Gud, finns han?
jagspyr
Tjej, 33 år
Citat från Jah
Citat från JagSpyr
Vem fan är med i Svenska Kyrkan?
Kyrkoskatten går till att bygga om StorKyrkan :C
Alla, tills de går ur.
Jag har aldrig gått ur, och jag har aldrig varit med.
Guess they missed someone named Rustan.
Off Topic men eftersom du verkar veta - måste man vara myndig för att gå ur?
Och skrivs man in även om föräldrarna inte var inskrivna när man föddes? :s
Jah
Kille, 34 år
Citat från 1984
Det är nog det enda jag inte oroar mig för. Om helvetet rymmer exakt alla som gjort något dåligt i livet skulle halva jorden kollapsa enligt lagen om att en planetoid med tillräckligt hög massa och därmed gravitation förblir en boll.
Men Alex, du måste tänka i dimensioner!
Paralellt med denna värld, finns det två andra, helvetet och himlen!
Fast det låter väldigt osannolikt, nästan otroligt, i mina öron.
ptr
Kille, 33 år
Citat från Jah
Citat från ptr
Att kalla t.ex. gud för "påhitt" är dock ganska ignorant.
Så man kom inte på att han finns?
Så man kom inte på alla de vetenskapliga förklaringarna till jordens ursprung?
(Innan du säger "ja men där hade man ju bevis". Ordet bevis existerar inte inom vetenskapen. Inget går att fullständigt bevisa)
1984
35 år
Citat från ptr
Så man kom inte på alla de vetenskapliga förklaringarna till jordens ursprung?
(Innan du säger "ja men där hade man ju bevis". Ordet bevis existerar inte inom vetenskapen. Inget går att fullständigt bevisa)
Det är snarare så att man lyckades blåsa bort tillräckligt mycket religiös dimma för att kunna se början på sanningen.
ptr
Kille, 33 år
Citat från Jah
Citat från ptr
Så man kom inte på alla de vetenskapliga förklaringarna till jordens ursprung?
(Innan du säger "ja men där hade man ju bevis". Ordet bevis existerar inte inom vetenskapen. Inget går att fullständigt bevisa)
Jo?
Du har uppenbarligen inte läst någon som helst naturvetenskap på gymnasiet? Hypoteser som är mycket troliga existerar, inte "bevis" eller "sanningar" som ni pratar om.
Inget illa ment 1984, men sluta vara så trångsynt. När vi dör kanske vi kommer till himlen och får snacka med gud, eller så gör vi det inte. Antingen finns han eller inte, poängen är att INGEN VET, och den som säger sig veta är bara dum.
Mynta
Tjej, 34 år
Citat från ptr
Ordet bevis existerar inte inom vetenskapen. Inget går att fullständigt bevisa
Begreppet "bevis" existerar mycket väl, och används flitigt inom vetenskapen. Det finns väldigt mycket som kan bevisas, oftast görs det via logiska resonemang. Exempel:
1. Kan en stor cirkel existera?
-> Ja, för att definitionen av "stor" säger inte emot definitionen av "cirkel". Det är bevisat att en stor cirkel kan existera.
2. Kan en fyrkantig cirkel existera?
-> Nej, för defintionen av "fyrkantig" säger emot definitionen av "cirkel". Det är bevisat att en fyrkantig cirkel inte kan existera.
Jah
Kille, 34 år
Citat från ptr
Du har uppenbarligen inte läst någon som helst naturvetenskap på gymnasiet? Hypoteser som är mycket troliga existerar, inte "bevis" eller "sanningar" som ni pratar om.
Inget illa ment 1984, men sluta vara så trångsynt. När vi dör kanske vi kommer till himlen och får snacka med gud, eller så gör vi det inte. Antingen finns han eller inte, poängen är att INGEN VET, och den som säger sig veta är bara dum.
Vad snackar du om? Jo, vi kom på den vetenskap vi har idag. It's called invention.
Invention of machinery, invention of technology, invention of God.
ptr
Kille, 33 år
Citat från iTranscend
Citat från ptr
Antingen finns han eller inte, poängen är att INGEN VET, och den som säger sig veta är bara dum.
Vad försöker du säga, att vi inte kan veta någonting?
Exakt.
För övrigt var dina exempel helt och hållet orelevanta.
ptr
Kille, 33 år
Citat från iTranscend
Citat från ptr
Exakt.
Hur vet du det?
Det vet jag inte!
Halvdant skämt måste jag säga.
Mynta
Tjej, 34 år
Citat från ptr
Det vet jag inte!
Halvdant skämt måste jag säga.
Det var inget skämt, jag påpekar bara att du säger emot dig själv, "Jag vet att man inte kan veta någonting" eller "Jag gör ett sanningspåstående som säger att sanning inte existerar". Det du gör är ungefär som att säga "Språk existerar inte!" eller "Matematik är omöjligt eftersom 1+1=2".
ptr
Kille, 33 år
Citat från iTranscend
Citat från ptr
Det vet jag inte!
Halvdant skämt måste jag säga.
Det var inget skämt, jag påpekar bara att du säger emot dig själv, "Jag vet att man inte kan veta någonting" eller "Jag gör ett sanningspåstående som säger att sanning inte existerar". Det du gör är ungefär som att säga "Språk existerar inte!" eller "Matematik är omöjligt eftersom 1+1=2".
Ska jag förtydliga det ytterligare för dig?
Man kan inte påstå att något är sant om man vill uttala sig vetenskapligt korrekt.
Aight?
Edit: Vetenskapligt korrekt angående vetenskapliga teorier.
Du måste vara inloggad för att skriva i forumet