Gud, finns han?
Citat från iTranscend
Varför går det inte att motbevisa Gud?
Därför att han är en figur i människors fantasi, och människorna som äger figuren i fantasin kan göra vad de vill med honom.
Det är som telekinesi, instrument för att mäta kommer alltid att vara för truppiga för att snappa upp den fina energi som går emellan två starka hjärnor, därför går det aldrig att motbevisa det.
Jag vet inte om jag tror på han, men jag tycker kristendomen är en väldigt intressant sak. jag tycker det är otroligt att så många människor kan tro på samma teori. Eller, om det ens är en teori. Men, det måste ju finnas något som styr allt. För, hur skulle vi annars vara här idag?
Citat från Sacrifize
Citat från JagSpyr
Ja, och tänk jag står fast vid båda uttalandena.
Du är vetenskaplig - jag är andlig.
Vi kommer aldrig komma överens så vi kan lika gärna ge upp .)
Hur kan du säga emot dig själv och stå fast vid det? Det är inte längre någon fråga om "tro" då utan en fråga om hur vettig man är som debattör.
1) Vem har sagt att jag är vetenskaplig? Jag är ifrågasättande, jag har aldrig sagt att jag inte tror på Gud. Dåligt av dig att göra antaganden.
2) Varför skulle "andliga" inte kunna komma överens med en vetenskaplig människa? Menar du att alla människor som har en religion är helt inkapabla till att se saker ur en annans perspektiv och börja ifrågasätta saker själv? (Ja det finns redan flera exempel på när en "vetenskaplig" människa anammar en religion så du behöver inte fråga om detta).
Nej tvärtom, jag menar att vetenskapliga personer försöker och försöker bevisa att folks tro är fel.
sen (inte du iof men andra) går dom till personangrepp och säger "men gå och be då".
Jag blir förbannad = jag slutar tänka logiskt
Och Jesus kan ju inte bara vara en random person som sa att han var Guds son. Jag tror jag tror på Gud.
Citat från JagSpyr
Citat från Sacrifize
Citat från JagSpyr
Ja, och tänk jag står fast vid båda uttalandena.
Du är vetenskaplig - jag är andlig.
Vi kommer aldrig komma överens så vi kan lika gärna ge upp .)
Hur kan du säga emot dig själv och stå fast vid det? Det är inte längre någon fråga om "tro" då utan en fråga om hur vettig man är som debattör.
1) Vem har sagt att jag är vetenskaplig? Jag är ifrågasättande, jag har aldrig sagt att jag inte tror på Gud. Dåligt av dig att göra antaganden.
2) Varför skulle "andliga" inte kunna komma överens med en vetenskaplig människa? Menar du att alla människor som har en religion är helt inkapabla till att se saker ur en annans perspektiv och börja ifrågasätta saker själv? (Ja det finns redan flera exempel på när en "vetenskaplig" människa anammar en religion så du behöver inte fråga om detta).
Nej tvärtom, jag menar att vetenskapliga personer försöker och försöker bevisa att folks tro är fel.
sen (inte du iof men andra) går dom till personangrepp och säger "men gå och be då".
Jag blir förbannad = jag slutar tänka logiskt
Självklart försöker vetenskapliga personer att motbevisa tro, det ligger ju i deras natur att vara frågsamma.
Sen kan du ju omöjligt hävda att troende personer INTE försöker eller har försökt att omvända andra personer utan tro till sin egen tro.
Citat från clownskill
Och Jesus kan ju inte bara vara en random person som sa att han var Guds son. Jag tror jag tror på Gud.
Haha, varför? DET STÅR I EN BOK, OFTA DE LJUGER ALLSSÅÅÅ
Citat från JagSpyr
Citat från Sacrifize
Känns som du är lite rädd för andras åsikter och det som är annorlunda än din uppväxt också.
jag påstår åtminstonde inte att folk som tror på evolutionen saknar logiskt tankefunktion och är mentalt störda
Du vägrar iaf att se saker ur något annat perspektiv än ditt eget känns det som. Du vägrar också att ifrågasätta, hur kommer det sig?
Du vägrar iaf att se saker ur något annat perspektiv än ditt eget känns det som. Du vägrar också att ifrågasätta, hur kommer det sig?
Det är för att du inte får, för då dödar gud dig och plågar dig i evigheten.
--------------------------------------------------------------------------
Citat från 1984
Därför att han är en figur i människors fantasi, och människorna som äger figuren i fantasin kan göra vad de vill med honom.
Det är som telekinesi, instrument för att mäta kommer alltid att vara för truppiga för att snappa upp den fina energi som går emellan två starka hjärnor, därför går det aldrig att motbevisa det.
Så om jag säger att jag tror på en flygande rosa enhörning/saltlakrits som består till 203% av guld, men som inte kan mätas - är det då korrekt att säga att vad jag tror på inte kan motbevisas?
Citat från Sacrifize
Citat från JagSpyr
Citat från Sacrifize
Känns som du är lite rädd för andras åsikter och det som är annorlunda än din uppväxt också.
jag påstår åtminstonde inte att folk som tror på evolutionen saknar logiskt tankefunktion och är mentalt störda
Du vägrar iaf att se saker ur något annat perspektiv än ditt eget känns det som. Du vägrar också att ifrågasätta, hur kommer det sig?
Jag har redan sagt att jag tror på evolutionen.
OCH på gud.
Det jag inte förstår är hur evolutionen kan bevisa att gud inte finns?
Bibeln är cirka 2000år gammal, och man kan inte bevisa IDAG att allt som står i den är sant.
HOWEVER, man kan bevisa IDAG att Big Bang är mycket mycket mer plausible en bibeln.
(Hence, partikel fysik, astronomi osv)
Sorry för engelska och svenska i samma mening, just can't help it.
Citat från 1984
Du vägrar iaf att se saker ur något annat perspektiv än ditt eget känns det som. Du vägrar också att ifrågasätta, hur kommer det sig?
Det är för att du inte får, för då dödar gud dig och plågar dig i evigheten.
--------------------------------------------------------------------------
Haha för att jag inte får? Jag ifrågasatte ju henne! >:
Du måste vara inloggad för att skriva i forumet