Dataspelsutveckling

Föregående
Till botten     Sista sidan
Nästa
TheLetterZ Kille, 34 år

4 932 forumsinlägg

Skrivet:
18 mars 2011 kl. 18:06
TheLetterZ Kille, 34 år

Citat från Kolmodajn


Citat från TheLetterZ

Citat från Kolmodajn

Citat från jontelang

Citat från TheLetterZ

Icket praktik, jag är anställd som QA på dice :)
Dock har jag tillgång till alla utvecklingsverktyg och dylikt så vi i QA crewet har börjat lära oss den lite smått^^


Är det buggtestande eller?
Så att saker inte glitchar ur eller liknande..
?

Som jag förstått de "quality assurance", att produkten håller måttet. Så där ingår nog sökning av buggar

Sir, you are correct :)

Hur är arbetsklimatet där btw? Har hört att det finns lite många divor i dom högre positionerna?


Möjligt, tror dock att det är softare/roligare än de flesta arbetsplatser ;)
Älskar det personligen hursom.

jontelang Kille, 35 år

942 forumsinlägg

Skrivet:
21 mars 2011 kl. 01:46
jontelang Kille, 35 år

Citat från TheLetterZ


Möjligt, tror dock att det är softare/roligare än de flesta arbetsplatser ;)
Älskar det personligen hursom.[/i]

quality assurance - ok - vad har ni tool till då ?

BEOWULF Kille, 37 år

9 889 forumsinlägg

Skrivet:
21 mars 2011 kl. 01:52
BEOWULF Kille, 37 år

Jag var länge intresserad, men jag är varken estetiskt eller matematiskt lagd så jag har nog haft det väldigt kämpigt med att ta mig igenom en utbildning för det. Får bli speljournalist istället :>

jontelang Kille, 35 år

942 forumsinlägg

Skrivet:
21 mars 2011 kl. 01:57
jontelang Kille, 35 år

Citat från Ballistic


Jag var länge intresserad, men jag är varken estetiskt eller matematiskt lagd så jag har nog haft det väldigt kämpigt med att ta mig igenom en utbildning för det. Får bli speljournalist istället :>


Jag är programmerare, ganska bra om jag får säga det själv. Men suger på teoretisk matte. I spelprogrammering använder man matte i ett par situationer, men man räknar inte matte.

Also. Programmering är mest problemlösning.

BEOWULF Kille, 37 år

9 889 forumsinlägg

Skrivet:
21 mars 2011 kl. 02:01
BEOWULF Kille, 37 år

Citat från jontelang


Citat från Ballistic

Jag var länge intresserad, men jag är varken estetiskt eller matematiskt lagd så jag har nog haft det väldigt kämpigt med att ta mig igenom en utbildning för det. Får bli speljournalist istället :>


Jag är programmerare, ganska bra om jag får säga det själv. Men suger på teoretisk matte. I spelprogrammering använder man matte i ett par situationer, men man räknar inte matte.

Also. Programmering är mest problemlösning.


Jag fick nätt och jämnt G i matematik A i gymnasiet, så jag tror knappast jag har någon chans ändå.

TheLetterZ Kille, 34 år

4 932 forumsinlägg

Skrivet:
21 mars 2011 kl. 02:02
TheLetterZ Kille, 34 år

Citat från jontelang


Citat från TheLetterZ

Möjligt, tror dock att det är softare/roligare än de flesta arbetsplatser ;)
Älskar det personligen hursom.

quality assurance - ok - vad har ni tool till då ?


vad menar du?

jontelang Kille, 35 år

942 forumsinlägg

Skrivet:
21 mars 2011 kl. 02:14
jontelang Kille, 35 år

TheLetterZ: Du nämner att ni håller på att lära er de tools ni har (förra eller förrförra sidan). Vad för tools använder man om man ändå 'bara' kollar så att kvalitén håller en viss standard?

jontelang Kille, 35 år

942 forumsinlägg

Skrivet:
21 mars 2011 kl. 02:15
jontelang Kille, 35 år

Kanske missförstod. Läste den andra snubbens kommentar igen. Läste det först som att ni INTE letade buggar.

mybad

TheLetterZ Kille, 34 år

4 932 forumsinlägg

Skrivet:
21 mars 2011 kl. 02:54
TheLetterZ Kille, 34 år

Citat från jontelang


TheLetterZ: Du nämner att ni håller på att lära er de tools ni har (förra eller förrförra sidan). Vad för tools använder man om man ändå 'bara' kollar så att kvalitén håller en viss standard?

Vi använder inte verktygen i jobbet, det är mer av en intressepryl när vi har lite ledig tid.
Och jo vi letar buggar all the times :P

Kolmodajn Kille, 33 år

1 327 forumsinlägg

Skrivet:
21 mars 2011 kl. 09:53
Kolmodajn Kille, 33 år

Citat från jontelang


Citat från Ballistic

Jag var länge intresserad, men jag är varken estetiskt eller matematiskt lagd så jag har nog haft det väldigt kämpigt med att ta mig igenom en utbildning för det. Får bli speljournalist istället :>


Jag är programmerare, ganska bra om jag får säga det själv. Men suger på teoretisk matte. I spelprogrammering använder man matte i ett par situationer, men man räknar inte matte.

Also. Programmering är mest problemlösning.


oh no you didnt, man använder linjär algebra hela tiden :o
punkter, vektorer och matriser är väldans viktigt

jontelang Kille, 35 år

942 forumsinlägg

Skrivet:
23 mars 2011 kl. 02:04
jontelang Kille, 35 år

Citat från Kolmodajn


oh no you didnt, man använder linjär algebra hela tiden :o
punkter, vektorer och matriser är väldans viktigt[/i]

Jo det är väl sant iofs. Brukar distansiera mig från just begreppet "matte" i detta sammanhang. Otroligt stor skillnad på att räkna matte / studera linjär algebra och att faktiskt använda det praktiskt.

Praktiskt > Teoretiskt

Kolmodajn Kille, 33 år

1 327 forumsinlägg

Skrivet:
23 mars 2011 kl. 07:35
Kolmodajn Kille, 33 år

Citat från jontelang


Citat från Kolmodajn

oh no you didnt, man använder linjär algebra hela tiden :o
punkter, vektorer och matriser är väldans viktigt

Jo det är väl sant iofs. Brukar distansiera mig från just begreppet "matte" i detta sammanhang. Otroligt stor skillnad på att räkna matte / studera linjär algebra och att faktiskt använda det praktiskt.

Praktiskt > Teoretiskt


Om du finner att det är stor skillnad på att skapa en speglingsmatris på papper och en i nått programmeringsspråk .. .så visst

jontelang Kille, 35 år

942 forumsinlägg

Skrivet:
23 mars 2011 kl. 16:15
jontelang Kille, 35 år

Citat från Kolmodajn


Om du finner att det är stor skillnad på att skapa en speglingsmatris på papper och en i nått programmeringsspråk .. .så visst[/i]

Jag finner det tråkigt att plugga linjär algebra och därmed svårt. Men att tilllämpa linjär algebra i ett spel är både roligt och ""enkelt"" just eftersom man får feedback och ser resultaten..

Gjorde ett fysiksystem för ett tag sedan.


Då man räknar matte räknar man i princip blindo tills man har ett svar. I praktiska sammanhang som spel får man åtminstone lite feedback och kan såldeles lista ut saker enklare.

Nattregn Kille, 34 år

54 forumsinlägg

Skrivet:
26 mars 2011 kl. 20:11
Nattregn Kille, 34 år

Kan säga att ju lägre ner man kodar, desto mer behöver man kunna teorin bakom linalgebran och numerisk analys. Håller man sig bara i front-end API:er så får man detta serverat genom färdiga matrisfunktioner såsom createRotationZ, LookAt mfl

1984 34 år

9 119 forumsinlägg

Skrivet:
6 april 2011 kl. 14:36
1984 34 år

http://www.newscientist.com/blogs/onepercent/2011/04/its-fair-to-say-the.html


AI som anpassar sig efter spelarens skills, bra eller dåligt?


Föregående
Till toppen     Sista sidan
Nästa

Du måste vara inloggad för att skriva i forumet