Gud, finns han?

Föregående
Till botten     Sista sidan
Nästa
1984 35 år

9 119 forumsinlägg

Skrivet:
17 mars 2010 kl. 18:27
1984 35 år

Citat från ErikSchwartz


Har du svårt att läsa ett inlägg upp?

En präst i, tror jag, England märkte att sina söndagsskoleelever blev kortare varje år. Så han använde den tidens logik och räknade tillbaka och kom fram till att Adam och Eva måste ha varit minst 40 meter långa!

Det är den enda punkten jag inte gillar med Big-Bang-teorin, att räkna tillbaka åren i tron om att allting alltid har varit som det är nu.

Edit; med det sagt menar jag inte att jag inte tycker att det är den mest trovärdiga teorin om alltets uppkomst.

E_Schwartz Kille, 36 år

15 873 forumsinlägg

Skrivet:
17 mars 2010 kl. 18:29
E_Schwartz Kille, 36 år

Citat från JagSpyr


Jag läste. Förstår bara inte vad det finns att diskutera då ingen kan till 100% bevisa vare sig gud eller evolutionen...

Du måste väll förstå att det inte går att jämföra kristendom och evolution?
Och om du nu läste så borde du förstå att kristendomen inte är en teori?

E_Schwartz Kille, 36 år

15 873 forumsinlägg

Skrivet:
17 mars 2010 kl. 18:30
E_Schwartz Kille, 36 år

Citat från 1984


En präst i, tror jag, England märkte att sina söndagsskoleelever blev kortare varje år. Så han använde den tidens logik och räknade tillbaka och kom fram till att Adam och Eva måste ha varit minst 40 meter långa!

Det är den enda punkten jag inte gillar med Big-Bang-teorin, att räkna tillbaka åren i tron om att allting alltid har varit som det är nu.


I'd need a shovel to dig out your point.

Do explain?
Menar du den delen där man ser att alla stjärnor och galaxer rör sig ifrån varandra och på så sätt räknar tillbaka och kommer fram till den logiska slutsatsen att allt har varit på samma punkt?

Sacrifize Kille, 37 år

5 964 forumsinlägg

Skrivet:
17 mars 2010 kl. 18:31
Sacrifize Kille, 37 år

Citat från 1984


Citat från ErikSchwartz

Har du svårt att läsa ett inlägg upp?

En präst i, tror jag, England märkte att sina söndagsskoleelever blev kortare varje år. Så han använde den tidens logik och räknade tillbaka och kom fram till att Adam och Eva måste ha varit minst 40 meter långa!

Det är den enda punkten jag inte gillar med Big-Bang-teorin, att räkna tillbaka åren i tron om att allting alltid har varit som det är nu.


Vad menar du med att man räknar tillbaka i åren med BB-teorin? BB-teorin är väl ändå på evolutionens "sida" och då har man ju förutsättningen att allting är som det är nu.

jagspyr Tjej, 33 år

1 132 forumsinlägg

Skrivet:
17 mars 2010 kl. 18:31
jagspyr Tjej, 33 år

Citat från ErikSchwartz


Citat från JagSpyr

Jag läste. Förstår bara inte vad det finns att diskutera då ingen kan till 100% bevisa vare sig gud eller evolutionen...

Du måste väll förstå att det inte går att jämföra kristendom och evolution?
Och om du nu läste så borde du förstå att kristendomen inte är en teori?


För att vara ärlig så matchar Bibeln och Evolutionen varandra ganska bra så enligt mig är det inte helt omöjligt att det är samesame.
Tyvärr finns det människor där ute som springer runt och skriker "som om jorden skapades på sju dar" failure på er som inte läser på.

1984 35 år

9 119 forumsinlägg

Skrivet:
17 mars 2010 kl. 18:33
1984 35 år

Citat från ErikSchwartz


I'd need a shovel to dig out your point.

Do explain?
Menar du den delen där man ser att alla stjärnor och galaxer rör sig ifrån varandra och på så sätt räknar tillbaka och kommer fram till den logiska slutsatsen att allt har varit på samma punkt?


Ja, jag har inte utfört någon större del av tankeverksamhet kring det egentligen, men det är den första tanken som kommer upp när jag ser reklam för hur de kom på Bigbang-teorin.

Jag menar, är det otroligt rimligt att anta att det har varit såhär i alla tider?

E_Schwartz Kille, 36 år

15 873 forumsinlägg

Skrivet:
17 mars 2010 kl. 18:33
E_Schwartz Kille, 36 år

Citat från JagSpyr


För att vara ärlig så matchar Bibeln och Evolutionen varandra ganska bra så enligt mig är det inte helt omöjligt att det är samesame.
Tyvärr finns det människor där ute som springer runt och skriker "som om jorden skapades på sju dar" failure på er som inte läser på.


Care to share your insight?
För vad jag kan se så matchar inte bibeln och evolutionsteorin överhuvudtaget.

Ja, och sen finns de de som säger att jorden skapades för ca 4 miljarder år sedan och att evolution har skapat alla livsformer på jorden.
Jag ser likheten där...

Sacrifize Kille, 37 år

5 964 forumsinlägg

Skrivet:
17 mars 2010 kl. 18:33
Sacrifize Kille, 37 år

Citat från 1984


Citat från ErikSchwartz

I'd need a shovel to dig out your point.

Do explain?
Menar du den delen där man ser att alla stjärnor och galaxer rör sig ifrån varandra och på så sätt räknar tillbaka och kommer fram till den logiska slutsatsen att allt har varit på samma punkt?

Ja, jag har inte utfört någon större del av tankeverksamhet kring det egentligen, men det är den första tanken som kommer upp när jag ser reklam för hur de kom på Bigbang-teorin.

Jag menar, är det otroligt rimligt att anta att det har varit såhär i alla tider?


Hur menar du "såhär"?

E_Schwartz Kille, 36 år

15 873 forumsinlägg

Skrivet:
17 mars 2010 kl. 18:34
E_Schwartz Kille, 36 år

Citat från 1984


Ja, jag har inte utfört någon större del av tankeverksamhet kring det egentligen, men det är den första tanken som kommer upp när jag ser reklam för hur de kom på Bigbang-teorin.

Jag menar, är det otroligt rimligt att anta att det har varit såhär i alla tider?


Det är väll raka motsatsen att man kommer fram till att allt inte har varit som det är nu?

jagspyr Tjej, 33 år

1 132 forumsinlägg

Skrivet:
17 mars 2010 kl. 18:36
jagspyr Tjej, 33 år

Citat från ErikSchwartz


Citat från JagSpyr

För att vara ärlig så matchar Bibeln och Evolutionen varandra ganska bra så enligt mig är det inte helt omöjligt att det är samesame.
Tyvärr finns det människor där ute som springer runt och skriker "som om jorden skapades på sju dar" failure på er som inte läser på.

Care to share your insight?
För vad jag kan se så matchar inte bibeln och evolutionsteorin överhuvudtaget.

Ja, och sen finns de de som säger att jorden skapades för ca 4 miljarder år sedan och att evolution har skapat alla livsformer på jorden.
Jag ser likheten där...


Jo det gör dom. Moseboken skrev på hebreiska på hebreiska betyder dag samma sak som era. En dag kan alltså vara hur många år som helst. Dessutom följer bibeln och evolutionen samma tidflöde. Dessutom måste man läsa mellan raderna när man läser Biblen, det är ingen Biologibok.

1984 35 år

9 119 forumsinlägg

Skrivet:
17 mars 2010 kl. 18:37
1984 35 år

Citat från Sacrifize


Hur menar du "såhär"?

Jag menar så som det är nu, att himlakroppar o.dyl rör sig "utåt".




Citat från ErikSchwartz

Det är väll raka motsatsen att man kommer fram till att allt inte har varit som det är nu?

Jag menade inte på vilka punkter allting befinner sig, men själva läget alltså, vad det är som händer. Jag är seg i huvudet, ursäkta för luddig grammatik.

jagspyr Tjej, 33 år

1 132 forumsinlägg

Skrivet:
17 mars 2010 kl. 18:38
jagspyr Tjej, 33 år

Citat från 1984


Jag menade inte på vilka punkter allting befinner sig, men själva läget alltså, vad det är som händer. Jag är seg i huvudet, ursäkta för luddig grammatik.[/i]

Jag önskade att jag förstod vad du snackade om, det verkar intressant :(

Sacrifize Kille, 37 år

5 964 forumsinlägg

Skrivet:
17 mars 2010 kl. 18:40
Sacrifize Kille, 37 år

Citat från JagSpyr


Citat från ErikSchwartz

Citat från JagSpyr

För att vara ärlig så matchar Bibeln och Evolutionen varandra ganska bra så enligt mig är det inte helt omöjligt att det är samesame.
Tyvärr finns det människor där ute som springer runt och skriker "som om jorden skapades på sju dar" failure på er som inte läser på.

Care to share your insight?
För vad jag kan se så matchar inte bibeln och evolutionsteorin överhuvudtaget.

Ja, och sen finns de de som säger att jorden skapades för ca 4 miljarder år sedan och att evolution har skapat alla livsformer på jorden.
Jag ser likheten där...

Jo det gör dom. Moseboken skrev på hebreiska på hebreiska betyder dag samma sak som era. En dag kan alltså vara hur många år som helst. Dessutom följer bibeln och evolutionen samma tidflöde. Dessutom måste man läsa mellan raderna när man läser Biblen, det är ingen Biologibok.


Så det du menar är att någon smart jävel har krafsat ner hela universums (?) utveckling i form av en luddig historiebok ungefär?

jagspyr Tjej, 33 år

1 132 forumsinlägg

Skrivet:
17 mars 2010 kl. 18:42
jagspyr Tjej, 33 år

Citat från Sacrifize


Så det du menar är att någon smart jävel har krafsat ner hela universums (?) utveckling i form av en luddig historiebok ungefär?[/i]

Nej för jag kommer aldrig kunna bevisa det. Jag bara påpekar att Bibeln inte måste vara habbelhabbela utan faktiskt kan vara samma sak som evolutionen.

E_Schwartz Kille, 36 år

15 873 forumsinlägg

Skrivet:
17 mars 2010 kl. 18:42
E_Schwartz Kille, 36 år

Citat från JagSpyr


Jo det gör dom. Moseboken skrev på hebreiska på hebreiska betyder dag samma sak som era. En dag kan alltså vara hur många år som helst. Dessutom följer bibeln och evolutionen samma tidflöde. Dessutom måste man läsa mellan raderna när man läser Biblen, det är ingen Biologibok.

Du gör en höna utav en fjäder nu, precis som alla som försöker tolka bibeln.

Om det nu var så att bibeln skulle varit skriven av en övernaturlig "sak" eller ens en väldigt smart människa så skulle den fan inte varit skriven så dåligt.


Föregående
Till toppen     Sista sidan
Nästa

Du måste vara inloggad för att skriva i forumet