Matte!
Citat från SGates
Ska skriva nationellt prov i Matte 3C ganska snart. någon som har tips om vad man bör kolla extra på? Var ett tag sen jag pluggade matte B på gymnasiet så kommer inte ihåg hur NP var upplagt, och det har säkert ändrats sen dess.
alla tips uppskattas (:
Skulle nog säga att satsa på derivator... känns som att hela matte 3 var derivator. Svårare problemlösning som kanske "Vi fyller en kon med vatten med blabla hastighet. Hur snabbt ökar vätskehöjden vid detta tillfälle?"
Finns jättebra sammanfattningar på youtube har jag för mig
Edit: Mitt kursprov : http://www.matteboken.se/media/6380/ma3c-ht12.pdf
Sammanfattning av Ma3 finnes även här: http://www.matteboken.se/lektioner/matte-3
Citat från whoppr
Citat från SGates
Ska skriva nationellt prov i Matte 3C ganska snart. någon som har tips om vad man bör kolla extra på? Var ett tag sen jag pluggade matte B på gymnasiet så kommer inte ihåg hur NP var upplagt, och det har säkert ändrats sen dess.
alla tips uppskattas (:
Skulle nog säga att satsa på derivator... känns som att hela matte 3 var derivator. Svårare problemlösning som kanske "Vi fyller en kon med vatten med blabla hastighet. Hur snabbt ökar vätskehöjden vid detta tillfälle?"
Finns jättebra sammanfattningar på youtube har jag för mig
ahokay, jo det är ju typ det hela boken handlat om känns det som, får titta lite extra på det då <:
Kan ju tipsa om MDAGlobalaGy s kanal, sjukt bra videos
En rolig och givande kurs för dig som är allmänt matematikintresserad och nästan ett måste för dig som är matematiklärare! Du får lära dig euklidisk geometri ordentligt, du får lära dig något om icke-euklidisk geometri och om matematikens och geometrins grunder, men först och främst får du lösa en massa spännande uppgifter. Du får se att varje geometriuppgift är ett unikt litet konstverk, och höra om den enorma kulturhistoriska betydelse geometrin har haft genom årtusendena.
http://www.utbildning.gu.se/kurser/kurs_information?courseId=MMG110

Någon här som är sugen på att läsa den kursen? Vi är ett antal från mitt program som ska läsa den, men the more, the merrier!
Om tio dagar, den 14/3, är det dags för tenta i Algebraiska Strukturer. Visst har vi trevliga tentor?
Jag har gjort en guide för er som behöver hjälp med Matematiken
Om ett par veckor ska jag börja läsa en kurs som heter Diskret Matematik. Kursboken har växt fram ur en kurs om ämnet på Stanford University och jag gillar redan boken; utöver att den har en något informell stil så har elever som läst kursen på Stanford fått bidra:
"Students always know better than their teachers, so we have asked the first students of this material to contribute their frank opinions, as 'graffiti' in the margins."
Detta "graffiti" är verkligen superbt:
Vissa kommentarer är informativa:
"The degree function deg(Q) refers here to the degree in k, treating n as a constant"
"(Excercise 55 gives a clue about why we might want to make this magic substitution.)"
"If you have a highlighter pen, these two equations have got to be marked."
"Infinite calculus avoids E here by letting 1 --> 0"
Andra kommentarer avdramatiserar genom att visa att även Stanford-studenter är vanliga dödliga:
"I just hope I don't fall into this trap during the midterm."
"If you are clueless about matrices, don't panic; this book uses them only here."
"Warning: This stuff is fairly advanced. Better skim the next two pages on first reading; they aren't crucial."
Tredje kommentarer är bara roliga
"I guess e^x = 2^x for small values of 1."
"I feel fine today modulo a slight headhache.
- The Hacker's dictionary [337]"
"The art of mathematics, as of life, is knowing which truths are useless."
Jag önskar att fler böcker hade sånt här "graffiti".
gawd hatar matte -.- i alla fall läraren xD
(e) Antag att vikten hos en påse varierar enligt en N (53.1,3^2). Vad är sannolikheten att medelvärdet av 5 påsars vikter understiger 50g?
Lite hjälp någon? ^^
Citat från Nue:
(e) Antag att vikten hos en påse varierar enligt en N (53.1,3^2). Vad är sannolikheten att medelvärdet av 5 påsars vikter understiger 50g?
Lite hjälp någon? ^^
Det första steget är att vid multiplikation med 5 ökar väntevärdet med en faktor 5 och variansen med en faktor 5². Efter detta är det bara en fråga om att normalisera (göra allting normalfördelat N(0,1)) och slå upp Phi-funktionens värde i nån tabell.
I facit så gör dem följande:
Xm=medelvärdet av fem förpackningars vikter; Xm ~ N(53.1, 3^2/5). P(Xm<50)=1-P(Z </= (55-53.1)/(3^2*kvrot5))=P(Z </= 2.31) =1-0.9896=0.01
Jag hänger med på konceptet, men varför sätter dem X som 55?
Jag kan inte föreställa mig annat än att det är ett tryckfel, då X ska vara 50.
Det var det jag undrade över! Tack.
Du måste vara inloggad för att skriva i forumet