Gud, finns han?

Föregående
Till botten     Sista sidan
Nästa
jagspyr Tjej, 33 år

1 132 forumsinlägg

Skrivet:
18 mars 2010 kl. 20:21
jagspyr Tjej, 33 år

Citat från Jah


Citat från JagSpyr

Vem fan är med i Svenska Kyrkan?
Kyrkoskatten går till att bygga om StorKyrkan :C

Alla, tills de går ur.
Jag har aldrig gått ur, och jag har aldrig varit med.
Guess they missed someone named Rustan.


Off Topic men eftersom du verkar veta - måste man vara myndig för att gå ur?
Och skrivs man in även om föräldrarna inte var inskrivna när man föddes? :s

Jah Kille, 34 år

8 989 forumsinlägg

Skrivet:
18 mars 2010 kl. 20:22
Jah Kille, 34 år

Citat från 1984


Det är nog det enda jag inte oroar mig för. Om helvetet rymmer exakt alla som gjort något dåligt i livet skulle halva jorden kollapsa enligt lagen om att en planetoid med tillräckligt hög massa och därmed gravitation förblir en boll.

Men Alex, du måste tänka i dimensioner!
Paralellt med denna värld, finns det två andra, helvetet och himlen!
Fast det låter väldigt osannolikt, nästan otroligt, i mina öron.

Jah Kille, 34 år

8 989 forumsinlägg

Skrivet:
18 mars 2010 kl. 20:23
Jah Kille, 34 år

Citat från JagSpyr


Off Topic men eftersom du verkar veta - måste man vara myndig för att gå ur?
Och skrivs man in även om föräldrarna inte var inskrivna när man föddes? :s


Är inte säker. Sök på google.

ptr Kille, 33 år

438 forumsinlägg

Skrivet:
18 mars 2010 kl. 21:03
ptr Kille, 33 år

Citat från Jah


Citat från ptr

Att kalla t.ex. gud för "påhitt" är dock ganska ignorant.

Så man kom inte på att han finns?



Så man kom inte på alla de vetenskapliga förklaringarna till jordens ursprung?

(Innan du säger "ja men där hade man ju bevis". Ordet bevis existerar inte inom vetenskapen. Inget går att fullständigt bevisa)

Jah Kille, 34 år

8 989 forumsinlägg

Skrivet:
18 mars 2010 kl. 21:04
Jah Kille, 34 år

Citat från ptr


Så man kom inte på alla de vetenskapliga förklaringarna till jordens ursprung?

(Innan du säger "ja men där hade man ju bevis". Ordet bevis existerar inte inom vetenskapen. Inget går att fullständigt bevisa)


Jo?

1984 35 år

9 119 forumsinlägg

Skrivet:
18 mars 2010 kl. 21:05
1984 35 år

Citat från ptr


Så man kom inte på alla de vetenskapliga förklaringarna till jordens ursprung?
(Innan du säger "ja men där hade man ju bevis". Ordet bevis existerar inte inom vetenskapen. Inget går att fullständigt bevisa)


Det är snarare så att man lyckades blåsa bort tillräckligt mycket religiös dimma för att kunna se början på sanningen.

ptr Kille, 33 år

438 forumsinlägg

Skrivet:
18 mars 2010 kl. 21:10
ptr Kille, 33 år

Citat från Jah


Citat från ptr

Så man kom inte på alla de vetenskapliga förklaringarna till jordens ursprung?

(Innan du säger "ja men där hade man ju bevis". Ordet bevis existerar inte inom vetenskapen. Inget går att fullständigt bevisa)

Jo?



Du har uppenbarligen inte läst någon som helst naturvetenskap på gymnasiet? Hypoteser som är mycket troliga existerar, inte "bevis" eller "sanningar" som ni pratar om.

Inget illa ment 1984, men sluta vara så trångsynt. När vi dör kanske vi kommer till himlen och får snacka med gud, eller så gör vi det inte. Antingen finns han eller inte, poängen är att INGEN VET, och den som säger sig veta är bara dum.

Mynta Tjej, 34 år

8 951 forumsinlägg

Skrivet:
18 mars 2010 kl. 21:11
Mynta Tjej, 34 år

Citat från ptr


Ordet bevis existerar inte inom vetenskapen. Inget går att fullständigt bevisa


Begreppet "bevis" existerar mycket väl, och används flitigt inom vetenskapen. Det finns väldigt mycket som kan bevisas, oftast görs det via logiska resonemang. Exempel:

1. Kan en stor cirkel existera?
-> Ja, för att definitionen av "stor" säger inte emot definitionen av "cirkel". Det är bevisat att en stor cirkel kan existera.

2. Kan en fyrkantig cirkel existera?
-> Nej, för defintionen av "fyrkantig" säger emot definitionen av "cirkel". Det är bevisat att en fyrkantig cirkel inte kan existera.

Jah Kille, 34 år

8 989 forumsinlägg

Skrivet:
18 mars 2010 kl. 21:11
Jah Kille, 34 år

Citat från ptr


Du har uppenbarligen inte läst någon som helst naturvetenskap på gymnasiet? Hypoteser som är mycket troliga existerar, inte "bevis" eller "sanningar" som ni pratar om.

Inget illa ment 1984, men sluta vara så trångsynt. När vi dör kanske vi kommer till himlen och får snacka med gud, eller så gör vi det inte. Antingen finns han eller inte, poängen är att INGEN VET, och den som säger sig veta är bara dum.


Vad snackar du om? Jo, vi kom på den vetenskap vi har idag. It's called invention.
Invention of machinery, invention of technology, invention of God.

Mynta Tjej, 34 år

8 951 forumsinlägg

Skrivet:
18 mars 2010 kl. 21:12
Mynta Tjej, 34 år

Citat från ptr


Antingen finns han eller inte, poängen är att INGEN VET, och den som säger sig veta är bara dum.


Vad försöker du säga, att vi inte kan veta någonting?

ptr Kille, 33 år

438 forumsinlägg

Skrivet:
18 mars 2010 kl. 21:13
ptr Kille, 33 år

Citat från iTranscend


Citat från ptr

Antingen finns han eller inte, poängen är att INGEN VET, och den som säger sig veta är bara dum.


Vad försöker du säga, att vi inte kan veta någonting?


Exakt.

För övrigt var dina exempel helt och hållet orelevanta.

Mynta Tjej, 34 år

8 951 forumsinlägg

Skrivet:
18 mars 2010 kl. 21:14
Mynta Tjej, 34 år

Citat från ptr


Exakt.


Hur vet du det?

ptr Kille, 33 år

438 forumsinlägg

Skrivet:
18 mars 2010 kl. 21:15
ptr Kille, 33 år

Citat från iTranscend


Citat från ptr

Exakt.


Hur vet du det?


Det vet jag inte!

Halvdant skämt måste jag säga.

Mynta Tjej, 34 år

8 951 forumsinlägg

Skrivet:
18 mars 2010 kl. 21:20
Mynta Tjej, 34 år

Citat från ptr


Det vet jag inte!

Halvdant skämt måste jag säga.



Det var inget skämt, jag påpekar bara att du säger emot dig själv, "Jag vet att man inte kan veta någonting" eller "Jag gör ett sanningspåstående som säger att sanning inte existerar". Det du gör är ungefär som att säga "Språk existerar inte!" eller "Matematik är omöjligt eftersom 1+1=2".

ptr Kille, 33 år

438 forumsinlägg

Skrivet:
18 mars 2010 kl. 21:29
ptr Kille, 33 år

Citat från iTranscend


Citat från ptr

Det vet jag inte!

Halvdant skämt måste jag säga.


Det var inget skämt, jag påpekar bara att du säger emot dig själv, "Jag vet att man inte kan veta någonting" eller "Jag gör ett sanningspåstående som säger att sanning inte existerar". Det du gör är ungefär som att säga "Språk existerar inte!" eller "Matematik är omöjligt eftersom 1+1=2".



Ska jag förtydliga det ytterligare för dig?

Man kan inte påstå att något är sant om man vill uttala sig vetenskapligt korrekt.

Aight?

Edit: Vetenskapligt korrekt angående vetenskapliga teorier.


Föregående
Till toppen     Sista sidan
Nästa

Du måste vara inloggad för att skriva i forumet