Gud, finns han?
Citat från JWL
Citat från MuffinJin
Idén med Gud är bisarr. Idén med religion, är dock en helt annan sak. Buddhismen lär ut att det inte finns några Guar som människan kan ta hjälp av, att man kan göra allt av sin egen vilja och styrka. Dock säger många att Buddhismen på grund av detta inte ska ses som en religion, utan snarare som en livsåskådning, eller vägledning.
Fast väldigt många använder nog kristendomen som en vägledning också.
Det gör dom säker, men själv ideologin är totalt religiös. Jag kan använda vissa citat och händelser från mina favoritfilmer som en vägledning. Det gör inte så mycket större skillnad. Båda är historier påfunna av människan själv. Eller en Star Trek-fantast som lär sig tal och livsstil av en Vulcan eller liknande ämnen kan ta serien väldigt religiöst, och leva med den serien som en vägledning. Så ALLT kan egentligen användas som en vägledning eller livsåskådning. Men att vara religiös innebär för de flesta att man tror på det övernaturliga (Gud, Himmel, Helvete) och att Buddhismen på så vis inte är en religion.
Citat från JWL
Fast väldigt många använder nog kristendomen som en vägledning också.
Det som dom gör är att återgå till de naturliga instinkterna och beteendemönstrena som finns i vår art.
De kristendomen gjorde var att copy paste:a dom och säga att det är genom deras dogm som dessa beteenden görs möjliga.
Indeed, att helt enkelt försöka ge en subjektiv förklaring på ett redan logiskt objekt, eller en bit av fakta, är totalt meningslöst och bidrar bara till negativa saker för en människa.
Då vi kan lära oss att se saker för vad de är, rent logiskt, skulle jag nog påstå att det är tillräckligt med grund för att säga att med stor sannolikhet, vore det optimala för ett nyttigt liv.
Citat från ErikSchwartz
Citat från JWL
Fast väldigt många använder nog kristendomen som en vägledning också.
Det som dom gör är att återgå till de naturliga instinkterna och beteendemönstrena som finns i vår art.
De kristendomen gjorde var att copy paste:a dom och säga att det är genom deras dogm som dessa beteenden görs möjliga.
Naturliga instinkter och beteende mönster? vilka psykologer sympatiserar du med?
Citat från Perplext
Naturliga instinkter och beteende mönster? vilka psykologer sympatiserar du med?
Jag syftar mer på evolutionen av vissa beteenden som måste finnas för att en art ska kunna fortsätta existera.
En art som är byggd runt socialt umgänge och jakt måste ha ett grundläggande socialt beteende som tillåter dom att fungera som en grupp.
T.ex inte döda varandra, kunna dela på byten och liknande.
Det finns många exempel på arter i naturen som visar detta beteende och som förstärker teorin om detta grundläggande beteende.
skulle gud finnas skulle väl alla vara släkt..? eller?
han finns inte. om han vore snäll nog skulle han fixa så att inte någon vore fattig och att fixa den ekonomiska krisen...
Citat från VonSilversked
han finns inte. om han vore snäll nog skulle han fixa så att inte någon vore fattig och att fixa den ekonomiska krisen...
.... fixa ekonomin... varför inte bara krascha det monetära systemet som bara bidrar till vinstgivande krig, svält, hunger, fattigdom, våldsbrott och satsa på en resursbaserad ekonomi. (Off topic jag vet, var bara tvungen att säga det. Det finns ingen anledning att rädda ekonomin atm)
Citat från MuffinJin
.... fixa ekonomin... varför inte bara krascha det monetära systemet som bara bidrar till vinstgivande krig, svält, hunger, fattigdom, våldsbrott och satsa på en resursbaserad ekonomi. (Off topic jag vet, var bara tvungen att säga det. Det finns ingen anledning att rädda ekonomin atm)
Det är människan som behöver räddas ifrån ekonomin!
Citat från 1984
Citat från MuffinJin
.... fixa ekonomin... varför inte bara krascha det monetära systemet som bara bidrar till vinstgivande krig, svält, hunger, fattigdom, våldsbrott och satsa på en resursbaserad ekonomi. (Off topic jag vet, var bara tvungen att säga det. Det finns ingen anledning att rädda ekonomin atm)
Det är människan som behöver räddas ifrån ekonomin!
(y)
b r a i n w a s h e d, söndagsskolan har gjort sitt jobb.
Citat från elakhest
Visste att någon skulle fråga, det är svårt att förklara.
Jag har uppenbarligen aldrig mött honom, aldrig heller fått ett "tecken".
Jag väljer att tro eftersom det dels är en del av min uppfostran, min identitet och bakgrund och för att det personligen känns betryggande.
Håller inte på att försöka övertyga folk haha.
Det är för att du inte kan övertyga folk, övertygar gör man med logik (om det är hyfsat smarta människor) och religion följer inte logik.
Du måste vara inloggad för att skriva i forumet