Gud, finns han?
Invalidofekk
Kille, 34 år
Citat från Terrorstorm
Jaja, antingen tror man på allt eller tror man på inget, folk kan inte tänka själva längre alltså. Att skaffa en egen uppfattning idag är något sällsynt bland folk.
Väldigt!
Tur att man har några få vänner som har en uppfattning som är både relativt egen och relativt lik min egen!
Jelly
Tjej, 30 år
Citat från Nakigahara
Om folk vill tro att det finns en gud så visst, gör det. Men jag gör inte det.
Jag tror att människor förr i tiden kände sig trygga genom att tro på gud, de behövde inte tänka på vad som hade skapat oss.
Jag säger inte att all forskning kring detta stämmer, men man får själv välja vilken "teori" man vill tro på. Själv så tycker jag att "big bang" verkar mest logiskt.
Om det du finns en gud, vem skapade honom?
I biblen säger Gud "Jag är, jag fanns innan allt och kommer finnas efter att allt har gått under också.." Gud ÄR, han skapades, han har alltid funnits och kommer alltid att finnas..
TopicPlease
Kille, 38 år
Ja biblen är ju inte skriven av människor :3
TacticalTimmy
Kille, 61 år
Citat från SamuraiX
Nej. Isånafall skulle han knappast låta kristendomen fortsätta.
det är väl inget fel på kristendomen i grundtanken egentligen , det är bara människan som har förstört och misstolkat budskapet.
Jelly
Tjej, 30 år
Citat från TPFotografen
Ja biblen är ju inte skriven av människor :3
Det är den, det är därför den inte är perfekt. Gud har iofs talat till dessa människor som skrivit bibeln. Så Gud har också varit med.
TopicPlease
Kille, 38 år
Citat från xEnelya
Citat från TPFotografen
Ja biblen är ju inte skriven av människor :3
Det är den, det är därför den inte är perfekt. Gud har iofs talat till dessa människor som skrivit bibeln. Så Gud har också varit med.
Och vart är bevisen till att gud talat till dom? =)
1984
35 år
Citat från xEnelya
Det är den, det är därför den inte är perfekt. Gud har iofs talat till dessa människor som skrivit bibeln. Så Gud har också varit med.
Så en väldigt gammal bok skriven av galna människor med röster i huvudet ger mer trovärdighet än ett x antal utbildade forskare i världen?
toev
Tjej, 31 år
klart han finns!
Absoluts
Tjej, 31 år
Bibeln är skriven för att man ska tyda den som man vill. Ett budskap dom ska tolkas som man vill för det humör man är på.
Gud är bara där för att stötta! Vad han nu är så finner man honom som ett hopp.
beatyourkids
Kille, 38 år
Bibeln är skriven av folk som satt so slavar och som ville använda berättelsen om Gud för att ge hopp till alla att fortsätta leva emot hoppet och friheten.
Såg ni inte Åh, Herregud! sist eller?
E_Schwartz
Kille, 36 år
Citat från xEnelya
I biblen säger Gud "Jag är, jag fanns innan allt och kommer finnas efter att allt har gått under också.." Gud ÄR, han skapades, han har alltid funnits och kommer alltid att finnas..
Och ändå så säger kristna att allt måste ha en orsak och använder det argumentet för att säga att universum måste ha blivit skapat av gud.
Så varför inte hoppa över ett steg och säga att universum alltid har funnits?
Aidee
35 år
Citat från 1984
Citat från xEnelya
Det är den, det är därför den inte är perfekt. Gud har iofs talat till dessa människor som skrivit bibeln. Så Gud har också varit med.
Så en väldigt gammal bok skriven av galna människor med röster i huvudet ger mer trovärdighet än ett x antal utbildade forskare i världen?
Citat från UNiCORNCORE
klart han finns!
Vårt koncept om en allvetande, alltröstande (illusioner skapade av nödiga människor utan vetenskaplig kännedom) "Gud" är långt efter sitt bäst före-datum. Det verkar logiskt att man skapade en Gud som skulle vara svaret, och leva efter den, då man inte hade någon förklaring till de flesta frågor vi ställer oss idag. Men nu har konceptet gått för långt, och med den vetenskapliga kunskapen vi har idag så har vi inte behövt existensen av en Gud på flera år.
Jag skrev även en gång förut att OM Jesus fanns, samt om bibeln skrevs av människor som vittnade Jesus mirakel, Gud, whatever... så bad jag folk att tänka på hur många mentalsjukhus som fanns på den tiden. Som svar fick jag att det fann många mentalsjukhus, men då frågar jag även detta nu: Med den psykologi som fanns då, och den vi har idag... vad ansågs vara en psykisk störning på den tiden.
Jag kan lika gärna copypasta det jag skrev i min religionsuppsats för några månader sen:
Genom diskussioner och forum har jag kommit fram till att det finns hur många cirkelsargument och svar på frågor som motsäger svar på andra frågor som helst. Det har varit många jag talat med som sagt följande och likar:
”Det går ej att med modern vetenskap motbevisa Guds existens”
Med vilket jag har kontrat:
”Det finns massor med bevis som motsäger existensen av ett högre väsen som skapade vår jord och himmel. T.ex. mätningar man gjort i jordens inre som visar hur flödet av magman gått under de senaste miljoner åren och som visar hur Jorden möblerat om sig (kontinentförflyttningar), samt fossiler från urgamla djur som företräder människar hundratusentals och t.o.m hundramiljontals år. Det går dock ej att med religion bevisa Guds absoluta existens, bortsett från Bibeln, en bok som skrevs för 2000 år sen av folk som knappt visste att jorden var rund. Är dessa luffare, som trodde på en trollande mentalsjuk skäggdåre mer pålitliga? En utsaga om att bibelns innehåll är sanning är densamme som en utsaga om att Da Vinci Code innehåller sanning. Man kanske ska börja tro att Houdini var Jesus. Jesus kunde gå på vatten och bota dom sjuka. Det kan doktorer och illusionister idag, dom gör det för underhållning/hjälpa folk och eventuellt pengar”.
Jag kommer säkert få personliga påhopp p.g.a. detta, det vore dock inte första gången. Men jag tycker själv att tanken på att folk idag tror på Gud, med den forsking som skett och sker, är brutalt och t.o.m läskigt absurt! För Guds skull (pun intended), vakna upp från illusionen människor!
Mynta
Tjej, 34 år
Citat från ErikSchwartz
Och ändå så säger kristna att allt måste ha en orsak och använder det argumentet för att säga att universum måste ha blivit skapat av gud.
Så varför inte hoppa över ett steg och säga att universum alltid har funnits?
Definitionen av universum är korfattat "allting som existerar", det är därför ganska roligt när kristna frågar sig själva vad som existerade innan universum (allting som existerar) existerade. Innan allting som existerar existerade så existerade ingenting (!!!), frågan letar egentligen efter vad som existerade innan ingenting existerade! Gud kan därför omöjligen ha skapat universum, Gud kan ha skapat allting utom sig själv - men vad försöker man då åstadkomma med skapelsehypotesen? Det enda man gör är ju att förskjuta frågan till "Vad existerade innan Gud?", en fråga som oftast besvaras med "Gud är evig".
Så jag håller med dig, varför inte bara hoppa över ett steg och säga att universum är evigt? :>
Mynta
Tjej, 34 år
Citat från MuffinJin
Jag kommer säkert få personliga påhopp p.g.a. detta, det vore dock inte första gången. Men jag tycker själv att tanken på att folk idag tror på Gud, med den forsking som skett och sker, är brutalt och t.o.m läskigt absurt! För Guds skull (pun intended), vakna upp från illusionen människor!
Jag kan genast hoppa in och stödja dig, en snabb naturvetenskaplig analys med logisk och empirisk grund kan lätt och otroligt snabbt motbevisa Guds existens - något som jag själv har gjort snart ett tiotal gånger här i tråden. Och jag är knappast någon toppklassig filosof eller vetenskapsman, det enda som krävs är förmågan att tänka - något som väldigt få tyvärr kan idag.
Du måste vara inloggad för att skriva i forumet