Vegetarisk och Vegansk kost

Föregående
Till botten     Sista sidan
Nästa
ithica Kille, 32 år

10 106 forumsinlägg

Skrivet:
14 januari 2013 kl. 16:42
ithica Kille, 32 år

Citat från Dyrkarn


Citat från siabravi

Var är såsen

Den är där, men skiten syns ju typ inte i min dålig kamera. Dock var den jättegod. Jag gjorde lite för lite.


Recept? Lät rätt gott.

AeriDorno Kille, 30 år

2 718 forumsinlägg

Skrivet:
14 januari 2013 kl. 16:51
AeriDorno Kille, 30 år

Citat från siabravi


Recept? Lät rätt gott.[/i]

Stek upp lite brocoli (ingen särskild mängd, men ju mer - desto godare!) och gul lök.
Häll i sojagrädde (ca 1 paket) och finhackad vegansk mögelost (Cheezily från Astrid och Aporna [dosera utifrån vad du tycker är gott]).
Häll i en halv tesked grönsaksfond (salt eller buljong fungerar också!) och peppra.
Om du har soja- bacon/skinka/korv hacka och ha i. det gör såsen matigare. Man kan också ha i lite ärtor.
Servera med pasta och strö lite vegansk permesan-ost över.

Alla substitut går att köpa på de flesta hälsokostaffärer. Om du inte har någon i närheten är det lite knepigare!

any1 29 år

675 forumsinlägg

Skrivet:
14 januari 2013 kl. 17:14
any1 29 år

Woop wooop, har asmycket broccoli hemma!

ang goodsoy-nyheten: JAAAAAAAAAAAAAA ASLDFGHJK (((((((:

ithica Kille, 32 år

10 106 forumsinlägg

Skrivet:
14 januari 2013 kl. 18:16
ithica Kille, 32 år

Dyrkarn: Närmaste är väl Lund, och någon veganost har jag inte råd med om jag inte gör den själv så fuck it. :(

AeriDorno Kille, 30 år

2 718 forumsinlägg

Skrivet:
14 januari 2013 kl. 18:26
AeriDorno Kille, 30 år

Citat från siabravi


Dyrkarn: Närmaste är väl Lund, och någon veganost har jag inte råd med om jag inte gör den själv så fuck it. :(

Synd..
Men exkludera osten och lägg till lite roliga kryddor så har du en vanlig gräddsås!

prinswilmer 30 år

1 537 forumsinlägg

Skrivet:
14 januari 2013 kl. 18:45
prinswilmer 30 år

kokade röda linser och quinoa, och rörde sedan ihop det med pastasås och oliver och lät det stå på eftervärme ett tag med lock på.
Blev rätt gott, kan rekommendera att ha något mer "matigt" till så att det blir mer tuggmotstånd.

AeriDorno Kille, 30 år

2 718 forumsinlägg

Skrivet:
14 januari 2013 kl. 18:53
AeriDorno Kille, 30 år

Citat från wussyboygeekrock


kokade röda linser och quinoa, och rörde sedan ihop det med pastasås och oliver och lät det stå på eftervärme ett tag med lock på.
Blev rätt gott, kan rekommendera att ha något mer "matigt" till så att det blir mer tuggmotstånd.


Sojabönor är perfekta då. Goda proteinbomber, med fin färg och mycket tuggmotstånd.

Wopsie Kille, 35 år

7 755 forumsinlägg

Skrivet:
14 januari 2013 kl. 18:55
Wopsie Kille, 35 år

Mintuu och havrechoklad till middag!

YamadaAkira Kille, 37 år

1 746 forumsinlägg

Skrivet:
14 januari 2013 kl. 18:59
YamadaAkira Kille, 37 år

Citat från mandis_


YamadaAkira: Bara skölj en burk kidneybönor, sedan mosar du dem till en smet. Kryddar med valfria kryddor (jag tog peppar, paprikapulver, tomatpurèe, vitlökspulver, cayennepeppar) sedan har du i mjöl tills smeten är så "torr" att den fortfarande håller samman, men att du kan forma den med händerna utan att det klibbar jättemycket. Stek sidan cirka 4-5 minuter allt som allt på varje sida. (man måste vända dem mycket)

Ska testa också någon dag. Men kommer byta ut kidneybönorna mot något annat! :3

mandis Tjej, 32 år

8 767 forumsinlägg

Skrivet:
14 januari 2013 kl. 19:01
mandis Tjej, 32 år

Citat från YamadaAkira


Citat från mandis_

YamadaAkira: Bara skölj en burk kidneybönor, sedan mosar du dem till en smet. Kryddar med valfria kryddor (jag tog peppar, paprikapulver, tomatpurèe, vitlökspulver, cayennepeppar) sedan har du i mjöl tills smeten är så "torr" att den fortfarande håller samman, men att du kan forma den med händerna utan att det klibbar jättemycket. Stek sidan cirka 4-5 minuter allt som allt på varje sida. (man måste vända dem mycket)

Ska testa också någon dag. Men kommer byta ut kidneybönorna mot något annat! :3


Brukar göra på linser och kikärtor annars! Ska testa göra på sojabönor någon dag, brukar göra egen sojakorv med det, så det borde funka super som biffar också!

YamadaAkira Kille, 37 år

1 746 forumsinlägg

Skrivet:
14 januari 2013 kl. 19:05
YamadaAkira Kille, 37 år

Citat från mandis_


Ska testa också någon dag. Men kommer byta ut kidneybönorna mot något annat! :3

Brukar göra på linser och kikärtor annars! Ska testa göra på sojabönor någon dag, brukar göra egen sojakorv med det, så det borde funka super som biffar också![/i]

Bam! Låter superbt det! :'D

mandis Tjej, 32 år

8 767 forumsinlägg

Skrivet:
14 januari 2013 kl. 19:08
mandis Tjej, 32 år

YamadaAkira: Jadå! Det är dessutom BUSLÄTT att göra!

YamadaAkira Kille, 37 år

1 746 forumsinlägg

Skrivet:
14 januari 2013 kl. 19:09
YamadaAkira Kille, 37 år

Citat från mandis_


YamadaAkira: Jadå! Det är dessutom BUSLÄTT att göra!

Ja, det låter ju som det! :'D

natsukashi Kille, 60 år

31 027 forumsinlägg

Skrivet:
14 januari 2013 kl. 19:15
natsukashi Kille, 60 år

Seitan burgers  -  2-3 burgare

Seitan:
5 dl. Vetemjöl Special
lite vatten
3 msk soja
2 dl buljong
1 tsk liquid smoke

Gör såhär: Börja med att blanda vatten och mjöl i en bunke tills du får en mättad deg. Degen skall inte kladda men ändå inte glappa när du knådar den. Knåda degen i 5-10 min. Låt sedan degen vila i en skål med kallt vatten i 2 timmar.

När degen har vilat klart är det dags att tvätta ur all stärkelse ur degen. Detta gör vi genom att knåda degen i varma vattenbad. När du knådar degen så märker du snabbt att vattnet blir grumligt och vitt. När vattnet blivit så pass grumligt att du inte ser igenom det så byter du vatten. Det brukar ta mellan 7-10 vattenbad för att tvätta ur all stärkelse. Efter ett litet tag så ser du hur glutenmassan visar sig igenom stärkelsen som en gul-grå trådig massa. Fortsätt att knåda i det varma vattenbadet tills den trådiga gummiaktiga massan är det ända som återstår och den inte längre färgar vattnet vitt.

Blanda soja, buljong och liquid smoke i en liten ugnsform. Platta till seitanmassan och lägg den i formen tillsammans med vätskan. Baka i ugnen på 175°c i ca 25 min, dra sedan ner värmen till 145°c och baka ca 10-15 min till. Låt svalna.

Burgarna:
1/2 succhini
1/2 gul lök
1 vitlöksklyfta
4 msk bbq sås (jag använde Jack daniels)
1 msk soja
en nypa salt
1 msk johnnys senap
1 msk american steakhousekrydda (innehåller salt, lökpulver, chilipulver, brunt socker, rökt paprika, koriander, vitlök, senapspulver, persilja, tomatpulver, röksmak och citronsyra)
peppar, rökt paprika eller andra kryddor du gillar.
1 ägg
1/2 dl ströbröd
1/2 hirsflingor
Seitan

Gör såhär: mixa zucchini, lök och vitlök till en pasta, och stek tillsammans med kryddorna på medelvärme ca 5 min. För över till en bunke och tillsätt bbqsås, soja, salt, ägg, ströbröd och hirsflingor, blanda med en slev. 
Mixa seitan grovt i en mixer och tillsätt. Blanda. Grilla eller stek.



Fick det här receptet av en vän som är superduktig på att laga grejer! Går ju såklart att ersätta det ynka ägget. Funderar själv på att testa att ersätta det med äppelmos. Tycker inte att man ska dissa kombinationen av sötma och lite hårdare kryddor på dirren! Annars kan man ju bara köra på mer olja!

mandis Tjej, 32 år

8 767 forumsinlägg

Skrivet:
14 januari 2013 kl. 19:20
mandis Tjej, 32 år

Är det ingredienserna i seitan? Låter ju supervidrigt i så fall. :(


Föregående
Till toppen     Sista sidan
Nästa

Du måste vara inloggad för att skriva i forumet