Vilket parti ska ni rösta på 2010?
Gravedigger
Kille, 33 år
Citat från Anklever
Skillnaden är väl att raggare inte vill ha speciella rättigheter, ett eget språk, en egen nationaldag eller en egen myndighet.
Jag har inget emot samer, men varför jobba aktivt med att sära på folkgrupperna? Varför ha en egen nationaldag? Känner sig inte samerna tillräckligt svenska för att fira den svenska nationaldagen?
Kanske för att Sverige inte försökt tagit bort raggarnas kultur, tvingat dem in i den "Svenska kulturen" som är den "rätta", förbjudit deras språk och förvisat dem till allra norraste Sverige?
Sen är samekulturen lite äldre än vad raggarnas är.
Anklever
Kille, 34 år
Citat från Gravedigger
Kanske för att Sverige inte försökt tagit bort raggarnas kultur, tvingat dem in i den "Svenska kulturen" som är den "rätta", förbjudit deras språk och förvisat dem till allra norraste Sverige?
Sen är samekulturen lite äldre än vad raggarnas är.
Ska man ge samerna en egen nation tycker du? Då skulle ingen kunna tvinga dem till något.
Jag tror samer skulle känna sig så berömt kränka om man sa att deras kultur inte var mer än raggarkulturen för övrigt.
Gravedigger
Kille, 33 år
Citat från Anklever
Citat från Gravedigger
Kanske för att Sverige inte försökt tagit bort raggarnas kultur, tvingat dem in i den "Svenska kulturen" som är den "rätta", förbjudit deras språk och förvisat dem till allra norraste Sverige?
Sen är samekulturen lite äldre än vad raggarnas är.
Ska man ge samerna en egen nation tycker du? Då skulle ingen kunna tvinga dem till något.
Jag tror samer skulle känna sig så berömt kränka om man sa att deras kultur inte var mer än raggarkulturen för övrigt.
Ska man ge dem en egen nation när de är Sverige som är deras ursprungsland?
Därav varför man inte gör det. Eftersom de inte är samma sak.
N3RDY
Tjej, 33 år
Om jag fick så skulle jag rösta på piratpartiet, bara för att.
Anklever
Kille, 34 år
Citat från Gravedigger
Ska man ge dem en egen nation när de är Sverige som är deras ursprungsland?
Sameland är samernas land, vilka är vi att säga att det är vårat?
Citat från Gravedigger
Därav varför man inte gör det. Eftersom de inte är samma sak.
Jag hoppas 2qt2bstr8 förstår det också.
Gravedigger
Kille, 33 år
Citat från Anklever
Sameland är samernas land, vilka är vi att säga att det är vårat?
-------------------------------------------------------------------------
Det är ju det vi egentligen inte har.
Anklever
Kille, 34 år
Citat från 2qt2bstr8
Men lägg av med att spela korkad, jag har väl för helvete inte gjort någon övrig jämförelse mellan same- och raggarkultur än att de inte förhindrar att man även har en svensk kultur.
Finns det något som du tycker förhindrar att man också har en svensk kultur?
2qt2bstr8
Kille, 46 år
Citat från Anklever
Finns det något som du tycker förhindrar att man också har en svensk kultur?
Det beror ju på vad man menar med svensk kultur. Om man menar att ha samma kulturella förståelse (språk, associationer, kulturellt kapital) som en genomsnittlig etnisk svensk så, nej.
2qt2bstr8
Kille, 46 år
Sedan är det förstås extremt svårt för tex en vuxen invandrare att få ett lika stort svenskt kulturellt kapital som någon som bott här hela sitt liv, men detta gäller ju inte samerna eftersom en svensk same HAR bott här hela sitt liv.
spiskummin
Kille, 35 år
Citat från Anklever
Citat från 2qt2bstr8
Sedan är det förstås extremt svårt för tex en vuxen invandrare att få ett lika stort svenskt kulturellt kapital som någon som bott här hela sitt liv
Om man bortser från medborgarskap är alltså denna vuxna invandrare mindre svensk.
Och om jag är vegan så är jag också mindre svensk enligt samma definitioner då jag inte tar del av svensk matkultur, vem bryr sig?
Mat från Indien, Sydamerika och hela Asien > Svensk mat
de_Kadens
38 år
kommun och region: Vp
riksdag: ingen jävla aning, proteströst, vänstern eller soffan...
Du måste vara inloggad för att skriva i forumet
