Gud, finns han?

Föregående
Till botten     Sista sidan
Nästa
1984 35 år

9 119 forumsinlägg

Skrivet:
18 mars 2010 kl. 18:50
1984 35 år

Citat från iTranscend


Varför går det inte att motbevisa Gud?

Därför att han är en figur i människors fantasi, och människorna som äger figuren i fantasin kan göra vad de vill med honom.

Det är som telekinesi, instrument för att mäta kommer alltid att vara för truppiga för att snappa upp den fina energi som går emellan två starka hjärnor, därför går det aldrig att motbevisa det.

itsthemusic Tjej, 30 år

9 271 forumsinlägg

Skrivet:
18 mars 2010 kl. 18:50
itsthemusic Tjej, 30 år

Jag vet inte om jag tror på han, men jag tycker kristendomen är en väldigt intressant sak. jag tycker det är otroligt att så många människor kan tro på samma teori. Eller, om det ens är en teori. Men, det måste ju finnas något som styr allt. För, hur skulle vi annars vara här idag?

jagspyr Tjej, 33 år

1 132 forumsinlägg

Skrivet:
18 mars 2010 kl. 18:50
jagspyr Tjej, 33 år

Citat från Sacrifize


Citat från JagSpyr

Ja, och tänk jag står fast vid båda uttalandena.
Du är vetenskaplig - jag är andlig.
Vi kommer aldrig komma överens så vi kan lika gärna ge upp .)


Hur kan du säga emot dig själv och stå fast vid det? Det är inte längre någon fråga om "tro" då utan en fråga om hur vettig man är som debattör.

1) Vem har sagt att jag är vetenskaplig? Jag är ifrågasättande, jag har aldrig sagt att jag inte tror på Gud. Dåligt av dig att göra antaganden.
2) Varför skulle "andliga" inte kunna komma överens med en vetenskaplig människa? Menar du att alla människor som har en religion är helt inkapabla till att se saker ur en annans perspektiv och börja ifrågasätta saker själv? (Ja det finns redan flera exempel på när en "vetenskaplig" människa anammar en religion så du behöver inte fråga om detta).


Nej tvärtom, jag menar att vetenskapliga personer försöker och försöker bevisa att folks tro är fel.
sen (inte du iof men andra) går dom till personangrepp och säger "men gå och be då".
Jag blir förbannad = jag slutar tänka logiskt

1984 35 år

9 119 forumsinlägg

Skrivet:
18 mars 2010 kl. 18:51
1984 35 år

Citat från JagSpyr


Nej tvärtom, jag menar att vetenskapliga personer försöker och försöker bevisa att folks tro är fel.
sen (inte du iof men andra) går dom till personangrepp och säger "men gå och be då".
Jag blir förbannad = jag slutar tänka logiskt


Vänd andra kinden till. Ägg.

itsthemusic Tjej, 30 år

9 271 forumsinlägg

Skrivet:
18 mars 2010 kl. 18:51
itsthemusic Tjej, 30 år

Och Jesus kan ju inte bara vara en random person som sa att han var Guds son. Jag tror jag tror på Gud.

Sacrifize Kille, 37 år

5 964 forumsinlägg

Skrivet:
18 mars 2010 kl. 18:52
Sacrifize Kille, 37 år

Citat från JagSpyr


Citat från Sacrifize

Citat från JagSpyr

Ja, och tänk jag står fast vid båda uttalandena.
Du är vetenskaplig - jag är andlig.
Vi kommer aldrig komma överens så vi kan lika gärna ge upp .)


Hur kan du säga emot dig själv och stå fast vid det? Det är inte längre någon fråga om "tro" då utan en fråga om hur vettig man är som debattör.

1) Vem har sagt att jag är vetenskaplig? Jag är ifrågasättande, jag har aldrig sagt att jag inte tror på Gud. Dåligt av dig att göra antaganden.
2) Varför skulle "andliga" inte kunna komma överens med en vetenskaplig människa? Menar du att alla människor som har en religion är helt inkapabla till att se saker ur en annans perspektiv och börja ifrågasätta saker själv? (Ja det finns redan flera exempel på när en "vetenskaplig" människa anammar en religion så du behöver inte fråga om detta).

Nej tvärtom, jag menar att vetenskapliga personer försöker och försöker bevisa att folks tro är fel.
sen (inte du iof men andra) går dom till personangrepp och säger "men gå och be då".
Jag blir förbannad = jag slutar tänka logiskt


Självklart försöker vetenskapliga personer att motbevisa tro, det ligger ju i deras natur att vara frågsamma.
Sen kan du ju omöjligt hävda att troende personer INTE försöker eller har försökt att omvända andra personer utan tro till sin egen tro.

1984 35 år

9 119 forumsinlägg

Skrivet:
18 mars 2010 kl. 18:52
1984 35 år

Citat från clownskill


Och Jesus kan ju inte bara vara en random person som sa att han var Guds son. Jag tror jag tror på Gud.

Haha, varför? DET STÅR I EN BOK, OFTA DE LJUGER ALLSSÅÅÅ

jagspyr Tjej, 33 år

1 132 forumsinlägg

Skrivet:
18 mars 2010 kl. 18:53
jagspyr Tjej, 33 år

Citat från Sacrifize


Känns som du är lite rädd för andras åsikter och det som är annorlunda än din uppväxt också.[/i]

jag påstår åtminstonde inte att folk som tror på evolutionen saknar logiskt tankefunktion och är mentalt störda

1984 35 år

9 119 forumsinlägg

Skrivet:
18 mars 2010 kl. 18:54
1984 35 år

Citat från JagSpyr


jag påstår åtminstonde inte att folk som tror på evolutionen saknar logiskt tankefunktion och är mentalt störda

Det är för att du inte får, för då dödar gud dig och plågar dig i evigheten.

Sacrifize Kille, 37 år

5 964 forumsinlägg

Skrivet:
18 mars 2010 kl. 18:54
Sacrifize Kille, 37 år

Citat från JagSpyr


Citat från Sacrifize

Känns som du är lite rädd för andras åsikter och det som är annorlunda än din uppväxt också.

jag påstår åtminstonde inte att folk som tror på evolutionen saknar logiskt tankefunktion och är mentalt störda


Du vägrar iaf att se saker ur något annat perspektiv än ditt eget känns det som. Du vägrar också att ifrågasätta, hur kommer det sig?

1984 35 år

9 119 forumsinlägg

Skrivet:
18 mars 2010 kl. 18:55
1984 35 år

Du vägrar iaf att se saker ur något annat perspektiv än ditt eget känns det som. Du vägrar också att ifrågasätta, hur kommer det sig?


Det är för att du inte får, för då dödar gud dig och plågar dig i evigheten.
--------------------------------------------------------------------------

Mynta Tjej, 34 år

8 951 forumsinlägg

Skrivet:
18 mars 2010 kl. 18:56
Mynta Tjej, 34 år

Citat från 1984


Därför att han är en figur i människors fantasi, och människorna som äger figuren i fantasin kan göra vad de vill med honom.

Det är som telekinesi, instrument för att mäta kommer alltid att vara för truppiga för att snappa upp den fina energi som går emellan två starka hjärnor, därför går det aldrig att motbevisa det.



Så om jag säger att jag tror på en flygande rosa enhörning/saltlakrits som består till 203% av guld, men som inte kan mätas - är det då korrekt att säga att vad jag tror på inte kan motbevisas?

jagspyr Tjej, 33 år

1 132 forumsinlägg

Skrivet:
18 mars 2010 kl. 18:56
jagspyr Tjej, 33 år

Citat från Sacrifize


Citat från JagSpyr

Citat från Sacrifize

Känns som du är lite rädd för andras åsikter och det som är annorlunda än din uppväxt också.

jag påstår åtminstonde inte att folk som tror på evolutionen saknar logiskt tankefunktion och är mentalt störda

Du vägrar iaf att se saker ur något annat perspektiv än ditt eget känns det som. Du vägrar också att ifrågasätta, hur kommer det sig?


Jag har redan sagt att jag tror på evolutionen.
OCH på gud.
Det jag inte förstår är hur evolutionen kan bevisa att gud inte finns?

Herr_Putte Kille, 31 år

346 forumsinlägg

Skrivet:
18 mars 2010 kl. 18:57
Herr_Putte Kille, 31 år

Bibeln är cirka 2000år gammal, och man kan inte bevisa IDAG att allt som står i den är sant.
HOWEVER, man kan bevisa IDAG att Big Bang är mycket mycket mer plausible en bibeln.
(Hence, partikel fysik, astronomi osv)
Sorry för engelska och svenska i samma mening, just can't help it.

Sacrifize Kille, 37 år

5 964 forumsinlägg

Skrivet:
18 mars 2010 kl. 18:57
Sacrifize Kille, 37 år

Citat från 1984


Du vägrar iaf att se saker ur något annat perspektiv än ditt eget känns det som. Du vägrar också att ifrågasätta, hur kommer det sig?

Det är för att du inte får, för då dödar gud dig och plågar dig i evigheten.
--------------------------------------------------------------------------


Haha för att jag inte får? Jag ifrågasatte ju henne! >:


Föregående
Till toppen     Sista sidan
Nästa

Du måste vara inloggad för att skriva i forumet