Matte!
Här! Hoppas det är rigoröst nog, men ändå någorlunda intuitivt. Fråga gärna om det är något som är oklart!
https://www.docdroid.net/Cynav8q/bevis-av-integralkalkylens-huvudsats-1.pdf.html
Citat från DATLOF:
Här! Hoppas det är rigoröst nog, men ändå någorlunda intuitivt. Fråga gärna om det är något som är oklart!
https://www.docdroid.net/Cynav8q/bevis-av-integralkalkylens-huvudsats-1.pdf.html
Åh tack! Älskar bevissatser, de är så vackra! Försöker att utveckla min förmåga att generalisera, så om du har flera bevissatser att länka så skulle det vara jätte bussigt.
Citat från murrehmeck:
Citat från DATLOF:
Här! Hoppas det är rigoröst nog, men ändå någorlunda intuitivt. Fråga gärna om det är något som är oklart!
https://www.docdroid.net/Cynav8q/bevis-av-integralkalkylens-huvudsats-1.pdf.html
Åh tack! Älskar bevissatser, de är så vackra! Försöker att utveckla min förmåga att generalisera, så om du har flera bevissatser att länka så skulle det vara jätte bussigt.
You got it! Den där skrev jag ihop själv, men har du någon annan sats du vill få bevisad kan jag säkert slänga ihop något där med!
Citat från DATLOF:
Citat från murrehmeck:
Citat från DATLOF:
Här! Hoppas det är rigoröst nog, men ändå någorlunda intuitivt. Fråga gärna om det är något som är oklart!
https://www.docdroid.net/Cynav8q/bevis-av-integralkalkylens-huvudsats-1.pdf.html
Åh tack! Älskar bevissatser, de är så vackra! Försöker att utveckla min förmåga att generalisera, så om du har flera bevissatser att länka så skulle det vara jätte bussigt.
You got it! Den där skrev jag ihop själv, men har du någon annan sats du vill få bevisad kan jag säkert slänga ihop något där med!
Länka gärna lite högskolebevis!
Nu så är det så stt min lärare valde att resa i väg och ge långfingret genom att ge mig en inlämningsuppgift. Läser 3b på vux.
2) Jag vet att det utrycket blir ej definerat när X= +- 5 och när jag löser detta algebraiskt så är det när X= -5. Så hur ska jag få uttrycket så att Lim x -> oändligheten
3) Jag vet direkt inte hur jag ska få veta värdet a. Kan inte använda kvaderingsregeln pga kan inte få Y= Vet endast att jag kan få Y= 6 ifall det är (x+3) (x+2) då a måste vara 5. x^2+5x+6 = 0
4) Vad ska jag verkligen göra då jag aldrig har haft roten hur 4+h genom att använda konjugatregeln.
Citat från Javligtnegativ:
2) Se om du kan applicera konjugatregeln på nämnaren
3) Applicera konjugatregeln på nämnaren, och se om du inte kan välja a så att den bekymmersamma termen i närmaren kan förkortas bort
4) Tänk dig här en omvänd konjugatregel. Multiplicera både nämnare och täljare med någonting lämpligt ;)
Citat från Javligtnegativ:
Generellt när det kommer till gränsvärdesberäkning på på den här skalan gäller det att hitta ett sätt att faktorisera uttryck, så man kan dela bort något till ett lättare uttryck.
2)
Trixet är är konjugatregelnpå nämnaren!
3)
Återigen, konjugat på nämnaren, och faktorisera täljaren! Så kan du sätta a så att den problematiska faktorn i nämnaren delas bort.
4)
Här skulle jag använda en lite mer avancerad teknik. Jag skulle använda konjugatregeln åt andra hållet, genom att multiplicera och dividera med samma faktor så att du kan använda konjugatregeln. Konkret menar jag att multiplicera och dividera med (sqrt(4+h)-2). Täljaren kan du då använda konjugatregeln på
Om du behöver mer ingående hjälp kan du skicka ett PM! Tänkte bara ge dig en liten push, men guidar dig gärna genom någon uppgift.
Saken är på 2) är att jag har redan använt konjugatregeln då jag får 1/ x+5 vilket jag vet kommer bli ej definerat när X = -5
Men x går ju mot oändligheten, så att den inte är definierad vid -5 är inget problem!
Citat från Coneris:
Citat från Javligtnegativ:
2) Se om du kan applicera konjugatregeln på nämnaren
3) Applicera konjugatregeln på nämnaren, och se om du inte kan välja a så att den bekymmersamma termen i närmaren kan förkortas bort
4) Tänk dig här en omvänd konjugatregel. Multiplicera både nämnare och täljare med någonting lämpligt ;)
Hur menar du men ett omvänt konjugatregel? Jag har aldrig förstått detta. Vet endast detta med att faktorisera konjugatregeler. Sen så finner jag vara lämpligt att korta bort X^2 så det blir ax+6/ -4
Citat från Javligtnegativ:
[i]Citat från Coneris:
Citat från Javligtnegativ:
Omvänd konjugatregeln är helt enkelt att gå ifrån (a+b)(a-b) till a^2-b^2 istället för det omvända.
Citat från Javligtnegativ:
Citat från Coneris:
Citat från Javligtnegativ:
2) Se om du kan applicera konjugatregeln på nämnaren
3) Applicera konjugatregeln på nämnaren, och se om du inte kan välja a så att den bekymmersamma termen i närmaren kan förkortas bort
4) Tänk dig här en omvänd konjugatregel. Multiplicera både nämnare och täljare med någonting lämpligt ;)
Hur menar du men ett omvänt konjugatregel? Jag har aldrig förstått detta. Vet endast detta med att faktorisera konjugatregeler. Sen så finner jag vara lämpligt att korta bort X^2 så det blir ax+6/ -4
När vi arbetar med bråk så är det viktigt att komma ihåg att "förkorta bort" innefattar endast operationerna multiplikation och division. Du kan inte subtrahera x^2 både från nämnare och täljare.
Och ja, jag menade exakt det som datlof sade om konjugatregeln omvänd.
Desamma, om du känner att du vill ha en mer genomgående hjälp och förklaring så skicka pm så kan jag plocka fram block och penna. :)
Fyfan kvällstenta i PDE, 5 frågor 0 rätt. Jag förstår inte, det är bara siffror och bokstäver, hur svårt kan det vara!
Någon här som har varit på just chalmers läxhjälp och vad har ni haft för erfarenhet? Det är så att jag inte får studiebidrag pga jag läser bara 25% vilket motsvarar en kurs (vux). Detta innebär att jag jobbar för att få in någon form av inkomst. Jag har tidigare varit på halvdistans lektionerna som min lärare med efter det senaste provet så blev det skit. Så nu har jag tänkt att vända mig ditåt så jag kan få ett betyg i matte 3bc.
Du måste vara inloggad för att skriva i forumet