Dataspelsutveckling
Citat från Kolmodajn
Citat från TheLetterZ
Citat från Kolmodajn
Citat från jontelang
Citat från TheLetterZ
Icket praktik, jag är anställd som QA på dice :)
Dock har jag tillgång till alla utvecklingsverktyg och dylikt så vi i QA crewet har börjat lära oss den lite smått^^
Är det buggtestande eller?
Så att saker inte glitchar ur eller liknande..
?
Som jag förstått de "quality assurance", att produkten håller måttet. Så där ingår nog sökning av buggar
Sir, you are correct :)
Hur är arbetsklimatet där btw? Har hört att det finns lite många divor i dom högre positionerna?
Möjligt, tror dock att det är softare/roligare än de flesta arbetsplatser ;)
Älskar det personligen hursom.
Citat från TheLetterZ
Möjligt, tror dock att det är softare/roligare än de flesta arbetsplatser ;)
Älskar det personligen hursom.[/i]
quality assurance - ok - vad har ni tool till då ?
Jag var länge intresserad, men jag är varken estetiskt eller matematiskt lagd så jag har nog haft det väldigt kämpigt med att ta mig igenom en utbildning för det. Får bli speljournalist istället :>
Citat från Ballistic
Jag var länge intresserad, men jag är varken estetiskt eller matematiskt lagd så jag har nog haft det väldigt kämpigt med att ta mig igenom en utbildning för det. Får bli speljournalist istället :>
Jag är programmerare, ganska bra om jag får säga det själv. Men suger på teoretisk matte. I spelprogrammering använder man matte i ett par situationer, men man räknar inte matte.
Also. Programmering är mest problemlösning.
Citat från jontelang
Citat från Ballistic
Jag var länge intresserad, men jag är varken estetiskt eller matematiskt lagd så jag har nog haft det väldigt kämpigt med att ta mig igenom en utbildning för det. Får bli speljournalist istället :>
Jag är programmerare, ganska bra om jag får säga det själv. Men suger på teoretisk matte. I spelprogrammering använder man matte i ett par situationer, men man räknar inte matte.
Also. Programmering är mest problemlösning.
Jag fick nätt och jämnt G i matematik A i gymnasiet, så jag tror knappast jag har någon chans ändå.
Citat från jontelang
Citat från TheLetterZ
Möjligt, tror dock att det är softare/roligare än de flesta arbetsplatser ;)
Älskar det personligen hursom.
quality assurance - ok - vad har ni tool till då ?
vad menar du?
TheLetterZ: Du nämner att ni håller på att lära er de tools ni har (förra eller förrförra sidan). Vad för tools använder man om man ändå 'bara' kollar så att kvalitén håller en viss standard?
Kanske missförstod. Läste den andra snubbens kommentar igen. Läste det först som att ni INTE letade buggar.
mybad
Citat från jontelang
TheLetterZ: Du nämner att ni håller på att lära er de tools ni har (förra eller förrförra sidan). Vad för tools använder man om man ändå 'bara' kollar så att kvalitén håller en viss standard?
Vi använder inte verktygen i jobbet, det är mer av en intressepryl när vi har lite ledig tid.
Och jo vi letar buggar all the times :P
Citat från jontelang
Citat från Ballistic
Jag var länge intresserad, men jag är varken estetiskt eller matematiskt lagd så jag har nog haft det väldigt kämpigt med att ta mig igenom en utbildning för det. Får bli speljournalist istället :>
Jag är programmerare, ganska bra om jag får säga det själv. Men suger på teoretisk matte. I spelprogrammering använder man matte i ett par situationer, men man räknar inte matte.
Also. Programmering är mest problemlösning.
oh no you didnt, man använder linjär algebra hela tiden :o
punkter, vektorer och matriser är väldans viktigt
Citat från Kolmodajn
oh no you didnt, man använder linjär algebra hela tiden :o
punkter, vektorer och matriser är väldans viktigt[/i]
Jo det är väl sant iofs. Brukar distansiera mig från just begreppet "matte" i detta sammanhang. Otroligt stor skillnad på att räkna matte / studera linjär algebra och att faktiskt använda det praktiskt.
Praktiskt > Teoretiskt
Citat från jontelang
Citat från Kolmodajn
oh no you didnt, man använder linjär algebra hela tiden :o
punkter, vektorer och matriser är väldans viktigt
Jo det är väl sant iofs. Brukar distansiera mig från just begreppet "matte" i detta sammanhang. Otroligt stor skillnad på att räkna matte / studera linjär algebra och att faktiskt använda det praktiskt.
Praktiskt > Teoretiskt
Om du finner att det är stor skillnad på att skapa en speglingsmatris på papper och en i nått programmeringsspråk .. .så visst
Citat från Kolmodajn
Om du finner att det är stor skillnad på att skapa en speglingsmatris på papper och en i nått programmeringsspråk .. .så visst[/i]
Jag finner det tråkigt att plugga linjär algebra och därmed svårt. Men att tilllämpa linjär algebra i ett spel är både roligt och ""enkelt"" just eftersom man får feedback och ser resultaten..
Gjorde ett fysiksystem för ett tag sedan.
Då man räknar matte räknar man i princip blindo tills man har ett svar. I praktiska sammanhang som spel får man åtminstone lite feedback och kan såldeles lista ut saker enklare.
Kan säga att ju lägre ner man kodar, desto mer behöver man kunna teorin bakom linalgebran och numerisk analys. Håller man sig bara i front-end API:er så får man detta serverat genom färdiga matrisfunktioner såsom createRotationZ, LookAt mfl
http://www.newscientist.com/blogs/onepercent/2011/04/its-fair-to-say-the.html
AI som anpassar sig efter spelarens skills, bra eller dåligt?
Du måste vara inloggad för att skriva i forumet