Gud, finns han?

Föregående
Till botten     Sista sidan
Nästa
himynameis Kille, 33 år

3 251 forumsinlägg

Skrivet:
18 mars 2010 kl. 18:57
himynameis Kille, 33 år

Om gud skulle finnas skulle han inte bestraffa människor som lever ett gott liv.

Kondylom Kille, 33 år

70 forumsinlägg

Skrivet:
18 mars 2010 kl. 18:57
Kondylom Kille, 33 år

ja

1984 35 år

9 119 forumsinlägg

Skrivet:
18 mars 2010 kl. 18:57
1984 35 år

Citat från iTranscend


Så om jag säger att jag tror på en flygande rosa enhörning/saltlakrits som består till 203% av guld, men som inte kan mätas - är det då korrekt att säga att vad jag tror på inte kan motbevisas?

Haha, inte direkt, men den motbevisas genom faktum att den inte kan bevisas indirekt.

Det är lite luddigt men du förstår.

Kerryburgerking Kille, 32 år

Citat från 1984


Citat från iTranscend

Så om jag säger att jag tror på en flygande rosa enhörning/saltlakrits som består till 203% av guld, men som inte kan mätas - är det då korrekt att säga att vad jag tror på inte kan motbevisas?

Haha, inte direkt, men den motbevisas genom faktum att den inte kan bevisas indirekt.

Det är lite luddigt men du förstår.


1984 35 år

9 119 forumsinlägg

Skrivet:
18 mars 2010 kl. 19:02
1984 35 år

Kerryburgerking: Haha, den är awesome.

Mynta Tjej, 34 år

8 951 forumsinlägg

Skrivet:
18 mars 2010 kl. 19:02
Mynta Tjej, 34 år

Citat från 1984


Haha, inte direkt, men den motbevisas genom faktum att den inte kan bevisas indirekt.

Det är lite luddigt men du förstår.



Har du någonsin hört talas om logik? Jag provar igen, kan en fyrkantig cirkel existera?

1984 35 år

9 119 forumsinlägg

Skrivet:
18 mars 2010 kl. 19:02
1984 35 år

Citat från iTranscend


Har du någonsin hört talas om logik? Jag provar igen, kan en fyrkantig cirkel existera?

Nej. Men eftersom att den inte existerar går det inte att motbevisa att den existerar, förutom faktum att det inte går att bevisa att den existerar.

Mynta Tjej, 34 år

8 951 forumsinlägg

Skrivet:
18 mars 2010 kl. 19:05
Mynta Tjej, 34 år

Citat från 1984


Nej. Men eftersom att den inte existerar går det inte att motbevisa att den existerar, förutom faktum att det inte går att bevisa att den existerar.


Så du menar att det som inte kan existera inte går att motbevisa, och därför är det möjligt att det som inte kan existera kan existera?

1984 35 år

9 119 forumsinlägg

Skrivet:
18 mars 2010 kl. 19:07
1984 35 år

Citat från iTranscend


Så du menar att det som inte kan existera inte går att motbevisa, och därför är det möjligt att det som inte kan existera kan existera?

Ja, okej, du hade rätt. Däremot behöver man inte motbevisa det!

golfwang Tjej, 30 år

2 433 forumsinlägg

Skrivet:
18 mars 2010 kl. 19:10
golfwang Tjej, 30 år

Dom som tror att allt här i världen blev till av en slump (big bang) är ganska så tröga. Dom som tror att vi är släkt med aporna också.
Haha.
När någon säger att vi är det säger jag bara "Visst, du kan gärna tro att du är släkt med ett djur, en apa, men jag tror och vet att jag är skapad o genomtänkt av Gud, han har en plan för mitt liv."

1984 35 år

9 119 forumsinlägg

Skrivet:
18 mars 2010 kl. 19:11
1984 35 år

Citat från LADIDEDIDOO


Dom som tror att allt här i världen blev till av en slump (big bang) är ganska så tröga. Dom som tror att vi är släkt med aporna också.
Haha.
När någon säger att vi är det säger jag bara "Visst, du kan gärna tro att du är släkt med ett djur, en apa, men jag tror och vet att jag är skapad o genomtänkt av Gud, han har en plan för mitt liv."


Vad är det för plan? Hur skapade han dig? Varför skapade han dig? Varför är vi inte släkt med aporna? Hur kan Gud tänka? Varför behöver han tänka?

DumFan Kille, 35 år

11 365 forumsinlägg

Skrivet:
18 mars 2010 kl. 19:13
DumFan Kille, 35 år

Citat från LADIDEDIDOO


Dom som tror att allt här i världen blev till av en slump (big bang) är ganska så tröga. Dom som tror att vi är släkt med aporna också.
Haha.
När någon säger att vi är det säger jag bara "Visst, du kan gärna tro att du är släkt med ett djur, en apa, men jag tror och vet att jag är skapad o genomtänkt av Gud, han har en plan för mitt liv."

-
Tror du på att man har ett öde?

Mynta Tjej, 34 år

8 951 forumsinlägg

Skrivet:
18 mars 2010 kl. 19:14
Mynta Tjej, 34 år

Citat från 1984


Ja, okej, du hade rätt. Däremot behöver man inte motbevisa det!


Nej, det finns inget tvång inom vetenskapen, det enda man gör är att utnyttja vetenskapen för att låta sin subjektiva världsuppfattning närma sig den objektiva verkligheten. Guds existens är lätt att motbevisa eftersom gud dels har motsägelsefulla egenskaper (som mina tidigare exempel), och även för att denne i sin definition inte kan upplevas. Det vi inte kan uppleva/mäta kan vi inte känna till innan vi upplever/mäter det (se bilden). Guds existens är både ologisk och empiriskt omätbar, därför existerar inte Gud (och varför jag inte kastar upp någon definition är för att jag hittills aldrig har träffat någon religiös vars definition av Gud håller).

golfwang Tjej, 30 år

2 433 forumsinlägg

Skrivet:
18 mars 2010 kl. 19:16
golfwang Tjej, 30 år

Citat från 1984


Citat från LADIDEDIDOO

Dom som tror att allt här i världen blev till av en slump (big bang) är ganska så tröga. Dom som tror att vi är släkt med aporna också.
Haha.
När någon säger att vi är det säger jag bara "Visst, du kan gärna tro att du är släkt med ett djur, en apa, men jag tror och vet att jag är skapad o genomtänkt av Gud, han har en plan för mitt liv."

Vad är det för plan? Hur skapade han dig? Varför skapade han dig? Varför är vi inte släkt med aporna? Hur kan Gud tänka? Varför behöver han tänka?


Har ingen aning, men kommer känna det när jag är nära den.
För att han älskade mig redan innan jag var född. Han hade planerat mig, liksom han planerat mina föräldrar och alla andra som finns på vår jord. Du kan ju inte allvarligt tro att av alla tusentals spermier blev just JAG till och inte nån annan, av en slump? Alla människor blir födda av en anledning. Gud har en plan för ALLA människor i hela världen. Han ger ALLA en nådegåva.
Vi är inte släkt med aporna efter som att Gud skapade djuren för sig och människorna för sig.
Han behöver inte tänka?

golfwang Tjej, 30 år

2 433 forumsinlägg

Skrivet:
18 mars 2010 kl. 19:17
golfwang Tjej, 30 år

Citat från DumFan


Citat från LADIDEDIDOO

Dom som tror att allt här i världen blev till av en slump (big bang) är ganska så tröga. Dom som tror att vi är släkt med aporna också.
Haha.
När någon säger att vi är det säger jag bara "Visst, du kan gärna tro att du är släkt med ett djur, en apa, men jag tror och vet att jag är skapad o genomtänkt av Gud, han har en plan för mitt liv."
-
Tror du på att man har ett öde?


Ett öde.... hur menar du då?


Föregående
Till toppen     Sista sidan
Nästa

Du måste vara inloggad för att skriva i forumet