Matte!
Citat från Jimmy
Citat från nebulo
Oj är det där gymnasiematte? det verkar ju fett lätt ju :) jag tänkte välja natur med massa matte till gymnasiet xD alla säger att jag är bra på matte så det borde gå fett bra <3
Det är del av grunderna i gymnasiematten, ja. :)
vadå grunder? blir det jättemkt jobbigare?? va ska man mer lära sig? xDD
Jobbigare och jobbigare, det kan verka jobbigt när man är ovan, men ja det är väl klart att svårighetsgraden höjs något.
Exakt hur mycket man får lära sig beror på hur många av kurserna 1-5 man läser, samt om man läser de första på a-, b- eller c-nivå. Följande lista är egentligen från mattekurserna på Chalmers Tekniska Basår, men det ska motsvara det man går genom på gymnasiematten om man läser alla fem gymnasiekurser på c-nivå, så jag låter listan sammanfatta all gymnasiematte.
"Lärandemål (efter fullgjord kurs ska studenten kunna)
- förstå hur matematiken är uppbyggd av definitioner och satser
- förenkla algebraiska uttryck
- lösa linjära ekvationssystem med eliminationsmetoden
- använda potenslagarna
- grundläggande geometri och analytisk geometri
- grundläggande trigonometri
- lösa trigonometriska ekvationer
- lösa olikheter
- definiera och använda absolutbelopp
- definiera gränsvärdes- och kontinuitetsbegreppen samt beräkna gränsvärden,
- definiera begreppen derivata och deriverbarhet samt beräkna derivatan av vissa elementära funktioner med hjälp av derivatans definition,
- de grundläggande beräkningsreglerna för derivator och beräkna derivator med hjälp av dessa regler,
- skissera de elementära funktionerna och redogöra för deras egenskaper,
- definiera begreppen växande och avtagande funktion samt lokalt maximum och lokalt minimum,
- konstruera funktionsgrafer och bestämma en funktions största och minsta värde,
- definiera begreppet invers funktion, bestämma inversa funktioner och beräkna deras derivator,
- räkna med komplexa tal på såväl rektangulär som polär form,
- lösa algebraiska ekvationer,
- förstå och använda summabeteckningen,
- genomföra induktionsbevis,
- definiera begreppen primitiv funktion, bestämd integral och generaliserad integral,
- de grundläggande beräkningsreglerna för integraler och beräkna såväl obestämda som bestämda integraler med hjälp av dessa regler,
- använda de vanligaste lösningsmetoderna för differentialekvationer
- formulera, och i vissa fall bevisa, fundamentala satser inom analysen som t ex samband mellan kontinuitet och deriverbarhet, medelvärdessatsen, integralkalkylens fundamentalsats och samband mellan area och primitiv funktion,
- tolka gränsvärden, derivator och integraler geometriskt,
- tillämpa sina kunskaper om derivator och integraler på enklare problem."
Also, för den intresserade (re?)postar jag följande gif:
Ojdå men jag har ju läst fett mycket gymnasiematte redan så jag känner igen massor av det där! yay me :D jag håller på att använda typ massa funktioner ju och har börjat leka med derivata <3 har lånat massa böcker av min brorsa och allt är typ superlätt!! xD
Håller på med gymnasiematte nu... (går i 9:an) I am fucking lost i alla dessa jävla ekvationer. Tagga matte C i 3 år (y)
nebulo: Jag vet inte hur tidigt man börjar med derivata nu efter gymnasiereformen, men "på min tid" var det klart respektabelt för en elev att börja med derivata redan innan gymnasiet. Kudos!
Om du nu faktiskt är hyfsat långt fram och blir klar med gymnasiematten redan första eller andra året på gymnasiet, så rekommenderar jag starkt att du frågar din lärare om möjlighet att officiellt eller inofficiellt smygstarta på någon högskolekurs, troligen Envariabelanalys. Du kommer med största sannolikhet inte kunna bli antagen till kursen innan du tagit studenten, men det är alltid, alltid bra att vara förberedd (alternativt bra att kunna även om du väljer att inte plugga vidare efter gymnasiet). De första kurserna på högskolan är samma sak som gymnasiematematiken men med betydligt svårare problem och med mer fokus på varför räknemetoderna fungerar.
Citat från Jimmy
nebulo: Jag vet inte hur tidigt man börjar med derivata nu efter gymnasiereformen, men "på min tid" var det klart respektabelt för en elev att börja med derivata redan innan gymnasiet. Kudos!
Om du nu faktiskt är hyfsat långt fram och blir klar med gymnasiematten redan första eller andra året på gymnasiet, så rekommenderar jag starkt att du frågar din lärare om möjlighet att officiellt eller inofficiellt smygstarta på någon högskolekurs, troligen Envariabelanalys. Du kommer med största sannolikhet inte kunna bli antagen till kursen innan du tagit studenten, men det är alltid, alltid bra att vara förberedd (alternativt bra att kunna även om du väljer att inte plugga vidare efter gymnasiet). De första kurserna på högskolan är samma sak som gymnasiematematiken men med betydligt svårare problem och med mer fokus på varför räknemetoderna fungerar.
Jaaaa för jag är fett bra på typ x och y <333
Citat från Jimmy
mer fokus på varför räknemetoderna fungerar.
kan säga för min del att jag inte tyckte speciellt mycket om matte innan jag läste den kursen, just pga detta. så instämmer med jimmy, fixar du att gå den så är det bara att göra't. många av grejerna man gjorde i gymnasiet upplevde jag som lättare på högskolan av samma anledning.
Citat från nebulo
x och y <333
2x och 2y<666
Citat från Jimmy
nebulo: Jag vet inte hur tidigt man börjar med derivata nu efter gymnasiereformen, men "på min tid" var det klart respektabelt för en elev att börja med derivata redan innan gymnasiet. Kudos!
Om du nu faktiskt är hyfsat långt fram och blir klar med gymnasiematten redan första eller andra året på gymnasiet, så rekommenderar jag starkt att du frågar din lärare om möjlighet att officiellt eller inofficiellt smygstarta på någon högskolekurs, troligen Envariabelanalys. Du kommer med största sannolikhet inte kunna bli antagen till kursen innan du tagit studenten, men det är alltid, alltid bra att vara förberedd (alternativt bra att kunna även om du väljer att inte plugga vidare efter gymnasiet). De första kurserna på högskolan är samma sak som gymnasiematematiken men med betydligt svårare problem och med mer fokus på varför räknemetoderna fungerar.
derivata börjar man med i matte 3 så det beror ju på hur fort man läser men antingen i tvåan eller i trean!
Matte är sjukt tråkigt. Så sitter alltid vid datan när vi har matte. Sen på matteproven går det alltid bra :D Weird ^^
Huvudräkning är min värsta fiende, problemlösning har jag inget problem med!
Jag håller mig till språk
Ett utdrag från boken "The Language of Mathematics - Making the Invisible Visible" av Keith Devlin:
"Ever since Thales, proof has been central to mathematics. In mathematics, truth is not decided by experiment, nor by majority vote, nor by dictate - even if the dictator is the most highly regarded mathematician in the world. Mathematical truth is decided by proof.
[...]
A reasonable question is, how well do mathematical patterns and results accord with what may be physically observed, or with what may be computed? But as far as establishing mathematical truth is concerned, there is only one game in town: proof."
Hej har lite problem!
Finns det någon som skulle kunna hjälpa mig med denna:
Jag har använt mig av Brahmagupta's formula genom dess wikipediasida, http://sv.wikipedia.org/wiki/Cyklisk_fyrh%C3%B6rning
Problemet är att det känns som att detta är lite waay too complicated för att användas i Matte 3 (C/D). Speciellt eftersom vi aldrig lärt oss denna formel. Finns det något enklare sätt att räkna ut detta?
Jag kommer ingenvart, vet inte om det beror på trötthet eller brist på kunskap. Kanske försöker imorgon igen. Hursomhelst, vad jag har försökt med är att skapa rätvinkliga trianglar i stil med:
Also, tips (du har trots allt längden på två båglängder samt diverse andra saker):
http://en.wikipedia.org/wiki/Circular_segment
Exempelvis är radien = båglängden / aktuell vinkel, men jag lyckas inte få fram aktuell vinkel för någon av båglängderna.
Du måste vara inloggad för att skriva i forumet