Gud, finns han?
Jelly
Tjej, 30 år
Citat från ErikSchwartz
Citat från xEnelya
Min tro är mitt bevis.
Nej, det är det verkligen inte.
Lär dig skillnaden mellan din inre världssyn och världen.
Jag kan inte bevisa för dig att Gud finns. Jag kan bara bevisa det för mig.
Mynta
Tjej, 34 år
Citat från idioter
Jag förstår inte varför så många människor måste ha bevis av vissa för deras tro.
Varför kan de inte bara få tro på gud utan att langa bevis till er? Bibeln är för dem bevis nog kanske.
Fattar inte grejen..
Varför tro på någonting som saknar bevis (dvs är ologiskt och inte har empiriskt upplevts/mätts)?
E_Schwartz
Kille, 36 år
Citat från xEnelya
Jag kan inte bevisa för dig att Gud finns. Jag kan bara bevisa det för mig.
Och det får inte några alarm i ditt huvud att gå av och varna dig för hur ologiskt det är?
beatyourkids
Kille, 38 år
Evig, har du sett debatten mellan John Lennox och Richard Dawkins jag länkade nån sida tillbaka?
E_Schwartz
Kille, 36 år
Citat från idioter
Men låt de människor som VILL tro, tro? Varför ifrågasätta.
Och de som skrivit bibeln påstår sig träffat Gud så han har väl upplevts enligt dem.
Tycker det är fint att tro på nåt konstigt sätt.
De personer som kommer till den här tråden vill oftast bevisa sin tro.
Det har ingen hittills lyckats med och jag har absolut inga tvivel om att ingen kommer lyckas göra det heller.
Det är som att säga att de som är med i filmen "Paranormal Activity" säger att dom upplevde allt som hände i den.
Tycker du att det är fint att tro på något för att man blir tillsagd det och inte kritiskt analysera det?
E_Schwartz
Kille, 36 år
Citat från idioter
Jag är inte så bra på att skriva så jag försöker inte ens svara på det första du skrev..
Vem blir tillsagd att tro? Det valet gör man själv.
Vad gör du här om du inte är villiga att diskutera om tråden ämne?
Vissa blir uppvuxna med det och har aldrig ett medvetet val/ vet inte ens att det finns ett val.
E_Schwartz
Kille, 36 år
Citat från idioter
Jag fattade inte ens det du skrev så
Hur ofta händer det inom kristendomen då? Och jag pratar inte om människor som blir tvingade till att tro, jag pratade om människor som tror för att det tror på sin gud. Jag finner inget fel med det
I get it now, you didn't get it.
Hört talas om...U.S.A?
Precis och jag förklarade vad det innebär? Tro utan frågesättning och kritiskt tänkande.
Mynta
Tjej, 34 år
Citat från idioter
Men låt de människor som VILL tro, tro? Varför ifrågasätta.
För att jag är intresserad av sanning och visdom, det är något jag eftersträvar. Genom att ifrågasätta kan jag lära mig mer, och förhoppningsvis förändra mitt egna sätt att förändra på världen. Om man däremot vägrar att svara på mina frågor så finns det inte en chans att jag lär mig något. Jag hade gärna varit religiös, jag hade gärna velat se allt det vackra som vissa religioner lovar; problemet är att jag som filosof och skeptiker har svårt för att tro på något bara för att jag vill att det ska vara sant.
Citat från idioter
Och de som skrivit bibeln påstår sig träffat Gud så han har väl upplevts enligt dem.
Tycker det är fint att tro på nåt konstigt sätt.
Frågan är då vad de menar med "gud", för vad de religiösa vanligtvis kallar för "gud" har ännu inte upplevts, för då hade det varit bevisat redan där.
Fint må det vara, sant är det däremot inte. Skillnaden på att tro och att veta är att man som troende saknar bevis, och att man som vetande har bevis (förutsatt att de är av filosofisk natur). Varför inte satsa på att veta istället? Varför bara tro?
Mynta
Tjej, 34 år
Citat från Terrorstorm
Evig, har du sett debatten mellan John Lennox och Richard Dawkins jag länkade nån sida tillbaka?
Ja, jag kikade igenom delar av den. John Lennox var definitivt en tungviktare om jag ska vara ärlig, debattformen såg dock till att han kunde slingra sig väldigt mycket.
E_Schwartz
Kille, 36 år
Citat från EvigLidelse
Ja, jag kikade igenom delar av den. John Lennox var definitivt en tungviktare om jag ska vara ärlig, debattformen såg dock till att han kunde slingra sig väldigt mycket.
Han kunde definitivt formulera sig väl, men innehållet var för det mesta samma gamla skit.
"Gud är evig, så han behöver inte ha en skapare" och sen i slutet så kom ju Ray Comforts gamla ess upp "Du ser på en trädgård att en trädgårdsmästare har skapat den, därför är jorden skapad av gud eftersom den är så perfekt på alla sätt och vis!"..
E_Schwartz
Kille, 36 år
Citat från idioter
Har inget ljud på min dator så kan tyvärr inte se den nu :c
Men ärligt så orkar jag inte hålla på att bråka med dig om människor som tror på gud..
:c
Jag bråkar inte? :<
Jag argumenterar bara aggressivt!
Mynta
Tjej, 34 år
Citat från ErikSchwartz
Han kunde definitivt formulera sig väl, men innehållet var för det mesta samma gamla skit.
"Gud är evig, så han behöver inte ha en skapare"
"Hur har du kommit fram till att gud är evig?" skulle jag fråga :>
E_Schwartz
Kille, 36 år
Citat från EvigLidelse
"Hur har du kommit fram till att gud är evig?" skulle jag fråga :>
Jag kan nog med all säkerhet säga att du skulle få svaret "Det står i bibeln!"
E_Schwartz
Kille, 36 år
Citat från idioter
Haha nej det kanske du inte gör, men känns som du kommer hata mig för all framtid nu typ!
Nejdå, we're cool!
Du måste vara inloggad för att skriva i forumet