Gud, finns han?
Citat från BunnyBondage
skulle det vara svar på frågan?
snarare som en förklaring på "livets mysterier" som de nt hade svar på då, men som vi har nu ( nästan iaf )
Oh! Restecpa!
Precis som att ingen skulle respektera en vetenskapsman som säger "Jag anser att trepanering är en bra bot mot alla sjukdomar, respektera min åsikt!" så ska man inte heller ge någon respekt till någon som säger "Jag tror på att gud gjorde allt och kontrollerar allt, respektera min åsikt!".
Citat från BunnyBondage
Citat från TPFotografen
Citat från BunnyBondage
vet du vad gud är ?
Nånting som är påhittat för längesen för att ha makt.
skulle det vara svar på frågan?
snarare som en förklaring på "livets mysterier" som de nt hade svar på då, men som vi har nu ( nästan iaf )
En förklaring som är full med motsägelser, fel, triviala saker och andra saker
Jacque Fresco: När man tänker på konceptet om Gud, åtminstone det som ges ut, så är Gud allvetande, han vet precis allt. Han skapade allt. Alla galaxer, alla universum, alla småkryp, alla växter, allt! Och om han vet allt så tänker folk i termer som att säga vad Han ska göra hela tiden. Så om du tänker på Jesus som en lärare, en snäll och bra person... precis innan han korsfästes förolämpade han Gud. Han tittade upp och sa: Fader, förlåt dem, för de vet ej vad de gör.
Du behöver inte säga det till Gud. Det är en förolämpning. Det är som att säga till Einstein att tio plus tio är tjugo. Så alla säger jämt åt honom vad han ska göra. Jag har en moster, hon är sjuk med en tumör. Hon lider, snälla Gud, lindra smärtan. De antar att han inte vet ett skvatt. De säger jämt jag odlar majs, men det har inte regnat på tre månader, och mitt majs torkar ut. De ber alltid och pekar ut saker. Den Gud som människan skapar är mer lik människan. Han blir arg, han blir förbannad, han skapar stora floder och sjukdomar. Och om man inte följer hans lärdomar, så brinner man för evigt!
Det här är inte Gud, det här är en psykopat, som människan har skapat! Alla religioner har gjort Gud i människans avbild. De kan inte föreställa sig en intelligens mycket högre än sina egna. Så jag säger till er att religion är ett redskap för kontroll, kontrollera beteende genom att säga vad ni inte ska göra. Till exempel: Gud hänger inte en penis på mannen och säger använd den ej tills du gifter dig. Dagen du gifter dig: Bingo! Så skulle den titta upp. Så ni förstår, vi lever i en ganska sjuk värld som jobbar med allt inom människans begrepp.
Människan har en himmel. Och den har änglar med vingar. Egentligen, de behöver inte vingar för att flyga. Om de flög utan dem, det vore ett mirakel!
http://www.youtube.com/watch?v=kPMlXtzvohI
---^ Låter som ett Magnus Betnér qoute, dock håller jag med, eller faktiskt inte.
Jag förnekar en gud totalt.
Nej.
Citat från MuffinJin
Citat från Zalbeyx
---^ Låter som ett Magnus Betnér qoute, dock håller jag med, eller faktiskt inte.
Jag förnekar en gud totalt.
Jo men han talar om idén om Gud som lärs ut idag. Själv tror han inte på vidskepliga berättelser.
Idén med gud är lika muppig som en självdeklaration >_< Dock finns det en mening med deklarationer så...
Citat från Zalbeyx
Citat från MuffinJin
Jo men han talar om idén om Gud som lärs ut idag. Själv tror han inte på vidskepliga berättelser.
Idén med gud är lika muppig som en självdeklaration >_< Dock finns det en mening med deklarationer så...
Idén med Gud är bisarr. Idén med religion, är dock en helt annan sak. Buddhismen lär ut att det inte finns några Guar som människan kan ta hjälp av, att man kan göra allt av sin egen vilja och styrka. Dock säger många att Buddhismen på grund av detta inte ska ses som en religion, utan snarare som en livsåskådning, eller vägledning.
Klart han finns.
Citat från MuffinJin
Idén med Gud är bisarr. Idén med religion, är dock en helt annan sak. Buddhismen lär ut att det inte finns några Guar som människan kan ta hjälp av, att man kan göra allt av sin egen vilja och styrka. Dock säger många att Buddhismen på grund av detta inte ska ses som en religion, utan snarare som en livsåskådning, eller vägledning.[/i]
Fast väldigt många använder nog kristendomen som en vägledning också.
Citat från MuffinJin
Citat från Zalbeyx
Citat från MuffinJin
Jo men han talar om idén om Gud som lärs ut idag. Själv tror han inte på vidskepliga berättelser.
Idén med gud är lika muppig som en självdeklaration >_< Dock finns det en mening med deklarationer så...
Idén med Gud är bisarr. Idén med religion, är dock en helt annan sak. Buddhismen lär ut att det inte finns några Guar som människan kan ta hjälp av, att man kan göra allt av sin egen vilja och styrka. Dock säger många att Buddhismen på grund av detta inte ska ses som en religion, utan snarare som en livsåskådning, eller vägledning.
All vägledning jag någonsin skulle behöva finns i mig själv, kanske låter högmodigt men jag är en ganska liberal individualist som vars emotionella apati inte kan greppa konceptet av ologiska resonnemang baserade på subjektiva känslor.
Nej.
Jag är därför skeptisk till någon form av symbolisk eller spirituell vägledning eller livsåskådning.
Folk är svaga i naturen och kommer alltid att vara beroende av något, men hellre att det baserats på en logisk uträkning, än något som bara....är?
Allt man har och allt man någonsin kommer ha i slutändan är sin egen kapacitet, ibland även till att manipulera andras teoretiska kapaciteter, såsom mitt jobb går ut på t ex
Du måste vara inloggad för att skriva i forumet