Vilket parti ska ni rösta på 2010?

Föregående
Till botten     Sista sidan
Nästa
Fuhlfaan Kille, 35 år

13 forumsinlägg

Skrivet:
16 april 2010 kl. 21:44
Fuhlfaan Kille, 35 år

Citat från ErikSchwartz



Fake and gay [/i]

=3

Gravedigger Kille, 33 år

4 402 forumsinlägg

Skrivet:
16 april 2010 kl. 21:47
Gravedigger Kille, 33 år

Citat från Anklever



Skillnaden är väl att raggare inte vill ha speciella rättigheter, ett eget språk, en egen nationaldag eller en egen myndighet.

Jag har inget emot samer, men varför jobba aktivt med att sära på folkgrupperna? Varför ha en egen nationaldag? Känner sig inte samerna tillräckligt svenska för att fira den svenska nationaldagen?



Kanske för att Sverige inte försökt tagit bort raggarnas kultur, tvingat dem in i den "Svenska kulturen" som är den "rätta", förbjudit deras språk och förvisat dem till allra norraste Sverige?

Sen är samekulturen lite äldre än vad raggarnas är.

Anklever Kille, 34 år

2 433 forumsinlägg

Skrivet:
16 april 2010 kl. 22:03
Anklever Kille, 34 år

Citat från Gravedigger


Kanske för att Sverige inte försökt tagit bort raggarnas kultur, tvingat dem in i den "Svenska kulturen" som är den "rätta", förbjudit deras språk och förvisat dem till allra norraste Sverige?

Sen är samekulturen lite äldre än vad raggarnas är.


Ska man ge samerna en egen nation tycker du? Då skulle ingen kunna tvinga dem till något.

Jag tror samer skulle känna sig så berömt kränka om man sa att deras kultur inte var mer än raggarkulturen för övrigt.

Gravedigger Kille, 33 år

4 402 forumsinlägg

Skrivet:
16 april 2010 kl. 22:04
Gravedigger Kille, 33 år

Citat från Anklever


Citat från Gravedigger

Kanske för att Sverige inte försökt tagit bort raggarnas kultur, tvingat dem in i den "Svenska kulturen" som är den "rätta", förbjudit deras språk och förvisat dem till allra norraste Sverige?

Sen är samekulturen lite äldre än vad raggarnas är.

Ska man ge samerna en egen nation tycker du? Då skulle ingen kunna tvinga dem till något.

Jag tror samer skulle känna sig så berömt kränka om man sa att deras kultur inte var mer än raggarkulturen för övrigt.



Ska man ge dem en egen nation när de är Sverige som är deras ursprungsland?

Därav varför man inte gör det. Eftersom de inte är samma sak.

N3RDY Tjej, 33 år

546 forumsinlägg

Skrivet:
16 april 2010 kl. 22:05
N3RDY Tjej, 33 år

Om jag fick så skulle jag rösta på piratpartiet, bara för att.

Anklever Kille, 34 år

2 433 forumsinlägg

Skrivet:
16 april 2010 kl. 22:07
Anklever Kille, 34 år

Citat från Gravedigger


Ska man ge dem en egen nation när de är Sverige som är deras ursprungsland?

Sameland är samernas land, vilka är vi att säga att det är vårat?


Citat från Gravedigger

Därav varför man inte gör det. Eftersom de inte är samma sak.

Jag hoppas 2qt2bstr8 förstår det också.

Gravedigger Kille, 33 år

4 402 forumsinlägg

Skrivet:
16 april 2010 kl. 22:09
Gravedigger Kille, 33 år

Citat från Anklever



Sameland är samernas land, vilka är vi att säga att det är vårat?

-------------------------------------------------------------------------

Det är ju det vi egentligen inte har.

2qt2bstr8 Kille, 46 år

2 351 forumsinlägg

Skrivet:
16 april 2010 kl. 22:16
2qt2bstr8 Kille, 46 år

Citat från Anklever


Jag hoppas 2qt2bstr8 förstår det också.

Men lägg av med att spela korkad, jag har väl för helvete inte gjort någon övrig jämförelse mellan same- och raggarkultur än att de inte förhindrar att man även har en svensk kultur.

Anklever Kille, 34 år

2 433 forumsinlägg

Skrivet:
16 april 2010 kl. 23:55
Anklever Kille, 34 år

Citat från 2qt2bstr8


Men lägg av med att spela korkad, jag har väl för helvete inte gjort någon övrig jämförelse mellan same- och raggarkultur än att de inte förhindrar att man även har en svensk kultur.

Finns det något som du tycker förhindrar att man också har en svensk kultur?

2qt2bstr8 Kille, 46 år

2 351 forumsinlägg

Skrivet:
17 april 2010 kl. 00:16
2qt2bstr8 Kille, 46 år

Citat från Anklever


Finns det något som du tycker förhindrar att man också har en svensk kultur?

Det beror ju på vad man menar med svensk kultur. Om man menar att ha samma kulturella förståelse (språk, associationer, kulturellt kapital) som en genomsnittlig etnisk svensk så, nej.

2qt2bstr8 Kille, 46 år

2 351 forumsinlägg

Skrivet:
17 april 2010 kl. 00:22
2qt2bstr8 Kille, 46 år

Sedan är det förstås extremt svårt för tex en vuxen invandrare att få ett lika stort svenskt kulturellt kapital som någon som bott här hela sitt liv, men detta gäller ju inte samerna eftersom en svensk same HAR bott här hela sitt liv.

Anklever Kille, 34 år

2 433 forumsinlägg

Skrivet:
17 april 2010 kl. 10:48
Anklever Kille, 34 år

Citat från 2qt2bstr8


Sedan är det förstås extremt svårt för tex en vuxen invandrare att få ett lika stort svenskt kulturellt kapital som någon som bott här hela sitt liv

Om man bortser från medborgarskap är alltså denna vuxna invandrare mindre svensk.

spiskummin Kille, 35 år

6 359 forumsinlägg

Skrivet:
17 april 2010 kl. 11:05
spiskummin Kille, 35 år

Citat från Anklever


Citat från 2qt2bstr8

Sedan är det förstås extremt svårt för tex en vuxen invandrare att få ett lika stort svenskt kulturellt kapital som någon som bott här hela sitt liv

Om man bortser från medborgarskap är alltså denna vuxna invandrare mindre svensk.



Och om jag är vegan så är jag också mindre svensk enligt samma definitioner då jag inte tar del av svensk matkultur, vem bryr sig?

Mat från Indien, Sydamerika och hela Asien > Svensk mat

de_Kadens 38 år

3 277 forumsinlägg

Skrivet:
17 april 2010 kl. 11:10
de_Kadens 38 år

kommun och region: Vp
riksdag: ingen jävla aning, proteströst, vänstern eller soffan...

2qt2bstr8 Kille, 46 år

2 351 forumsinlägg

Skrivet:
17 april 2010 kl. 14:21
2qt2bstr8 Kille, 46 år

Citat från Anklever


Om man bortser från medborgarskap är alltså denna vuxna invandrare mindre svensk.

Jaha. Men nu var det alltså samer vi pratade om.


Föregående
Till toppen     Sista sidan
Nästa

Du måste vara inloggad för att skriva i forumet