Vilket parti ska ni rösta på 2010?
dreambox
Kille, 38 år
idioten snackar om netto och brutto-löner
DumFan
Kille, 35 år
Citat från Motherfucker3
Men är inte kommunismen statslöst?
Ja, jämna ut ja. Visst DÅ förlorar inte företaget. Då är det bara dom som tjänar mera som förlorar.[/i]
Ja, det är dit man strävar ja. Men man kan ju inte bara vinna i ett val och lösa upp riksdagen precis..
Preeeeeeecis.
dreambox
Kille, 38 år
kommunismen är väl inte statlös?
spiskummin
Kille, 35 år
Citat från nandekatt
kommunismen är väl inte statlös?
Jo, i de allra flesta former av kommunismen, och i den ursprungliga formen.
DumFan
Kille, 35 år
Citat från Motherfucker3
Men när det blir statslöst så kan företagen rulla på sitt eget vis igen. Då failar allt efter någon sekund.
Men det är så här:
Hög utbildning = hög lön
Låg utbildning = Liten lön
Alla kan inte tjäna lika för olika jobb.[/i]
Man skulle omarbeta det så företagen hade inte sett ut som de gör i dagens mening, produktionsmedlen hade ägts kollektivt.
De flesta vänster skulle säga såhär:
Låg utbildning = En viss lön
Hög utbildning = LITE högre lön.
Rose
Kille, 34 år
Vänster
spiskummin
Kille, 35 år
Citat från nandekatt
Citat från footfoot
Citat från nandekatt
kommunismen är väl inte statlös?
Jo, i de allra flesta former av kommunismen, och i den ursprungliga formen.
gief källa
Läs t.ex. kommunistiska manifestet, lenins böcker etc etc
Ja, till och med Lenin eftersträvade det stat- och klasslösa samhället (påstod han åtminstone).
Julian
Kille, 37 år
MP. As usual.
spiskummin
Kille, 35 år
Citat från nandekatt
Citat från DumFan
Citat från nandekatt
kommunismen är väl inte statlös?
Jo, när man väl når kommunismen brukar man säga att det inte finns en stat. I alla fall inte som den är i dagens mening.
Så om man nitne har någon stat, vem fan ska hålla i planekonomin?
Planekonomi är ju inte en del av alla kommunistiska grenar. Den existerar dock i de för-kommunistiska samhällen som skapas via t.ex. Marxism-Leninismen.
DumFan
Kille, 35 år
Citat från Motherfucker3
Definiera hög och låg lön i siffror tack.[/i]
Omöjligt att räkna på det i förväg.
Men det handlar ju inte precis bara om en hundralapp mer i månaden precis.
DumFan
Kille, 35 år
Citat från Motherfucker3
Men vi gör fantasisiffror då.
Låg utbildning(städare) = 30 tusen
Hög utbildning(advokat) =....?[/i]
Det är ingen idé att jag sitter här och gissar om en eventuell situation sådär. Det finns så många variabler.
spiskummin
Kille, 35 år
Citat från Motherfucker3
Citat från DumFan
Citat från Motherfucker3
Definiera hög och låg lön i siffror tack.
Omöjligt att räkna på det i förväg.
Men det handlar ju inte precis bara om en hundralapp mer i månaden precis.
Men vi gör fantasisiffror då.
Låg utbildning(städare) = 30 tusen
Hög utbildning(advokat) =....?
Ja, 30.000 för en städare är en fantasisiffra :)
Du måste vara inloggad för att skriva i forumet