Varför äta kött?

Föregående
Till botten     Sista sidan
Nästa
FancyRat Tjej, 31 år

118 forumsinlägg

Skrivet:
6 oktober 2011 kl. 23:30
FancyRat Tjej, 31 år

Citat från brunte


Citat från FancyRat

1. Kött är gott som fan!
2. Man kan faktiskt välja vilket kött man äter :)
3. Är det så jävla mycket schystare att äta upp kaninernas mat? :(
4. Ta en titt i naturen. Det är ingen jävla disneyfilm.
5. Lejon tar inte hänsyn till att den lilla söta, nyfödda zebraungen knappt kan stå på benen. Inte krokodiler heller när dom drar ner en gasell och dränker den samtidigt som den förblöder, inte heller späckhuggare som dödar sälar, bara för skojs skull.

1. individuellt ok
2. okej? utveckla
3. XXXXXXXXXXDDDDDDDDDDDDDDDDDDD XXDXDXDDXXDD!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! KUL
4. va?
5. ja, jämför oss med lejon och krokodiler, gör det.


2. Jag menar att man kan köpa från privata bönder, eller föda upp själv och slakta. Då vet man att djuren har haft det bra under sin livstid och att dom har varit friska osv :)
3. Jag känner ett uns av sarkasm :3 Inget seriöst argument dock, men lite bättre än "tomater har också känslor, dom skriker när man skär i dom".
4. Jag menar att naturen är grym. Den är inte rättvis och puttenuttig och alla djuren lever i frid med varann.
5. Ja men varför inte? Min mormor kom med någon korkad idé att forskning visat att rovdjur mycket väl skulle kunna klara sig på att äta typ...gräs. Yes okej, det kanske dom kan...men dom gör det inte. För kött är gott och fan så mycket mer näringsrikt än gräs :)

Jag menar inte att dissa vegetarianer eller veganer. Jag argumenterar bara FÖR min sak, men inte emot något :) Jag sätter upp lite skydd här eftersom jag inte vill ha massa aggressiva diskussioner...det är för sent för sånt x)

thetideishigh Tjej, 30 år

3 156 forumsinlägg

Skrivet:
6 oktober 2011 kl. 23:32
thetideishigh Tjej, 30 år

Att äta djur är för mig är helt naturligt. Men jag klarar inte av att äta djur som växer upp under hemska förhållanden och sedan slaktas brutalt. För det är inte naturligt imo. Och jag vill inte stötta den typen av industri.

FancyRat Tjej, 31 år

118 forumsinlägg

Skrivet:
6 oktober 2011 kl. 23:33
FancyRat Tjej, 31 år

Citat från Flygandefanny


Att äta djur är för mig är helt naturligt. Men jag klarar inte av att äta djur som växer upp under hemska förhållanden och sedan slaktas brutalt. För det är inte naturligt imo. Och jag vill inte stötta den typen av industri.

Det hon sa! :) Fan vad jag ska krångla till det ._.

Sharon Tjej, 34 år

12 287 forumsinlägg

Skrivet:
6 oktober 2011 kl. 23:35
Sharon Tjej, 34 år

Rovdjur skulle inte överleva på gräs. Och de äter inte kött pga att de finner det godare än gräs.

Yelawolf Kille, 31 år

34 forumsinlägg

Skrivet:
6 oktober 2011 kl. 23:37
Yelawolf Kille, 31 år

För de är gott!!!!

men kyckling klubba är läskigt att äta !!

Obaka Tjej, 33 år

881 forumsinlägg

Skrivet:
6 oktober 2011 kl. 23:39
Obaka Tjej, 33 år

2: Välja var man köper köttet ifrån (Y)

FancyRat Tjej, 31 år

118 forumsinlägg

Skrivet:
6 oktober 2011 kl. 23:40
FancyRat Tjej, 31 år

Jag citerade bara min mormor :( min egna åsikt är att det är skitsnack. Jag är mycket väl medveten om att rovdjurs matsmältningssytem inte kan tillgodogöra sig något eller iallafall inte tillräckligt av den sorts näring som finns i växter. Jag är inte korkad, jag tycker att det är en intressant diskussion men som alltför ofta slutar med aggressivitet och tjafs. Lite humor inblandat skadar inte.

För övrigt skulle inget djur överleva på att endast äta gräs eftersom gräs är NÄRINGSFATTIGT. Det är inte utan anledning som just växtätare inte gör annat än att äta hela dagarna om de inte blir utfodrade med mineraltillskott etc.

Tour Kille, 38 år

16 313 forumsinlägg

Skrivet:
7 oktober 2011 kl. 00:03
Tour Kille, 38 år

Citat från Tate



1. Det mesta som smakar i kött är smaktillsatser.
2. Jag antar att du pratar om vilt vs. femtioelvatusen kossor som står i trånga bås i väntan på att masslaktas?
3. Det är inte bara ett uttjatat trollpåstående, utan att ens tänka i sådana banor är fördummande.
4. Din poäng med detta är?
5. Rättfärdigar detta även när en person mördar en annan? För dessa arter dödar inte bara andra djur utan i vissa tillfällen sin egna art.

Djur som inte är lika intelligenta som oss människor och tänker i samma banor är inte omoraliska. Vissa av dessa djur är köttätare, det är deras natur att äta kött. Människor är inte köttätare.[/i]


1.smaktillsatser? develop that statement please! köttbuljong i flintasteken eller vad?
2. så illa är det ju faktiskt inte så att korna står i trånga bås hela livet, inte i sverige iallafall.
3 -
4-
5. varför blir det omoraliskt när vi dödar ett djur för att äta det, eller äter kött? det är något vi gjort sen innan vi blev människor, våra förfader har käkat kött i miljontals år. sen att vi har moraliska principer angående att döda andra människor är en sak, det gäller ju faktiskt inte djur, om man nu själv inte väljer att det ska göra det dvs. man kan vrida och vända det där hur man vill. något som jag däremot värnar om är faktumet att djuren ska ha det bra under sin livstid, och avlivas humant, det är det allra viktigaste för mig. ekologiskt kött är ett bra alternativ till scans massproducerade smörja.

människan är inte en köttätare, helt korrekt. däremot är vi en allätare, och har alltid varit.

Obaka Tjej, 33 år

881 forumsinlägg

Skrivet:
7 oktober 2011 kl. 00:06
Obaka Tjej, 33 år

Tour: Indeed,
Om man vill förstå varför kött har en så viktig del i många människors kost idag:
http://www-bcf.usc.edu/~stanford/chimphunt.html

Sharon Tjej, 34 år

12 287 forumsinlägg

Skrivet:
7 oktober 2011 kl. 00:58
Sharon Tjej, 34 år

Citat från Tour


Citat från Tate


1. Det mesta som smakar i kött är smaktillsatser.
2. Jag antar att du pratar om vilt vs. femtioelvatusen kossor som står i trånga bås i väntan på att masslaktas?
3. Det är inte bara ett uttjatat trollpåstående, utan att ens tänka i sådana banor är fördummande.
4. Din poäng med detta är?
5. Rättfärdigar detta även när en person mördar en annan? För dessa arter dödar inte bara andra djur utan i vissa tillfällen sin egna art.

Djur som inte är lika intelligenta som oss människor och tänker i samma banor är inte omoraliska. Vissa av dessa djur är köttätare, det är deras natur att äta kött. Människor är inte köttätare.


1.smaktillsatser? develop that statement please! köttbuljong i flintasteken eller vad?
2. så illa är det ju faktiskt inte så att korna står i trånga bås hela livet, inte i sverige iallafall.
3 -
4-
5. varför blir det omoraliskt när vi dödar ett djur för att äta det, eller äter kött? det är något vi gjort sen innan vi blev människor, våra förfader har käkat kött i miljontals år. sen att vi har moraliska principer angående att döda andra människor är en sak, det gäller ju faktiskt inte djur, om man nu själv inte väljer att det ska göra det dvs. man kan vrida och vända det där hur man vill. något som jag däremot värnar om är faktumet att djuren ska ha det bra under sin livstid, och avlivas humant, det är det allra viktigaste för mig. ekologiskt kött är ett bra alternativ till scans massproducerade smörja.

människan är inte en köttätare, helt korrekt. däremot är vi en allätare, och har alltid varit.


1. Oj, jag menar det mesta som smakar gott!
2. Inte hela livet, men stor del. Det beror ju även ifrån bonde till bonde!
3. -
4. -
5. Det jag menade är att "lägre bestående djur" inte tänker (vad vi vet) i samma moraliska banor som oss och kan därför inte anses som omoraliska, då de inte förstår sig på något sådant, vad vi vet om, som sagt. Ett lejon kan inte heller börja leva på en växtkost utan extratillsatser, utan även om ett lejon inte skulle vilja döda en gasell för att föda sig själv, så skulle det vara illa tvunget att göra det. Sedan är ju inte bara dagens köttindustri fel när det kommer till djurvård, utan även miljöfarlig.

Saken var dock att jag reagerar starkt på hur hon jämförde oss med två rovdjur och försökte rättfärdiga köttätandet med det. För då kan man likaväl rättfärdiga kannibalism, mord och våldtäkt med det där. För varför ska vi ta hänsyn till när vi våldtar en kvinna när det t.ex är vanligt bland hundar?

Sharon Tjej, 34 år

12 287 forumsinlägg

Skrivet:
7 oktober 2011 kl. 01:00
Sharon Tjej, 34 år

Citat från AkiraFuri


Tour: Indeed,
Om man vill förstå varför kött har en så viktig del i många människors kost idag:
http://www-bcf.usc.edu/~stanford/chimphunt.html


Jag orkar inte läsa det där, så kan du med korta ord förklara?
Och varför handlar det (vad det verkar som) om schimpanser som är till det primära växtätare?

Obaka Tjej, 33 år

881 forumsinlägg

Skrivet:
7 oktober 2011 kl. 01:05
Obaka Tjej, 33 år

Citat från Tate


Jag orkar inte läsa det där, så kan du med korta ord förklara?
Och varför handlar det (vad det verkar som) om schimpanser som är till det primära växtätare?[/i]

Är man intresserad så blir man excited av mycket text.
Handlar om människans utveckling till där vi är idag. Fler och fler forskare har upptäckt i dagens läge att det inte alls är ovanligt för schimpanser att äta kött, vilket ger oss möjlighet att studera vår egen utveckling till varför kött anses vara så viktigt för oss människor.

FancyRat Tjej, 31 år

118 forumsinlägg

Skrivet:
7 oktober 2011 kl. 01:06
FancyRat Tjej, 31 år

Tate: Men böla...Jag ser inget fel i att jämföras med djur? Vi är ett djur så why not liksom? Visst, vi är intelligentare, men varför är vi det? Jo, för att våra förfäder började äta kött så den lilla grå klumpen där uppe började växa och utvecklas. Citerat av min pappa. Min pappa har alltid rätt, vill du testa att argumentera emot honom ger jag gärna hans bloggadress. Oh wait! Jag vill nog ta tillbaka det där med att människor är intelligenta. Faktum är att jag personligen tycker att människan är en ganska korkad art. Men jag ska inte flumma iväg på det...det är jag för trött för.

Sharon Tjej, 34 år

12 287 forumsinlägg

Skrivet:
7 oktober 2011 kl. 01:09
Sharon Tjej, 34 år

Citat från AkiraFuri


Citat från Tate

Jag orkar inte läsa det där, så kan du med korta ord förklara?
Och varför handlar det (vad det verkar som) om schimpanser som är till det primära växtätare?

Är man intresserad så blir man excited av mycket text.
Handlar om människans utveckling till där vi är idag. Fler och fler forskare har upptäckt i dagens läge att det inte alls är ovanligt för schimpanser att äta kött, vilket ger oss möjlighet att studera vår egen utveckling till varför kött anses vara så viktigt för oss människor.


Absolut, men då jag inte har ork så tänker jag inte försöka då jag säkerligen kommer missuppfatta och/eller missa delar.
Schimpanser jagar mindre djur, främst primater, ja. Ändrar inte det faktumet att de primärt är växtätande djur.

Hur menar du med viktigt? För kostmässigt så är det inte viktigt.

Tour Kille, 38 år

16 313 forumsinlägg

Skrivet:
7 oktober 2011 kl. 01:12
Tour Kille, 38 år

Citat från Tate


Citat från Tour

Citat från Tate



1.smaktillsatser? develop that statement please! köttbuljong i flintasteken eller vad?
2. så illa är det ju faktiskt inte så att korna står i trånga bås hela livet, inte i sverige iallafall.
3 -
4-
5. varför blir det omoraliskt när vi dödar ett djur för att äta det, eller äter kött? det är något vi gjort sen innan vi blev människor, våra förfader har käkat kött i miljontals år. sen att vi har moraliska principer angående att döda andra människor är en sak, det gäller ju faktiskt inte djur, om man nu själv inte väljer att det ska göra det dvs. man kan vrida och vända det där hur man vill. något som jag däremot värnar om är faktumet att djuren ska ha det bra under sin livstid, och avlivas humant, det är det allra viktigaste för mig. ekologiskt kött är ett bra alternativ till scans massproducerade smörja.

människan är inte en köttätare, helt korrekt. däremot är vi en allätare, och har alltid varit.

1. Oj, jag menar det mesta som smakar gott!
2. Inte hela livet, men stor del. Det beror ju även ifrån bonde till bonde!
3. -
4. -
5. Det jag menade är att "lägre bestående djur" inte tänker (vad vi vet) i samma moraliska banor som oss och kan därför inte anses som omoraliska, då de inte förstår sig på något sådant, vad vi vet om, som sagt. Ett lejon kan inte heller börja leva på en växtkost utan extratillsatser, utan även om ett lejon inte skulle vilja döda en gasell för att föda sig själv, så skulle det vara illa tvunget att göra det. Sedan är ju inte bara dagens köttindustri fel när det kommer till djurvård, utan även miljöfarlig.

Saken var dock att jag reagerar starkt på hur hon jämförde oss med två rovdjur och försökte rättfärdiga köttätandet med det. För då kan man likaväl rättfärdiga kannibalism, mord och våldtäkt med det där. För varför ska vi ta hänsyn till när vi våldtar en kvinna när det t.ex är vanligt bland hundar?



1.okej
2. njaae, där vill jag nog påstå att du i mångt och mycket har fel. alla kor ska vara ute under de varma månaderna på året, på vintern står alla kor inne men det är för kornas skull. sen skiljer detta sig lite från bönder och bönder som du säger, men enligt djurskyddslagstiftningen skall alla kor vara ute under den varma perioden av året. ofta hålls kor i lösdrift inomhus också, speciellt köttdjuren.
3.-
4.-
5.okej nu hänger jag med i svängarna här!
jopp, köttätandet bör minska radikalt, totally agree om den saken.

okej, det var så du menade. nej, man kan inte jämföra med rovdjur på det sättet, det håller jag med dig om.


Föregående
Till toppen     Sista sidan
Nästa

Du måste vara inloggad för att skriva i forumet