukashi Kille, 60 år

Spenat, sparris, kantarell och portabello represent. Bästa lasagnen!

Wopsie Kille, 35 år

7 755 forumsinlägg

Skrivet:
9 januari 2013 kl. 01:29
Wopsie Kille, 35 år

Citat från unsterblich


Spenat, sparris, kantarell och portabello represent. Bästa lasagnen!

Du måste nämna någon ost, annars blir jag inte sugen. :<

natsukashi Kille, 60 år

31 027 forumsinlägg

Skrivet:
9 januari 2013 kl. 01:34
natsukashi Kille, 60 år

Brukar inte använda ost haha, eller jo, nu i malmö kanske. Men annars tjockade jag bara på typ fett mycket bechamel istället!

Wopsie Kille, 35 år

7 755 forumsinlägg

Skrivet:
9 januari 2013 kl. 01:37
Wopsie Kille, 35 år

fuck, ost är ju enda anledningen till att jag inte kallar mig för vegan..

Måste ha ost.

molly Tjej, 34 år

11 279 forumsinlägg

Skrivet:
9 januari 2013 kl. 01:41
molly Tjej, 34 år

Ost är anledningen till att jag inte kallar mig vegetarian hehe
hehe
heh

fast nä, äter typ bara halloumi och feta ibland ändå, och det märket jag köper är så vitt jag vet med vegetabiliskt löpe.
Men förut åt jag typ ost på allt. Utom mackor.

mmnej Tjej, 35 år

1 970 forumsinlägg

Skrivet:
9 januari 2013 kl. 01:44
mmnej Tjej, 35 år

Dag tre utan ost. Känner mig ensam och rädd.

Wopsie Kille, 35 år

7 755 forumsinlägg

Skrivet:
9 januari 2013 kl. 01:44
Wopsie Kille, 35 år

cool_vegan_hipster?

Pappa Kille, 33 år

2 540 forumsinlägg

Skrivet:
9 januari 2013 kl. 01:45
Pappa Kille, 33 år

Linssoppan som jag storkokade ihop ikväll blev en hit.
100% home grown.
Mhhhm-mmhhm

Wopsie Kille, 35 år

7 755 forumsinlägg

Skrivet:
9 januari 2013 kl. 01:48
Wopsie Kille, 35 år

Citat från molly


Ost är anledningen till att jag inte kallar mig vegetarian hehe
hehe
heh

fast nä, äter typ bara halloumi och feta ibland ändå, och det märket jag köper är så vitt jag vet med vegetabiliskt löpe.
Men förut åt jag typ ost på allt. Utom mackor.


Men sen när kan man inte kalla sig vegetarian om man äter ost/dricker möjlk etc?

Eller är ni för uptight i denna tråden?

molly Tjej, 34 år

11 279 forumsinlägg

Skrivet:
9 januari 2013 kl. 01:54
molly Tjej, 34 år

Vadå uptight, löpe som finns i ost framställs av animalier = icke vegetariskt. Men det är väl en etisk fråga som allt annat. Det är inte KÖTT som i muskler i bitar, så då tycker vissa att det är lugnt, liksom!

"Vid framställning av löpe torkas och rensas kalvmagar som sedan skärs i småbitar. Dessa lägges sedan i saltvatten med vinäger eller vin för att få ner pH-värdet. Efter några dagar filtreras lösningen och rålöpet som finns kvar kan man ysta ost med. Ett gram av detta löpe kan ysta mellan 2 och 4 kilogram mjölk. Det löpe som kan utvinnas från en normalstor kalv räcker till att ysta mellan 300-350 kg ost."

Mittkontoarborta 26 år

4 078 forumsinlägg

Skrivet:
9 januari 2013 kl. 01:54

åh i need to make lasange.

lasange med rotfrutker är otroligt gott. sedan lite tzatsiki till det!

hur gör ni vegans lasange?

Wopsie Kille, 35 år

7 755 forumsinlägg

Skrivet:
9 januari 2013 kl. 02:38
Wopsie Kille, 35 år

Citat från molly


Vadå uptight, löpe som finns i ost framställs av animalier = icke vegetariskt. Men det är väl en etisk fråga som allt annat. Det är inte KÖTT som i muskler i bitar, så då tycker vissa att det är lugnt, liksom!

"Vid framställning av löpe torkas och rensas kalvmagar som sedan skärs i småbitar. Dessa lägges sedan i saltvatten med vinäger eller vin för att få ner pH-värdet. Efter några dagar filtreras lösningen och rålöpet som finns kvar kan man ysta ost med. Ett gram av detta löpe kan ysta mellan 2 och 4 kilogram mjölk. Det löpe som kan utvinnas från en normalstor kalv räcker till att ysta mellan 300-350 kg ost."


Men vegetabiliskt löpe då? som typ miljoner jävla ostar har.

Du behöver inte förklara ord för mig, jag vet mycket väl vad det betyder och vad det är gjort av!


Föregående
Till toppen     Sista sidan
Nästa

Du måste vara inloggad för att skriva i forumet