Sverigedemokraterna

Föregående
Till botten     Sista sidan
Nästa
Hamakagari Kille, 38 år

77 forumsinlägg

Skrivet:
21 februari 2011 kl. 21:46
Hamakagari Kille, 38 år

Citat från Anklever


Citat från Stringburka

De ville när Jimmie Åkesson stod i SVTs studio 1998, om jag minns årtalet rätt (kan ha varit 1996). Finns klipp på youtube. Han konfronterades med det och accepterade det.

SD har förändrats radikalt de senaste 15 åren. Det är knappast en åsikt som delas av partiledningen eller står med i partiprogrammet idag.



Nej sluta, så kan det inte vara. :s

Lalala1234 Tjej, 31 år

2 254 forumsinlägg

Skrivet:
21 februari 2011 kl. 21:49
Lalala1234 Tjej, 31 år

Citat från Anklever


Citat från Stringburka

De ville när Jimmie Åkesson stod i SVTs studio 1998, om jag minns årtalet rätt (kan ha varit 1996). Finns klipp på youtube. Han konfronterades med det och accepterade det.

SD har förändrats radikalt de senaste 15 åren. Det är knappast en åsikt som delas av partiledningen eller står med i partiprogrammet idag.


Jag vet att det inte står med idag, men Jimmie Åkesson försvarade det då. Det var vad jag sade. Han har inga problem med att stå i TV och försvara ett parti som ville ta bort utlänningars yttrandefrihet. Att de tagit bort den punkten nu förändrar inte att han personligen engagerade sig i ett parti som stod för det här.

Citat från Stringburka

Nu får du allt förklara dig. På vilket sätt vill Sverigedemokraterna ta bort utlänningars yttrandefrihet?

De ville när Jimmie Åkesson stod i SVTs studio 1998, om jag minns årtalet rätt (kan ha varit 1996). Finns klipp på youtube. Han konfronterades med det och accepterade det.


Här var den: Källa

Jens Åberg: "För det andra så knyter man ju yttrandefriheten, man knyter mötesfriheten, och man knyter föreningsrätten till medborgarskapet, det är inte som andra partier gör som knyter det till individen, den enskilde individen."
//
Programledaren: "Och alla de här punkterna stämmer?"
Jimmie Åkesson: "Ja men man kan ju gå in och kolla hur pass demokratiska socialdemokraterna är blablabla"

Hamakagari Kille, 38 år

77 forumsinlägg

Skrivet:
21 februari 2011 kl. 21:50
Hamakagari Kille, 38 år

Men snälla, det där klippet är äldre än mina föräldrar :(

Lalala1234 Tjej, 31 år

2 254 forumsinlägg

Skrivet:
21 februari 2011 kl. 21:55
Lalala1234 Tjej, 31 år

Citat från Hamakagari


Men snälla, det där klippet är äldre än mina föräldrar :(

Så länge det är samma individer som är aktiva är det ganska irrelevant. Om Mao Zedong reinkarnerades och började tala om vikten av kinesisk nationalidentitet och säga att han blivit en "snäll pojke" skulle jag inte direkt lita på honom för det.

Är ju dessutom åtta år efter att Mona Sahlin olovligen lånade pengar från staten och det får hon ju fortfarande skit för. Att propagera för allvarliga inskränkningar av i grundläggande mänskliga rättigheter är i min mening betydligt grövre än att åka taxi på lånade pengar.

u_suck_tbh 34 år

28 184 forumsinlägg

Skrivet:
21 februari 2011 kl. 21:57
u_suck_tbh 34 år

Citat från Stringburka


Så länge det är samma individer som är aktiva är det ganska irrelevant. Om Mao Zedong reinkarnerades och började tala om vikten av kinesisk nationalidentitet och säga att han blivit en "snäll pojke" skulle jag inte direkt lita på honom för det.


Men för i helvete.

Jag var ubernationalist i nian. SVERJE FTW liksom. Karl den 12e osv.
Nu är jag syndikalist.
FOLK FÖRÄNDRAS HURR DURR

aihgpfiuahfpiuoa Kille, 30 år

5 149 forumsinlägg

Skrivet:
21 februari 2011 kl. 22:01
aihgpfiuahfpiuoa Kille, 30 år

Ofta du har varit nationalist ? :o

ehe lol

Lalala1234 Tjej, 31 år

2 254 forumsinlägg

Skrivet:
21 februari 2011 kl. 22:02
Lalala1234 Tjej, 31 år

Citat från u_suck_tbh


Citat från Stringburka

Så länge det är samma individer som är aktiva är det ganska irrelevant. Om Mao Zedong reinkarnerades och började tala om vikten av kinesisk nationalidentitet och säga att han blivit en "snäll pojke" skulle jag inte direkt lita på honom för det.


Men för i helvete.

Jag var ubernationalist i nian. SVERJE FTW liksom. Karl den 12e osv.
Nu är jag syndikalist.
FOLK FÖRÄNDRAS HURR DURR


Absolut, det förnekar jag inte, och Mao Zedong kanske också hade förändrats? Om du i vuxen ålder hade varit aktiv inom först ett nazistiskt parti och fortsatt vara det när partiet "lugnade ner sig" skulle jag inte direkt lita på att du lagt nazismen bakom dig; det krävs ganska långvarigt engagemang ganska långt ifrån de ideologierna. Särskilt om det rör sig om vad man är aktiv inom som vuxen; folk förändras väldigt, väldigt mycket när de är tonåringar men de flesta förändras betydligt mindre när de väl blivit vuxna.

Jag tror absolut att folk kan förändras. Om någon dömts för våldtäkt mot barn och sedan får komma ut är jag beredd att ge dem en andra chans - men om de blir aktiva inom en politisk gruppering som vill lösa upp våldtäktslagarna och dessutom börjar jobba på dagis skulle jag höja på ögonbrynen. Visst, kan absolut hända att personen ändrats drastiskt, men känns inte direkt som man litar på det.

EDIT: Har även jag en pinsam bakgrund vad gäller sådant; när jag var kring 14 fick jag någon konstig flipp och var laveyansk satanist ett år. Som tur var gick det över - kanske bara var ett fall av en ovanligt lång hjärnskakning. Så jag tror absolut att man kan ändras - men man får samtidigt stå för det man gjort och propagerat för innan, och om man inte ens offentligt tagit avstånd från det så ja...

Gravedigger Kille, 33 år

4 402 forumsinlägg

Skrivet:
21 februari 2011 kl. 22:03
Gravedigger Kille, 33 år

Citat från u_suck_tbh




Men för i helvete.

Jag var ubernationalist i nian. SVERJE FTW liksom. Karl den 12e osv.
Nu är jag syndikalist.
FOLK FÖRÄNDRAS HURR DURR



Fast skillnaden är att Jimmie inte gått och blivit syndikalist, han är fortfarande
Sverigedemokrat och har säkerligen stått för samma åsikter sen hans tid på högstadiet.
Att han dessutom slänger ut sig främlingsfientliga åsikter och helt idiotiska uttalanden lite här som var
gör inte direkt att man blir mindre misstänksam.

Axelvonned Kille, 35 år

496 forumsinlägg

Skrivet:
21 februari 2011 kl. 22:06
Axelvonned Kille, 35 år

Måste suga att vara syndikalist i Sverige just nu. Jag menar har vi någonsin haft så svaga fackföreningar som idag?
Till och med Metall har ju inte kuk nog att säga nej till nedskärningar.

u_suck_tbh 34 år

28 184 forumsinlägg

Skrivet:
21 februari 2011 kl. 22:06
u_suck_tbh 34 år

Fast Jimmie var väl knappast någon vuxen man på den tiden heller.
Hans retorik behöver ju nödvändigtvis inte heller spegla hans åsikter.

Hamakagari Kille, 38 år

77 forumsinlägg

Skrivet:
21 februari 2011 kl. 22:06
Hamakagari Kille, 38 år

Skulle inte förvåna mig om Jimmie både är fullvärdig medlem i NSDAP samt trumslagare i Ultima thule :P

Gravedigger Kille, 33 år

4 402 forumsinlägg

Skrivet:
21 februari 2011 kl. 22:07
Gravedigger Kille, 33 år

Citat från u_suck_tbh


Fast Jimmie var väl knappast någon vuxen man på den tiden heller.
Hans retorik behöver ju nödvändigtvis inte heller spegla hans åsikter.



Fast hans åsikter lyfts ju fram i hans retorik?
Det är inte direkt som att hans retoriska förmåga döljer hans idiotiska åsikter?

aihgpfiuahfpiuoa Kille, 30 år

5 149 forumsinlägg

Skrivet:
21 februari 2011 kl. 22:09
aihgpfiuahfpiuoa Kille, 30 år

Klart Jimmie har förändrats.
Fast han suger fortfarande imo

Lalala1234 Tjej, 31 år

2 254 forumsinlägg

Skrivet:
21 februari 2011 kl. 22:13
Lalala1234 Tjej, 31 år

Citat från u_suck_tbh


Fast Jimmie var väl knappast någon vuxen man på den tiden heller.
Hans retorik behöver ju nödvändigtvis inte heller spegla hans åsikter.


Han var 20, så är väl ett gränsfall I guess. Oavsett valde han att aktivera sig inom ett rasistiskt och högerextremt parti, och har inte bytt parti sen dess trots att de gång på gång haft skandaler som visat att det finns gott om rasister i leden. Att han fortfarande är aktiv inom det tyder på att det inte var någon konstig ungdomssläng av rasism, för då brukar man växla stort och hans parti har ju i första hand putsat på ytan (sen kan man ju diskutera om förändring kommit under ytan med, men det har alltid varit mer rasistiskt inofficiellt än officiellt, i motsats till t.ex. vänsterpartiet som historiskt varit mindre kommunistiskt inofficiellt än officiellt).

Citat från Axelvonned

Måste suga att vara syndikalist i Sverige just nu. Jag menar har vi någonsin haft så svaga fackföreningar som idag?
Till och med Metall har ju inte kuk nog att säga nej till nedskärningar.


Tror få syndikalister engagerar sig i dem, är väl mest SAC, SUF samt diverse mindre utomparlamentariska grupperingar. Samt, är nog en hel del som är som jag - oorganiserade. Vår generation är mer politisk än våra föräldrars, men mycket mer negativ till politiska organisationer (och framförallt till partier).

Axelvonned Kille, 35 år

496 forumsinlägg

Skrivet:
21 februari 2011 kl. 22:22
Axelvonned Kille, 35 år

Citat från Stringburka


Citat från u_suck_tbh

Fast Jimmie var väl knappast någon vuxen man på den tiden heller.
Hans retorik behöver ju nödvändigtvis inte heller spegla hans åsikter.

Han var 20, så är väl ett gränsfall I guess. Oavsett valde han att aktivera sig inom ett rasistiskt och högerextremt parti, och har inte bytt parti sen dess trots att de gång på gång haft skandaler som visat att det finns gott om rasister i leden. Att han fortfarande är aktiv inom det tyder på att det inte var någon konstig ungdomssläng av rasism, för då brukar man växla stort och hans parti har ju i första hand putsat på ytan (sen kan man ju diskutera om förändring kommit under ytan med, men det har alltid varit mer rasistiskt inofficiellt än officiellt, i motsats till t.ex. vänsterpartiet som historiskt varit mindre kommunistiskt inofficiellt än officiellt).

Citat från Axelvonned

Måste suga att vara syndikalist i Sverige just nu. Jag menar har vi någonsin haft så svaga fackföreningar som idag?
Till och med Metall har ju inte kuk nog att säga nej till nedskärningar.

Tror få syndikalister engagerar sig i dem, är väl mest SAC, SUF samt diverse mindre utomparlamentariska grupperingar. Samt, är nog en hel del som är som jag - oorganiserade. Vår generation är mer politisk än våra föräldrars, men mycket mer negativ till politiska organisationer (och framförallt till partier).


Känner några sufare och inte ens dom gör speciellt mycket, brukar hänga med i våra tåg och sånt men inte så mycket faktiskt fackligt hjälparbete.
Fast jag tror nästan vår generation är mindre politisk, tycker politik knappt diskuteras bland folk. Och när det väll kommer upp så är det på musse pigg nivå om triviala saker oftast. Att inställningen till organiserad politik blivit mer negativ kan jag dock hålla med om. Sen om det är lathet eller att man är less på lobbyism och byrokrati 'är en annan sak!


Föregående
Till toppen     Sista sidan
Nästa

Du måste vara inloggad för att skriva i forumet