Varför äta kött?

Föregående
Till botten     Sista sidan
Nästa
rulleboer Tjej, 30 år

432 forumsinlägg

Skrivet:
12 oktober 2011 kl. 02:38
rulleboer Tjej, 30 år

Gott.

spiskummin Kille, 35 år

6 359 forumsinlägg

Skrivet:
12 oktober 2011 kl. 06:00
spiskummin Kille, 35 år

Citat från OMB


Men dom kan ta sig själva för jag talar bara om att det är värt att äta kött.. från egen erfarenhet...
Inte nog med att det är sjukt gött, det är nyttigt för dig oxå, lika nyttigt som det gröna.

Så kommer någon och säger något om "vad jag skulle ätit" är det ju bara att svara "och du bör äta kött, men ha lite mer koll på vad för kött du äter" för det är inte så värt svårt att ta reda på hur "slakten är gjord". Och det var av den anledningen jag blev veg, för att jag tyckte synd om djuren.



Säg mig, var finns det kött som inte är dåligt för både miljö och djur? För jag har aldrig hört talas om något sådant. Det är verkligen inte bara slakten som är dåligt med djurindustrin.

Sen så är kött ganska näringsfattigt, som det redan tagits upp väldigt många gånger i tråden.

Du fick helt enkelt inte i dig tillräckligt mycket kalorier, eller kanske näring för den delen. Det funkar som sagt inte att bara plocka bort köttet från sin pasta-ketchup-gurkarätt.


För mig var det helt tvärtom när jag blev vegetarian. Jag hade livnärt mig på i stort sett enbart kött och grönsaker var ju äckligt. Sen blev jag vegetarian (senare vegan) och blev piggare och började tycka om grönsaker. Sen är det ju dessutom billigare att vara vegan, vilket är en av de bästa fördelarna för en fattig student.

LovisaSkywalker Tjej, 29 år

148 forumsinlägg

Skrivet:
12 oktober 2011 kl. 06:01
LovisaSkywalker Tjej, 29 år

Kött är gott.

spiskummin Kille, 35 år

6 359 forumsinlägg

Skrivet:
12 oktober 2011 kl. 06:09
spiskummin Kille, 35 år

Citat från rulleboer


Gott.


Citat från LovisaSkywalker

Kött är gott.


Det inlägget har vi ju aldrig sett. Varför läser inte köttätarna första inlägget innan de skriver i tråden?

tarelugnt Tjej, 28 år

140 forumsinlägg

Skrivet:
12 oktober 2011 kl. 06:36
tarelugnt Tjej, 28 år

Jag har varit vegetarian sen tre år tillbaka. Började äta kött igen nu i slutet av sommaren, det finns flera anledningar till det. Ända sen jag blev vegetarian så har jag fått i mig för lite järn och för lite proteiner, som man behöver när man fortfarande växer. Jag fick ta massa tabletter och skit för att stabilisera allting, för det påverkade min hälsa, jag orkade inte gå till skolan, ibland orkade jag inte ens resa mig ur sängen för att jag var så trött. Jag har dock mig själv att skylla för det för jag åt inte bönor, kikärtor och sådant som är en annan proteinkälla istället för kött. Men efter några månader av att ta mina tabletter och sånt (som inte hade hjälpt) så började jag att äta mycket grönsaker, bönor osv. På något sätt blev det inte bättre ändå, det blev visserligen bättre. Men jag var fortfarande regelbundet trött och seg.

När man är vegetarian äter man ju något som kallas för quorn (stavning?) finns säkert andra små påhitt man kan äta, men tror dom flesta äter quorn. Jag gjorde det i alla fall, och mättnaden av den maten var annorlunda. Jag blev mätt, visst.. Men jag kände inte den här, riktiga ''mättande'' känslan, som man får när man äter kött.

Sen är ju kött otroligt gott, det kan jag inte förneka. Saknade kött otroligt mycket under min tid som vegetarian. Men min första anledning till att överhuvudtaget sluta äta kött var för att jag inte ville att djur skulle dödas, jag ville i alla fall inte ''stödja'' det, eftersom att jag är djurvän. MEN, om vi inte skulle slakta djur. Så skulle djuren bli många, skogarna skulle bli fulla och ja, det skulle nog bli rätt kaos. (det är en teori jag har, vet inte om det är sant eller inte).

Så i somras, när jag bestämde mig för att börja äta kött igen. Det var ju inte direkt såhär att jag bara ''nu ska jag äta kött igen!'' så gjorde jag det.
Nej, jag sa till mina föräldrar att jag hade funderat på att börja äta vilt och ekologiskt kött.
Vi pratade om det i någon vecka, så jag visste att jag var helt säker på mitt val. När jag sen väl åt kött, för första gången på tre år. Mättandet efter maten var äkta, det var verkligen en otroligt underbar känsla.
Bara efter några veckor i got back on track, min järnbrist var så gott som försvunnen. Jag fick i mig tillräckligt mycket protein osv. Mådde mycket bättre, mår mycket bättre.

Sen är det säkert annat från person till person, självklart är det här med att äta kött eller inte en åsiktsfråga, det är rätt uppenbart.
Jag tänkte i alla fall mycket på min egen hälsa. Jag vill ju må bra och äter jag kött, mår jag bra, äter jag inte kött, mår jag inte bra.

Peace out!

spiskummin Kille, 35 år

6 359 forumsinlägg

Skrivet:
12 oktober 2011 kl. 06:40
spiskummin Kille, 35 år

Citat från ULTRAnumb


När man är vegetarian äter man ju något som kallas för quorn (stavning?) finns säkert andra små påhitt man kan äta, men tror dom flesta äter quorn. Jag gjorde det i alla fall, och mättnaden av den maten var annorlunda. Jag blev mätt, visst.. Men jag kände inte den här, riktiga ''mättande'' känslan, som man får när man äter kött.

Men min första anledning till att överhuvudtaget sluta äta kött var för att jag inte ville att djur skulle dödas, jag ville i alla fall inte ''stödja'' det, eftersom att jag är djurvän. MEN, om vi inte skulle slakta djur. Så skulle djuren bli många, skogarna skulle bli fulla och ja, det skulle nog bli rätt kaos. (det är en teori jag har, vet inte om det är sant eller inte).



Quorn är mögel och bör inte ens ätas. Låtsasmat är vad det är.

Det är vi som föder upp djuren, så de skulle snarare minska i antal. Vad gäller den vilda populationen så skulle den även stabilisera sig såsmåningom. Problemet är det att vi skjuter rovdjuren och sen klagar på att det blir för många bytesdjur...

E_Schwartz Kille, 36 år

15 873 forumsinlägg

Skrivet:
12 oktober 2011 kl. 06:41
E_Schwartz Kille, 36 år

Jag vet att det ofta har sagts att om köttätare nu gillar kött så kan dom lika gärna äta det rått.
Vill bara påpeka att inuiterna, utöver att deras kost är extremt köttrik, äter kött rått och deras reaktion är oftast "Gud vad gott!".
Såg några skära av en bit hud direkt från en nyfångad Narval och slänga in i käften med ett belåtet utseende på ansiktet.

Fittkrans Tjej, 30 år

11 746 forumsinlägg

Skrivet:
12 oktober 2011 kl. 06:44
Fittkrans Tjej, 30 år

Jag vet knappt ifall jag blivit piggare sedan jag blev vegetarian/vegan, jag tycker det är lite svårt att märka när man går i grundskolan. Man är typ... Alltid trött ändå. Men några saker har hänt; jag har tappat all den övervikt jag hade som köttätare, min hy har blivit radikalt bättre, och jag presterar bättre när jag motionerar.

tarelugnt Tjej, 28 år

140 forumsinlägg

Skrivet:
12 oktober 2011 kl. 06:45
tarelugnt Tjej, 28 år

Citat från spiskummin


Citat från ULTRAnumb

När man är vegetarian äter man ju något som kallas för quorn (stavning?) finns säkert andra små påhitt man kan äta, men tror dom flesta äter quorn. Jag gjorde det i alla fall, och mättnaden av den maten var annorlunda. Jag blev mätt, visst.. Men jag kände inte den här, riktiga ''mättande'' känslan, som man får när man äter kött.

Men min första anledning till att överhuvudtaget sluta äta kött var för att jag inte ville att djur skulle dödas, jag ville i alla fall inte ''stödja'' det, eftersom att jag är djurvän. MEN, om vi inte skulle slakta djur. Så skulle djuren bli många, skogarna skulle bli fulla och ja, det skulle nog bli rätt kaos. (det är en teori jag har, vet inte om det är sant eller inte).


Quorn är mögel och bör inte ens ätas. Låtsasmat är vad det är.

Det är vi som föder upp djuren, så de skulle snarare minska i antal. Vad gäller den vilda populationen så skulle den även stabilisera sig såsmåningom. Problemet är det att vi skjuter rovdjuren och sen klagar på att det blir för många bytesdjur...



Quorn funkar, ingenting mot kött dock.

Okaj, då vet jag.

Fittkrans Tjej, 30 år

11 746 forumsinlägg

Skrivet:
12 oktober 2011 kl. 06:50
Fittkrans Tjej, 30 år

Citat från ULTRAnumb
-------------------------------------------------------------------------
Quorn funkar, ingenting mot kött dock.

Okaj, då vet jag.[/i]


Quorn, liksom kött, är inte nyttigt, fast av andra skäl. Det är så otroligt syntetiskt. Så nej, det funkar inte med quorn.

Violaz0r Tjej, 34 år

489 forumsinlägg

Skrivet:
12 oktober 2011 kl. 13:49
Violaz0r Tjej, 34 år

Citat från Terrorstorm


Fast det är klart man mår bättre när man bara äter näringsfulls mat hela dagarna. Ändrar man bara sin vanliga allroundkost till en med lite mer grönsaker men fortfarande med kött så mår man säkert bättre med.
Är man ointresserad i sin kost så äter man ju vad som helst och då kan man ju må som man mår.



Förutsatt att man äter under all kritik till en början, eller hur?

Jag har varit vegetarian sedan tidiga tonåren och aldrig tidigare var jag en storslagen kött-och-potatis-goffare heller, kan nästan räkna på två händer gångerna jag käkat snabbmat i mitt liv liksom. Så går det om man är uppväxt i en new age-vegofamilj. Efter att i år ha tagit ett steg längre och helt uteslutit animalierna så mår jag bättre. Det handlar inte om att helt plötsligt ha styrt upp mig själv, såpass medveten självbild har jag. Som sagt - jag talar för mig själv.

Precis som det nämndes för några sidor sedan, kroppen smälter animalier långsammare än vegetabilisk föda. Alltså är det inte det minsta konstigt att man känner sig uppsvälld, seg, trött och smygäcklig när man käkar det. Testa att käka veganskt ett par månader själva så kan vi diskutera sen.

Mynta Tjej, 34 år

8 951 forumsinlägg

Skrivet:
12 oktober 2011 kl. 22:30
Mynta Tjej, 34 år

ULTRAnumb:

Får jag fråga hur du åt som vegetarian? För proteinbrist är omöjligt så länge du inte svälter dig själv eller bara lever på typ godis. Och har du inte haft järnbrist som köttätare så tvivlar jag på att du skulle ha det som vegetarian.

Bunniepowa Kille, 31 år

578 forumsinlägg

Skrivet:
12 oktober 2011 kl. 22:31
Bunniepowa Kille, 31 år

man ska äta det för kroppen behöver vissa ämnen i kött som inte finns i andra produkter.

E_Schwartz Kille, 36 år

15 873 forumsinlägg

Skrivet:
12 oktober 2011 kl. 22:33
E_Schwartz Kille, 36 år

Citat från fr1ght3nly


man ska äta det för kroppen behöver vissa ämnen i kött som inte finns i andra produkter.

Du får gärna utveckla mera och berätta vilka dessa ämnen är.

Thias Kille, 38 år

6 932 forumsinlägg

Skrivet:
12 oktober 2011 kl. 22:56
Thias Kille, 38 år

Gott<3
Ät ditt och va glad mot resten =)


Föregående
Till toppen     Sista sidan
Nästa

Du måste vara inloggad för att skriva i forumet