Sverigedemokraterna

Föregående
Till botten     Sista sidan
Nästa
Lalala1234 Tjej, 31 år

2 254 forumsinlägg

Skrivet:
11 februari 2011 kl. 08:37
Lalala1234 Tjej, 31 år

Citat från Quidproquo


Citat från Johan

Människan blir påverkad av miljön den lever i.
Så har det alltid varit.

Ett sånt underbart icke-svar. Du borde bli politiker, så jag kan undvika att rösta på dig.

Brottet bevisar att Anders är en skitstövel som saknar moral och bör straffas hårt så han inte upprepar handlingen. Vi lever inte i Alladins värld, man behöver inte stjäla bröd i Sverige för att överleva.


Jag känner flertalet personer som bokstavligen varit tvungna att stjäla mat för att inte svälta. Om inte jag grävt i soptunnor skulle jag varit nödgad att göra det t.ex. förra månaden, då soc var helt okontaktbara och jag därför inte fick något bidrag (trots att jag var berättigad).

DinGud Kille, 33 år

9 208 forumsinlägg

Skrivet:
11 februari 2011 kl. 08:43
DinGud Kille, 33 år

Citat från Farao


Dom har en mycket bättre invandringspolitik än dom andra riksdagspartierna, men dom är fortfarande socialister.

Va?

DinGud Kille, 33 år

9 208 forumsinlägg

Skrivet:
11 februari 2011 kl. 08:46
DinGud Kille, 33 år

Citat från Farao


Vad undrar du? :P

Hur fan fick du in socialister?

Lalala1234 Tjej, 31 år

2 254 forumsinlägg

Skrivet:
11 februari 2011 kl. 08:49
Lalala1234 Tjej, 31 år

Citat från Hamakagari


Wow, någon länkade mig till den här tråden. Mycket intressant läsning måste jag säga.
Tillåta stöld om nöder kräver det, ok. Låt oss säga att det skulle fungera, var går gränsen? När får man sno? Vad får man sno?

Känner ni er manade att svara på de två frågorna så vore jag väldigt tacksam.


Man får sno allt inte den bestulna nödgar, allt som inte faller under dennes nyttjanderätt. På det etiska planet, då.

Citat från Hamakagari

I övrigt, när skulle detta kunna hända i sverige? du får ju pengar från AF/socialen/försäkringskassa INNAN det blir kritiskt, bara du går dit och pratar med dem ( å självklart ska du kunna bevisa hur hemsk din situation är ).


Lol, jävlar vad naivt. AF ger inga pengar alls, försäkringskassan och soc försöker hitta varje skäl de kan att inte ge en pengar. Ta t.ex. förra månaden, då det inte gick att få tag i min handläggare före 17 januari - då hade jag levt på mat jag hittat i soptunnor, lån och pantat burkar. När jag väl får tag i henne säger hon att "ja men uppenbarligen behövde du ju inte pengarna!" och därmed fick jag inte något för januari, ens för att återbetala skulderna jag fått för att de cepat. Och jag vet många som inte fått ersättning alls, av diverse skäl som ligger bortom deras kontroll. Och bor du svart, vilket för många är ett måste i dagens Sverige, har du en utgift på tusentals kronor som du inte får något bidrag till. Och nej, soc ger en inte en lägenhet för att man inte har någon - du får välja mellan att bo svart, så hela bidraget går till hyra, och att bo på gatan.

Citat från Hamakagari

Räcker det inte med att de som jobbar betalar pengar till de som har de svårt, så att de har råd med tak över huvudet och mat/kläder/hygienartiklar och dessutom en liten extra slant för nöjen?

Det är inte "de som jobbar" i allmänhet som pengarna ska tas från, de allra flesta i Sverige får ut mindre än sitt fulla produktionsvärde ändå. Det är kapitalprofiten vi kan skära in på, och det rejält. Sen är det inte många som förespråkar att man ska göra det lagligt att bryta sig in hos någon fattig arbetarfamilj och sno deras fickpengar, utan det är stöld av stora, vinstdrivande företag och dylikt som förespråkas. De som blir bestulna är rika kapitalister som tjänar sina pengar på oetiskt sätt. Att ta arbetarnas mervärde är långt mer stöldaktigt än för oss att ta tillbaka det.



Citat från Hamakagari

Eller skulle det kanske funka om vi säger att t.ex. staten betalar ut pengar till dig, istället för att du snor mat. Lite som de gör i dagsläget. Vore inte det ganska bra. Att den kom hem en lapp till dig, som du på banken kunde byta mot en 5-8 tusen kronor varje månad? Alternativt då att de pengarna hamnade direkt på ditt konto, så du slapp ta dig till banken.

Vad tycker vi är bäst? Pengar från staten eller saktionerad stöld?[/i]

Det bästa hade varit ett ekonomiskt system som inte var baserat på privategendom, då privategendom i sig är stöld. Dock lite lulzigt att du antar att staten betalar ut 5-8 tusen kr/månad. Om du bor svart, vilket som sagt är ett måste för många, får du kring 3300 kronor i månaden som ska räcka till hyra, kläder, mat, transporter och allt annat. Och det är dyrt att leva på botten, man har inte råd med några långsiktiga investeringar.

Sverige har mer utbredd fattigdom nu än på tjugo år, om jag inte minns fel. Säger inte det något?

Lalala1234 Tjej, 31 år

2 254 forumsinlägg

Skrivet:
11 februari 2011 kl. 08:50
Lalala1234 Tjej, 31 år

Citat från Farao


Dom har en mycket bättre invandringspolitik än dom andra riksdagspartierna, men dom är fortfarande socialister.

Va lulz lol vad pratar du om?

SD är inte socialister :S De är det mest högerextrema parti vi har i Sverige, de förespråkar ju klassamarbete medan socialister förespråkar klasskamp.

Rosquist Kille, 33 år

4 111 forumsinlägg

Skrivet:
11 februari 2011 kl. 08:52
Rosquist Kille, 33 år

Citat från Farao


Citat från DinGud

Citat från Farao

Vad undrar du? :P

Hur fan fick du in socialister?

Dom vill tvinga folk att ingå i ett samhälle och betala skatt till ledare som bestämmer över deras liv. Min definition av socialism.


Då behöver du läsa på om socialism.

Rosquist Kille, 33 år

4 111 forumsinlägg

Skrivet:
11 februari 2011 kl. 08:59
Rosquist Kille, 33 år

Citat från Farao


Citat från s3xnio

Citat från Farao

Citat från DinGud

Citat från Farao

Vad undrar du? :P

Hur fan fick du in socialister?

Dom vill tvinga folk att ingå i ett samhälle och betala skatt till ledare som bestämmer över deras liv. Min definition av socialism.

Då behöver du läsa på om socialism.

Sverige har en extremt vänstervriden syn på vad som är socialism m.m.. Det skiljer sig egentligen bara grader i helvetet om man kollar på riksdagspartierna.


Fast att säga att definitionen av socialism är att "tvinga folk att ingå i ett samhälle och betala skatt till ledare som bestämmer över deras liv."
är helt enkelt inte sant, det finns många olika styren som går in i din definition, se på USA, är de också Socialister?

"Socialism är en ekonomisk doktrin som syftar till att skapa det klasslösa samhället, där produktionsmedlen styrs eller ägs av den offentliga makten och utgår ifrån folket och dess behov. I bredare mening avses med socialism en politisk ideologi med bred tilltro till kollektivets och eventuellt statens möjligheter som problemlösare med fokus på största möjliga jämlikhet mellan individer och grupper av människor; klasser, könen, olika sexualiteter och etniska grupper."

Lalala1234 Tjej, 31 år

2 254 forumsinlägg

Skrivet:
11 februari 2011 kl. 08:59
Lalala1234 Tjej, 31 år

Citat från Farao



Sverige har en extremt vänstervriden syn på vad som är socialism m.m.. Det skiljer sig egentligen bara grader i helvetet om man kollar på riksdagspartierna.


Vänta va? Synen på vad socialism ÄR är inte en höger-vänsterfråga.
Ett socialistiskt samhälle är klasslöst och saknar privategendom. Är det inte klasslöst eller om privategendom finns är det inte socialistiskt. Hur menar du att SD förespråkar socialism?

Kotoamatsukami Kille, 34 år

5 357 forumsinlägg

Skrivet:
11 februari 2011 kl. 09:00
Kotoamatsukami Kille, 34 år

Citat från Farao


Dom har en mycket bättre invandringspolitik än dom andra riksdagspartierna, men dom är fortfarande socialister.

Hahaahha <3

Gandhi Kille, 33 år

2 342 forumsinlägg

Skrivet:
11 februari 2011 kl. 09:00
Gandhi Kille, 33 år

Citat från Farao


Citat från DinGud

Citat från Farao

Vad undrar du? :P

Hur fan fick du in socialister?

Dom vill tvinga folk att ingå i ett samhälle och betala skatt till ledare som bestämmer över deras liv. Min definition av socialism.


Skulle snarare kalla det fascism än socialism.

Lalala1234 Tjej, 31 år

2 254 forumsinlägg

Skrivet:
11 februari 2011 kl. 09:26
Lalala1234 Tjej, 31 år

Citat från Sylphid


Förstår mig inte på hur folk kan ha det så jävla svårt att överleva på de bidrag dom får, har en polare som nu, typ 6 månader innan studenten hoppat av skolan och som flyttat ihop med en tjej i en 3a som överlever på enbart soc, och då har hans studiebidrag blivit indraget.
Dom har nyligen köpt en ny säng och dylikt, kanske är dom som skäms bort eller så? Vad vet jag.


Om du har tur och får en bra handläggare som godkänner mer än grundbeloppet, t.ex. för en säng, så går det nog utmärkt. Om du bor vitt. Och om du har tur, som sagt.

Men ja, får man soc och bor vitt så överlever man, men det krävs mer än att överleva för att ha ett värdigt liv. Du har aldrig någon säkerhet när du går på soc, för om NÅGOT börjar krångla, vad som helst, så får du inget bidrag. Som sagt, jag fick inget förra månaden på grund av att mitt leg blev stulet och de inte gick att få tag i trots att jag ringde dagligen. Får du inget bidrag en månad kan det fucka upp hela ditt liv; kan du inte betala hyran har hyresvärden rätt att slänga ut dig, rakt av, utan förvarningar. Blir dina räkningar sena kan du hamna hos kronofogden. Och under den här månaden har du inga pengar. Vet du hur det är att gå hungrig flera dagar i rad? Jag har sluppit det mer än tre-fyra dagar, och bara det var förjävligt. Vill inte föreställa mig hur de som kan få gå i veckor känner (eller för den delen i andra länder där folk svälter ihjäl; det händer ju sällan i Sverige men visst finns det folk som går hungriga här). Hade jag inte containerdykt hade jag varit där för länge sen. När man är hungrig gör man extrema saker för mat, det är grundläggande överlevnadsinstinkt som tar över.

Sen finns det många saker man behöver som inte täcks av soc. Psykolog, t.ex.; visst har du ett högkostnadsskydd, men det slår inte in förrän efter 1200 kronor så de första två månaderna du behöver ha psykologhjälp blir det jävligt svårt.

Så här funkar det med hur mycket soc man får:
Det finns ett fast grundbelopp som handlar om hur mycket man behöver för att överleva, detta räknar inte in hyra och el.
Utöver det kan du, om du bor i rätt kommun, få vissa andra bidrag - här får man t.ex. 335 för att kunna köpa ett busskort.
Sedan kan du, om du bor vitt, få hjälp med hyra och el. Det är ett ganska lågt tak här, och kräver att du får bostadsbidrag med. De betalar inte el över 200 kr/månad, vilket slår rätt hårt mot t.ex. mig som har eluppvärmt hus (bor i en sommarstuga).
Sedan kan du söka för enstaka utgifter, t.ex. om du tycker att du behöver en ny säng.

Den första delen ska vara garanterad, och är väl för det mesta det - men det är ganska många som hamnar mellan stolarna där med (se ovan nämnda exempel). De tre andra delarna beror väldigt mycket på tur, var du hamnar liksom. Generellt gäller att ju fattigare stadsdel, ju svårare att få bidrag, det är iaf min erfarenhet av de jag talat med.

Lalala1234 Tjej, 31 år

2 254 forumsinlägg

Skrivet:
11 februari 2011 kl. 09:35
Lalala1234 Tjej, 31 år

Citat från Sylphid


Fast personligen ser jag socpengar som en sorts skjuts till ett värdigare liv, att du lever på soc betyder oftast att du är arbetslös, och jag ser det då som en möjlighet att kunna leva hyfsat till dess att du får eventuellt jobb.
Olyckligt det där med leget dock, provade du att gå till soc?


Måste även få fråga, heter du måhända Emil?


Arbetslöshet är ett kapitalistiskt styrmedel och så länge vi har kapitalism kommer vi ha arbetslöshet; inte alla kan ha jobb, för då går våra krav upp. Varför ska folk som tvingas leva i arbetslöshet inte kunna ha ett värdigt jobb?

Och ja, jag gick självklart till soc. De sade att jag skulle ringa min handläggare, som ju inte svarade.

Och ja, jag heter Emil, vilket står på min press. Hurså?

Lalala1234 Tjej, 31 år

2 254 forumsinlägg

Skrivet:
11 februari 2011 kl. 09:38
Lalala1234 Tjej, 31 år

Citat från Sylphid


Tror du har en vän till mig inneboende hos dig. :D Gjorde ingen notis till ditt namn på pressen, ledsen.

Kanhända. Vad synd att hon sänker sig till att umgå med nationalister och sådant pack.

u_suck_tbh 34 år

28 184 forumsinlägg

Skrivet:
11 februari 2011 kl. 09:51
u_suck_tbh 34 år

Bitch got served!

Om man vill ha råd med mat så bör man strunta i att supa och röka.

Lalala1234 Tjej, 31 år

2 254 forumsinlägg

Skrivet:
11 februari 2011 kl. 10:01
Lalala1234 Tjej, 31 år

Citat från Sylphid


Citat från Stringburka

Citat från Sylphid

Tror du har en vän till mig inneboende hos dig. :D Gjorde ingen notis till ditt namn på pressen, ledsen.

Kanhända. Vad synd att hon sänker sig till att umgå med nationalister och sådant pack.


Fast ni verkar ju supa till det osv, vart kommer dessa pengar till alkohol och vattenpipstobak ifrån? :3 Antar att det är saker som krävs för att leva ett värdigt liv.
Och jo, det är hårt med nationalister, minst sagt!


De månader pengarna kommer funkar det okej. Den mesta av alkoholen gör jag själv, med ett pris varierande från 0 till 5 kronor litern. Tobaken är en utgift som jag - de gånger den betalas - har tagit de månader jag HAR pengar. Oavsett ligger den totala utgiften för dessa på kanske i snitt 100-150 kronor per månad; mindre än jag pantar burkar och containerdyker för.
Och jag har inte sagt att jag inte får pengarna att gå ihop - med undantag från förra månaden, då soc inte ville komma. Jag bor vitt, och därmed klarar jag mig, något jag sagt ända från början. De som bor svart har det svårare, och jag talade i första hand om dem. Jag tog mig själv som ett exempel på på vilka sätt soc kan fucka upp.


Citat från u_suck_tbh

Bitch got served!

Om man vill ha råd med mat så bör man strunta i att supa och röka.


Se ovan.


Föregående
Till toppen     Sista sidan
Nästa

Du måste vara inloggad för att skriva i forumet