Dataspelsutveckling

Föregående
Till botten     Sista sidan
Nästa
Sacrifize Kille, 36 år

5 964 forumsinlägg

Skrivet:
6 april 2011 kl. 14:39
Sacrifize Kille, 36 år

Citat från 1984


http://www.newscientist.com/blogs/onepercent/2011/04/its-fair-to-say-the.html


AI som anpassar sig efter spelarens skills, bra eller dåligt?


Kan ju vara kul men som det konstateras i slutet: "There's another word for handicapping video games for people who suck at them: cheating."

1984 34 år

9 119 forumsinlägg

Skrivet:
6 april 2011 kl. 14:40
1984 34 år

Citat från Sacrifize


Kan ju vara kul men som det konstateras i slutet: "There's another word for handicapping video games for people who suck at them: cheating."

Det var precis det jag tänkte, men sen kan spelet sätta en lägsta-gräns beroende på vilken svårighetsgrad man spelar på, eller något sånt.

Sacrifize Kille, 36 år

5 964 forumsinlägg

Skrivet:
6 april 2011 kl. 14:42
Sacrifize Kille, 36 år

Citat från 1984


Citat från Sacrifize

Kan ju vara kul men som det konstateras i slutet: "There's another word for handicapping video games for people who suck at them: cheating."

Det var precis det jag tänkte, men sen kan spelet sätta en lägsta-gräns beroende på vilken svårighetsgrad man spelar på, eller något sånt.


Jo så skulle det kunna anpassas. Att man mäter svårigheten i ett spann snarare än fasta värden såsom skada och tålighet.

Kolmodajn Kille, 33 år

1 327 forumsinlägg

Skrivet:
9 april 2011 kl. 01:32
Kolmodajn Kille, 33 år

Citat från 1984


http://www.newscientist.com/blogs/onepercent/2011/04/its-fair-to-say-the.html


AI som anpassar sig efter spelarens skills, bra eller dåligt?


Dåligt, man vågar inte använda de pga "gameplay experiance may change during online play", saker som ändras kan inte garanteras vara det som de vill ge ut, fast absolut intressant, särskilt i multiplayer

DISMAY Kille, 33 år

809 forumsinlägg

Skrivet:
9 april 2011 kl. 01:36
DISMAY Kille, 33 år

Mitt spel Awesome Game:
http://www.megaupload.com/?d=OR8NUSGS

(bara nåt jag slängde ihop som projektarbete i skolan) xD

DISMAY Kille, 33 år

809 forumsinlägg

Skrivet:
12 april 2011 kl. 08:02
DISMAY Kille, 33 år

Mitt spel Escape the Könssjukdom:
http://www.megaupload.com/?d=SKTAT2EI

(ytterligare något jag slängde ihop som skolarbete) xD

Intrigue Tjej, 33 år

449 forumsinlägg

Skrivet:
17 april 2011 kl. 00:18
Intrigue Tjej, 33 år

Ska söka in till spelgrafiker nu till hösten, kan knappt vänta!

Sacrifize Kille, 36 år

5 964 forumsinlägg

Skrivet:
17 april 2011 kl. 00:22
Sacrifize Kille, 36 år

Citat från Intrigue


Ska söka in till spelgrafiker nu till hösten, kan knappt vänta!

Vilken skola blir det? ;D

Intrigue Tjej, 33 år

449 forumsinlägg

Skrivet:
17 april 2011 kl. 12:07
Intrigue Tjej, 33 år

Citat från Sacrifize


Citat från Intrigue

Ska söka in till spelgrafiker nu till hösten, kan knappt vänta!

Vilken skola blir det? ;D


Game Assembly i Malmö :D

pastelwitch Tjej, 34 år

33 forumsinlägg

Skrivet:
24 april 2011 kl. 12:41
pastelwitch Tjej, 34 år

Hello datanördar ^.~
Måste man gå nån speciell linje för att komma in på dataspelshögskolorna? (Haha jag vet inte vad jag ska kalla det, sorry)

N3RO Kille, 34 år

82 forumsinlägg

Skrivet:
24 april 2011 kl. 12:47
N3RO Kille, 34 år

Citat från Amethyst666


Hello datanördar ^.~
Måste man gå nån speciell linje för att komma in på dataspelshögskolorna? (Haha jag vet inte vad jag ska kalla det, sorry)


Oftast krävs bara godkänt i grundämnena (Matte svenska engleska) Tror inte det krävs mer än Matte C. så du kan gå i princip vad du vill på gymnasiet. Tror dock till och med att det finns gymnasien som även utbildar inom dataspelstillverkning men inte helt säker

Nattregn Kille, 34 år

54 forumsinlägg

Skrivet:
24 april 2011 kl. 13:21
Nattregn Kille, 34 år

Citat från Amethyst666


Hello datanördar ^.~
Måste man gå nån speciell linje för att komma in på dataspelshögskolorna? (Haha jag vet inte vad jag ska kalla det, sorry)


Det finns idag 4 "stora" sätt att komma in i spelbranchen, det första är civilingenjörsutbildningarna inom spel & programvaruteknik, speldesign, tillämpad artificiell intelligens osv. Det andra är kandidatprogrammen , dvs 3 års utbildningar inom spel/design/grafik/etc. Det tredje är Yrkeshögskolans utbildningar inom spelprogrammering/design/technical artist. Slutligen det fjärde är portfölj, dvs att man är jäkligt grym på att koda spel och har mycket att visa upp även om man inte har någon utbildning.

För att komma in på civilingenjörsutbildningar krävs oftast godkänt i fysik A, B samt godkänt i matte A,B,C,D samt E (Vet att Blekinge Tekniska högskola bara kräver godkänt i matte D för vissa civilingenjörsutbildningar [däribland civing spel & pt]). För att komma in på kandidatutbildningar krävs oftast godkänt i fysik A samt matte C. Yrkeshögskolorna kräver oftast bara grundläggande behörighet från gymnasie, vilket är matte A , svenska A samt engelska A godkänt om jag inte missminner mig helt.

Alltså för att summera det lite så om du vill gå på en civilingenjörsutbildning så är det lättare om du går en teknisk eller naturvetenskaplig utbildning eftersom mer matte är planlagd i de utbildningarna. För kandidatutbildningarna så är det också att rekommendera att gå dessa linjer men går att utöka andra program för att lösa detta. Slutligen för YH/KY utbildningar så är det mer eller mindre skitsamma vad du väljer att gå. Dock rekommenderar jag ett brinnande intresse för programmering och problemlösning samt ett outside-the-box tänkande. Om du vill hålla på med technical artist / grafik relaterade uppdrag behöver du först och främst vara kreativ och självklart duktig estetiskt men behöver även vara relativt duktig i matte då detta spelar stor roll när man börjar gå över till grafik i 3D.

Sen görs en spelproduktion upp av en MÄNGD olika arbeten som kräver vilt skiljda kunskaper, allt från ekonomi till grafik, till programmering, till ljud, till marknadsföring och historieberättande osv :P det finns plats för alla egenskaper i ett spelföretag, bara intresset som är gemensam nämnare

pastelwitch Tjej, 34 år

33 forumsinlägg

Skrivet:
25 april 2011 kl. 00:10
pastelwitch Tjej, 34 år

Inte ens han som är ansvarig för sånt här med gynmasiumval på skolan visste särskilt mycket om det här, så tack så jättemkt mycket för svaren! ^.^

Taex Tjej, 33 år

2 036 forumsinlägg

Skrivet:
19 november 2011 kl. 14:02
Taex Tjej, 33 år

Ååh, jag upptäckte spelutveckling - grafik linjen för några veckor sen, den i Skövde. Verkar helt jävla perfekt för mig men den verkar ju skitpopulär, förra årets lägsta antagningspoäng låg på 15,6 :( Kommer aldrig komma upp i det snittet, kommer väl ha typ 13 när jag är färdig. Inte verkar det värt att läsa upp ens kurser i komvux nu snart heller, det suger så jävla hårt!

EDIT: Nån här som går inriktningen grafik i Skövde som kan förklara ifall man behöver mycket erfarenhet av 3D och animeringsprogram när man går där? För jag är en digital konstnär mest, kan bara PS och SAI men inge 3D och sånt , skitsvårt att lära sig själv tycker jag :/

Nattregn Kille, 34 år

54 forumsinlägg

Skrivet:
20 november 2011 kl. 20:39
Nattregn Kille, 34 år

Taex: Om du vill in på ett spelföretag o syssla med DX/OGL så måste du nästan gå en Technical Artist utbildning, det enda du kan syssla med annars är concept art, och det efterfrågas inte så mycket i industrin de närmsta 5:ish åren. Däremot så skriker de efter duktigt TA-folk!


Föregående
Till toppen     Sista sidan
Nästa

Du måste vara inloggad för att skriva i forumet