Matte!
Sen har jag alltid undrat hur räknar med man ireella rötter när man använder pq formlen?
DEN HÄR TRÅDEN GÖR MIG SÅ JÄVLA ARG XC
*måste gå och lugna ner sig*
Begreppslig härdsmälta... *försöker andas* *in* *ut* *in* *ut* ...
Citat från FSM
Citat från RedShirtGuy
Oh FyB säger du..
inte för att vara den som är offtopic.
men vilken del i fyb?:D
Induktion, inte min starkaste sida måste jag säga. Gillar även att jag har skjutit upp att lära mig skiten tills dagen innan, riktig klassiker.
Oh, vi håller på med det vi med nu.
Kör ni också "IBF" regeln?
den man alltid ser så dum ut när man använder.
Citat från RedShirtGuy
Sen har jag alltid undrat hur räknar med man ireella rötter när man använder pq formlen?
Det är i princip samma grej. När du får en negativ rot, exempelvis -9, så gör du bara om den till 9i.
Nu kan jag säkert ha skrivit fel, är jävligt trött som sagt.
Citat från RedShirtGuy
Citat från FSM
Citat från RedShirtGuy
Oh FyB säger du..
inte för att vara den som är offtopic.
men vilken del i fyb?:D
Induktion, inte min starkaste sida måste jag säga. Gillar även att jag har skjutit upp att lära mig skiten tills dagen innan, riktig klassiker.
Oh, vi håller på med det vi med nu.
Kör ni också "IBF" regeln?
den man alltid ser så dum ut när man använder.
IBF regel? Jag drar en vild gissning på att det är samma som vår lärare kallar högerhandsregeln (det namnet är för övrigt så fel).
Blir för övrigt knäpp på delen inom kapitlet som har med reaktans, kapacitans etc etc att göra. Men det blir förhoppningsvis lite klarare imorgon när jag vaknar.
Måste bara dubbelkolla om jag räknar rätt här nu..
x^2 + 4x + 5 -a = 0
x = 2/2 +- roten ur((4/2)^2 - 5 + a
x= 2/2 +- roten ur(-1 + a)
a > 1
? D:
a < 1
Facit säger a > 1
jag fick också a < 1 men.. D:
Citat från FSM
IBF regel? Jag drar en vild gissning på att det är samma som vår lärare kallar högerhandsregeln (det namnet är för övrigt så fel).
Blir för övrigt knäpp på delen inom kapitlet som har med reaktans, kapacitans etc etc att göra. Men det blir förhoppningsvis lite klarare imorgon när jag vaknar.
Det finns ju två.
En där du bestämmer magnetfältets riktning i en ledare.
Och IBF som är "Inga böjda fingrar"
Där får du ut riktningen på I B och F
Har inte kommit så långt in i kapitlet än, tror jag är glad över det.
Citat från Br00talface
Måste bara dubbelkolla om jag räknar rätt här nu..
x^2 + 4x + 5 -a = 0
x = 2/2 +- roten ur((4/2)^2 - 5 + a
x= 2/2 +- roten ur(-1 + a)
a > 1
? D:
När du använder PQ-formeln, måste du först ha uttrycket i rätt form för att kunna utföra den.
x^2 + pq + q = 0.
I ditt fall är a = q. När man får två stycken tal efter de två olika variablerna, så brukar man räkna ut dom innan man gör om det till PQ-formel.
Ex:
x^2 - 5x - 5 +7 ger dig
x = 5/2 +- roten ur ((5/2)^2 - 2)
Jag skulle gissa på att du ska skriva om den som att (a-5) är det tredje uttrycket, fast jag har själv aldrig varit med om en uppgift i samma stil. Åtminstone vad jag kan komma ihåg.
4/2 innan parantesen för övrigt, fast det antar jag är ett typo.
*river och sliter i håret*
Troligtvis felskrivning i facit då?
Citat från RedShirtGuy
Citat från FSM
IBF regel? Jag drar en vild gissning på att det är samma som vår lärare kallar högerhandsregeln (det namnet är för övrigt så fel).
Blir för övrigt knäpp på delen inom kapitlet som har med reaktans, kapacitans etc etc att göra. Men det blir förhoppningsvis lite klarare imorgon när jag vaknar.
Det finns ju två.
En där du bestämmer magnetfältets riktning i en ledare.
Och IBF som är "Inga böjda fingrar"
Där får du ut riktningen på I B och F
Har inte kommit så långt in i kapitlet än, tror jag är glad över det.
Jag tror de två som du beskriver tillsammans skapar högerhandsregeln. Den vi använder:
Tummen i stömriktningen.
Fingrarna i fältets riktning.
Handflatan i kraftens riktning.
Hmm, det verkar som ni håller på med det tidigare skedet av det hela. När ledare förs in i magnetfält och kondensatorer/spolar börjar räknas in blir det väldigt jobbigt, åtminstone för min del.
haha nej vad gör jag.
Läste helt fel, ignorera vad jag har sagt ang den senaste uppgiften.
Vilken kurs är det? Finns det inte ett antagande att a, x, y ∈ ℝ?^H^H^H^H att a, x, y tillhör reella talmängden?
Du måste vara inloggad för att skriva i forumet