Sverigedemokraterna
Men man får inte förglömma den stora folkliga uppslutningen i organiserade demonstrationståg emot SD! :)
Citat från Gravedigger
Men man får inte förglömma den stora folkliga uppslutningen i organiserade demonstrationståg emot SD! :)
Sant, fast allt de är ju glömt nu efter valet. Folk sitter antagligen återigen och gnäller i stugorna på "de där muslimerna".
Citat från Axelvonned
Känner några sufare och inte ens dom gör speciellt mycket, brukar hänga med i våra tåg och sånt men inte så mycket faktiskt fackligt hjälparbete.
Fast jag tror nästan vår generation är mindre politisk, tycker politik knappt diskuteras bland folk. Och när det väll kommer upp så är det på musse pigg nivå om triviala saker oftast. Att inställningen till organiserad politik blivit mer negativ kan jag dock hålla med om. Sen om det är lathet eller att man är less på lobbyism och byrokrati 'är en annan sak!
De sufare jag känner är rätt aktiva iaf.
Detta är iaf intressant läsning: Länk
Man kan ju visserligen se andra skäl till en uppgång i uttalat politiskt intresse, inte minst andra referensramar för vad som är "politik", men det är iaf läsvärt :)
Citat från Stringburka
Citat från Axelvonned
Känner några sufare och inte ens dom gör speciellt mycket, brukar hänga med i våra tåg och sånt men inte så mycket faktiskt fackligt hjälparbete.
Fast jag tror nästan vår generation är mindre politisk, tycker politik knappt diskuteras bland folk. Och när det väll kommer upp så är det på musse pigg nivå om triviala saker oftast. Att inställningen till organiserad politik blivit mer negativ kan jag dock hålla med om. Sen om det är lathet eller att man är less på lobbyism och byrokrati 'är en annan sak!
De sufare jag känner är rätt aktiva iaf.
Detta är iaf intressant läsning: Länk
Man kan ju visserligen se andra skäl till en uppgång i uttalat politiskt intresse, inte minst andra referensramar för vad som är "politik", men det är iaf läsvärt :)
Då är de bra suffisar!
Hmm, spännande! Undra vart dom gjorde undersökningen bara. Kan tänka mig att det är stora geografiska skillnader.
Fast att valdeltagandet gått ner visar ju att folk fortfarande är ignoranta idioter, bara på ett annat, mer lättsamt sätt.
Lättare att säga "jag tror inte på något av riksdagspartierna och röstar därför inte" än att säga "jag orkar inte gå till vallokalen".
Citat från Axelvonned
Då är de bra suffisar!
Hmm, spännande! Undra vart dom gjorde undersökningen bara. Kan tänka mig att det är stora geografiska skillnader.
Fast att valdeltagandet gått ner visar ju att folk fortfarande är ignoranta idioter, bara på ett annat, mer lättsamt sätt.
Lättare att säga "jag tror inte på något av riksdagspartierna och röstar därför inte" än att säga "jag orkar inte gå till vallokalen".
Fast, valdeltagande är ju en väldigt politisk fråga. Om man känner att riksdagspolitiken bara är en stor jävla bluff, vilket många politiskt aktiva jag känner tycker, så känner man väl kanske att det inte är värt ens tid - eller t.om. medvetet låter bli. Vill minnas att det var en rätt långvarig manifestation mot riksdagsvalsdeltagande i Göteborg innan valet, med budskapet att man ger det parlamentariska systemet oförtjänt legitimitet genom att rösta. Jag håller inte med dem, men det är en rimlig iaktagelse.
Tror framförallt folk blivit mer intresserade av sakfrågor än partipolitik; djurrättsrörelser och dylikt går ju megabra nu, t.ex.
Fast, valdeltagande är ju en väldigt politisk fråga. Om man känner att riksdagspolitiken bara är en stor jävla bluff, vilket många politiskt aktiva jag känner tycker, så känner man väl kanske att det inte är värt ens tid - eller t.om. medvetet låter bli. Vill minnas att det var en rätt långvarig manifestation mot riksdagsvalsdeltagande i Göteborg innan valet, med budskapet att man ger det parlamentariska systemet oförtjänt legitimitet genom att rösta. Jag håller inte med dem, men det är en rimlig iaktagelse.
Tror framförallt folk blivit mer intresserade av sakfrågor än partipolitik; djurrättsrörelser och dylikt går ju megabra nu, t.ex.[/i]
Fast om något så viktigt som regeringsval inte är värt tid att rösta/starta/gå med i något parti under spärren så vet jag inte riktigt vad som är värt. Jag menar man kan ju inte bara skita i att rösta för att alla "realistiska" utgångar ser mörka ut. Då har man ju kastat in handduken redan innan matchen börjat liksom!
Det är kanon att sakfrågorna får stort stöd men jag tycker det borde föras in i större grad i partipolitik istället. Även fast de organisationerna gör ett grymt arbete så kunde dom få ännu större genomslagskraft genom att bli mer parlamentariska.
Dock är det ju en hel del mer jobb för sånt och jag själv skulle inte vilja ta på mig den rollen som förändrar haha.
Citat från Axelvonned
Fast, valdeltagande är ju en väldigt politisk fråga. Om man känner att riksdagspolitiken bara är en stor jävla bluff, vilket många politiskt aktiva jag känner tycker, så känner man väl kanske att det inte är värt ens tid - eller t.om. medvetet låter bli. Vill minnas att det var en rätt långvarig manifestation mot riksdagsvalsdeltagande i Göteborg innan valet, med budskapet att man ger det parlamentariska systemet oförtjänt legitimitet genom att rösta. Jag håller inte med dem, men det är en rimlig iaktagelse.
Tror framförallt folk blivit mer intresserade av sakfrågor än partipolitik; djurrättsrörelser och dylikt går ju megabra nu, t.ex.
Fast om något så viktigt som regeringsval inte är värt tid att rösta/starta/gå med i något parti under spärren så vet jag inte riktigt vad som är värt. Jag menar man kan ju inte bara skita i att rösta för att alla "realistiska" utgångar ser mörka ut. Då har man ju kastat in handduken redan innan matchen börjat liksom!
Det är kanon att sakfrågorna får stort stöd men jag tycker det borde föras in i större grad i partipolitik istället. Även fast de organisationerna gör ett grymt arbete så kunde dom få ännu större genomslagskraft genom att bli mer parlamentariska.
Dock är det ju en hel del mer jobb för sånt och jag själv skulle inte vilja ta på mig den rollen som förändrar haha.
Saken är ju att dessa människor inte ser regeringsval som något viktigt, då de ser det som ett spel för galleriorna. Lite på samma sätt som jag kan tänka mig att många i andra diktaturer känner, att valen spelar ingen roll för det är samma människor som har makten i vilket fall.
Jag tror inte på partipolitik som en väg till ett bra samhälle - det finns inte i min världsbild att något så korrupt som staten kan komma att arbeta till min klass fördel. Statens funktion genom hela historien har i grunden varit att försvara det privata ägandet. Nu tror jag ändå att det finns grader i helvetet och att det är en bra idé att rösta, för att minimera statens skadeverkan och för att köpa till klasskampen. Den reella möjligheten till politisk påverkan finns i utomparlamentariska grupper, inte minst fackföreningar och dylikt.
För att ta ett väldigt simpelt exempel, kopplat till djurrätt: Majoriteten av Sveriges befolkning tycker att minkfarmar som plågar djur är fel. Partipolitiken har inte förhindrat dessa alls - de har genomfört några klena lagar som förbjuder vissa former av djurplågeri, men de inspekterar inte och när en utomstående inspekterar åtalar staten denne för olaga intrång. Nu har utomparlamentariska grupper på flera håll i landet fått pälsaffärerna att decimeras i städer, bland annat i Göteborg är det väldigt, väldigt många klädaffärer som slutat med päls efter djurrättsgruppers aktiviteter.
Detsamma kan sägas med de flesta framsteg i vårt samhälle. När staten har drivit igenom lagar som gynnar de förtryckta har det nästan alltid varit efter massivt utomparlamentariskt (framförallt fackligt) arbete.
Att antyda att folk som inte röstar är lata är en väldigt grov förenkling - de flesta jag känner som inte röstar lägger många, mångar timmar varje år på politiskt arbete och klasskamp/djurrätt/hbträtt/människorätt eller vad som nu är deras hjärtefråga (oftast lite av varje).
Korrupt och korrupt vet jag väll inte om staten är, staten spelar med de kort de får av regeringen men helt klart skulle en hel del behöva rensas ut och göras om från grunden.
Facken, djurrätt och andra gräsrotsgrejjer är sjukt viktigt och har drivit fram jättebra förändringar men den ultimata makten i landet ligger ju ändå i regeringen då vi i Sverige inte har cahonas nog att göra revolt mot sjunkande välfärd (kanske för att vi inte riktigt fattat vart vi kommer hamna om det fortsätter) så måste vi organisera oss på ett mer omfattande ideologiskt sätt.
För även om vi vågat/orkat gå ut på gatan och säga vad vi tycker så MÅSTE man ha en plan, en organisation om HUR man ska göra för att det inte ska bli sämre än innan. Sådant arbete ser jag inte som passande för varken fack eller andra "enfråge" organisationer utan där krävs en utarbetad och ideologisk plan för att det ska bli så bra som möjligt. Se bara hur nära det är att historien återupprepar sig i nordafrika. Därför tycker jag att det är viktigt att ett bra parti ska växa fram, för vi kommer komma till ett maktskifte även fast det verkar långt bort så kommer människor inte orka med högers snikpolitik.
Citat från Axelvonned
Korrupt och korrupt vet jag väll inte om staten är, staten spelar med de kort de får av regeringen men helt klart skulle en hel del behöva rensas ut och göras om från grunden.
Facken, djurrätt och andra gräsrotsgrejjer är sjukt viktigt och har drivit fram jättebra förändringar men den ultimata makten i landet ligger ju ändå i regeringen då vi i Sverige inte har cahonas nog att göra revolt mot sjunkande välfärd (kanske för att vi inte riktigt fattat vart vi kommer hamna om det fortsätter) så måste vi organisera oss på ett mer omfattande ideologiskt sätt.
Regeringen är ju en del av staten, och står för en stor del av korruptionen. Staten är inte bara korrupt, den är korruption. Jag är som sagt för att man arbetar även parlamentariskt, men staten kommer aldrig, aldrig någonsin att skapa ett bra och rättvist samhälle. Visst kan den försöka lägga lite plåster på den uppsprättade buk som kapitalismen är på mänskligheten, men den kommer aldrig våga ta tag i operationen även om nu viljan hade funnits (vilken den generellt sett inte finns bland dem med makt - de tjänar ju på klassamhället!). Det man kan göra på parlamentarisk väg är att minimera skadan som stat och kapital gör, för att köpa arbetarna tid att organisera sig inför en ordentlig samhällsförändring.
Jag håller med om att vi idag inte är mogna för revolution, men det är ju något man inte heller blir via parlamentarism utan via organisering utanför partierna. Man måste arbeta opinionsbildande så att man får folket med sig, få folket att engagera sig i fackföreningar och dylikt. Det är ju därför alliansen går så hårt åt fackföreningarna - de är det egentliga hotet mot kapitalet. Om nu fackföreningarna faktiskt hade engagerat sig, som sagt. SAC är ju bra men annars är det rätt hårt.
Och makten ligger inte hos regeringen egentligen, de är för länge sedan uppköpta av näringslivet. Makten ligger hos kapitalet, staten bara agerar torpeder åt kapitalet.
Regeringen är ju en del av staten, och står för en stor del av korruptionen. Staten är inte bara korrupt, den är korruption. Jag är som sagt för att man arbetar även parlamentariskt, men staten kommer aldrig, aldrig någonsin att skapa ett bra och rättvist samhälle. Visst kan den försöka lägga lite plåster på den uppsprättade buk som kapitalismen är på mänskligheten, men den kommer aldrig våga ta tag i operationen även om nu viljan hade funnits (vilken den generellt sett inte finns bland dem med makt - de tjänar ju på klassamhället!). Det man kan göra på parlamentarisk väg är att minimera skadan som stat och kapital gör, för att köpa arbetarna tid att organisera sig inför en ordentlig samhällsförändring.
Jag håller med om att vi idag inte är mogna för revolution, men det är ju något man inte heller blir via parlamentarism utan via organisering utanför partierna. Man måste arbeta opinionsbildande så att man får folket med sig, få folket att engagera sig i fackföreningar och dylikt. Det är ju därför alliansen går så hårt åt fackföreningarna - de är det egentliga hotet mot kapitalet. Om nu fackföreningarna faktiskt hade engagerat sig, som sagt. SAC är ju bra men annars är det rätt hårt.
Och makten ligger inte hos regeringen egentligen, de är för länge sedan uppköpta av näringslivet. Makten ligger hos kapitalet, staten bara agerar torpeder åt kapitalet.[/i]
Håller inte med dig om staten, se bara på Lenin och trotskys intentioner av staten eller kubas stat efter revolutionen. Tycker det är ganska bra exempel på en väl fungerande stat där kapitalismen och storföretagen inte hade något att göra.
Dagens stat agerar ju dock som en sköld för företagen att gömma sig bakom, men jag tror att den ändå kan fungera så mycket bättre!
Nej precis det är utomparlamentariskt arbete som kommer få fram revolutionen, jag säger menar bara att vi måste ha ett parti som kan styra upp saker sen. Men då är jag socialist och inte syndikalist, anarkiskt eller liknande också!
Citat från Axelvonned
Håller inte med dig om staten, se bara på Lenin och trotskys intentioner av staten eller kubas stat efter revolutionen. Tycker det är ganska bra exempel på en väl fungerande stat där kapitalismen och storföretagen inte hade något att göra.
Dagens stat agerar ju dock som en sköld för företagen att gömma sig bakom, men jag tror att den ändå kan fungera så mycket bättre!
Nej precis det är utomparlamentariskt arbete som kommer få fram revolutionen, jag säger menar bara att vi måste ha ett parti som kan styra upp saker sen. Men då är jag socialist och inte syndikalist, anarkiskt eller liknande också!
Vi får nog helt enkelt "agree to disagree"; jag ser inte intentioner som något hållbart argument och jag gillar inte kubas statsskick efter revolutionen. Jag tror inte att man kan ha en stat (i ordets vanliga mening) utan ett klassamhälle, eftersom jag tror att makt korrumperar (en följd av den historiematerialistiska syn som jag tror vi i övrigt båda använder) och att väldigt få människor skulle kunna hantera makt utan att bruka den för egen vinning - att då ge vissa människor massa makt är en chansning nästan lika vild som liberalers syn på att goda människor skulle bli företagsledare. Jag tror dock inte vi lär komma längre i den här diskussionen, och vi vill ju båda ha revolution så vi får väl helt enkelt slåss om vem som ska ha makten när vi väl skjutit Reinfeldt och Wallenberg :-)
Jag är också socialist. Socialism är en grundläggande del i anarkismen, och syndikalism är ju mer av en kampmetod än en ideologi. Du vet säkert redan detta men din sista kommentar kunde läsas som att anarkism och socialism var exklusiva.
Vi får nog helt enkelt "agree to disagree"; jag ser inte intentioner som något hållbart argument och jag gillar inte kubas statsskick efter revolutionen. Jag tror inte att man kan ha en stat (i ordets vanliga mening) utan ett klassamhälle, eftersom jag tror att makt korrumperar (en följd av den historiematerialistiska syn som jag tror vi i övrigt båda använder) och att väldigt få människor skulle kunna hantera makt utan att bruka den för egen vinning - att då ge vissa människor massa makt är en chansning nästan lika vild som liberalers syn på att goda människor skulle bli företagsledare. Jag tror dock inte vi lär komma längre i den här diskussionen, och vi vill ju båda ha revolution så vi får väl helt enkelt slåss om vem som ska ha makten när vi väl skjutit Reinfeldt och Wallenberg :-)
Jag är också socialist. Socialism är en grundläggande del i anarkismen, och syndikalism är ju mer av en kampmetod än en ideologi. Du vet säkert redan detta men din sista kommentar kunde läsas som att anarkism och socialism var exklusiva.[/i]
Helt klart kan jag komma överens om det!
Och jag förstår hur du ser på det hela. Det är bara det att jag inte litar tillräckligt på folk för att kunna tro att tex anarkism ska fungera (har dock inte grävt mig in speciellt djupt i alla vänsterideologier tyvärr) även fast det vore sjukt trevligt om det kunde existera.
Haha ja men har min människosyn förändrats under de åren är det inte omöjligt att vi kan ha liknande åsikter!
Jo visst, men det var inte det jag menade! Jag menade snarare att jag är kommunism men ser själva kommunismen som en övergångsperiod till socialism (utan att välja bland de lägren).
Fan man kanske borde ta och läsa statsvetenskap så man får någon ordning på alla begrepp ändå haha.
SD äcklar mig väldigt mycket eftersom 75% av mina bästa vänner är invandrare.
Citat från Axelvonned
Jo visst, men det var inte det jag menade! Jag menade snarare att jag är kommunism men ser själva kommunismen som en övergångsperiod till socialism (utan att välja bland de lägren).
Fan man kanske borde ta och läsa statsvetenskap så man får någon ordning på alla begrepp ändå haha.
Att läsa det vore en bra idé, grabben :(
Socialism är en övergångsperiod till Kommunism. Kommunism är slutsteget :(
Citat från ThirteenSouls
SD äcklar mig väldigt mycket eftersom 75% av mina bästa vänner är invandrare.
Älskar att du har räknat ut dom i en procentsats.
Du måste vara inloggad för att skriva i forumet