Gud, finns han?
Tror man på gud så tror man på tomten, det är samma princip, man "tror" även på barnaga, polygami och barnaoffer...hmm..ok sure.
Citat från ErikSchwartz
Citat från BunnyBondage
suck. nej, men de pratade om gud och fri vilja ? du verkar fortfarande att man ska tolka bibeln bokstavligt. har du ens läst den ?
Nej, jag känner inget behov.
Och det gör ingen skillnad om du tolkar bibeln bokstavligt eller inte, det är fortfarande en så jävla vagt som möjligt skriven bok om bullshit.
Jag vet erik! Jag ger dej en utmaning att skriva upp VARFÖR man inte skall läsa bibeln! va sägs?
Citat från HampusAKAskinkan
Jag vet erik! Jag ger dej en utmaning att skriva upp VARFÖR man inte skall läsa bibeln! va sägs?
För att det inte bidrar till något, annat än om du ska bli lärare i religions historia.
Alla så kallade "moraliska sanningar" som påstås endast finnas i bibeln finns naturligt i människans psyke ( om det inte finns kemiska/neurologiska fel i den) eller i de lagar som finns i samhället.
Och om man är i humöret för att läsa en fantasibok så kan man läsa något mer intressant än bibeln.
Så du menar alltså att alla människor föds goda? Jag antar detta eftersom du skriver att vår moral finns "inprintad" i våra hjärnor.
Men om den nu redan finns i våra hjärnor varför finns då onda människor? Har alla dem kemiska/neurologiska fel?
Och föresten så ska du inte smutskasta något du bara läst utkast ifrån!
Dessutom är den bra på ett sätt för de som inte tror på Gud. Hur då? Jo Bibeln lär även ut hur man kan vara en god människa.
P.S här är en sak från bibeln som jag tycker passar perfekt för dej Erik "Bara Gud kan döma mig"
Hahaha, första gången jag rakt ut skrattat åt den här tråden!
Alla människor föds neutrala utan varken så kallad "ondska" eller "godhet".
Det är social påverkan och uppväxt som påverkar en persons beteende, inte deras tro eller om dom har läst bibeln eller inte.
Vissa har neurologiska och kemiska obalanser i hjärnan som göra att den fungerar fel, yes.
Och nej, bibeln lär ut hur man blir en kvinnoförnedrande idiot, det är bara blinda kristna som försöker säga att deras naturliga socialt possitiva beteende kommer från bibeln. Vilket såklart är bullshit, eftersom man inte kan få sin moral ur bibeln utan att vara en person som stenar unga flickor. Och säger man att det inte är en del man ska följa så använder man sin egen moral för att bestämma att det är fel. Vilket inte logiskt fungerar om ens moral kommer från bibeln.
Citat från ErikSchwartz
HampusAKAskinkan
Hahaha, första gången jag rakt ut skrattat åt den här tråden!
Alla människor föds neutrala utan varken så kallad "ondska" eller "godhet".
Det är social påverkan och uppväxt som påverkar en persons beteende, inte deras tro eller om dom har läst bibeln eller inte.
Vissa har neurologiska och kemiska obalanser i hjärnan som göra att den fungerar fel, yes.
Och nej, bibeln lär ut hur man blir en kvinnoförnedrande idiot, det är bara blinda kristna som försöker säga att deras naturliga socialt possitiva beteende kommer från bibeln. Vilket såklart är bullshit, eftersom man inte kan få sin moral ur bibeln utan att vara en person som stenar unga flickor. Och säger man att det inte är en del man ska följa så använder man sin egen moral för att bestämma att det är fel. Vilket inte logiskt fungerar om ens moral kommer från bibeln.
Erik! De är jag som skrattar åt dej! HAHAHA!
Du ska egentligen bara ta å hålla käft. Du vet ingenting om bibeln förutom de "dåliga delarna"
Du påstår att jag inte har någon grund åt mina argument! Och att jag inte är tillräckligt påläst! HAHA! nu e de du som får börja läsa.
Jag undrar hur det känns att nästan ha sånt skarpt ogillande mot ca 1,5 miljarder människor? Du verkar ju nästan tro att kristna är nazister!
Va kan ha skapat detta ogillande? Har de sakta byggts på eller har du blivit övertalad?
Citat från HampusAKAskinkan
Erik! De är jag som skrattar åt dej! HAHAHA!
Du ska egentligen bara ta å hålla käft. Du vet ingenting om bibeln förutom de "dåliga delarna"
Du påstår att jag inte har någon grund åt mina argument! Och att jag inte är tillräckligt påläst! HAHA! nu e de du som får börja läsa.
Jag undrar hur det känns att nästan ha sånt skarpt ogillande mot ca 1,5 miljarder människor? Du verkar ju nästan tro att kristna är nazister!
Va kan ha skapat detta ogillande? Har de sakta byggts på eller har du blivit övertalad?
Som jag nyss sa till lanarna runt om kring mig "Den här killen är låååångt nere".
Nej, jag skulle vilja säga att det är du som ska hålla käft eftersom du konstant rakt igenom den här tråden har bevisat din ignorans och ditt vetenskapliga ovetande. Du kan inte bevisa din tro, eller vad är det du kallar det? "Personlig relation till gud"? Yeah, that's schizophrenia.
Och jag har inga planer på att läsa en 2000 år gammal fantasy bok. Det hör man bara på hur gammal den är att den inte är bra.
Jag håller mig till Lovecraft och nyare.
Hur det känns? Det känns ganska så trevligt att veta att man är en del av den nya generationens folk. Vi som har släppt kreationsismens betungande slöja.
Och det är inte ogillande, det är bara jag som sitter och tycker synd om er.
Vem skulle inte göra det när man kollar på personer som springer runt och pratar om sina fantasier som fakta och blir stötta när vi som faktiskt är realistiska kritiserar detta beteende.
De förklarar varför du e uppe så sent. De finns de som är "värre" xD än mej.
Vem är det som ignorant erik? Du bara fortsätter och ser bara min tro och det är efter den jag döms! Varför inte försöka se de Bra/goda sakerna med ALLT (och då menar jag ALLT)låta bli att koncentrera sej på det negativa?( Men inte ignorera det negativa helt för då kan man inte vara övervägande) Så ifall vi bara kunde lägga Fientligheterna åt sidan och BARA[ b]försöka[/b] lyssna och förstå varandra?
Om inte så bevisar du bara att de e Du som är ignorant...
Fortsätt lana du! Jag ska Sova nu!
Tills nästa gång
Hampus
Och jag bryr mig?
Jag har gång på gång sagt till dig att allt som påstås vara av godhet från religion inte är baserat på religionen utan på människorna.
Religionen är bara onödig, det är människorna som är viktiga.
Och du upprepar det där gång på gång "förstå varandra", vad skulle jag vilja förstå om dig?
Du hamnar i mina tankar i facket av folk som "inte vill veta, vill inte lära sig". Kom tillbaka när du inte tror på fantasier eller har något sorts vetenskapligt bevis för din tro.
Ditt namn står i ditt nick? Varför upprepa det?
Citat från ErikSchwartz
Jag kan inte bevisa min tro för dig. Därför begär jag inte att du ska tro. Istället önskar jag att du accepterar att jag tror och låter mig göra det ifred.
Jag tror att jag skapade Big Bang, att han har haft ett finger med i spelet lite här och var under tidens gång. Så att världen formades ungefär så som han ville att den skulle se ut. Fast jag tror att han ångrar att han utvecklade människan.
Det må låta ologiskt men det är vad jag tror på. Det betyder inte att nån annan behöver tro på samma sak. Jag förstår om folk ser ner på min tro, och låter dem göra de. Så länge de inte ständigt försöker få mig att bli ateist igen. För det kommer jag förhoppningsvis inte bli igen.
Citat från xEnelya
min tro
Citat från HampusAKAskinkan
min tro
Ägna ni era liv till att tro utan bevis.
Medans Erik och jag litar på vetenskapen som kommer med bevis istället. =)
Jag förstår om folk ser ner på min tro, och låter dem göra de. Så länge de inte ständigt försöker få mig att bli ateist igen. För det kommer jag förhoppningsvis inte bli igen.[/i]
OK?
Citat från TPFotografen
Citat från xEnelya
min tro
Citat från HampusAKAskinkan
min tro
Ägna ni era liv till att tro utan bevis.
Medans Erik och jag litar på vetenskapen som kommer med bevis istället. =)
Vetenskapen? Jag visste inte att dem plötsligt hade bevis?
Citat från EvigLidelse
Citat från OhLuke
Vetenskapen? Jag visste inte att dem plötsligt hade bevis?
Vetenskapen har sedan länge kunnat bevisa guds existens med de simplaste av filosofiska verktyg.
Jaha. Hur då? Jag vet faktiskt inte hur det skulle kunna gå.
Du måste vara inloggad för att skriva i forumet