Sverigedemokraterna
Nu pågår Almedalsveckan!
http://sverigedemokraterna.se/2011/07/01/dags-att-aterinfora-varnplikten/
No me gusta
alltså. ett försvar är så jävla onödigt och dyrt att det fan inte är sant. avskaffa skiten helt, finns ett flertal länder som inte har nån armé och det funkar hur fint som helst för dom. sparar man in dom pengarna och kan lägga dom på nåt vettigt, t ex bygga bostäder.
men ryssen då? :SS
Citat från Gordon_Freeman
http://sverigedemokraterna.se/2011/07/01/dags-att-aterinfora-varnplikten/
No me gusta
+1
Citat från Tour
alltså. ett försvar är så jävla onödigt och dyrt att det fan inte är sant. avskaffa skiten helt, finns ett flertal länder som inte har nån armé och det funkar hur fint som helst för dom. sparar man in dom pengarna och kan lägga dom på nåt vettigt, t ex bygga bostäder.
Precis.
Vi har inte varit i krig på snart 300 år?
Avveckla skiten istället och lägg pengarna på något bättre.
gillar inte något parti, men detta är tveklöst ett av de sämre.
Bra debatt mellan Humanisternas ordförande och William Petzäll.
Citat från Anklever
Bra debatt mellan Humanisternas ordförande och William Petzäll.
-youtube-
Påstår han att muslimer har större makt i Sverige än frikyrkliga?
Vore det inte bättre att göra som med kyrkor och ge även moskéer statligt stöd, så att de slipper finansieras av Saudiarabien? Eller varför inte häva allt statligt stöd till religiösa föreningar? Ska man förbjuda en religiös byggnad ska man förbjuda alla.
Väldigt lite av det svenska kulturarvet har med kristendomen att göra. Vi har ett fåtal psalmer och lite arkitektur och det är väl det.
Ska vi ha ett sekulärt samhälle ska vi ha det på riktigt. Kristendomen ska inte ha en särställning för att folk inte känner till att de "kristna högtider" vi firar egentligen är förkristna högtider.....
Skolavslutningar ska varken hållas i kyrkor eller moskéer. Om något så ska de hållas ute i vår vackra svenska natur. Vi kan stryka psalmerna och använda sånger ur vår rika folktradition. Har heller inget emot att vi sjunger vår inofficiella nationalsång på avslutningarna, så länge man inte tar med de två sista verserna.
I övrigt så var det en ovanligt saklig debatt för att vara SD. Inga "jämför du svenska män med talibaner?!?!?!?" i den här.
När det gäller svensk kultur så är det väl självklart att vi ska vara öppna för förändringar och mångkultur? Sverige är traditionellt sett ett land som omfamnat andra kulturer, så att förespråka mångkultur är snarare en del av svenskheten.
De flesta kulturer är ett hopkok av andra kulturer och mångkulturen är inte, har aldrig varit och kommer aldrig vara ett hot mot den genuint svenska kulturen. Sedan 70-talet har intresset för svensk kultur snarare ökat än minskat. Kolla bara på t.ex. visarkivet, alla folkfestivaler, alla hembygdsföreningar och museum över svensk kultur etc etc
Sverigedemokraterna kommer med dåliga argument för att de inte har någon koll på socioekonomiska förhållanden eller potentiella lösningar på "invandrarproblemen". Det främsta vi behöver göra är att utöka undervisningen och se till så att folk har råd att bo i mer blandade områden, snarare än i redan invandrartäta orter. Om invandrare kan umgås med svenskar så kommer de mycket lättare in i samhället än om de är segregerade. Det behövs även ungdomsgårdar och liknande för att stävja ungdomsbrottsligheten.
SD är bakåtsträvande, självdestruktiva och försämrar situationen snarare än att förbättra den. Det är nationalistiska organisationer och partier som SD som gör att folk ofta skäms över Sverige och svenskhet. Utan nationalisterna hade ingen tvekat att sjunga vår inofficiella nationalsång eller hänga upp den svenska flaggan. Nationalismen är en smutsfläck på Sveriges baner.
Hade SD brytt sig ett uns om bevarandet av svensk kultur så hade de insett att de är kontraproduktiva och upplösts.
känns som om sverige är ledande i världen inom att omfamna nya saker, nytt tänkande och nya idéer.
förutom en liten minoritet inavel, såklart.
Många Sverigedemokrater och andra nationalister skulle troligen kalla mig för svenskfientlig, trots att jag firar svenska högtider, spelar svensk folkmusik och till och med funderar på att sy upp en häradsdräkt så fort jag hittat en bild på den dräkt som tillhör den härad jag växte upp i.
För erkänn nu, "PK" och "svenskfientlig" är bara omskrivningar av "en som inte hatar invandrare och mångkultur".
Citat från footfoot
När det gäller svensk kultur så är det väl självklart att vi ska vara öppna för förändringar och mångkultur? Sverige är traditionellt sett ett land som omfamnat andra kulturer, så att förespråka mångkultur är snarare en del av svenskheten.
De flesta kulturer är ett hopkok av andra kulturer och mångkulturen är inte, har aldrig varit och kommer aldrig vara ett hot mot den genuint svenska kulturen. Sedan 70-talet har intresset för svensk kultur snarare ökat än minskat. Kolla bara på t.ex. visarkivet, alla folkfestivaler, alla hembygdsföreningar och museum över svensk kultur etc etc
Sverigedemokraterna kommer med dåliga argument för att de inte har någon koll på socioekonomiska förhållanden eller potentiella lösningar på "invandrarproblemen". Det främsta vi behöver göra är att utöka undervisningen och se till så att folk har råd att bo i mer blandade områden, snarare än i redan invandrartäta orter. Om invandrare kan umgås med svenskar så kommer de mycket lättare in i samhället än om de är segregerade. Det behövs även ungdomsgårdar och liknande för att stävja ungdomsbrottsligheten.
SD är bakåtsträvande, självdestruktiva och försämrar situationen snarare än att förbättra den. Det är nationalistiska organisationer och partier som SD som gör att folk ofta skäms över Sverige och svenskhet. Utan nationalisterna hade ingen tvekat att sjunga vår inofficiella nationalsång eller hänga upp den svenska flaggan. Nationalismen är en smutsfläck på Sveriges baner.
Hade SD brytt sig ett uns om bevarandet av svensk kultur så hade de insett att de är kontraproduktiva och upplösts.
sverige har historiskt sett alltid varit selektiv i vad som ska ingå i den svenska kulturen, man har tagit in det man velat. och med kultur pratar jag inte om mat, kläder, musik, utan med svensk kultur menas ju dom informella spelregler som styr samhället, dvs värderingar, normer och traditioner, alltså synen på kvinnor, män, djur, barn, jämställdhet, med mera.
vilken situation är det som "försämras"? skulle du se tex det homogena och trygga Japan som ett bakåt strävandeland? du pratar om att försämra situationen, du menar alltså att den politik som sjuklövern bedrivit under ~30 år som inneburit segregation, kostsamhet, ökad rasism, marginalisering, polisstenkastning, ökad kriminalitet, utanförskap, inte ingår i din benämning för vad som försämrats? Jag försöker förstå vad du menar, men lyckas inte riktigt?
sedan yrar du om att sverige bör vara totalt rotlöst o fritt från "nationalism". faktum är att du själv är väldigt mån om din kultur, eller skulle du tillåta dig själv att vara öppen för tex muslimsk kvinnosyn? naturligtvis inte... jag tror inte att man kan ta hit 80 olika kulturer och tro att dessa kan samexistera helt utan friktion, det är ju uppenbarligen inte rätt väg att gå, ta bara en titt på vad som händer i EU.
svensk ekonom med invandrarbakgrund som förespråkar assimilering, från i förrgår. ab och anti-sd-organisationen Expo/afa började grina ut i media efter debatten...
http://www.youtube.com/watch?v=QapoEzykA8o
Citat från yarouze
sverige har historiskt sett alltid varit selektiv i vad som ska ingå i den svenska kulturen, man har tagit in det man velat. och med kultur pratar jag inte om mat, kläder, musik, utan med svensk kultur menas ju dom informella spelregler som styr samhället, dvs värderingar, normer och traditioner, alltså synen på kvinnor, män, djur, barn, jämställdhet, med mera.
vilken situation är det som "försämras"? skulle du se tex det homogena och trygga Japan som ett bakåt strävandeland? du pratar om att försämra situationen, du menar alltså att den politik som sjuklövern bedrivit under ~30 år som inneburit segregation, kostsamhet, ökad rasism, marginalisering, polisstenkastning, ökad kriminalitet, utanförskap, inte ingår i din benämning för vad som försämrats? Jag försöker förstå vad du menar, men lyckas inte riktigt?
sedan yrar du om att sverige bör vara totalt rotlöst o fritt från "nationalism". faktum är att du själv är väldigt mån om din kultur, eller skulle du tillåta dig själv att vara öppen för tex muslimsk kvinnosyn? naturligtvis inte... jag tror inte att man kan ta hit 80 olika kulturer och tro att dessa kan samexistera helt utan friktion, det är ju uppenbarligen inte rätt väg att gå, ta bara en titt på vad som händer i EU.
svensk ekonom med invandrarbakgrund som förespråkar assimilering, från i förrgår.
http://www.youtube.com/watch?v=QapoEzykA8o
Fast du kan ju definitivt inte prata om kultur bara som värderingar, vilka för övrigt skiljer sig stort från svensk till svensk. Det är ytterst få länder som varit för jämställdhet och haft en bra kvinnosyn någon längre tid. Japan är ju verkligen inte ett bra exempel. Visst har de låg brottslighet, men deras kvinnosyn och familjesyn är väldigt föråldrad och japan är ett starkt hierarkiskt och hedersbaserat land. Sen vill du väl inte påstå att Kina eller Nordkorea är särskilt bra länder på den fronten heller? De är både traditionellt homogena och slutna. Saudiarabien är väldigt homogent, men det betyder inte att det är ett förebildsland...
Jag har inte påstått att den nuvarande och historiskt sett förda politiken har varit bra, tvärtom, de sittande politikerna har i likhet med SD inte heller någon aning om hur man löser invandringsproblemen, för de tänker inte längre än vad näsan räcker. Vad jag istället gjorde var att beskriva HUR man skulle lösa problemen, vilket jag antar att du läste.
Rotlöst påstod jag aldrig att det skulle vara, men däremot fritt från nationalism. Den moderna nationalismen hindrar oss från att närma oss våra rötter. Självklart är även jag emot den abrahamitiska kvinnosynen, men som sagt så förespråkar jag undervisning, bland annat i genusvetenskap (något som SD föraktar). Dålig kvinnosyn, vilket även många "etniska svenskar" har, går att utbilda bort.
Självklart kan olika kulturer samexistera. Vad som inte fungerar är att stänga in folk i förorten och ge dom undermålig undervisning och dåliga arbetsförhållanden. Du lägger skulden på fel faktorer och drar en hel del felslut. Det är till största del inte kulturer i sig som ligger bakom den höga brottsligheten hos invandrare utan snarare socioekonomiska faktorer. Visst är lite grundat i den machokultur som många länder har, även inom Europa och till viss del i Sverige, men till största del beror den höga brottsligheten på samhällsklass och dålig integration.
Hade SD själva varit föregångare när det gällde sekularisering, jämställdhet, bättre kvinnosyn och mer modern familjepolitik så hade jag förstått deras argument, men det faktum att de är värre än KD på dessa punkter gör att deras argument faller platt.
Kollar på videon senare. Orkar inte med den nu vid 3 på natten.
Du måste vara inloggad för att skriva i forumet