Sverigedemokraterna
Citat från Quidproquo
Citat från Tour
haha ja men herregud, ursäkta ordvalet. om man medvetet utsätter sin sexpartner för viruset så är det ju såklart olagligt oavsett om avsikten var att smitta personen eller ej, det var så jag menade och så det menas i förslaget.
Det var inte så jag uppfattade artikeln, sista meningen syftar ju på avsiktligen, och då landar man ju återigen i rättsfrågan vad avsiktligen är och framförallt vad de själva menar med avsiktligen.
Sen undrar jag fortfarande vad de menar med att det ska vara en fråga om moraliskt ansvar, menar de då kontra en fråga om juridiskt ansvar?
Detta blir det ju såklart svårt för dig att svara på då du inte skrev artikeln, det var väl mest mina egna funderingar.
det är ju ganska uppenbart att man avsiktligen utsätter någon annan för smitta när man inte använder kondom om man är HIV-positiv, tycker inte det är någon direkt luddig eller svår fråga alls, och faktiskt inte lämnar något utrymme för några större tolkningar. det är dessutom ett förslag, inte en färdigförfattad paragraf i smittskyddslagen.
ja, det är väl ett moraliskt ansvar att säga det innan man har sex såklart, speciellt till någon man inleder ett förhållande med. observera att jag då fortfarande syftar på samlag med kondom, inte något annat, då något annat är olagligt och kommer fortsätta vara det.
nej, det är ävl inte det, men jag skriver utefter hur jag tolkar det iallafall, då vi uppenbarligen tolkar artikeln väldigt olika.
Citat från Matty93
vad jag vet så är det de ända partiet som vågar ta ansvar, som ifrågasätter den svenska politiken om dem fungerar och som inte snirklar sig när dem blir ifrågasatta utan dem vågar stå upp för sin sak och dem kan ge ett svar på frågorna som blir stälda!
Okej vad tar SD ansvar för om jag får fråga?
Citat från Quidproquo
Fast uppsåt bedöms inte så. Visst att det är vårdslöst men det betyder inte att man VILL smitta den andra. Vilket avsikten måste vara.
Jo, uppsåt bedöms exakt så. Att ha oskyddat sex fast man vet att man har HIV är så kallat likgiltighetsuppsåt, och det skulle det givetvis fortsätta att vara.
Är HBT-lobbyn och den postkoloniala moraluppluckringen mycket jobbiga för dig?
Citat från Matty93
vad jag vet så är det de ända partiet som vågar ta ansvar, som ifrågasätter den svenska politiken om dem fungerar och som inte snirklar sig när dem blir ifrågasatta utan dem vågar stå upp för sin sak och dem kan ge ett svar på frågorna som blir stälda!
Åh, gud. Snälla. GAH.
Citat från EnKannaSaft
Ohly kallade SD för kristna fundamentalister i en radiodebatt med Åkesson, lite överdrivet enligt mig
eftersom kärlek till Sverige inte omnämns i bibeln :P
Kärlek till Sverige har inget med saken att göra. Jag känner starka positiva känslor inför det geografiska området Sverige, och till stor del för den generellt rådande kulturen (med vissa undantag - gillar inte sexismen och den allt ökade amerikaniseringen), men jag avskyr SD med hela mitt hjärta och enligt mig står de så långt ifrån svenska ideal som man kan.
Mycket av deras politik har drag av fundamentalism - deras tidigare ganska starkt uttryckt ogillande mot homosex, fixeringen vid den kristna/kapitalistiska heteronormen och kärnfamiljen, deras vilja att få in kyrkan i skolan.
Citat från Terrorstorm
Det är helt sjukt hur man kan ägna en hel debattartikel åt att klaga på ett annat parti. Kasta sten fast med bokstäver.
Öhm, om det gällt vilket annat parti som helst hade det varit /care, en artikel i mängden, och på sin höjd "en hälsosam debatt". Det är standard för debattartiklar i dagspressen att klaga på ett annat parti. Alla tidningar utom aftonbladet är dock höger, så nästan varenda debattartikel och ledarsida som skrivs handlar om att whina på socialdemokraterna. Har inte sett någon kalla det "sjukt".
Citat från Terrorstorm
http://www.aftonbladet.se/debatt/debattamnen/politik/article12872478.ab
"Jag börjar tro att Sjöstedt och Vänsterpartiet helt enkelt inte vill samtala och debattera kring politiska frågor. Hur ska man annars förklara att Vänsterpartiet och den övriga rödgröna oppositionen valt att i flera frågor låta regeringens förslag klubbas igenom, trots att man kunnat få igenom sin egen politik?"
Tyckte mest svarsartikeln var lulzig. Sjöstedt tar upp saklig kritik - att "hårdare straff"-retoriken bara tycks gälla vissa, att SDs topp gynnar sig själva och att SD har blivit ett borgerligt stödparti.
Åkessons försvar? "Jag gillar inte dig längre, du kommer inte med saklig kritik! Du är dålig!!!!11one". Sjöstedt hade flera konkreta, faktabaserade argument även om man bortser från de mer personliga argumenten mot synen på Åkesson som en "folkets man", medan Åkesson hade exakt NOLL att svara med. Åkesson sade att de inte är ett borgerligt stödparti... Men till skillnad från Sjöstedt lade han inte fram något argument till varför så skulle vara fallet.
Citat från 2qt2bstr8
Jo, uppsåt bedöms exakt så. Att ha oskyddat sex fast man vet att man har HIV är så kallat likgiltighetsuppsåt, och det skulle det givetvis fortsätta att vara.
Är HBT-lobbyn och den postkoloniala moraluppluckringen mycket jobbiga för dig?
Man lär sig något nytt var dag.
Njae, stör mig väl mest på att en mätning på framgång för en konstnär eller kulturarbetare idag är att tänja så många gränser som möjligt. Alla normer är inte negativa.
Citat från DumFan
[i]http://www.dn.se/sthlm/ny-moske-i-skarholmen-snart-verklighet
Inte alls. Har inget emot moskéer, bara man kan se till att man vet om vad som predikas där. Undercover Mosque avslöjade ganska skrämmande saker om vad som förekom i brittiska moskéer. Vill inte att det ska ske i Sverige.
Å andra sidan var väl inte det där riktat mot mig, är inte SDare. Gav väl mest min syn på det, delar ju i mångt och mycket deras åsikt kring invandring och islam.
Citat från Quidproquo
Inte alls. Har inget emot moskéer, bara man kan se till att man vet om vad som predikas där. Undercover Mosque avslöjade ganska skrämmande saker om vad som förekom i brittiska moskéer. Vill inte att det ska ske i Sverige.
Å andra sidan var väl inte det där riktat mot mig, är inte SDare. Gav väl mest min syn på det, delar ju i mångt och mycket deras åsikt kring invandring och islam. [/i]
Det predikas nog en och annan skrämmande sak i kristna kyrkor av diverse slag i Sverige redan, men inte görs det något åt det inte.
Nä inte direkt. Men känner man att man har något att tillföra får man självklart göra det.
"Så det är här alla svenskar hänger" tänkte jag för mig själv när jag besökte Systembolaget i Skärholmens centrum.
Väl ute på gatan var folkmyllret rena motpolen. En liten anekdot bara, på tal om Skärholmen (och segregation, för den delen).
Roligt med detaljer här och var sådär!
Citat från DumFan
http://www.dn.se/sthlm/ny-moske-i-skarholmen-snart-verklighet
Yey! Fler moskéer och mer islam! Vem behöver sekularism och vetenskap när man har Allah och Koranen?
Citat från Anklever
Citat från DumFan
http://www.dn.se/sthlm/ny-moske-i-skarholmen-snart-verklighet
Yey! Fler moskéer och mer islam! Vem behöver sekularism och vetenskap när man har Allah och Koranen?
Vem tvingar dig att gå dit och be?
pp på G
Det är åt helvete. Riv skiten och bygg en rejäl skola istället. Ska dom be kan dom fan göra det hemma. Riv alla kyrkor också på samma gång. Jävla diskriminations-byggnader.
Citat från Anklever
Citat från DumFan
http://www.dn.se/sthlm/ny-moske-i-skarholmen-snart-verklighet
Yey! Fler moskéer och mer islam! Vem behöver sekularism och vetenskap när man har Allah och Koranen?
Inte sett dig klaga på att det byggs kyrkor dock....
Kyrkor är väl sekulärt? Det är ju trots allt bara tradition, inte religion.
Du måste vara inloggad för att skriva i forumet