Sverigedemokraterna

Föregående
Till botten     Sista sidan
Nästa
Tour Kille, 38 år

16 313 forumsinlägg

Skrivet:
31 mars 2011 kl. 23:12
Tour Kille, 38 år

Citat från Quidproquo


Citat från Tour

det var bara ett exempel. jag menade utvecklingsmässigt.

en annan anledning till att västvärlden ligger/låg så långt före afrika i utvecklingen är också att afrika är ett jävligt avskilt ställe som vi inte hade kontakt med.

Ursäkter. Afrika är bara barbariet som vår käre statsminister så fint skulle uttrycka det.

Sydamerikas indianer var även dem sjumilasteg längre fram i utvecklingen än afrikanerna, och de hade ingen kontakt med vare sig Europa eller Kina. Hur förklarar du det?



för att alla inte utvecklas lika snabbt överallt, och inte har samma vetenskapsmän som gör samma upptäckter? dom låg också avskiljt, det fanns inte nån how to guide till att starta storslagna civilisationer på internet på den tiden. inte att förglömma så hade vi Egypten i afrika, en av de största civilisationerna någonsin.
precis som alla stora civilisationer någonsin så föll även egypten så småningom,
precis som romarriket, inkaindianerna, aztekerna, mesopotamien i Irak, och alla de andra i en lång radda.

sen efter en halv minuts googlande eftersom jag blev eftertänksam, så hade ju faktiskt afrika en hel del civilisationer innan den gode vite mannen kom och tyckte att det nog var bäst att dom tog över hela kontinenten och sög ut alla resurser som man kunde hitta där. dock inte utvecklade på samma sätt som västvärlden, vilket är fullt naturligt då de legat avskiljda från varandra. bara för vi alla är människor gör vi inte allt exakt likadant och upptäcker samma saker.

Quidproquo Kille, 34 år

6 992 forumsinlägg

Skrivet:
1 april 2011 kl. 02:53
Quidproquo Kille, 34 år

Citat från Tour



för att alla inte utvecklas lika snabbt överallt, och inte har samma vetenskapsmän som gör samma upptäckter? dom låg också avskiljt, det fanns inte nån how to guide till att starta storslagna civilisationer på internet på den tiden. inte att förglömma så hade vi Egypten i afrika, en av de största civilisationerna någonsin.
precis som alla stora civilisationer någonsin så föll även egypten så småningom,
precis som romarriket, inkaindianerna, aztekerna, mesopotamien i Irak, och alla de andra i en lång radda.

sen efter en halv minuts googlande eftersom jag blev eftertänksam, så hade ju faktiskt afrika en hel del civilisationer innan den gode vite mannen kom och tyckte att det nog var bäst att dom tog över hela kontinenten och sög ut alla resurser som man kunde hitta där. dock inte utvecklade på samma sätt som västvärlden, vilket är fullt naturligt då de legat avskiljda från varandra. bara för vi alla är människor gör vi inte allt exakt likadant och upptäcker samma saker.

Ja, Egypten var definitivt en av de storslagna antika civilisationerna. Och visst, tekniskt sett ligger det i Afrika. Men både du och jag vet om att när vi snackar om slaveriet och utsugningen så åsyftas sydligare breddgrader i Afrika, jag undrar hur många egyptier som skeppades över Atlanten för att arbeta i bomullsfälten.

Vi har nog gått lite från vår ursprungspunkt vilket var att du hävdade att orsaken (eller i varje fall en rent kausal bidragande faktor) till att västvärlden har ett stort övertag över Afrika beror på slaveriet och imperialismen, och jag menar att du har fel därför att vi redan innan hade detta övertag. Att imperialismen berikade västvärlden förnekar jag inte men det är inte orsaken till försprånget. Där har du inte heller bevisat att du har rätt. Att Egypten är en av de mest dominerande civilisationerna i historien räcker liksom inte som argument.

Tour Kille, 38 år

16 313 forumsinlägg

Skrivet:
1 april 2011 kl. 06:53
Tour Kille, 38 år

Citat från Quidproquo


Citat från Tour


för att alla inte utvecklas lika snabbt överallt, och inte har samma vetenskapsmän som gör samma upptäckter? dom låg också avskiljt, det fanns inte nån how to guide till att starta storslagna civilisationer på internet på den tiden. inte att förglömma så hade vi Egypten i afrika, en av de största civilisationerna någonsin.
precis som alla stora civilisationer någonsin så föll även egypten så småningom,
precis som romarriket, inkaindianerna, aztekerna, mesopotamien i Irak, och alla de andra i en lång radda.

sen efter en halv minuts googlande eftersom jag blev eftertänksam, så hade ju faktiskt afrika en hel del civilisationer innan den gode vite mannen kom och tyckte att det nog var bäst att dom tog över hela kontinenten och sög ut alla resurser som man kunde hitta där. dock inte utvecklade på samma sätt som västvärlden, vilket är fullt naturligt då de legat avskiljda från varandra. bara för vi alla är människor gör vi inte allt exakt likadant och upptäcker samma saker.

Ja, Egypten var definitivt en av de storslagna antika civilisationerna. Och visst, tekniskt sett ligger det i Afrika. Men både du och jag vet om att när vi snackar om slaveriet och utsugningen så åsyftas sydligare breddgrader i Afrika, jag undrar hur många egyptier som skeppades över Atlanten för att arbeta i bomullsfälten.

Vi har nog gått lite från vår ursprungspunkt vilket var att du hävdade att orsaken (eller i varje fall en rent kausal bidragande faktor) till att västvärlden har ett stort övertag över Afrika beror på slaveriet och imperialismen, och jag menar att du har fel därför att vi redan innan hade detta övertag. Att imperialismen berikade västvärlden förnekar jag inte men det är inte orsaken till försprånget. Där har du inte heller bevisat att du har rätt. Att Egypten är en av de mest dominerande civilisationerna i historien räcker liksom inte som argument.



jag tyckte jag gjorde det när jag förklarade att väst hade kvar sina kolonier LÅNGT in på 1900talet, och därmed inte gett dom en chans att bygga upp sina länder. många afrikanska länder präglas av inbördeskrig som pågår/har pågått väldigt länge efter koloniernas självständighet. jag säger inte att imperialismen är den ENDA faktorn till att det ser ut såhär, men man kan nog utan att överdriva säga att det är den huvudsakliga faktorn sedan afrika faktiskt koloniserades, och fortfarande är efter alla inbördeskrig som varit.
sen spelar ju klimatet såklart stor roll, beroende på vilket land vi pratar om.

Viridian Kille, 36 år

6 382 forumsinlägg

Skrivet:
1 april 2011 kl. 12:17
Viridian Kille, 36 år

Sen har ju dessutom de samhällen i Afrika de senaste hundra åren bestått av random diktatorer, de har fortfarande inte fått sin chans att utvecklas, då ledarna ofta tar pengarna åt sig själva medans folket inte får ett skit eller värre.

Quidproquo Kille, 34 år

6 992 forumsinlägg

Skrivet:
1 april 2011 kl. 14:22
Quidproquo Kille, 34 år

Citat från Tour



jag tyckte jag gjorde det när jag förklarade att väst hade kvar sina kolonier LÅNGT in på 1900talet, och därmed inte gett dom en chans att bygga upp sina länder. många afrikanska länder präglas av inbördeskrig som pågår/har pågått väldigt länge efter koloniernas självständighet. jag säger inte att imperialismen är den ENDA faktorn till att det ser ut såhär, men man kan nog utan att överdriva säga att det är den huvudsakliga faktorn sedan afrika faktiskt koloniserades, och fortfarande är efter alla inbördeskrig som varit.
sen spelar ju klimatet såklart stor roll, beroende på vilket land vi pratar om.[/i]

Kolonialismen är mest bidragande faktorn till att Afrika ser ut som det gör idag, men det är inte den mest bidragande faktorn till att västvärlden är den ledande delen av världen, vilket jag uppfattade det som att du menade att det var.

Sen tänker inte jag känna skuld för vad Leopold av Belgien sysslade med i Kongo, vilket många tycker att jag ska göra.

Tour Kille, 38 år

16 313 forumsinlägg

Skrivet:
1 april 2011 kl. 17:27
Tour Kille, 38 år

Citat från Quidproquo


Citat från Tour


jag tyckte jag gjorde det när jag förklarade att väst hade kvar sina kolonier LÅNGT in på 1900talet, och därmed inte gett dom en chans att bygga upp sina länder. många afrikanska länder präglas av inbördeskrig som pågår/har pågått väldigt länge efter koloniernas självständighet. jag säger inte att imperialismen är den ENDA faktorn till att det ser ut såhär, men man kan nog utan att överdriva säga att det är den huvudsakliga faktorn sedan afrika faktiskt koloniserades, och fortfarande är efter alla inbördeskrig som varit.
sen spelar ju klimatet såklart stor roll, beroende på vilket land vi pratar om.

Kolonialismen är mest bidragande faktorn till att Afrika ser ut som det gör idag, men det är inte den mest bidragande faktorn till att västvärlden är den ledande delen av världen, vilket jag uppfattade det som att du menade att det var.

Sen tänker inte jag känna skuld för vad Leopold av Belgien sysslade med i Kongo, vilket många tycker att jag ska göra.



och vad skulle vara den mest bidragande faktorn annars då? om afrikanerna hade fått förvalta alla sina tillgångar och förövrigt sig själva så hade de afrikanska länderna varit stormrika vid det här laget, jag menar, diamanter, guld osv osv osv som västländerna knallat in och lagt beslag på för miljarder, samtidigt som länderna exporterade varor till sina kolonier, och vidare mot amerika i den välkända handelstriangeln. frågan var dessutom vad det var som gjorde att afrikas länder var och är efter oss utvecklings-och rikedomsmässigt, vilket jag tycker jag gett ett bra svar på ett par gånger nu iallafall.

jag har iallafall aldrig sagt att du ska känna nån skuld för det hursomhelst, jag känner ingen skuld för det, däremot tycker jag att vi i västvärlden kan skänka pengar så som vi gör idag för att stötta uppbyggnaden av länderna.

Gravedigger Kille, 33 år

4 402 forumsinlägg

Skrivet:
1 april 2011 kl. 18:16
Gravedigger Kille, 33 år

Citat från Quidproquo



Kolonialismen är mest bidragande faktorn till att Afrika ser ut som det gör idag, men det är inte den mest bidragande faktorn till att västvärlden är den ledande delen av världen, vilket jag uppfattade det som att du menade att det var.

Sen tänker inte jag känna skuld för vad Leopold av Belgien sysslade med i Kongo, vilket många tycker att jag ska göra.



Jag håller inte med dig där då faktiskt Afrika började på att själva gå in i en allt mer industrialiserad ålder i takt med Väst
men detta stannade upp i princip helt och hållet då de saknades nog med människor att kunna fullfölja en produktion i och med slaveriet.

Quidproquo Kille, 34 år

6 992 forumsinlägg

Skrivet:
1 april 2011 kl. 20:25
Quidproquo Kille, 34 år

Citat från Tour



och vad skulle vara den mest bidragande faktorn annars då?

jag har iallafall aldrig sagt att du ska känna nån skuld för det hursomhelst, jag känner ingen skull för det, däremot tycker jag att vi i västvärlden kan skänka pengar så som vi gör idag för att stötta uppbyggnaden av länderna.

Bidragande faktorn till vad? Västs framgång eller Afrikas tillstånd? Det känns som vi pratar förbi varandra.

Quidproquo Kille, 34 år

6 992 forumsinlägg

Skrivet:
1 april 2011 kl. 20:35
Quidproquo Kille, 34 år

Citat från Gravedigger



Jag håller inte med dig där då faktiskt Afrika började på att själva gå in i en allt mer industrialiserad ålder i takt med Väst
men detta stannade upp i princip helt och hållet då de saknades nog med människor att kunna fullfölja en produktion i och med slaveriet.[/i]

Okej, du håller inte med mig. Skulle gärna ta del av den informationen du har tagit del av där du ser tydliga tecken på en begynnande industri i Afrika kring mitten av 1700-talet.

EnKannaSaft Kille, 34 år

474 forumsinlägg

Skrivet:
4 april 2011 kl. 17:06
EnKannaSaft Kille, 34 år

jag gillar det faktum att SD vill ta bort uttrycket "ursprungsbefolkning" och att alla människor i sverige ska ha samma rättigheter och skyldigheter oavsett etnisk tillhörighet. snacka om att det politiska etablissemanget gjorde skillnad på folk och folk när dom skrev in samerna som sveriges enda urfolk. International Labour Organization har förklarat samer som en ursprungsbefolkning i juridisk mening. Samerna är idag den äldsta folkgruppen i området, men är inte ursprungsbefolkning i den mening att de är ättlingar till de första grupper som bosatte sig i Sverige eller Norrland före istiden eller efter denna. Så hela grejen med att samer ska anses som ursprungs-svenskar är för att göra oss till "indianer och cowboys". och DET är att göra skillnad på folk och folk, för vi vet mycket väl att det var inte alls på det viset det gick till när sverige befolkades. Nordgermanerna som befolkade sverige söder ifrån var inte kristna, de var hedningar, till skillnad från de koloniserande engelsmännen.

Anklever Kille, 34 år

2 433 forumsinlägg

Skrivet:
11 april 2011 kl. 18:02
Anklever Kille, 34 år



lol @ vänsterfolk som kastar rökgranater och skriker

Nagasaki Kille, 29 år

2 546 forumsinlägg

Skrivet:
11 april 2011 kl. 18:08
Nagasaki Kille, 29 år

Rökgranater kändes lite overkill...

BMTHEROIN Kille, 36 år

14 721 forumsinlägg

Skrivet:
11 april 2011 kl. 18:15
BMTHEROIN Kille, 36 år

jevla vensterpakk!!!

beatyourkids Kille, 38 år

11 829 forumsinlägg

Skrivet:
11 april 2011 kl. 18:46
beatyourkids Kille, 38 år

Så jävla töntigt.

Ponppis Kille, 31 år

626 forumsinlägg

Skrivet:
11 april 2011 kl. 18:52
Ponppis Kille, 31 år

http://www.youtube.com/watch?v=MGVD-ySAni8&feature=related


Föregående
Till toppen     Sista sidan
Nästa

Du måste vara inloggad för att skriva i forumet