Matte!
Will do, när jag kommer på nåt att skriva!
There once was a lady named Bright,
whose speed was faster than light.
She set out, one day,
in a relative way,
and returned on the previous night.
matte är kul när man väl förstår sig på't
Älskar matte, förutom just just nu. För just just nu håller vi på med imaginära tal och ologiska grejer gör mig bara frustrerad.
Imaginära tal ÄR logiska :s
Citat från Alexandria
Älskar matte, förutom just just nu. För just just nu håller vi på med imaginära tal och ologiska grejer gör mig bara frustrerad.
När man är dålig knäcker frustrationen en ;)
Alexandria, matte 2?
Imaginära tal är förövrigt det roligaste jag läst hittills.
Många anser att matematik blir svårt när man kommer till en nivå där användningsområdena inte längre är uppenbara, vilket ofta sker i samband med att man börjar lära sig algebra eller trigonometriska funktioner (sin, cos, tan, cot). Gamla hederliga matte B tycks ha varit många gymnasieelevers nemesis. Jag anser fortfarande att det var den svåraste mattekurs jag har läst än så länge, just för att k
ursen introducerade ett helt nytt tankesätt.
"När kommer jag någonsin ha användning av det här?" är en fråga rättvis i sig, om än flitigt använd av alltför många med alltför grov naivitet och/eller okunskap; en viktigare fråga att fokusera på är "Jag ska inte bli mattelärare eller fysiker, varför lär jag mig det här?"
Den senare frågan tyder på en skev uppfattning om vad matematik är för något och det stora antal personer som ställer såna frågor, får mig att rikta min blick mot skolan, som tydligen har misslyckats med att tydliggöra något såpass grundläggande. Mina mattelärare har varit bra på att lära ut det som de har blivit instruerade att lära ut, problemet ligger mycket djupare än i själva formlerna man förväntas lära sig; problemet är fundamentalt. Inte en enda gång under mina första tolv år i skolan fick jag höra att:
Matematik
är
ett
språk.
Neil deGrasse Tyson sa i en intervju att:
"[...] to be able to converse with people in Korea, you have to learn Korean. To converse with the universe you have to know mathematics, because the universe speaks mathematics."
Principen gäller alla matematikens användningsområden och liksom behovet för flerspråkighet ökar, i takt med att världens länder blir alltmer sammanlänkade och kommunikationen ökar, så ökar även behovet för matematiska kunskaper och matematisk förståelse. Många yrkesområden blir mer och mer beroende av teknisk, logisk, matematisk kommunikation, som följd av den ökande komplexiteten i jobben som utförs.
Idag verkar alltför många tro att matematik på högre nivå endast används av matematiker, fysiker och folk med liknande yrken. Detta är inte sant ens idag och kommer vara ännu mindre sant i framtiden. Världen behöver folk med matematiska kunskaper, i en allt större takt, men skolan hänger inte med; betygen rentutav sjunker. Än så länge behöver de flesta ingen högre högstanivå än den som erbjuds i gymnasiet idag (ett problem i sig är att så många nöjer sig med de första två kurserna). Vad som i huvudsak saknas är mer och bättre utbildning i matematikens grund.
Skolan bör lägga integralerna och de komplexa talen åt sidan för en sekund, tills dess att den har sett till att ge svar på frågorna: Vad är matematik i grunden? Hur används matematik i samhället? Varför är det så viktigt att många kan mer än "hushållsmatematik"?
Jag tror att elevers kunskapsnivå i matematik kommer att öka avsevärt om man ger dem korrekt uppfattning mycket tidigare. Det är inte okej att låta elever lära sig räkna praktisk, tydligt verklighetsförankrad matematik i åtta-tio år och helt plötsligt rubba den uppenbara verklighetsförankringen genom att introducera algebra och annat, utan att över huvud taget förbereda eleverna på det. Inte undra på att så många säger "Jag var bra på matte, det var roligt - tills vi började med x och y".
Skolan bör satsa mer på matematikens teori, uppbyggnad och användningsområden, vid sidan om praktisk räknande, vid en mycket tidigare ålder. Skolan bör också förbereda eleverna mer på att matematik inte bara handlar om siffror. Det är viktigt att skolan dessutom förklarar varför, på en tillräckligt grundläggande nivå för att skapa åtminstone viss förståelse hos de flesta.
Man lär sig mer och bättre om man förstår hur och varför.
Vafan balbblar folk om.. matte skitflummigt.. fakkin naturvetskap o universum o fakking är matte. Shit.. de e helt sjukt j'vla kool
Atomer o sånt
hejdudel
Citat från AfrikasDrottning
Vafan balbblar folk om.. matte skitflummigt.. fakkin naturvetskap o universum o fakking är matte. Shit.. de e helt sjukt j'vla kool
Atomer o sånt
hejdudel
Svenska är också väldigt lärorikt och nyttigt.
Matte är ju typ allt
Vadå typ allt, finns väl hur mycket som helst som inte är matte.
Citat från Erotik
Vadå typ allt, finns väl hur mycket som helst som inte är matte.
Men haallåå. ja e fakkad på massa olika roliga saker kan intre skriva resntabekelt just bnu a oehj
Men matte ar typ all. O ja, de finns massa andra grejer, va de nu är, vad som helst är uppbygga med atomer o skit o grejer, vilket kna mätas av matematik . Och språk är också nåt du kan mäta me mate typ.. asså. ljudvågor, hur dom bildas o frädas o blablablaaaa.. o alltså.
Universum. Matte. mannen, in the end were all just numbers
Haha <3
Jag sitter och tenta pluggar inför algebran, dock så har jag fastnat. Jag lyckas inte riktigt bevisa binominalsatsen. Hjälp någon (Jimmy)?
Det finns ett språk som är baserat mer eller mindre på matte, lojban heter det. Älskar skiten <3 (Egentligen på logikens regler, men det finns mycket matematiska saker i det ändå).
Öh jag har funderat på om det finns någon "operator" (plus, minus etc) som inte innehåller någon info, ungefär som variabler. X är ett tal men berättar inte vilket tal. Så man kan visa att tal står i någon relation till varandra men inte berätta hur.
5 () 5 = 10
Mest logiskt + i det här fallet :P
Min mattelärare sa att det inte finns, men jag tycker det är så logiskt att det borde finnas. Någonting någon hört om?
Du måste vara inloggad för att skriva i forumet