Vegetarisk och Vegansk kost
Citat från siabravi
Recept? Lät rätt gott.[/i]
Stek upp lite brocoli (ingen särskild mängd, men ju mer - desto godare!) och gul lök.
Häll i sojagrädde (ca 1 paket) och finhackad vegansk mögelost (Cheezily från Astrid och Aporna [dosera utifrån vad du tycker är gott]).
Häll i en halv tesked grönsaksfond (salt eller buljong fungerar också!) och peppra.
Om du har soja- bacon/skinka/korv hacka och ha i. det gör såsen matigare. Man kan också ha i lite ärtor.
Servera med pasta och strö lite vegansk permesan-ost över.
Alla substitut går att köpa på de flesta hälsokostaffärer. Om du inte har någon i närheten är det lite knepigare!
Woop wooop, har asmycket broccoli hemma!
ang goodsoy-nyheten: JAAAAAAAAAAAAAA ASLDFGHJK (((((((:
Dyrkarn: Närmaste är väl Lund, och någon veganost har jag inte råd med om jag inte gör den själv så fuck it. :(
kokade röda linser och quinoa, och rörde sedan ihop det med pastasås och oliver och lät det stå på eftervärme ett tag med lock på.
Blev rätt gott, kan rekommendera att ha något mer "matigt" till så att det blir mer tuggmotstånd.
Citat från wussyboygeekrock
kokade röda linser och quinoa, och rörde sedan ihop det med pastasås och oliver och lät det stå på eftervärme ett tag med lock på.
Blev rätt gott, kan rekommendera att ha något mer "matigt" till så att det blir mer tuggmotstånd.
Sojabönor är perfekta då. Goda proteinbomber, med fin färg och mycket tuggmotstånd.
Mintuu och havrechoklad till middag!
Citat från mandis_
YamadaAkira: Bara skölj en burk kidneybönor, sedan mosar du dem till en smet. Kryddar med valfria kryddor (jag tog peppar, paprikapulver, tomatpurèe, vitlökspulver, cayennepeppar) sedan har du i mjöl tills smeten är så "torr" att den fortfarande håller samman, men att du kan forma den med händerna utan att det klibbar jättemycket. Stek sidan cirka 4-5 minuter allt som allt på varje sida. (man måste vända dem mycket)
Ska testa också någon dag. Men kommer byta ut kidneybönorna mot något annat! :3
Citat från YamadaAkira
Citat från mandis_
YamadaAkira: Bara skölj en burk kidneybönor, sedan mosar du dem till en smet. Kryddar med valfria kryddor (jag tog peppar, paprikapulver, tomatpurèe, vitlökspulver, cayennepeppar) sedan har du i mjöl tills smeten är så "torr" att den fortfarande håller samman, men att du kan forma den med händerna utan att det klibbar jättemycket. Stek sidan cirka 4-5 minuter allt som allt på varje sida. (man måste vända dem mycket)
Ska testa också någon dag. Men kommer byta ut kidneybönorna mot något annat! :3
Brukar göra på linser och kikärtor annars! Ska testa göra på sojabönor någon dag, brukar göra egen sojakorv med det, så det borde funka super som biffar också!
Citat från mandis_
Ska testa också någon dag. Men kommer byta ut kidneybönorna mot något annat! :3
Brukar göra på linser och kikärtor annars! Ska testa göra på sojabönor någon dag, brukar göra egen sojakorv med det, så det borde funka super som biffar också![/i]
Bam! Låter superbt det! :'D
YamadaAkira: Jadå! Det är dessutom BUSLÄTT att göra!
Citat från mandis_
YamadaAkira: Jadå! Det är dessutom BUSLÄTT att göra!
Ja, det låter ju som det! :'D
Seitan burgers - 2-3 burgare
Seitan:
5 dl. Vetemjöl Special
lite vatten
3 msk soja
2 dl buljong
1 tsk liquid smoke
Gör såhär: Börja med att blanda vatten och mjöl i en bunke tills du får en mättad deg. Degen skall inte kladda men ändå inte glappa när du knådar den. Knåda degen i 5-10 min. Låt sedan degen vila i en skål med kallt vatten i 2 timmar.
När degen har vilat klart är det dags att tvätta ur all stärkelse ur degen. Detta gör vi genom att knåda degen i varma vattenbad. När du knådar degen så märker du snabbt att vattnet blir grumligt och vitt. När vattnet blivit så pass grumligt att du inte ser igenom det så byter du vatten. Det brukar ta mellan 7-10 vattenbad för att tvätta ur all stärkelse. Efter ett litet tag så ser du hur glutenmassan visar sig igenom stärkelsen som en gul-grå trådig massa. Fortsätt att knåda i det varma vattenbadet tills den trådiga gummiaktiga massan är det ända som återstår och den inte längre färgar vattnet vitt.
Blanda soja, buljong och liquid smoke i en liten ugnsform. Platta till seitanmassan och lägg den i formen tillsammans med vätskan. Baka i ugnen på 175°c i ca 25 min, dra sedan ner värmen till 145°c och baka ca 10-15 min till. Låt svalna.
Burgarna:
1/2 succhini
1/2 gul lök
1 vitlöksklyfta
4 msk bbq sås (jag använde Jack daniels)
1 msk soja
en nypa salt
1 msk johnnys senap
1 msk american steakhousekrydda (innehåller salt, lökpulver, chilipulver, brunt socker, rökt paprika, koriander, vitlök, senapspulver, persilja, tomatpulver, röksmak och citronsyra)
peppar, rökt paprika eller andra kryddor du gillar.
1 ägg
1/2 dl ströbröd
1/2 hirsflingor
Seitan
Gör såhär: mixa zucchini, lök och vitlök till en pasta, och stek tillsammans med kryddorna på medelvärme ca 5 min. För över till en bunke och tillsätt bbqsås, soja, salt, ägg, ströbröd och hirsflingor, blanda med en slev.
Mixa seitan grovt i en mixer och tillsätt. Blanda. Grilla eller stek.
Fick det här receptet av en vän som är superduktig på att laga grejer! Går ju såklart att ersätta det ynka ägget. Funderar själv på att testa att ersätta det med äppelmos. Tycker inte att man ska dissa kombinationen av sötma och lite hårdare kryddor på dirren! Annars kan man ju bara köra på mer olja!
Är det ingredienserna i seitan? Låter ju supervidrigt i så fall. :(
Du måste vara inloggad för att skriva i forumet