Sverigedemokraterna

Föregående
Till botten     Sista sidan
Nästa
Anthonestmistake Kille, 34 år

Citat från Quidproquo


Verkligen inte. Bidrar inte med något förutom HIV och krig. Afrika är väl den kontinent som minst av alla drar sitt strå i stacken.

Jaha, så alla det ofantliga mängder mineraler som västvärlden plundrat räknas inte? Eller gratisarbetet vi fått när vi förslavade dem? Nu säger jag inte att just Sverige varit så jätteduktiga på detta, men vi är precis lika delaktiga.

Så som jag ser det, så är vi skyldiga dem big time.

Anthonestmistake Kille, 34 år

Citat från Quidproquo


Vadå, så du tror inte att Irakinvasionen var till gagn för folket? ;) Det heter ju till och med "operation iraqi freedom" (LOOOL)

Här kommer du och jag helt enkelt aldrig komma överens, jag tror starkt på gränser och du gör det inte.


Till och med jänkarna insåg i efterhand att kriget mest handlade om oljan. Pinsamt.


Quidproquo Kille, 34 år

6 992 forumsinlägg

Skrivet:
31 mars 2011 kl. 14:55
Quidproquo Kille, 34 år

Citat från Liberte


Jaha, så alla det ofantliga mängder mineraler som västvärlden plundrat räknas inte? Eller gratisarbetet vi fått när vi förslavade dem? Nu säger jag inte att just Sverige varit så jätteduktiga på detta, men vi är precis lika delaktiga.

Så som jag ser det, så är vi skyldiga dem big time.[/i]

Är vi precis lika delaktiga? Hur kommer det sig?

Då kan ju du ägna dig åt självflagellans och spendera ditt liv åt att betala tillbaks din imaginära skuld, men pådyvla inte mig en kollektiv skuld jag inte är skyldig.

Quidproquo Kille, 34 år

6 992 forumsinlägg

Skrivet:
31 mars 2011 kl. 14:57
Quidproquo Kille, 34 år

Citat från Liberte


Till och med jänkarna insåg i efterhand att kriget mest handlade om oljan. Pinsamt.

Tror det fanns en hel del påtryckningar från Israel också (som har bra mycket mer inflytande än folk tror/vet), oljan ensamt räcker nog som orsak för invasionen men judarna (det förbjudna ordet) i Washington hjälpte nog till en del.

Akterskytt Kille, 34 år

1 999 forumsinlägg

Skrivet:
31 mars 2011 kl. 15:00
Akterskytt Kille, 34 år

Citat från Liberte


Citat från Quidproquo

Verkligen inte. Bidrar inte med något förutom HIV och krig. Afrika är väl den kontinent som minst av alla drar sitt strå i stacken.

Jaha, så alla det ofantliga mängder mineraler som västvärlden plundrat räknas inte? Eller gratisarbetet vi fått när vi förslavade dem? Nu säger jag inte att just Sverige varit så jätteduktiga på detta, men vi är precis lika delaktiga.

Så som jag ser det, så är vi skyldiga dem big time.



Sverige är inte skyldiga afrika något alls.
Sverige hade fyra kolonier under sin tid i afrika, Nya Sverige, Cabo Corso, Saint-Barthélemy, Guadeloupe var dom få kolonier som fanns under sin tid där, och då var tre av dessa högst kortvariga medan Nya Sverige existerade i 19 år.
(Och då var en av dessa en gåva från andra länder till sverige då vi var med i alliansen mot napoleon)

Nya Sverige vet man inte ens om deras intäkter faktiskt täckte kostnaden för att bygga själva kolonien, så att Sverige varit delaktiga till att tömma afrika på deras naturtillgångar är bull. :3
(Nya Sverige drog alltså inte in mer pengar än vad kolonien kostade på 19 år)
Vi har där emot varit delaktiga i försändelser av förnödenheter, stöd i form av pengar och vi håller stora galor för att samla pengar.

Men om du vill spendera ditt liv till att skicka allt vad du äger till Afrika så får du väl göra det.

Anthonestmistake Kille, 34 år

Citat från Quidproquo


Är vi precis lika delaktiga? Hur kommer det sig?

Då kan ju du ägna dig åt självflagellans och spendera ditt liv åt att betala tillbaks din imaginära skuld, men pådyvla inte mig en kollektiv skuld jag inte är skyldig.


Jadu, handlar man med stöldgods medvetet så är man precis lika skyldig. Afrikas rikedomar har byggt upp USA likväl som Sverige och i princip hela västvärlden.

Quidproquo Kille, 34 år

6 992 forumsinlägg

Skrivet:
31 mars 2011 kl. 15:04
Quidproquo Kille, 34 år

Citat från Akterskytt



Sverige är inte skyldiga afrika något alls.
Sverige hade fyra kolonier under sin tid i afrika, Nya Sverige, Cabo Corso, Saint-Barthélemy, Guadeloupe var dom få kolonier som fanns under sin tid där, och då var tre av dessa högst kortvariga medan Nya Sverige existerade i 19 år. Nya Sverige vet man inte ens om deras intäkter faktiskt täckte kostnaden för att bygga själva kolonien, så att Sverige varit delaktiga till att tömma afrika på deras naturtillgångar är bull. :3
(Nya Sverige drog alltså inte in mer pengar än vad kolonien kostade på 19 år)
Vi har där emot varit delaktiga i försändelser av förnödenheter, stöd i form av pengar och vi håller stora galor för att samla pengar.

Men om du vill spendera ditt liv till att skicka allt vad du äger till Afrika så får du väl göra det.[/i]

Han menar förmodligen att Sverige än i dag bidrar till utsugningen av Afrika allena genom att vara en del av den utvecklade kapitalistiska världen som "suger ut Afrika". Om han faktiskt syftar på kolonialismen är han helt hopplös.

Quidproquo Kille, 34 år

6 992 forumsinlägg

Skrivet:
31 mars 2011 kl. 15:05
Quidproquo Kille, 34 år

Citat från Liberte


Jadu, handlar man med stöldgods medvetet så är man precis lika skyldig. Afrikas rikedomar har byggt upp USA likväl som Sverige och i princip hela västvärlden.[/i]

För att citera Doc Brown: "How do you figure?"

Hur fan byggde Afrikas naturresurser västvärlden? Är orsaken till Europas och Nordamerikas försprång i civilisationen, att vissa länder ägnade sig åt brutal imperialism?

Tour Kille, 38 år

16 313 forumsinlägg

Skrivet:
31 mars 2011 kl. 18:44
Tour Kille, 38 år

Citat från Quidproquo


Citat från Liberte

Jadu, handlar man med stöldgods medvetet så är man precis lika skyldig. Afrikas rikedomar har byggt upp USA likväl som Sverige och i princip hela västvärlden.

För att citera Doc Brown: "How do you figure?"

Hur fan byggde Afrikas naturresurser västvärlden? Är orsaken till Europas och Nordamerikas försprång i civilisationen, att vissa länder ägnade sig åt brutal imperialism?



japp, just därför faktiskt. sveriges egen slavhandel (oh yes we did) och våra kolonier i afrika bidrog väldigt mycket till vår nuvarande status på världsmarknaden, likaså Storbritannien, frankrike osv. läser man historia så ser man hur saker och ting hänger ihop. produktion, export, import, osv.

det finns ju en anledning till att afrika är en Ulandszon, nämligen att de inte har fått chansen att bygga upp sina egna länder från grunden, utan de har bara varit ett stort jävla kolonifält där alla har varit och hämtat allt från elfenben till diamanter och faktiskt afrikanerna själva.

Quidproquo Kille, 34 år

6 992 forumsinlägg

Skrivet:
31 mars 2011 kl. 18:50
Quidproquo Kille, 34 år

Citat från Tour



japp, just därför faktiskt. sveriges egen slavhandel (oh yes we did) och våra kolonier i afrika bidrog väldigt mycket till vår nuvarande status på världsmarknaden, likaså Storbritannien, frankrike osv. läser man historia så ser man hur saker och ting hänger ihop. produktion, export, import, osv.

det finns ju en anledning till att afrika är en Ulandszon, nämligen att de inte har fått chansen att bygga upp sina egna länder från grunden, utan de har bara varit ett stort jävla kolonifält där alla har varit och hämtat allt från elfenben till diamanter och faktiskt afrikanerna själva.[/i]

Västvärlden hade ett otroligt försprång redan innan imperialismen och slaveriet började. Hur kommer det sig om försprånget beror på imperialismen?

Tour Kille, 38 år

16 313 forumsinlägg

Skrivet:
31 mars 2011 kl. 18:58
Tour Kille, 38 år

Citat från Quidproquo


Citat från Tour


japp, just därför faktiskt. sveriges egen slavhandel (oh yes we did) och våra kolonier i afrika bidrog väldigt mycket till vår nuvarande status på världsmarknaden, likaså Storbritannien, frankrike osv. läser man historia så ser man hur saker och ting hänger ihop. produktion, export, import, osv.

det finns ju en anledning till att afrika är en Ulandszon, nämligen att de inte har fått chansen att bygga upp sina egna länder från grunden, utan de har bara varit ett stort jävla kolonifält där alla har varit och hämtat allt från elfenben till diamanter och faktiskt afrikanerna själva.

Västvärlden hade ett otroligt försprång redan innan imperialismen och slaveriet började. Hur kommer det sig om försprånget beror på imperialismen?



ja, vi hade ett försprång före, det har du rätt i, dock så hade afrikanerna kunnat knappa in på oss i väst utan problem om nu inte alla länder fått för sig att börja plundra afrika på naturresurser, och bosatt sig där och förslavat befolkningen. jag menar, är det konstigt att de ligger efter oss nu när vi faktiskt hållt dom förslavade i 200 år och fortsatt ha kolonier där ända in på 90talet? de har liksom haft allt mellan 50-15 år på sig som egna länder.

kan ju ta polen under andra världskriget som exempel. Hitler rullade in med stridsvagnar, och polackerna försvarade sig med kavalleri, nu är polen EUmedlem och en relativt stark ekonomi och lika utvecklade som sverige i princip.

Akterskytt Kille, 34 år

1 999 forumsinlägg

Skrivet:
31 mars 2011 kl. 19:05
Akterskytt Kille, 34 år

Fast det var väl inte pga dålig ekonomi? Det var nog snarare så att polackerna hade annat att tänka på än en stark militär... typ som Sverige!

Tour Kille, 38 år

16 313 forumsinlägg

Skrivet:
31 mars 2011 kl. 19:08
Tour Kille, 38 år

det var bara ett exempel. jag menade utvecklingsmässigt.

en annan anledning till att västvärlden ligger/låg så långt före afrika i utvecklingen är också att afrika är ett jävligt avskilt ställe som vi inte hade kontakt med.

Quidproquo Kille, 34 år

6 992 forumsinlägg

Skrivet:
31 mars 2011 kl. 20:42
Quidproquo Kille, 34 år

Citat från Tour


det var bara ett exempel. jag menade utvecklingsmässigt.

en annan anledning till att västvärlden ligger/låg så långt före afrika i utvecklingen är också att afrika är ett jävligt avskilt ställe som vi inte hade kontakt med.


Ursäkter. Afrika är bara barbariet som vår käre statsminister så fint skulle uttrycka det.

Sydamerikas indianer var även dem sjumilasteg längre fram i utvecklingen än afrikanerna, och de hade ingen kontakt med vare sig Europa eller Kina. Hur förklarar du det?

Viruset Kille, 33 år

14 891 forumsinlägg

Skrivet:
31 mars 2011 kl. 22:58
Viruset Kille, 33 år

Citat från Quidproquo


Ursäkter. Afrika är bara barbariet som vår käre statsminister så fint skulle uttrycka det.
Sydamerikas indianer var även dem sjumilasteg längre fram i utvecklingen än afrikanerna, och de hade ingen kontakt med vare sig Europa eller Kina. Hur förklarar du det?


Antar att det här är hyfsat relevant till diskussionen

http://en.wikipedia.org/wiki/IQ_and_the_Wealth_of_Nations


Föregående
Till toppen     Sista sidan
Nästa

Du måste vara inloggad för att skriva i forumet