Vilket parti ska ni rösta på 2010?
PÅ MIG SJÄLV!
Citat från 2qt2bstr8
håller med till 100%, tycker inte att det direkt är något att snacka om i denna fråga eftersom exakt all tillgänglig forskning visar att terapi och mjuka tag fungerar bättre i brottsförebyggande syfte än tough-on-crime och långa fängelsestraff.
Om man bortser från den avskräckande effekt som hårda straff har på normala människor.
Citat från Anklever
Om man bortser från den avskräckande effekt som hårda straff har på normala människor.
Nej, även om man räknar med den. Jag kan förstå att folk tror att det fungerar så men samtliga kriminologer är överens om att det inte gör det och det är därför vi inte har längre föngelsestraff än vi har i Sverige. Det gör nämligen ingen som helst skillnad (EDIT: över en viss gräns, naturligtvis) utan kostar bara en massa pengar i onödan.
För att nyansera detta lite: längden på straffet har förstås en viss avskräckande verkan, men långa straff försvårar även rehabiliteringen när folk kommer ut och detta har en större negativ inverkan på brottsstatistiken (genom återfall) än den ganska lilla positiva verkan som den avskräckande effekten har. Detta gäller framför allt våldsbrott.
Om fängelsestraffet kombineras med någon form av vård minskar risken för återfall ännu mer och fångvård är alltså makalöst samhällsekonomiskt försvarbart. Det handlar inte om att dalta med brottslingar eller nåt, utan om att det helt enkelt är det som fungerar bäst för att minska brottsligheten OCH kostar mindre än att behålla folk i fängelse.
Citat från Paganblut
Oj. Du missförstod mig. Jag är helt emot vård. Jag menar att i vården är det bättre ställt än i fängelse. Jag tycker att fängelse ska vara något hemskt att hamna i.
Haha! Secondar dumfan. Men se mitt förra inlägg, och återigen: skilj på fångvård (som alltså sker i fängelset och inte står i motsats till att sitta i fängelse) och rättspsyk.
Och för den som eventuellt tror att rättspsyk är något slags betald semester: det är det inte. De enda som i modern tid suttit på livstid i Sverige i bemärkelsen suttit inlåsta i hela sitt liv tills de dör är fångar på rättspsyk och vårdtiderna för grova förbrytare är i regel längre än fängelsestraffen för motsvarande brott.
Citat från 2qt2bstr8
Och för den som eventuellt tror att rättspsyk är något slags betald semester: det är det inte. De enda som i modern tid suttit på livstid i Sverige i bemärkelsen suttit inlåsta i hela sitt liv tills de dör är fångar på rättspsyk och vårdtiderna för grova förbrytare är i regel längre än fängelsestraffen för motsvarande brott.
Men ändå är det billigare säger du?
Citat från 2qt2bstr8
Citat från Anklever
Men ändå är det billigare säger du?
NEJ, det säger jag ÅTERIGEN inte.
för tredje gången nu, versalt och fetstilt så att det absolut inte kan missuppfattas:
FÅNGVÅRD ÄR INTE SAMMA SAK SOM RÄTTSPSYK.
Hahaha, jag fattade inte förrens tredje gången :')
Citat från 2qt2bstr8
Och för den som eventuellt tror att rättspsyk är något slags betald semester: det är det inte. De enda som i modern tid suttit på livstid i Sverige i bemärkelsen suttit inlåsta i hela sitt liv tills de dör är fångar på rättspsyk och vårdtiderna för grova förbrytare är i regel längre än fängelsestraffen för motsvarande brott.
Haha, ja, t.ex. om jag hade hamnat på rättpsyk av någon anledning så skulle jag inte släppts lätt, trots att jag är fri från diagnoser. Vad jag har hört så tar de hårt på allt som kan utvecklas till ett destruktivt beteende, vilket varenda människa har tecken på. Det är inte att sitta och bygga med lego i två år och sedan gå fri.
till rättspsykiatrisk vård döms alltså brottslingar som är så bakom flötet att de inte ens fattar att de har begått ett brott. att behandla dessa är förvisso dyrt, men att sätta dem i fängelse vore
1. orättvist, och
2. helt meningslöst, eftersom de skulle vara lika störda när de kom ut igen och genast återgå till att begå brott. sluten rättspsykiatrisk vård är aldrig tidsbestämd, utan man släpps ut när man bedöms vara frisk. detta tar ofta extremt lång tid eller inträffar inte över huvud taget. att folk ändå ibland tror att de ska komma lindrigt undan om de får tvångsvård beror antagligen på att de har tittat på för mycket film.
Citat från natsukashi
Haha, ja, t.ex. om jag hade hamnat på rättpsyk av någon anledning så skulle jag inte släppts lätt, trots att jag är fri från diagnoser. Vad jag har hört så tar de hårt på allt som kan utvecklas till ett destruktivt beteende, vilket varenda människa har tecken på. Det är inte att sitta och bygga med lego i två år och sedan gå fri.
word
Du måste vara inloggad för att skriva i forumet