Gud, finns han?
Pro:
http://en.wikipedia.org/wiki/Quinque_viae
&
"even though one cannot demonstrate the existence of God as an idea of pure reason, the idea of God is inextricably bound up with the link between happiness and morality, for only God can guarantee immortality as reward for moral virtue. Therefore, absolute morality, the gift of immortality, and the existence of God are all essential postulates of practical reason even though they cannot be grounded in pure reason."
Con:
The lack of proof.
Citat från OhLuke
Citat från Energy
Finns olika sätt att se det som . Jag i min mening tror ju mer på de GAMMLA nordiska gudarna som vikingarna trodde på mer än på vad dagens männskor kallar "Gud".
Jag fattar inte vad du menar när du skrev gamla med stora bokstäver. Vad menade du med det?
Vissa uppfattar kanske inte att jag skirver gammla när det är äldre än 1000 år. Därför .
Citat från Perplext
Citat från Energy
Vissa uppfattar kanske inte att jag skirver gammla när det är äldre än 1000 år. Därför .
Du stavar fortfarande fel på gamla...
/careface
Jag har svårt att förstå det eviga kriget mellan troende och icke troende. Det finns ju ingen som på något sätt kan veta säkert om gud finns eller inte. Själv tycker jag att detta "krig" är sorgligt eftersom religion från början skulle vara något vackert,ett stöd så att människor inte behövde vara rädda för att dö.
Citat från Energy
Citat från Perplext
Citat från Energy
Vissa uppfattar kanske inte att jag skirver gammla när det är äldre än 1000 år. Därför .
Du stavar fortfarande fel på gamla...
/careface
din intelligens är förbluffande, låt mig gratulera dig till din förmåga att insupa kunskap samt att smidigt argumentera. jag kommer vara mycket förvånad om du inte lyckas här i livet med tanke på din positiva inställning och din vilja att utvecklas. om det inte hade varit för sådana som du hade vi aldrig börjat vandra på två ben...
Det beror väl helt på hur man definierar gud.
All religion i sig är, enligt mig, väldigt ologisk och vrickad, det är sådant människor kommit på för att styra andra människor. Väldigt tragiskt att folk fortfarande låter sig ledas på det viset.
Däremot kan jag tro att Gud är något helt annat, något vi inte förstår. Det behöver inte just vara någon styrande kraft, snarare att alla är en del av Gud, att Gud börjar och slutar i allt vi kan ta och se på.
Universum är för stort för att vi ens ska förstå en bråkdel av hur allting funkar, därför tror jag inte heller att livet och världen är så enkel som ateismen får det att framstå som. Däremot är jag mer beredd att hålla mig till ateismen än att någonsin låta mig förledas av en skriven bok. Mycket patetiskt och okunnigt enligt mig.
Det finns massa teorier om människan och Gud, jag tror att vi alla har fel i slutändan.
Evolutionen är totalfakta.
Citat från Terrorstorm
Evolutionen är totalfakta.
Vilket spelar oerhört liten roll, det finns väldigt många troende som accepterar evolutionen helt och hållet. Det är huvudsakligen i USA dom ifrågasätter den, men där händer oerhört mycket dumma saker hela tiden.
Jag tror du har svårt att hitta ett riktigt starkt stöd med folk i Svergie som inte accepterar Evolutionen
jag tror inte på han, liten chans att han finns. vad gör han isf? han stoppar ju inte världens problem iaf
Citat från GubbKirk
Citat från imEMO
jag tror inte på han, liten chans att han finns. vad gör han isf? han stoppar ju inte världens problem iaf
Och tycker du vi förtjänar att få hjälp om han nu finns? Med tanke på att vi förstört vår värld och dödat varandra sen vi kunde slåss med sten?
ja han skulle ju stoppat så att vi inte stred mot varandra. skulle stoppat förstörningen av världen
Citat från GubbKirk
Och tycker du vi förtjänar att få hjälp om han nu finns? Med tanke på att vi förstört vår värld och dödat varandra sen vi kunde slåss med sten?
Han skapade ju oss, han borde ha vetat bättre isåfall. Dra inga dumma jävla undanflykter.
Citat från imEMO
Citat från GubbKirk
Citat från imEMO
jag tror inte på han, liten chans att han finns. vad gör han isf? han stoppar ju inte världens problem iaf
Och tycker du vi förtjänar att få hjälp om han nu finns? Med tanke på att vi förstört vår värld och dödat varandra sen vi kunde slåss med sten?
ja han skulle ju stoppat så att vi inte stred mot varandra. skulle stoppat förstörningen av världen
nej, meningen med oss var ju att vi skulle ha fri vilja. sen säger dom ju att det är gud som skapar naturkatastrofer osv. att det är straffet för vår idioti, lol
Terrorstorm och imEMO: Och den uppfattningen antar jag ni har eftersom det står i alla dom heliga böckerna om att Gud älskar oss och att vi var gjorda till hans avbild. Men om dom böckerna har lika mycket fel i det som i mycket annat? Om det bara finns någon Gud, men vi inte vet ett skit om han.
Då försvinner helt och hållet några argument till varför han skulle älska oss eller försöka hjälpa oss. Det är lika troligt som om han finns eller inte. Vi kanske sattes här som test? Eller att han ville ge oss eget ansvar för våra handlingar? Eller något straff?
Du måste vara inloggad för att skriva i forumet