Varför äta kött?
Citat från FancyRat
Tate: Men böla...Jag ser inget fel i att jämföras med djur? Vi är ett djur så why not liksom? Visst, vi är intelligentare, men varför är vi det? Jo, för att våra förfäder började äta kött så den lilla grå klumpen där uppe började växa och utvecklas. Citerat av min pappa. Min pappa har alltid rätt, vill du testa att argumentera emot honom ger jag gärna hans bloggadress. Oh wait! Jag vill nog ta tillbaka det där med att människor är intelligenta. Faktum är att jag personligen tycker att människan är en ganska korkad art. Men jag ska inte flumma iväg på det...det är jag för trött för.
Jag hoppas du tänker likadant om du blir våldtagen. För det är vanligt att handjur våldtar hondjur, för vi är ju djur liksom?
Nej, det finns forskning som tyder på att det inte spelade någon roll, då människan utvecklades på flera håll, där vissa var växtätare, allätare och köttätare. Det ska finnas ett massa tjat om det ett ex antal sidor bakåt.
Och oavsett om det behövdes för att vi skulle utvecklas, så är det inte behövande nu. För en vegan involutioneras inte.
Att kalla människan för en korkad art är faktiskt korkat, jag håller med dig dagen då jag ser ett lejon, en giraff och en åsna bygga ett rymdskepp.
Citat från Tour
1.okej
2. njaae, där vill jag nog påstå att du i mångt och mycket har fel. alla kor ska vara ute under de varma månaderna på året, på vintern står alla kor inne men det är för kornas skull. sen skiljer detta sig lite från bönder och bönder som du säger, men enligt djurskyddslagstiftningen skall alla kor vara ute under den varma perioden av året. ofta hålls kor i lösdrift inomhus också, speciellt köttdjuren.
3.-
4.-
5.okej nu hänger jag med i svängarna här!
jopp, köttätandet bör minska radikalt, totally agree om den saken.
okej, det var så du menade. nej, man kan inte jämföra med rovdjur på det sättet, det håller jag med dig om.[/i]
1. -
2. Djurskyddslagstiftningen sätter regler, men det betyder inte att folk följer det. Även om det är en minoritet som bryter emot lagen, så är det en minoritet för lite. Jämför du sedan Sveriges köttindustri med t.ex fattiga länder och länder som inte är lika långt när det kommer till det industriella så ser man hur dåligt vi behandlar djuren. Att deras djur behandlas bättre eller mer naturligt har visserligen med fattigdomen att göra, men det är fortfarande bättre skötsel.
Citat från Tate
Citat från AkiraFuri
Citat från Tate
Jag orkar inte läsa det där, så kan du med korta ord förklara?
Och varför handlar det (vad det verkar som) om schimpanser som är till det primära växtätare?
Är man intresserad så blir man excited av mycket text.
Handlar om människans utveckling till där vi är idag. Fler och fler forskare har upptäckt i dagens läge att det inte alls är ovanligt för schimpanser att äta kött, vilket ger oss möjlighet att studera vår egen utveckling till varför kött anses vara så viktigt för oss människor.
Absolut, men då jag inte har ork så tänker jag inte försöka då jag säkerligen kommer missuppfatta och/eller missa delar.
Schimpanser jagar mindre djur, främst primater, ja. Ändrar inte det faktumet att de primärt är växtätande djur.
Hur menar du med viktigt? För kostmässigt så är det inte viktigt.
Ok.
Schimpanser är allätare punkt.
Ofc. så klarar vi oss utan köttet "kostmässigt" om man så önskat. Syftar mer på hur stor del kött tar i vår matkultur, det går tillbaka från vår tid som "människoapor". Många forskare tror att det var tack vare att vi började äta kött som bidrog till att vår intelligens och utveckling. Sen om det berodde på proteinbrist, alltså att det var svårt för våra förfäder att hitta rätt kost, eller en annan bidragande orsak tror jag fortfarande diskuteras.
Tate: Btw så är korna (tillsammans med b.la. får och getter) de boskapsdjur i Sverige som har bäst djurhållning. Om det är något djur du vill hitta som inte har det bra (även i Svergie men inte alls på samma nivå som i Danmark eller ännu värre USA) så är det grisarna.
Citat från Tate
1. -
2. Djurskyddslagstiftningen sätter regler, men det betyder inte att folk följer det. Även om det är en minoritet som bryter emot lagen, så är det en minoritet för lite. Jämför du sedan Sveriges köttindustri med t.ex fattiga länder och länder som inte är lika långt när det kommer till det industriella så ser man hur dåligt vi behandlar djuren. Att deras djur behandlas bättre eller mer naturligt har visserligen med fattigdomen att göra, men det är fortfarande bättre skötsel.[/i]
ohnej, alla följer inte det alltid, och minoriteten som gör det är alltid för stor. dock är det väl lite fel att peka på de värsta exemplen och säga att så behandlas djur, eftersom det inte är den egentliga sanningen om hur djur generellt sett har det i sverige. därför äter jag ekologiskt, där är det större krav och kontroller, och väldigt bättre förhållanden för djuren, mer naturligt bara att jämföra ekologiska kycklingar med standardkycklingar, det är inte så jäkla kul att se.
mjaaaaaa, kan inte riktigt hålla med om att alla djur i Uländer har det bättre. många gånger är det faktiskt sämre, dock så antar jag att du syftar på lösgående kreatur med mera, och där håller jag med dig.
Citat från AkiraFuri
Tate: Btw så är korna (tillsammans med b.la. får och getter) de boskapsdjur i Sverige som har bäst djurhållning. Om det är något djur du vill hitta som inte har det bra (även i Svergie men inte alls på samma nivå som i Danmark eller ännu värre USA) så är det grisarna.
spana in höns istället, där har du mayhem
Citat från AkiraFuri
Ok.
Schimpanser är allätare punkt.
Ofc. så klarar vi oss utan köttet "kostmässigt" om man så önskat. Syftar mer på hur stor del kött tar i vår matkultur, det går tillbaka från vår tid som "människoapor". Många forskare tror att det var tack vare att vi började äta kött som bidrog till att vår intelligens och utveckling. Sen om det berodde på proteinbrist, alltså att det var svårt för våra förfäder att hitta rätt kost, eller en annan bidragande orsak tror jag fortfarande diskuteras
Jaha, du menade så! Jo, efter en evolution som allätare så har vi nog det intryckt i vår hjärna att kött är ätbart.
Citat från Tour
spana in höns istället, där har du mayhem[/i]
Tänkte även på den betydligt högre intelligensen hos grisarna där man då även kunnat dokumentära att de kan känna oro för framtiden, vilket tidigare varit oklart om djur kunde göra. Men sure du har rätt, hönor har det inte bra dem heller.
Tate: "Jag hoppas du tänker likadant om du blir våldtagen" ......Thnx. För påminnelsen om den händelsen behövde jag ju verkligen. Till din stora tröst. Nej, jag tänkte inte så när jag blev sönderknullad av en 37 årig sönderknarkad tvåbarnspappa. Faktiskt inte. You win.
Citat från AkiraFuri
Citat från Tour
spana in höns istället, där har du mayhem
Tänkte även på den betydligt högre intelligensen hos grisarna där man då även kunnat dokumentära att de kan känna oro för framtiden, vilket tidigare varit oklart om djur kunde göra. Men sure du har rätt, hönor har det inte bra dem heller.
ohja, grisar har högre intelligens, no doubt. hänvisar så gärna till ekologisk djurhållning återigen, som är fan så mkt bättre än den generella standarden alla djur har. anser dock inte att grisar generellt sett har det så värst dåligt, det är såklart olika från gård till gård. grisbönder har även stor press på sig med lönsamheten. men i mina ögon är det bästa bäst, och därför gillar jag ekologiskt.
Citat från FancyRat
Tate: "Jag hoppas du tänker likadant om du blir våldtagen" ......Thnx. För påminnelsen om den händelsen behövde jag ju verkligen. Till din stora tröst. Nej, jag tänkte inte så när jag blev sönderknullad av en 37 årig sönderknarkad tvåbarnspappa. Faktiskt inte. You win.
Citat från Tour
Citat från Tate
1. -
2. Djurskyddslagstiftningen sätter regler, men det betyder inte att folk följer det. Även om det är en minoritet som bryter emot lagen, så är det en minoritet för lite. Jämför du sedan Sveriges köttindustri med t.ex fattiga länder och länder som inte är lika långt när det kommer till det industriella så ser man hur dåligt vi behandlar djuren. Att deras djur behandlas bättre eller mer naturligt har visserligen med fattigdomen att göra, men det är fortfarande bättre skötsel.
ohnej, alla följer inte det alltid, och minoriteten som gör det är alltid för stor. dock är det väl lite fel att peka på de värsta exemplen och säga att så behandlas djur, eftersom det inte är den egentliga sanningen om hur djur generellt sett har det i sverige. därför äter jag ekologiskt, där är det större krav och kontroller, och väldigt bättre förhållanden för djuren, mer naturligt bara att jämföra ekologiska kycklingar med standardkycklingar, det är inte så jäkla kul att se.
mjaaaaaa, kan inte riktigt hålla med om att alla djur i Uländer har det bättre. många gånger är det faktiskt sämre, dock så antar jag att du syftar på lösgående kreatur med mera, och där håller jag med dig.
I sådana här diskussioner så ska allt vara överdrivet så att propagandan blir som bäst? :-(
Men ja, det blev en viss överdrift ifrån min sida. Men överlag så anser jag det fel att ett djur ska sitta i ett bås och lagra fett efter fett för att sedan slaktas. Tyvärr är ju dock kött mer lättillgängligt nu för tiden jämförelsevis med för trettio år sedan, då det även var 'finare' kött och djuren behandlades bättre. I vissa fall behöver samhället åka tillbaka i tiden.
Yes, det var just att de är lösgående jag menade. De äter inte heller allt det där fodret som gör att de blir smällfeta för att föda femtioelva familjer, utan de äter sin naturliga kost. Sedan finns det ju länder där djuren svälter!
Citat från FancyRat
Tate: "Jag hoppas du tänker likadant om du blir våldtagen" ......Thnx. För påminnelsen om den händelsen behövde jag ju verkligen. Till din stora tröst. Nej, jag tänkte inte så när jag blev sönderknullad av en 37 årig sönderknarkad tvåbarnspappa. Faktiskt inte. You win.
Om du försöker ge mig skuldkänslor nu så lyckas du inte väl.
Citat från Tour
ohja, grisar har högre intelligens, no doubt. hänvisar så gärna till ekologisk djurhållning återigen, som är fan så mkt bättre än den generella standarden alla djur har. anser dock inte att grisar generellt sett har det så värst dåligt, det är såklart olika från gård till gård. grisbönder har även stor press på sig med lönsamheten. men i mina ögon är det bästa bäst, och därför gillar jag ekologiskt.[/i]
Fast sen har det även kommit upp fall där bönderna inte följt lagarna för djurhållning, även alla de extra tillsatser etc för att göda grisarna leder till ett sämre liv för dem.
Yes, om något så eko (Y)
Citat från Tate
Citat från Tour
Citat från Tate
I sådana här diskussioner så ska allt vara överdrivet så att propagandan blir som bäst? :-(
Men ja, det blev en viss överdrift ifrån min sida. Men överlag så anser jag det fel att ett djur ska sitta i ett bås och lagra fett efter fett för att sedan slaktas. Tyvärr är ju dock kött mer lättillgängligt nu för tiden jämförelsevis med för trettio år sedan, då det även var 'finare' kött och djuren behandlades bättre. I vissa fall behöver samhället åka tillbaka i tiden.
Yes, det var just att de är lösgående jag menade. De äter inte heller allt det där fodret som gör att de blir smällfeta för att föda femtioelva familjer, utan de äter sin naturliga kost. Sedan finns det ju länder där djuren svälter!
jag är väldigt trött på överdriven propaganda angående det här ämnet, hela tråden är fylld av den från båda håll. :/
ja, jag kan väl också tycka att djur alltid kan behandlas bättre, och att vi bör minska konsumtionen och produktionen, och gå tillbaka till en mer naturlig djurhållning som vi hade förr, återigen, ekologiskt som jag tjatar så mkt om. lovar att sluta.
Du måste vara inloggad för att skriva i forumet