Gud, finns han?
Citat från 7426
Citat från xEnelya
Gud tvingar ingen att älska honom. Han gav människan den fria viljan så att vi skulle kunna älska honom om vi ville...
Hur är det men den grejen om att man kommer till helvetet om man inte tror på Gud då..?
Haha, men de ändrar ju honom hela tiden! Det är som en lögn som inte funkar, så man kör med en annan lögn, bara det att det är för sent.
att tro på gud eller någon annan form av religion är idag helt jävla meningslöst och förstår verkligen inte hur folk kan tro på dessa saker. Där finns inget logiskt med att det skulle finnas en gud.
Religion erbjuder ingen respekt, och därför förtjänar den inte heller någon respekt.
Inte nog med det, religon stöter bort bevis, pga att bevis tar bort meningen med öde, och utan öde, ingen religion.
Kan inte alla bara bli humanister istället?
Det finns inget i religion som vi behöver i vårt samhälle och i denna tid. Allt som religion erbjuder kan vi skaffa oss ändån, fast vi slipper ha några jävla skamkomplex för att vi inte gör som "gud" säger. Religion är värdelöst.
Citat från xEnelya
Visst är stora delar av Sverige ateister, men det kommer alltid finnas kristna som står fast vid sin tro...
Gud tvingar ingen att älska honom. Han gav människan den fria viljan så att vi skulle kunna älska honom om vi ville...
Ähhhh no.
Det kommer att försvinna mer och mer när våra barns barn får mer och mer frihet från religiöst bullshit.
Hela konceptet av den kristna guden är tvångskärlek, vilket är en äcklade tanke och tar bort hela meningen med kärlek.
Att du ens kan tro på skiten måste ju ha något med att du inte har utvecklat ditt kritiska tänkande tillräckligt eftersom du är född i en kristen miljö.
Citat från ErikSchwartz
Citat från xEnelya
Visst är stora delar av Sverige ateister, men det kommer alltid finnas kristna som står fast vid sin tro...
Gud tvingar ingen att älska honom. Han gav människan den fria viljan så att vi skulle kunna älska honom om vi ville...
Ähhhh no.
Det kommer att försvinna mer och mer när våra barns barn får mer och mer frihet från religiöst bullshit.
Hela konceptet av den kristna guden är tvångskärlek, vilket är en äcklade tanke och tar bort hela meningen med kärlek.
Att du ens kan tro på skiten måste ju ha något med att du inte har utvecklat ditt kritiska tänkande tillräckligt eftersom du är född i en kristen miljö.
Vi har dock inte precis gud att tacka för socialliberalismen :3
Citat från ErikSchwartz
Citat från xEnelya
Visst är stora delar av Sverige ateister, men det kommer alltid finnas kristna som står fast vid sin tro...
Gud tvingar ingen att älska honom. Han gav människan den fria viljan så att vi skulle kunna älska honom om vi ville...
Ähhhh no.
Det kommer att försvinna mer och mer när våra barns barn får mer och mer frihet från religiöst bullshit.
Hela konceptet av den kristna guden är tvångskärlek, vilket är en äcklade tanke och tar bort hela meningen med kärlek.
Att du ens kan tro på skiten måste ju ha något med att du inte har utvecklat ditt kritiska tänkande tillräckligt eftersom du är född i en kristen miljö.
Jag är då INTE född i en Kristen miljö, jag har varit ateist m.m. tro mig, jag har mer kritiskt tänkande än de flesta jag känner. Du kan inte jättemycket om kristen tro märker jag. Inte om grundkonceptet i alla fall.
Citat från xEnelya
Jag är då INTE född i en Kristen miljö, jag har varit ateist m.m. tro mig, jag har mer kritiskt tänkande än de flesta jag känner. Du kan inte jättemycket om kristen tro märker jag. Inte om grundkonceptet i alla fall.
1. Att inte bry sig om religion räknas inte som ateism, det räknas som "Don't give a fuck".
2. Vet du något om din egen religion?
Citat från xEnelya
Jag är då INTE född i en Kristen miljö, jag har varit ateist m.m. tro mig, jag har mer kritiskt tänkande än de flesta jag känner. Du kan inte jättemycket om kristen tro märker jag. Inte om grundkonceptet i alla fall.
Bara för att din förmoder åt frukt och förbannade oss alla till ett oevigt liv. Gud straffar de kunniga, så varför tänka kritiskt? Flyt omkring i ignoransens dimma, så slipper du torteras i all evighet.
Trevlig religion du har förresten. Gud älskar oss alla, eller?
Citat från ErikSchwartz
Citat från Gravedigger
Vad är dina belägg för det?
Och jag pratade aldrig om att bibelns berättelser i sig är sanna, jag talade om möjligheten till att en Gud existerar och samarbetar med (alternativt styr) evolutionen.
Fast nu har du nog misstolkat mig?
Sen åter igen, det finns otroligt mycket i bibeln som är bra fakta,
åter igen referar till NT och Jesus olika liknelser.
Har du ens läst dem?
Eller sitter du bara och söker på google för att försöka "bräcka" religiösa med GT budskap?
Det fanns en anledning till varför Jesus förklarade hur GT ska följas.
Vad har du för belägg för det?
Är det du eller jag som är med i SK?
Mina belägg är att bibeln inte på något sätt är fylld med övernaturlig eller omänskliga skrifter.
Den är lite före sin tid i det området av världen, men knappast helig på något vis.
Och vad har du för belägg för att evolutionen som pågått sedan jorden har utvecklats?
Kan du ge mig ett enda exempel på övernaturlig påverkan?
Och menar du då att gud skulle sitta och kolla på medans människor dog i tandlossning, barnafödsel och sjukdomar i 98 000 år för att sedan, för två tusen år sedan, ingripa?
Ge mig exempel på denna "bra fakta"?
Nej, jag har inte läst bibeln av ointresse och av den anledningen att jag har läst så jävla många "recensioner" av den att jag inte känner att det skulle bidra till något.
Jag har spenderat mycket tid med att läsa om bibeln och religion överhuvudtaget.
För att människor är av naturen socialt funktionella.
Varför skulle den inte vara helig?
Det beror på vad man själv definerar som övernaturligt.
Egentligen så finns inget övernaturligt eftersom allt som händer runt oss är naturligt (därav vrf det händer).
Vad är de som säger att det inte är gjort av något "övernaturligt" eller att hela evolutionen är just det "övernaturliga"
vi kallar Gud.
Vad är det som säger att:
1. Han har ingripit?
2. Att han inte ingripit hela tiden?
3. Att han inte anser att det är vårat val?
4. Att inte allt är ett test för att se hur vi klarar oss i nästa liv?
5. Att Gud anser vi måste pröva oss, allt kan inte gå bra jämnt.
6. Att det är Gud som gör detta?
Om du inte läst boken själv ska du inte uttala dig om den. Du kan inte uttala dig om filmen avatar om du inte sett den utan ednast läst recensioner av den.
Läs de 4 evangelierna.
Även höga visan i GT borde du läsa.
Fast vi är också resultat av den omgivning vi växt upp i och alla växer inte upp en en respekterande miljö.
Citat från Gravedigger
Varför skulle den inte vara helig?
Det beror på vad man själv definerar som övernaturligt.
Egentligen så finns inget övernaturligt eftersom allt som händer runt oss är naturligt (därav vrf det händer).
Vad är de som säger att det inte är gjort av något "övernaturligt" eller att hela evolutionen är just det "övernaturliga"
vi kallar Gud.
Vad är det som säger att:
1. Han har ingripit?
2. Att han inte ingripit hela tiden?
3. Att han inte anser att det är vårat val?
4. Att inte allt är ett test för att se hur vi klarar oss i nästa liv?
5. Att Gud anser vi måste pröva oss, allt kan inte gå bra jämnt.
6. Att det är Gud som gör detta?
Om du inte läst boken själv ska du inte uttala dig om den. Du kan inte uttala dig om filmen avatar om du inte sett den utan ednast läst recensioner av den.
Läs de 4 evangelierna.
Även höga visan i GT borde du läsa.
Fast vi är också resultat av den omgivning vi växt upp i och alla växer inte upp en en respekterande miljö.
För att det inte finns något heligt med den?
Det är enbart en bok.
För att evolution är en väldigt förstådd naturlig utveckling.
Det finns inget övernaturligt eller gudaktigt med evolution.
Kemiska reaktioner och naturligt urval.
1. Det finns inget hittills som säger att "han" har ingripit.
2. Brist på bevis.
3. En kvinnas val att bli våldtagen? En bebis val att bli dödad av en atombomb?
4. Brist på bevis.
5. Brist på bevis.
6. Brist på bevis.
Jo, jag är inom mina fulla rättigheter att uttala mig om den.
Eftersom jag ser vad människor gör i bokens namn (även om de oftast aldrig läst den själva) och att de flesta kritiska människor som läst den blir ateister/agnostiker.
Nej, jag har inga planer på att läsa bibeln.
Nej, alla växer inte upp i en respekterande miljö, dock så är Sverige ett land där folk, över lag, får respekt och en bra uppväxt.
han har nog funnits en gång..också har historien om honom utvidgats, överdrivits...och blivit till en sådan stor sak att det just blivit "gud", som skapade allt.
Tror inte på gud eller så
Citat från pansarpung
Inte för dom som blir starkare av att tro på det.
Det är knappast som att man blir starkare. Att "finna gud" i ens depression - och genom det lycka - är likvärdigt med att "bota" depression med droger.
nej
Som att tro på gud är som att tro på tomten, asså en i min klass är troende och är mormon yyp och hon är sär, vi håller på med henne och det är riktigt roligt, ni som tror på gud har bara skapat krig, Agå Gud! :)
Citat från BunnyBondage
vet du vad gud är ?
Nånting som är påhittat för längesen för att ha makt.
Du måste vara inloggad för att skriva i forumet