Matte!

Föregående
Till botten     Sista sidan
Nästa
komihag Kille, 31 år

1 166 forumsinlägg

Skrivet:
19 december 2012 kl. 23:08
komihag Kille, 31 år

Citat från Erotik


Citat från komihag

Matte aint that hard, ganska kul. Allt man behöver göra är att förstå formler och hur man ska applicera dem!
EDIT: en bra lärare gör sjukt mycket

Vilka kurser har du läst?


A&B&C&D ska börja med E nu till våren!
Edit: även nästan läst klart fysik B
Edit2: hurså?

Erotik Kille, 29 år

8 346 forumsinlägg

Skrivet:
19 december 2012 kl. 23:09
Erotik Kille, 29 år

Borde du inte veta att det inte bara är att plugga formler och använda dem då?

LSDhora Tjej, 31 år

159 forumsinlägg

Skrivet:
19 december 2012 kl. 23:09
LSDhora Tjej, 31 år

matte är skitkul. när jag läste matte b så orkade jag inte plugga dock och fick flera IG-varningar, men sedan så fick jag VG på nationella och så blev det mitt slutbetyg, kasching!

matte är otroligt roligt om man orkar plugga. valde sedan att vänta med matte c, no hurry liksom. men lärarna är det som kan sabba ordentligt. har haft flera sådana, som har bidragit till ett sämre betyg. jävla fittor.
fast egentligen så är det Jan Björklunds och politikernas fel. att man inte får lärare som bryr sig eftersom deras budget är för tight och de hellre vill att man ska kunna tjäna pengar på välfärden än att lärarna får så att de klarar sig. usch!

komihag Kille, 31 år

1 166 forumsinlägg

Skrivet:
19 december 2012 kl. 23:19
komihag Kille, 31 år

Citat från Erotik


Borde du inte veta att det inte bara är att plugga formler och använda dem då?

Men det är basicly bara att kunna formler....
Kan inte komma på ngt som inte kan vara en formel

Jimmy Kille, 32 år

18 299 forumsinlägg

Skrivet:
20 december 2012 kl. 05:45
Jimmy Kille, 32 år

^ Visst är matte ett riktigt pluggämne, men det är naturligtvis förståelsen som är mest viktig. Exempel: Om du läser calculus på universitetsnivå så kan du lära dig en massa formler, men det hjälper inte fantastiskt mycket om du inte förstår matematiken tillräckligt bra för att göra smarta omskrivningar.

AuTiSmOsKoSmOs Kille, 30 år

8 439 forumsinlägg

Skrivet:
20 december 2012 kl. 05:55
AuTiSmOsKoSmOs Kille, 30 år

^ this
Man kan klara sig sjukt bra på formler i typ.. matte a/b/c/d, men när man börjar plugga matte e (och antagligen högre, går e just nu) så räcker det aldrig. Knappt ens för g-uppgifter känner jag. Förståelsen och att kunna använda sig av tidigare kunskaper blir obligatorisk.

Jimmy Kille, 32 år

18 299 forumsinlägg

Skrivet:
20 december 2012 kl. 06:31
Jimmy Kille, 32 år

Yarp. Ett exempel på när förståelse och taktisk variabelsubstitution krävs:



Jag började plugga på Universitetet den 1 september och denna uppgift, bland andra, var en rekommenderad uppgift den 28 september. Så det hör i princip till "University Maths 101" så att säga.

Just det ja: Som jag har sagt otaliga gånger i den här tråden: Sluta använda miniräknare på gymnasiet, i högsta möjliga mån. Fair enough om uppgiften säger att ni måste ge ett svar med två decimaler, eller något sånt, men gör så mycket ni bara kan utan miniräknare. Ni kommer tjäna på det när ni läser vidare (och jo, man läser matematik på väldigt många universitetsutbildningar).

Jimmy Kille, 32 år

18 299 forumsinlägg

Skrivet:
20 december 2012 kl. 08:13
Jimmy Kille, 32 år

Det där med Pythagoras sats är ett återkommande fenomen. I mellanstadiet räknar man med Pythagoras sats i planet (två dimensioner); nu har jag bevisat Pythagoras sats för alla dimensioner.



OBS: Jag vet att det kan anses vara fel att skriva "vinkelrät" i början, eftersom ortogonalitet är ett starkare begrepp och begreppet "vinkelrät" slutar gälla när man går ovanför tre dimensioner. Att jag skrev "vinkelrät" beror på en (ej tydliggjord) hänvisning till figuren.

För den som undrar varför begreppet "vinkelrät" slutar gälla ovanför den tredje dimensionen så beror det på att "vinkelrät" är ett geometriskt begrepp och geometri är väl inte sådär fantastiskt användbart för att illustrera vektorer i fyra eller fler dimensioner.

tomte Kille, 33 år

631 forumsinlägg

Skrivet:
20 december 2012 kl. 12:51
tomte Kille, 33 år

Håller med Jimmy, miniräknare används inte alls för matematiken på universitetsnivå, så det är bara att avvänja sig så fort som möjligt. Till fysik och elektronik och annat sånt kan det dock vara ganska skönt.

Har tenta i endimensionell analys på lördag, ska bli spännande, hihi.

partyiamerikat Tjej, 29 år

3 533 forumsinlägg

Skrivet:
20 december 2012 kl. 19:41
partyiamerikat Tjej, 29 år

Har matteprov imorgon så att jag alldeles säkert ska ha något att ha ångest över under jullovet <3

Jimmy Kille, 32 år

18 299 forumsinlägg

Skrivet:
21 december 2012 kl. 22:12
Jimmy Kille, 32 år

Har man tråkigt så räknar man ut folks födelsedatum eller hur de antagligen tänkte när de råkade göra fel!



---------------------------------

LSDhora Tjej, 31 år

159 forumsinlägg

Skrivet:
29 december 2012 kl. 03:38
LSDhora Tjej, 31 år

imponerande!

Jimmy Kille, 32 år

18 299 forumsinlägg

Skrivet:
31 december 2012 kl. 16:52
Jimmy Kille, 32 år

De matematiska mönster som jag finner mest fascinerande är ofta de enkla. Ta exempelvis faktumet att ett heltal i kvadrat blir exakt 1 mer än produkten av talet precis över, multiplicerat med talet precis under. Exempel:

5*5 = 25
4*6 = 24

14*14 = 196
13*15 = 195

till och med följande två fungerar:

1*1 = 1
0*2 = 0

och

0*0 = 0
(-1)*1 = -1

Svaret på varför det här alltid stämmer är enkelt: konjugatregeln.

(a-1)(a+1) =
= a^2 + a - a + (-1)*1 =
= a^2 - 1

...vilket är just det: "samma tal a i kvadrat, minus 1", men jag kommer nog ändå aldrig sluta fascineras av att det alltid stämmer i praktiken.

58 972 * 58 972 = 3 477 696 784
58 971 * 58 973 = 3 477 696 783

918 045 * 918 045 = 842 806 622 025
918 044 * 918 046 = 842 806 622 024

jofr93 Kille, 35 år

393 forumsinlägg

Skrivet:
31 december 2012 kl. 17:00
jofr93 Kille, 35 år

Citat från Jimmy


De matematiska mönster som jag finner mest fascinerande är ofta de enkla. Ta exempelvis faktumet att ett heltal i kvadrat blir exakt 1 mer än produkten av talet precis över, multiplicerat med talet precis under. Exempel:

5*5 = 25
4*6 = 24

14*14 = 196
13*15 = 195

till och med följande två fungerar:

1*1 = 1
0*2 = 0

och

0*0 = 0
(-1)*1 = -1

Svaret på varför det här alltid stämmer är enkelt: konjugatregeln.

(a-1)(a+1) =
= a^2 + a - a + (-1)*1 =
= a^2 - 1

...vilket är just det: "samma tal a i kvadrat, minus 1", men jag kommer nog ändå aldrig sluta fascineras av att det alltid stämmer i praktiken.

58 972 * 58 972 = 3 477 696 784
58 971 * 58 973 = 3 477 696 783

918 045 * 918 045 = 842 806 622 025
918 044 * 918 046 = 842 806 622 024


Du verkar sjukt bra på matte! Fan va smart du verkar :O 8)

jofr93 Kille, 35 år

393 forumsinlägg

Skrivet:
31 december 2012 kl. 17:01
jofr93 Kille, 35 år

Kan någon förklara detta?

Varför just 3.14........... ????


Föregående
Till toppen     Sista sidan
Nästa

Du måste vara inloggad för att skriva i forumet