Matte!
^Det br00talface håller på med är MaB.
Citat från FSM
Jag tror de två som du beskriver tillsammans skapar högerhandsregeln. Den vi använder:
Tummen i stömriktningen.
Fingrarna i fältets riktning.
Handflatan i kratens riktning.
Hmm, det verkar som ni håller på med det tidigare skedet av det hela. När ledare förs in i magnetfält och kondensatorer/spolar börjar räknas in blir det väldigt jobbigt, åtminstone för min del.
Ja det är exakt den vi använder.
Vi har lärt oss att den heter inga böjda fingrar.
Gissar att det är för att det blir en så pass bra förkortning då med I B F.
Ganska så.
det vi har gjort nu är hur man kan få el ifrån magnetflät typ.
Vilken fysikbok har ni?
Skulle tro att man ska upptäcka att a > 1 för att man åtminstone ska hålla sig i korrekt talmängd då, eftersom komplexa tal kommer i kurs E. Iaf på min tid.
Redshirtguy: Ah, samma sak med olika namn då. Och ja, man känner sig smått efterbliven när man håller på med det.
Heureka! har vi, andra upplagan då för B-kursen.
eax: Jo, han skrev i originalposten att svaret skulle vara reellt. Om imaginära tal kunde räknas in skulle svaren kunna bli väldigt många fler, ja.
Aja, dags för mig att slockna. Behöver ta igen sömn efter tre timmars förlorad sömn igår pga mogwaispelningen i dk. Fast det var det värt. Godnatt!
Citat från FSM
Redshirtguy: Ah, samma sak med olika namn då. Och ja, man känner sig smått efterbliven när man håller på med det.
Heureka! har vi, andra upplagan då för B-kursen.
Aja, dags för mig att slockna. Behöver ta igen sömn efter tre timmars förlorad sömn igår pga mogwaispelningen i dk. Fast det var det värt. Godnatt!
Speciellt om strömriktningen är inåt i pappret...
Ah inte samma som mig alltså, Ergo Fysik B här :D
Kan verkligen förstå att mogwai kan vara värt det.
natt natt!
Citat från Br00talface
Måste bara dubbelkolla om jag räknar rätt här nu..
x^2 + 4x + 5 -a = 0
x = 2/2 +- roten ur((4/2)^2 - 5 + a
x= 2/2 +- roten ur(-1 + a)
a > 1
? D:
x^2 + 4x + 5 - a = 0
x = -4/2 +- sqrt( (-4/2)^2 - 5 + a)
x = -2 +- sqrt( 4 - 5 + a)
x = -2 +- sqrt (-1 + a)
Och du räknar MaB, så ni vill ju inte ta roten ur negativa tal:
-1 + a >= 0
a >= 1
(om ni strängt måste ta roten ur positiva tal, så blir det ju a>1)
DVS. uppgiften löses i 2 steg, först som en andragradare, då du gör PQ formeln, och sedan löser du ut a som en olikhet.
fyfan vad jag ska börja räkna matte.
förstår inte hur det kan te sig tråkigt alls, jag tycker det verkar riktigt kul.
Fick min första IGvarning i matte B förut, och fick 8 poäng på det senaste provet, 10 var godkänt.
FML
Jag suger kuk på matte, på ren svenska
Kom på en kul regel man kan använda för att komma ihåg att Cosinus läses av på X-axeln
tänk bara på djurporr :)
CosX = kosex
Citat från BlaHawhi
Kom på en kul regel man kan använda för att komma ihåg att Cosinus läses av på X-axeln
tänk bara på djurporr :)
CosX = kosex
Men cos(x) har ju inget med det att göra(att det läses av på x-axeln då).. :(
Sin(x) läses ju inte av på x-axeln, right? (sinex är ett nässpray)
Stämmer det att ekvationssystem som saknar lösning har samma k värde men olika m värden?
Så t.ex.:
''För vilka värden på talet a saknar följande ekvationssystem lösning?
2x+4y+a=0
3x+6y+12=0''
Då blir det väl enklast att ta y värdena på egen sida såhär:
y=-0.5x-a/4
y=-0.5x-2
Och slutgiltligen:
-a/4=-2
a=8
Jag hoppas att jag har lyckas formulerat mig någorlunda bra, heh
2 poäng ifrån MVG på senaste matteprovet
HELL YEAH
Citat från Demeter
Stämmer det att ekvationssystem som saknar lösning har samma k värde men olika m värden?
Så t.ex.:
''För vilka värden på talet a saknar följande ekvationssystem lösning?
2x+4y+a=0
3x+6y+12=0''
Då blir det väl enklast att ta y värdena på egen sida såhär:
y=-0.5x-a/4
y=-0.5x-2
Och slutgiltligen:
-a/4=-2
a=8
Jag hoppas att jag har lyckas formulerat mig någorlunda bra, heh
Ekvationssystem som saknar lösning, är när ekvationssystemen inte går ut. Man kan inte hitta någon lösning. Och då kvittar det vilka värden som är samma eller inte... bara den inte går jämnt ut. Men alla ekvationssystem där k-värdena är samma och m-värdena är olika saknar lösning, men det finns ju fler som saknar lösning. Fast det var kanske så du menade, men formulerade klumpingt..
Uppgiften är alltså att hitta de a-värden då ekvationssystemet INTE fungerar.
Och eftersom ekvationssystemet fungerar då a=8 (det var ju det värde du löste ut), så är svaret på uppgiften: "ekvationssystemet saknar lösning på alla värden på a, utom a=8" (eller med andra ord "a=/=8")
Du måste vara inloggad för att skriva i forumet