Matte!
Citat från RedShirtGuy
Snarare ta bort skitämnen så som musik.
De kan folk göra på sin fritid
Kreativitet är bra för intelligensen :)
Har matteprov imorgon. Grundpotensform, primtal, gällande siffror och sånt.. Inte så farligt svårt, men jag har aldrig gillat matte.
Till folk som ogillar matte: varför?
(utan att försöka låta dryg eller sånt, alla gillar olika etc jada jada jada)
Något av det viktigaste enligt min åsikt är att bara lära folk hur miniräknare fungerar och sluta använda dem konstant i varje kurs.
Citat från Jimmy
Något av det viktigaste enligt min åsikt är att bara lära folk hur miniräknare fungerar och sluta använda dem konstant i varje kurs.
Det här tycker jag är så intressant, för jag ser inte hur användandet av grafräknaren påverkar inlärningen. Visst, tragiskt om den används för 1+1 eller 4^3 och sådana saker, men tycker det är viktigare att förstå själva tänket bakom räknandet (att förstå tillämpningar, fatta hur formlerna härleds etc) istället för att kunna räkna utan tekniska hjälpmedel.
Citat från GlenCoco
Till folk som ogillar matte: varför?
(utan att försöka låta dryg eller sånt, alla gillar olika etc jada jada jada)
Vet inte om jag borde svara, för jag gillar matte egentligen, men den senare tiden har det varit förknippat med ångest. För min del handlar det om en sjukt opedagogisk lärare i kombination med det höga tempot (ma4 på en termin). Vi får ingen som helst tid att räkna själva i skolan, utan måste gå igenom nya saker varje lektion. Till skillnad från till exempel historia så går det ju inte att läsa in kunskaperna i efterhand på samma sätt och då blir det ett jävla helvete om man halkar efter.
[i]Citat från GlenCoco
Till folk som ogillar matte: varför?
(utan att försöka låta dryg eller sånt, alla gillar olika etc jada jada jada)
Jag ogillar inte matte egentligen, tycker oftast bara att det är väldigt tråkigt eftersom jag sällan förstår. Men de gångerna jag förstår matte är det ganska intressant!
Citat från GlenCoco
Citat från Jimmy
Något av det viktigaste enligt min åsikt är att bara lära folk hur miniräknare fungerar och sluta använda dem konstant i varje kurs.
Det här tycker jag är så intressant, för jag ser inte hur användandet av grafräknaren påverkar inlärningen. Visst, tragiskt om den används för 1+1 eller 4^3 och sådana saker, men tycker det är viktigare att förstå själva tänket bakom räknandet (att förstå tillämpningar, fatta hur formlerna härleds etc) istället för att kunna räkna utan tekniska hjälpmedel.
Jag håller absolut med om att förståelsen är viktigast, men min erfarenhet och uppfattningen som jag har fått av många andra är att miniräknaren hämmar förståelsen. Ett extremt exempel vore att arctan är "det där som ibland står på provet och som man räknar ut med den där knappen på miniräknaren", istället för "inversfunktionen till tangens, dvs. arctan y = det tal x för vilket tan x = y".
Jag önskar för övrigt att man på gymnasiet slutar vara så kåt på decimaltal. Exempelvis är 4/3 sin(pi/3) ofta att föredra framför decimaltalet 0.4948716593.
Ah då förstår jag hur du menar! Håller med dig absolut, men lite det jag syftade med att härledningarna (dock inte bara formler utan även t.ex. e^x, vilket jag även skulle skrivit)
Det sista tycker jag däremot att de blivit bättre på. Nu har jag i och för sig enbart läst matte 3, så någon med högre mattekompetens i nya systemet får väl rätta mig om jag har fel, men hittills tycker jag att de satsar mycket på förenklanden och bråk, förutsatt att det naturligt är en del av uträkningen.
Wääää wäääää wäääää nationella i matte 4 gick så dåligt wääää hejdå
Jag saknar matte..........
Citat från Jimmy
Jag håller absolut med om att förståelsen är viktigast, men min erfarenhet och uppfattningen som jag har fått av många andra är att miniräknaren hämmar förståelsen. Ett extremt exempel vore att arctan är "det där som ibland står på provet och som man räknar ut med den där knappen på miniräknaren", istället för "inversfunktionen till tangens, dvs. arctan y = det tal x för vilket tan x = y".
Jag önskar för övrigt att man på gymnasiet slutar vara så kåt på decimaltal. Exempelvis är 4/3 sin(pi/3) ofta att föredra framför decimaltalet 0.4948716593.
håller med om allt detta, och dessutom tycker jag fan att det hämmar förståelsen att vara dålig på huvudräkning för då tar det (eller att sitta och fippla med miniräknaren) fokus från att faktiskt fatta vad man håller på med.
givetvis går det att förstå det mesta även om man vore helt sifferblind men det underlättar ju inte precis tankeverksamheten med ständiga avbrott för att ta reda på vad 5*7 eller cos(0) blir.
Det jag tror problemet med varför folk inte tycker matte är roligt för den allmän åsikten av kunskap i många gymnasieklasser. Man ska fatta saker direkt, skriva MVG men inte plugga. När det gäller matte så gäller det att öva in alla sakerna så man kan komma vidare. Delvis därför jag ogillar matte, är man lat/omotiverad i ett par lektioner så är det mycket som inte hänger ihop.
Jag fick för mig att skriva ner lösningen till en gammal tentauppgift i envariabeln, för den intresserade. Jag har även försökt skriva vissa saker ganska så tydligt, på en tenta hade jag skippat att skriva ut ganska många av stegen.
Ofta ändras integrationsgränserna när man utför variabelsubstitution, men i detta fall ändras de inte.
Att skriva om med limes är inte strikt nödvändigt; man får vettiga resultat även utan att skriva om med limes, om man ser den övre gränsen ur konvergenssynpunkt, men det är enklare för den ovane att skriva med R först och köra gränsvärde sen.
Här kommer jag och är lite dålig, men behöver verkligen hjälp.
480 000 = 4,8 x 10^x
Döm mig inte, jag suger.
Du måste vara inloggad för att skriva i forumet