Matte!
Citat från BlackenedDeath:
"[alla] delar i tårtan har samma arean och samma radien"
Nu har du läst fel.[/i]
Självklart har de samma radie -> samma bottens area
Citat från YumeNeDai:
Citat från BlackenedDeath:
"[alla] delar i tårtan har samma arean och samma radien"
Nu har du läst fel.
Självklart har de samma radie -> samma bottens area
Varför skulle tårtan sektioneras av som våningar? Snälla, människan må ha formulerat sig dåligt, men relativt uppenbart att vi talar om tårtbitar.. Vi har inte ens någon höjd eller volym.......... Bitarna skulle vara olika stora.

Citat från Lager:
Vi hade mattenationella idag, och ena frågan var (typ): Du har totalt 300cm2(eller 30dm2,) av en tårta, alltså bara platt. Tårtan ska sedan delas upp i 3 delar. Den på botten är dubbelt så stor som den i mitten, och den i mitten är dubbelt så stor som den översta delen. Hur stor är diametern på de olika delarna? Det jag gjorde var att jag delade 300 på 7, tog det nummret gånger 2, sen orginalnummret (alltså 300/7), och gångrade det med 4, och så fick jag de olika areorna på de olika tårtdelarna. Sedan tog jag var för sig och delade de med pi, sen tog roten ur det talet, sedan gånger två för att få diametern. Har jag gjort helt fel? Eller hur skulle ni göra?
!
Math is my life <3
Jag kanske bara är morgontrött, men såhär tolkade jag uppgiften:
Det må vara ett fullkomligt irrationellt sätt att dela upp en tårta, men matematiker är ju inte direkt kända för att bara fokusera på verklighetstrogna problem och en sån här uppdelning genererar ett mer intressant problem.
Okej, jag fuckade upp ganska brutalt. Jag glömmde att skriva att det i princip var 3 olika tårtor, som man typ lägger på varandra. Detta kan vara rätt viktigt att veta, så sorry att jag missade det.. hehe
Ganska jätteavgörande. Då hade alltså YumeNeDai rätt. Jag antog att med överst menade du i en visuell representation, och alltså egentligen helt irrelevant.
Om alla har samma topparea så har alla samma diameter och radie, det känns som att du utelämnat något..
Citat från BlackenedDeath:
Om alla har samma topparea så har alla samma diameter och radie, det känns som att du utelämnat något..
Indeed, det känns onödigt att fortsätta diskutera problemet förrän vi vet ord för ord vad som stod i uppgiften.
Ska se ifall jag kan försöka ta en bild när vi får tillbaks testen, dock så kan det ta omkring en månad haha
Citat från Lager:
Ska se ifall jag kan försöka ta en bild när vi får tillbaks testen, dock så kan det ta omkring en månad haha
Vetifan om det ens är lagligt.. De får väl bara släppas av skolverket själva? Se till att du inte bryter mot något, kör på annars.
Citat från BlackenedDeath:
[ . . . ] det känns som att du utelämnat något..
Nu har jag inte följt diskussionen så noggrant, men kan det inte vara så att han menar en tårta av modell "bröllopstårta", d.v.s. tre koaxiala cylindrar staplade på varandra? Där 300 cm^2 är summan av de tre cylindrarnas basytor, vilka har det inbördes förhållandet 4/7, 2/7 och 1/7.
Citat från Dopeslut:
Citat från BlackenedDeath:
[ . . . ] det känns som att du utelämnat något..
Nu har jag inte följt diskussionen så noggrant, men kan det inte vara så att han menar en tårta av modell "bröllopstårta", d.v.s. tre koaxiala cylindrar staplade på varandra? Där 300 cm^2 är summan av de tre cylindrarnas basytor, vilka har det inbördes förhållandet 4/7, 2/7 och 1/7.
Ja! Exakt så! Det är så jag borde beskrivt det från början! xD
Citat från Lager:
Vi hade mattenationella idag, och ena frågan var (typ): Du har totalt 300cm2(eller 30dm2,) av en tårta, alltså bara platt. Tårtan ska sedan delas upp i 3 delar. Den på botten är dubbelt så stor som den i mitten, och den i mitten är dubbelt så stor som den översta delen. Hur stor är diametern på de olika delarna? Det jag gjorde var att jag delade 300 på 7, tog det nummret gånger 2, sen orginalnummret (alltså 300/7), och gångrade det med 4, och så fick jag de olika areorna på de olika tårtdelarna. Sedan tog jag var för sig och delade de med pi, sen tog roten ur det talet, sedan gånger två för att få diametern. Har jag gjort helt fel? Eller hur skulle ni göra?
Hade samma prov, skrattade lite. Fick precis den uppgiften 1 vecka tidigare av min mattelärare :~)
I sådana fall hade det bara varit att dela upp ytan på sjundedelar, 4 sjundedelar för största, 2 för andra, 1 för översta.
3 areor som du separat tillämpar cirkelformlerna på, och därmed får ut diametern på var och en, om det nu var det du ville ha.
Citat från QueenViking:
Citat från Jonissum41:
Tackar!
Jonas skäms på dig, lyssnar du inte på lektionerna? :p
förlåt mamma :c
Du måste vara inloggad för att skriva i forumet