Matte!
Eller <pi om man avrundar
< 3/sin(pi/2)
Jimmy är du på universitetet nu? är det många nu på morgonen?
Det kan ha tillkommit några, jag är inte i någon av salarna, men när jag kom hit för 20 minuter sen så var det inte fler än kanske åtta personer här.
Roligt att vi inte ens har börjat med någon riktig MATLAB-kurs än, men vi har fått fyra stycken övningshäften som alla måste vara redovisade senast på lektionen imorgon. Imorgon är den sista av fyra lektioner och upplägget har varit ungefär ett häfte på/mellan varje lektion, jag är inte superjättemegasent ute.
Iaf. Detta ger inte en enda högskolepoäng i sig, utan räknas in som en liiiten del i en samlingskurs om 30 HP. Jag sitter på en mycket instabil, geometrisk grund; jag har aldrig riktigt förstått enhetscirkeln eller sin/cos/tan/cot/arc-the-likes eller något i den stilen. Oooch så får vi en sån här uppgift. Skoj.
Jag har väl gjort kanske hälften, jag kan få upp en plot och så vidare, men jag har ingen aning om huruvida jag faktiskt har gjort rätt och jag vet inte hur jag ska se att jag har fått rätt, eftersom jag inte förstår den matematiska grunden.
De brukar vara generösa med hjälp vid redovisningstillfällena eftersom detta är ett så litet inslag, ingen riktig kurs i sig, och lektionen är två timmar lång. Så jag får verkligen hoppas på att i princip få uppgiften löst åt mig.
Jimmy, kom förbi min grupp imorgon så kan du få lösningarna till tidigare uppgifter
Haha, det tackar jag för.
Citat från Jimmy
De brukar vara generösa med hjälp vid redovisningstillfällena eftersom detta är ett så litet inslag, ingen riktig kurs i sig, och lektionen är två timmar lång. Så jag får verkligen hoppas på att i princip få uppgiften löst åt mig.
Jag är inte bra på matlab, men hoppas att detta hjälper lite.
steg 1, omvandla alla x till rcos(phi;) och all y till rsin(phi;)
ekvationen blir då:
r²cos²(phi;)+r²sin²(phi;) = 1 + a sin ( r²sincos(phi;))
bryter ut r² från VL och använder sinur för dubbla vinkel på HL
r²(cos²(phi;)+sin²(phi;)) = 1 + a sin ( r²sin(2phi;))/2)
trygronometriska ettan på VL
r² = 1 + a sin ( r²sin(2phi;))/2)
r² - 1 - a sin ( r²sin(2phi;))/2) = 0 eller 1 + a sin ( r²sin(2phi;))/2) - r² = 0 det spelar ingen roll vilken du väljer, skillnaden med det uttrycket som du hade i början är att nu har man uttryckt allt i en enda variabel dvs r (med tanke med att phi; är känd, den varierar från 0 till 2pi).
I andra ord man skall lösa funktionen:
f (r) = 1 + a sin ( r²sin(2phi;))/2) - r² = 0
kommer inte riktigt ihåg vad man skrev på matlab men det var någonting som:
"Insert ur variable here" = inline (funktionen, r, phi, a);
där a = 0.8, 1.6 etc
sen du ska skriva ett linspace uttryckt för variabel phi som från 0 till 2pi och ett "zero" uttryckt som löser alla r = 0
resten är bara plotta och sen är du klart
Kanske konstig fråga men om någon orkar lösa detta så blir jag/vi glada.
Om en tex Hjälte har en sak som gör att det är 30% att denne hjältes motståndare missar.
Och motståndaren har en sak som gör att denna har 25% att träffa en speciell sak.
Hur stor chans är det då på tex 10 slag att slaget med 25% träffar Hjälten då?
Antar att det är från ett spel,
olika spel har olika sätt att generera slumpmässiga nummer.
Men om vi utgår från att det är vanlig slump som gäller, så ska det nog gå med ett träddiagram.
Citat från Nom
Kanske konstig fråga men om någon orkar lösa detta så blir jag/vi glada.
Om en tex Hjälte har en sak som gör att det är 30% att denne hjältes motståndare missar.
Och motståndaren har en sak som gör att denna har 25% att träffa en speciell sak.
Hur stor chans är det då på tex 10 slag att slaget med 25% träffar Hjälten då?
På tio slag så skulle han träffa ungefär 0.75 ggr
Citat från Elefanton
Antar att det är från ett spel,
olika spel har olika sätt att generera slumpmässiga nummer.
Men om vi utgår från att det är vanlig slump som gäller, så ska det nog gå med ett träddiagram.
Utgår ifrån spelet Dota/HoN Citat från AssMangler
Citat från Nom
Kanske konstig fråga men om någon orkar lösa detta så blir jag/vi glada.
Om en tex Hjälte har en sak som gör att det är 30% att denne hjältes motståndare missar.
Och motståndaren har en sak som gör att denna har 25% att träffa en speciell sak.
Hur stor chans är det då på tex 10 slag att slaget med 25% träffar Hjälten då?
På tio slag så skulle han träffa ungefär 0.75 ggr
Tack :D!
Hng,
DotA och HoN använder sig av pRNG så vitt jag vet (åtminstone DotA)
HoN har också det. :)
Du måste vara inloggad för att skriva i forumet