Sverigedemokraterna

Föregående
Till botten     Sista sidan
Nästa
Quidproquo Kille, 34 år

6 992 forumsinlägg

Skrivet:
13 april 2011 kl. 18:26
Quidproquo Kille, 34 år

Citat från EnKannaSaft


SD har typ hakat upp sig på nån slags kristen värdegrund

Med tolk översätts detta till: De har inte hakat upp sig på post-kolonial moraluppluckring.

Tour Kille, 38 år

16 313 forumsinlägg

Skrivet:
13 april 2011 kl. 18:27
Tour Kille, 38 år

Citat från Quidproquo


Citat från EnKannaSaft

SD har typ hakat upp sig på nån slags kristen värdegrund

Med tolk översätts detta till: De har inte hakat upp sig på post-kolonial moraluppluckring.



moral är djupt grundat i samhället, och behöver ingen stenåldersreligion för att finnas till, sverige är sekulärt ffs.

EnKannaSaft Kille, 34 år

474 forumsinlägg

Skrivet:
13 april 2011 kl. 18:34
EnKannaSaft Kille, 34 år

Ohly kallade SD för kristna fundamentalister i en radiodebatt med Åkesson, lite överdrivet enligt mig
eftersom kärlek till Sverige inte omnämns i bibeln :P

Quidproquo Kille, 34 år

6 992 forumsinlägg

Skrivet:
13 april 2011 kl. 18:38
Quidproquo Kille, 34 år

Citat från Tour


moral är djupt grundat i samhället, och behöver ingen stenåldersreligion för att finnas till, sverige är sekulärt ffs.

Nej, vi behöver ingen stenåldersreligion. Var lite sarkastisk bara. Känner att många av de övriga partierna kör på typ "låt-folk-göra-vad-de-vill-bara-vi-inte-påverkas" politik. Därför jag röstade på KD, för att de fortfarande har lite sunt förnuft när det gäller t.ex sexualpolitik osv.

Tour Kille, 38 år

16 313 forumsinlägg

Skrivet:
13 april 2011 kl. 18:40
Tour Kille, 38 år

Citat från Quidproquo


Citat från Tour

moral är djupt grundat i samhället, och behöver ingen stenåldersreligion för att finnas till, sverige är sekulärt ffs.

Nej, vi behöver ingen stenåldersreligion. Var lite sarkastisk bara. Känner att många av de övriga partierna kör på typ "låt-folk-göra-vad-de-vill-bara-vi-inte-påverkas" politik. Därför jag röstade på KD, för att de fortfarande har lite sunt förnuft när det gäller t.ex sexualpolitik osv.



du menar, någorlunda fri och öppen politik?

exakt vad syftar du på i sexualpolitiken då?

Quidproquo Kille, 34 år

6 992 forumsinlägg

Skrivet:
13 april 2011 kl. 18:44
Quidproquo Kille, 34 år

Citat från Tour


du menar, någorlunda fri och öppen politik?

exakt vad syftar du på i sexualpolitiken då?


Kalla det det om du vill, men jag tycker inte att dekadens där vi förnekar könens existens och snackar om tredje kön etc är öppen politik, bara korkat där politikerna är rädda att säga emot pga HBT-lobbyns tolkningsföreträde och det hemska klistermärket "homofob" man riskerar.

T.ex att KD öppet vågade ta debatten med RFSU som egentligen är synonymt med HBT-lobbyn, angående RFSUs önskan att HIV-spridning ska bli lagligt. Kanske lite luddigt exempel.

Tour Kille, 38 år

16 313 forumsinlägg

Skrivet:
13 april 2011 kl. 18:47
Tour Kille, 38 år

Citat från Quidproquo


Citat från Tour

du menar, någorlunda fri och öppen politik?

exakt vad syftar du på i sexualpolitiken då?

Kalla det det om du vill, men jag tycker inte att dekadens där vi förnekar könens existens och snackar om tredje kön etc är öppen politik, bara korkat där politikerna är rädda att säga emot pga HBT-lobbyns tolkningsföreträde och det hemska klistermärket "homofob" man riskerar.

T.ex att KD öppet vågade ta debatten med RFSU som egentligen är synonymt med HBT-lobbyn, angående RFSUs önskan att HIV-spridning ska bli lagligt. Kanske lite luddigt exempel.



håller med dig om att det absolut inte finns nåt tredje kön, har aldrig riktigt förstått saken med det hela alls. det är inte svårare än att kolla sig mellan benen, det är dock en annan sak med könsbyte, vilket jag tycker folk kan pyssla med bäst de vill, det är deras kropp och trivs de som tjej eller kille så får de göra vadfan de vill.

RFSU tycker att HIVspridning ska bli lagligt? utveckla?

Quidproquo Kille, 34 år

6 992 forumsinlägg

Skrivet:
13 april 2011 kl. 18:55
Quidproquo Kille, 34 år

Citat från Tour


håller med dig om att det absolut inte finns nåt tredje kön, har aldrig riktigt förstått saken med det hela alls. det är inte svårare än att kolla sig mellan benen, det är dock en annan sak med könsbyte, vilket jag tycker folk kan pyssla med bäst de vill, det är deras kropp och trivs de som tjej eller kille så får de göra vadfan de vill.

RFSU tycker att HIVspridning ska bli lagligt? utveckla?


Om folk vill cutta sig i ballen så får de göra det bäst de vill. Tänker inte lägga mig i där.

De vill att informationsplikten för HIV, dvs att man talar om för ens partner innan man knullar att man har HIV, ska avskaffas. Alltså ska man inte kunna straffas för att man smittar någon med en sjukdom som för resten av ens liv kommer definiera ens liv och orsaka att man lever i skuggan av sjukdomen, trots att man känner till att man bär på sjukdomen.

Tour Kille, 38 år

16 313 forumsinlägg

Skrivet:
13 april 2011 kl. 19:04
Tour Kille, 38 år

Citat från Quidproquo


Citat från Tour

håller med dig om att det absolut inte finns nåt tredje kön, har aldrig riktigt förstått saken med det hela alls. det är inte svårare än att kolla sig mellan benen, det är dock en annan sak med könsbyte, vilket jag tycker folk kan pyssla med bäst de vill, det är deras kropp och trivs de som tjej eller kille så får de göra vadfan de vill.

RFSU tycker att HIVspridning ska bli lagligt? utveckla?

Om folk vill cutta sig i ballen så får de göra det bäst de vill. Tänker inte lägga mig i där.

De vill att informationsplikten för HIV, dvs att man talar om för ens partner innan man knullar att man har HIV, ska avskaffas. Alltså ska man inte kunna straffas för att man smittar någon med en sjukdom som för resten av ens liv kommer definiera ens liv och orsaka att man lever i skuggan av sjukdomen, trots att man känner till att man bär på sjukdomen.




true story true.

jasså? det har jag inte hört något om, har inte varit så värst aktiv med att följa nyhetsflödet den sista tiden så. låter skumt hursomhelst.

kollade upp saken, och att uppsåtligen sprida HIV skulle enligt förslaget vara fortsatt olagligt, tror faktiskt att förslaget kan fungera. en normal person som vet att han/hon är sjuk kommer ju undantagslöst använda kondom vid samlag, annars blir det ju uppsåtlig spridning, så kan inte riktigt hålla med dig där. det är inte precis som att spridningen av sjukdomen kommer öka pga det, det är ju ologiskt, snarare kommer HIVsjuka kunna leva normalare liv än förut.

Quidproquo Kille, 34 år

6 992 forumsinlägg

Skrivet:
13 april 2011 kl. 19:13
Quidproquo Kille, 34 år

Citat från Tour


true story true.

jasså? det har jag inte hört något om, har inte varit så värst aktiv med att följa nyhetsflödet den sista tiden så. låter skumt hursomhelst.

kollade upp saken, och att uppsåtligen sprida HIV skulle enligt förslaget vara fortsatt olagligt, tror faktiskt att förslaget kan fungera. en normal person som vet att han/hon är sjuk kommer ju undantagslöst använda kondom vid samlag, annars blir det ju uppsåtlig spridning, så kan inte riktigt hålla med dig där. det är inte precis som att spridningen av sjukdomen kommer öka pga det, det är ju ologiskt, snarare kommer HIVsjuka kunna leva normalare liv än förut.


Då landar man ju i rättsfrågan om vad som anses vara avsiktligt gällande smittande av HIV.

"Tvärtom anser vi att det är ett moraliskt ansvar att informera en tilltänkt sexpartner om viruset"

Jag undrar framförallt vad de syftar på med det där? Menar de att "Vad dum han var som inte sa att han hade en dödlig sjukdom"?

ShadowInTheLight Kille, 33 år

233 forumsinlägg

Skrivet:
13 april 2011 kl. 19:16
ShadowInTheLight Kille, 33 år

vad jag vet så är det de ända partiet som vågar ta ansvar, som ifrågasätter den svenska politiken om dem fungerar och som inte snirklar sig när dem blir ifrågasatta utan dem vågar stå upp för sin sak och dem kan ge ett svar på frågorna som blir stälda!

Tour Kille, 38 år

16 313 forumsinlägg

Skrivet:
13 april 2011 kl. 19:20
Tour Kille, 38 år

Citat från Quidproquo


Citat från Tour

true story true.

jasså? det har jag inte hört något om, har inte varit så värst aktiv med att följa nyhetsflödet den sista tiden så. låter skumt hursomhelst.

kollade upp saken, och att uppsåtligen sprida HIV skulle enligt förslaget vara fortsatt olagligt, tror faktiskt att förslaget kan fungera. en normal person som vet att han/hon är sjuk kommer ju undantagslöst använda kondom vid samlag, annars blir det ju uppsåtlig spridning, så kan inte riktigt hålla med dig där. det är inte precis som att spridningen av sjukdomen kommer öka pga det, det är ju ologiskt, snarare kommer HIVsjuka kunna leva normalare liv än förut.

Då landar man ju i rättsfrågan om vad som anses vara avsiktligt gällande smittande av HIV.

"Tvärtom anser vi att det är ett moraliskt ansvar att informera en tilltänkt sexpartner om viruset"

Jag undrar framförallt vad de syftar på med det där? Menar de att "Vad dum han var som inte sa att han hade en dödlig sjukdom"?



ja, när man uppsåtligen har samlag utan tillräckligt skydd, som då är kondom som är ett fullgott skydd vid HIV, använder man inte kondom när man vet att man har HIV så är det ju inte så svårt att avgöra den frågan, eller hur? sen kommer vi ju till våldtäkter med mera, samma sak där.

som sagt, så kommer det isåfall vara olagligt att sprida sjukdomen uppsåtligen, och risken för att drabbas av HIV under samlag med kondom är extremt minimal, tror t om den är mindre än om vi säger att jag går ut på krogen och har oskyddat sex med en random brud helt enkelt.

Quidproquo Kille, 34 år

6 992 forumsinlägg

Skrivet:
13 april 2011 kl. 19:22
Quidproquo Kille, 34 år

Citat från Tour


ja, när man uppsåtligen har samlag utan tillräckligt skydd, som då är kondom som är ett fullgott skydd vid HIV, använder man inte kondom när man vet att man har HIV så är det ju inte så svårt att avgöra den frågan, eller hur? sen kommer vi ju till våldtäkter med mera, samma sak där.

som sagt, så kommer det isåfall vara olagligt att sprida sjukdomen uppsåtligen, och risken för att drabbas av HIV under samlag med kondom är extremt minimal, tror t om den är mindre än om vi säger att jag går ut på krogen och har oskyddat sex med en random brud helt enkelt.


Fast uppsåt bedöms inte så. Visst att det är vårdslöst men det betyder inte att man VILL smitta den andra. Vilket avsikten måste vara.

Tour Kille, 38 år

16 313 forumsinlägg

Skrivet:
13 april 2011 kl. 19:30
Tour Kille, 38 år

Citat från Quidproquo


Citat från Tour

ja, när man uppsåtligen har samlag utan tillräckligt skydd, som då är kondom som är ett fullgott skydd vid HIV, använder man inte kondom när man vet att man har HIV så är det ju inte så svårt att avgöra den frågan, eller hur? sen kommer vi ju till våldtäkter med mera, samma sak där.

som sagt, så kommer det isåfall vara olagligt att sprida sjukdomen uppsåtligen, och risken för att drabbas av HIV under samlag med kondom är extremt minimal, tror t om den är mindre än om vi säger att jag går ut på krogen och har oskyddat sex med en random brud helt enkelt.

Fast uppsåt bedöms inte så. Visst att det är vårdslöst men det betyder inte att man VILL smitta den andra. Vilket avsikten måste vara.



haha ja men herregud, ursäkta ordvalet. om man medvetet utsätter sin sexpartner för viruset så är det ju såklart olagligt oavsett om avsikten var att smitta personen eller ej, det var så jag menade och så det menas i förslaget.

Quidproquo Kille, 34 år

6 992 forumsinlägg

Skrivet:
13 april 2011 kl. 19:33
Quidproquo Kille, 34 år

Citat från Tour


haha ja men herregud, ursäkta ordvalet. om man medvetet utsätter sin sexpartner för viruset så är det ju såklart olagligt oavsett om avsikten var att smitta personen eller ej, det var så jag menade och så det menas i förslaget.

Det var inte så jag uppfattade artikeln, sista meningen syftar ju på avsiktligen, och då landar man ju återigen i rättsfrågan vad avsiktligen är och framförallt vad de själva menar med avsiktligen.

Sen undrar jag fortfarande vad de menar med att det ska vara en fråga om moraliskt ansvar, menar de då kontra en fråga om juridiskt ansvar?

Detta blir det ju såklart svårt för dig att svara på då du inte skrev artikeln, det var väl mest mina egna funderingar.


Föregående
Till toppen     Sista sidan
Nästa

Du måste vara inloggad för att skriva i forumet